Czy auta elektryczne rzeczywiście są przyjazne środowisku?

Auta elektryczne są często określane „bezemisyjnymi”. Nie dzieje się to bez powodu. W przeciwieństwie do jednostek spalinowych, silniki elektryczne nie produkują pośrednich produktów w trakcie pracy. Pomimo tego również i w przypadku silników elektrycznych dochodzi do powstawania CO2 oraz innych zanieczyszczeń. Warto mieć to na uwadze, chcąc wiedzieć, czym dokładnie charakteryzuje się auto elektryczne.

Najbardziej wymagającym wyzwaniem, przed którym stoją producenci aut, jest to, aby ograniczyć uwalnianie do atmosfery szkodliwych substancji w trakcie produkcji silników elektrycznych w fabrykach. Jednak po sprzedaży, pojazdy nie są już tak szkodliwe. Emitują znacznie mniej CO2 oraz innych nieekologicznych substancji podczas użytkowania niż auta z motorem spalinowym.

Zasięg aut z silnikiem elektrycznym – ile można przejechać?

To, ile przejedzie auto z jednostką elektryczną, zależy w głównej mierze od producenta auta. Mają na to również wpływ inne czynniki: odpowiednia temperatura zewnętrzna oraz styl prowadzenia pojazdu. Niestety, „elektryki” wciąż nie mają tak dobrych wyników jak samochody ze standardowymi, spalinowymi jednostkami. Według badań ADAC przy tych samych warunkach auta elektryczne zużywają więcej energii, a także mają mniejszy zasięg – o ok. 15-20%. 

Należy jednak zwrócić uwagę na inną ważną kwestię w kontekście zasięgu samochodów elektrycznych. Producenci stosują coraz to efektywniejsze technologie. Z tego powodu ilość popularnych „elektryków” z realnym zasięgiem od 300 do 400 kilometrów stale się powiększa. Zarządcy dróg oraz inne podmioty decydują się też częściej na montaż stacji szybkiego ładowania. Dlatego pokonywanie autami elektrycznymi długich dystansów jest możliwe.

Cena auta elektrycznego – ile trzeba zapłacić?

Cena katalogowa brutto pojazdu jest z reguły wyższa niż innych odmian aut. Warto jednak mieć na uwadze, że samo użytkowanie pojazdu jest tańsze. Wydajność silnika i wyposażenia auta stoi na dobrym poziomie. Dlatego auta elektryczne mogą się zdecydowanie opłacać. Dotyczy to szczególnie tych potencjalnych użytkowników, którzy pokonują rocznie wiele kilometrów.

Auta hybrydowe – połączenie ekologicznego profilu jednostki z dużym zasięgiem 

Napęd hybrydowy jest połączeniem silnika benzynowego z elektrycznym. Działa w ten sposób, że nadmiar mocy jednostki napędowej jest magazynowany w postaci energii elektrycznej w akumulatorze. Co więcej, do zasobnika trafia też energia generowana w trakcie hamowania – ładuje akumulator. To właśnie stamtąd pochodzi prąd zasilający motor elektryczny, pracujący wtedy, gdy może efektywnie działać.

W momencie, kiedy moc akumulatora maleje, napęd przełącza się na motor spalinowy. Wtedy silnik elektryczny staje się generatorem, a akumulator zaczyna się ładować podczas jazdy. Oprogramowanie stale wybiera optymalny tryb pracy, aby wykorzystać zalety napędu hybrydowego i skompensować jego wady.

Hybryda wybierana często zamiast „elektryka”

Warto wiedzieć, że samochód hybrydowy można zatankować na każdej normalnej stacji benzynowej. Nie dotyczy to jednak gniazda do ładowania baterii. Jest to możliwe tylko w przypadku samochodu hybrydowego typu plug-in.

Ze względu na te cechy, hybrydy takie jak Renault Captur E-Tech Full Hybrid, są często wybierane w zastępstwie za auto elektryczne. Renault to jedna z marek, która stosuje wyjątkowo efektywne rozwiązania w tym zakresie. Do takich technologii zalicza się E-Tech Hybrid – https://www.renault.pl/e-tech-hybryda.html. Opracowano ją przy współpracy z zespołami Renault F1, a także na podstawie wiedzy i doświadczeń z ostatniej dekady.

Napęd E-Tech hybrid składa się z jednostki spalinowej, a także 2 silników elektrycznych. Do tego dochodzi akumulator trakcyjny. Całość uzupełnia automatyczna skrzynia biegów Multi-mode i inteligentny system zarządzania energią. Ze względu na to hybryda od Renault, jest oszczędna i zapewnią satysfakcjonującą dynamikę jazdy.

Archiwum: luty 2023