Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik wsk 125
silnik wsk 125

Motocykle

Silnik WSK 125 – dowiedz się więcej na temat motocykla M06 ze Świdnika

W pamięć fanów motoryzacji, ale także i standardowych użytkowników zapadł na pewno silnik WSK 125. Warto dowiedzieć się więcej na temat zarówno motoru, jak i jednostki, w którą był wyposażony. Oto silnik WSK 125 bez tajemnic w naszym artykule!

Motor WSK 125 nierozerwalnie kojarzy się z PRL-em. Dla wielu kierowców, którzy aktualnie poruszają się znacznie mocniejszymi maszynami, ten jednoślad był pierwszym krokiem w stronę rozwijania pasji motoryzacyjnej. Dowiedz się, czym jest silnik WSK 125 i jaka jest charakterystyka motorów z poszczególnych generacji!

Historia w pigułce – co warto wiedzieć o motorze WSK 125?

Jednoślad jest jedną z najstarszych maszyn w historii rodzimej motoryzacji. Jego produkcją zajmowano się już w 1955 roku. Prace nad tym modelem podjęła Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku. Najlepszym dowodem na sukces, było to, że producent miał problem z dostarczeniem maszyny do wszystkich klientów, którzy chcieli ją mieć. Z tego powodu nowy silnik WSK 125 był obiektem pożądania przez fanów motoryzacji.

Warto też zauważyć, że dystrybucja obejmowała nie tylko Polskę, ale także i inne kraje bloku wschodniego – w tym również ZSRR. Po niemal 20 latach od rozpoczęcia produkcji z fabryki wyjechał motor WSK 125, będący milionowym egzemplarzem. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku robiła jednoślady do 1985 roku.

Ile było wersji motocykla WSK 125?

Powstało aż 13 wersji motocykla. Najwięcej sztuk wyprodukowano w odmianach WSK M06, M06 B1 i M06 B3. Było to, kolejno 207 649, 319 069 i 658 406 sztuk. Najmniej wyprodukowano modelu M06 B3 kraska – około 12 jednośladów. Motory nosiły oznaczenie M06.

Silnik WSK 125 w pierwszych modelach motoru M06-Z i M06-L

Warto przyjrzeć się poszczególnym odmianom jednostek napędowych, które zastosowano w motorach WSK 125. Jedną z pierwszych była ta montowana w modelach M06-Z i M06-L, czyli rozwinięciach pierwotnej konstrukcji M06.

Silnik WSK 125 S01-Z miał zwiększoną moc znamionową – do 6,2 KM. Jednocylindrowa, dwusuwowa i chłodzona powietrzem jednostka charakteryzowała się stopniem sprężania na poziomie 6.9. Zastosowano również przekładnię z trzema biegami. Pojemność baku wynosiła 12,5 L. Konstruktorzy zamontowali też prądnicę prądu zmiennego 6 V, sprzęgło 3-tarczowe, korkowe w kąpieli olejowej, a także zapłon iskrownikowy i świecę zapłonową 225 Bosch (Iskra F70).

Zobacz też:
Jak wygląda przegląd motocykla i ile kosztuje?

Silnik WSK 125 w popularnym modelu M06 B1

W przypadku modelu WSK 125 zastosowano dwusuwową jednostkę S 01 Z3A chłodzoną powietrzem o pojemności skokowej 123 cm³ i średnicy cylindra 52 mm ze stopniem sprężania 6,9. Ten silnik WSK 125 miał moc 7,3 KM przy 5300 obr/min i był wyposażony w gaźnik G20M. Żeby korzystać z maszyny, trzeba było zalewać ją paliwem składającym się z mieszanki Etyliny 78 oktanowej i oleju LUX 10 lub Mixol S utrzymując proporcje 25:1. 

Silnik WSK 125 miał niskie spalanie – 2,8 l/100 km przy prędkości około 60 km/h. Jednostka napędowa mogła wygenerować maksymalnie 80 km/h. Wyposażenie obejmowało również iskrownikowy zapłon – świecę zapłonową 225 Boscha (Iskra F80).

Model M06 B1 miał też prądnicę prądu zmiennego 6 V, 28 W i prostownik selenowy. Całość uzupełniały trzybiegowa przekładnia i 3-tarczowe sprzęgło korkowe w kąpieli olejowej. Masa pojazdu wynosiła 98 kg, a jego nośność nie mogła przekraczać 160 kg.

Silnik WSK 125 w motorze M06 B3 – dane techniczne

Motor M06 B3 był prawdopodobnie najpopularniejszym modelem. Warto zauważyć, że kilka następnych wersji M06 B3 nosiło także dodatkowe nazwy. Były to jednoślady o imieniu Gil, Leleku Bąka i motocykla terenowego przy Lelku. k i Bąk. Różnica pomiędzy nimi opierała się na zastosowanych odcieniach kolorystycznych, a także stylistyce, na przykład na soft choppera w przypad

Projektanci ze Świdnika zdecydowali się na zastosowanie dwusuwowej, chłodzonej powietrzem jednostki S01-13A. Jej pojemność skokowa wynosiła 123 cm³ i miała średnicę cylindra 52 mm, skok tłoka 58 mm i stopień sprężania 7,8. Generowała moc 7,3 KM przy 5300 obr/min i była też wyposażona w gaźnik G20M2A. Cechowała się ekonomicznym zużyciem paliwa – 2,8 l/100 km przy 60 km/h i mogła rozwinąć prędkość do maksymalnie 80 km/h. 

Dlaczego motocykl od WSK był doceniany?

Atutem była niska cena, a także stabilne działanie jednostki napędowej motocykla i dostępność części zamiennych. Działało to na korzyść WSK w porównaniu z konkurencją – motorami produkowanymi przez WFM. Często można było zobaczyć motocykl WFM oparty o płot, ponieważ nie można było znaleźć komponentów niezbędnych do naprawy jednośladu. Właśnie z tego powodu produkty WSK cieszyły się popularnością.

Zobacz też:
Kurtki motocyklowe – jak wybrać najlepszą?

Fot. główne: Jacek Halicki via Wikipedia, CC BY-SA 4.0

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...