Szczególnie w przypadku jednostek wysokoprężnych łatwo o pomyłkę – końcówka dystrybutora (pistolet) benzynowego przy ma mniejszą średnicę, przez co bez problemu wchodzi do wlewu paliwa w samochodzie napędzanym olejem napędowym. Dlatego wlanie benzyny do Diesla zdarza się o wiele częściej niż pomyłki w drugą stronę. Na szczęście niekoniecznie musi skończyć się uszkodzeniem jednostki napędowej.

Wlanie benzyny do Diesla – jakie skutki?

Jak pokazują doświadczenia wielu użytkowników, jak również niezależne testy, niewłaściwe paliwo w baku niekoniecznie musi zakończyć się awarią silnika Diesla. Jeśli w porę zdałeś sobie sprawę z pomyłki i dopiero wlałeś niewielką ilość nieodpowiedniego paliwa do baku (do 20% objętości zbiornika paliwa), to najprawdopodobniej wystarczające okaże się dolanie do pełna ropy i przyglądanie się pracy jednostki napędowej. Starsze silniki bez problemu powinny przepalić niewielkie ilości benzyny, a niektórzy kierowcy zimą dodają domieszkę benzyny, aby ułatwić rozruch i usprawnić pracę filtra w niskich temperaturach. Niestety, sytuacja wygląda nieco gorzej, jeśli masz nowoczesną jednostkę albo zatankowałeś do pełna.

Czy zatankowanie benzyny zaszkodzi silnikowi z układem Common Rail?

Niestety nowoczesne jednostki wyposażone w układ paliwowy Common Rail nie są aż tak odporne na paliwo przeznaczone do silnika benzynowego. Elementy ruchome wtryskiwacza jako smarowanie wykorzystują olej napędowy, który ma zupełnie inne właściwości od benzyny. Jeśli wlejesz niewiele benzyny, to dojdzie do utraty kalibracji przez wtryski i w rezultacie przestaną one pracować prawidłowo. Może dojść do ich zapieczenia w pozycji otwartej lub zamkniętej i wówczas koszty naprawy zaczynają bardzo szybko rosnąć. Najgorszą sytuacją jest, gdy na skutek zapieczenia się wtrysku dojdzie do rozbiegnięcia się silnika, co nie tylko może uszkodzić jednostkę, ale również przyczynić się do wypadku drogowego.

Benzyna wlana do Diesla – co robić w razie pomyłki?

Po pierwsze – zachować spokój. Jeśli zatankowałeś niewiele i jeździsz samochodem o prostszej budowie, np. wyposażonym w pompę rotacyjną czy rzędową, czy nawet pompowtryskiwacze, to prawdopodobnie wystarczy dolać do pełna właściwego paliwa, ewentualnie radą starszych mechaników, dolać nieco oleju przeznaczonego do jednostek dwusuwowych. Warto podczas jazdy nasłuchiwać, czy nie pojawiają się pierwsze objawy spalania stukowego, chociaż większość nowoczesnych samochodów ma czujniki, które w porę zaalarmują komputer i uniemożliwią dalszą jazdę. Jeśli zatankowałeś do pełna, to pamiętaj, że nie stanie się nic złego, zanim silnik zostanie uruchomiony. Dlatego nie zwlekaj z wezwaniem mechanika lub samodzielnym wypompowaniem benzyny.

Pomylone paliwo i bardziej zaawansowany układ zasilania silnika Diesla

W nowocześniejszych autach nie ma mowy o jeździe samochodem z mieszanką benzyny z Dieslem. Jak najszybciej musi zostać usunięte całe paliwo z baku – i to przed odpaleniem silnika! Jeśli fachowiec nie może do ciebie dojechać, to w żadnym razie nie decyduj się na wyprawę do niego! O wiele lepszym rozwiązaniem jest transport pojazdu na lawecie lub nawet przepchnięcie auta. Nawet krótka przejażdżka na mieszance obu paliw może skończyć się awariami, których naprawa pochłonie kilka tysięcy złotych, a to wydatek, którego naprawdę można uniknąć. Alternatywnie możesz spróbować samodzielnego spuszczenie paliwa z baku.

Już uruchomiłem samochód – co robić?

Jeśli dopiero podczas zdałeś sobie sprawę z zatankowania niewłaściwego paliwa, to jak najszybciej zgaś jednostkę napędową. Być może nie doszło jeszcze do poważnej awarii. Konieczne będzie wypompowanie niewłaściwego paliwa z całego układu paliwowego – nie tylko z baku, ale również z przewodów paliwowych, wymiana filtra paliwa, nieodzowna może okazać się także diagnostyka komputerowa i ponowne ustawianie map wtrysków. Jeśli jednak zdecydujesz się na kontynuowanie jazdy, to prawdopodobnie uszkodzeniu ulegną kolejne elementy – katalizator, pompa wtryskowa, wtryskiwacze czy sam silnik, a naprawa może wynieść do kilkunastu tysięcy złotych. Warto więc reagować szybko.

Wlanie benzyny do Diesla to jedna z najczęstszych pomyłek przy dystrybutorze. Od tego, jak zareagujesz, będzie zależało czy twój silnik wyjdzie z tego cało, czy raczej ulegnie poważnym uszkodzeniom.

Archiwum: sierpień 2022