Blokada tylnego mostu stosowana jest w większych samochodach, dzięki czemu jazda w terenie staje się sprawniejsza. Z tym mechanizmem w SUV-ach i terenówkach należy obchodzić się ostrożnie, bo nieumiejętna jazda może doprowadzić do uszkodzenia pojazdu.

Jeśli jedziesz w niekorzystnych i ciężkich warunkach, blokada mostu sprawi, że podjazd pod stromą górkę czy wyjazd z błotnistego terenu staną się łatwiejsze do pokonania. Na czym właściwie polega ten mechanizm?

Co to znaczy blokada mostu?

Blokada tylnego mostu odpowiada za różnicowanie prędkości obrotowej kół tylnej osi. Dzięki niej koła mogą poruszać się z taką samą prędkością, a moment obrotowy zostaje przełożony na podłoże. W ten sposób trafia w to koło, które ma lepszą przyczepność.

Mechanizm ten stosuje się w samochodach, w których zdolność do przenoszenia momentu obrotowego na podłoże jest nie jest zbyt duża, jednak wyższa niż przy otwartym mechanizmie różnicowym.

Rodzaje napędów w samochodach – most z blokadą

Blokada mostów dzieli się na:

  • takie, którymi kierowca może sterować samodzielnie;
  • blokady automatyczne;
  • blokady, które blokują koło w stu procentach lub w ograniczonym zakresie. 

Wadą mechanizmów różnicowych jest to, że nie sprawdzają się w terenie, a przystosowane są do bardziej śliskiego podłoża. Potrzebna jest w niektórych autach blokada tylnego mostu, która z jednej strony zablokuje koło na sto procent, a z drugiej – usprawni mechanizm luzujący.

Co dzieje się podczas wypadku?

Taki mechanizm różnicowy niezbędny jest podczas niebezpiecznych sytuacji na drodze, gdy podczas wypadku jedno z kół samochodu wisi w powietrzu. W tej sytuacji symetryczny mechanizm równo dzieli moment obrotowy pomiędzy obie strony.

Od koła, które wisi w powietrzu, do koła będącego na powierzchni dociera zbyt mała ilość niutonometrów, ponieważ ich liczba jest taka sama. Duże różnice przyczepności występują najczęściej w terenie, gdzie otwarty dyfer nie daje sobie rady. Rozwiązaniem jest połączenie lewego koła z prawym.

100-procentowa blokada tylnego mostu

W tej blokadzie mostów całość momentu napędowego trafia do osi i dalej na koła. Most z blokadą sprawia, że koła są sztywno połączone ze sobą, a całość momentu napędowego dostaną te koła, które mają największą przyczepność.

Oznacza to, że koło, które zostało oderwane od ziemi, ma szansę jechać dalej. Bez tej blokady koło będzie się ślizgać. Blokady sterowane ręcznie należy włączyć, zanim będziesz podjeżdżał pod górkę lub inną przeszkodę. Przy zjazdach, które są bardzo strome, używa się stuprocentowej razem z centralną blokadą mechanizmu.

Blokady Limited Slip Differential (LSD)

To typ blokady mostów z ograniczonym poślizgiem. Oznacza to, że poślizg nie jest całkowicie wyeliminowany. Taki mechanizm ma zróżnicowane tarcie wewnętrzne. Dzięki niemu głównie możesz polepszyć trakcję samochodu, zwłaszcza w porze zimowej.

Montaż LSD przeprowadzany jest głównie w samochodach japońskich i amerykańskich. Co jest wadą tego systemu? Gdy jedno koło traci przyczepność do podłoża, tracisz możliwość panowania nad wszystkimi.

Gdzie najczęściej używa się blokady mostów?

Blokada mostu najczęściej stosowana jest w dużych samochodach ze względu na ich niższą zdolność przenoszenia momentu obrotowego na podłoże. Aby samochód nie ślizgał się i mógł poradzić sobie z trudnymi przeszkodami, należy włączyć blokadę tylnego mostu. Czasem nie trzeba wcale robić tego ręcznie, bo niektóre samochody mają automatyczne blokady.

Różne blokady w samochodach

Najczęściej blokad mostów używa się w patrolach i są one sterowane pneumatycznie. Fabryczne modele Toyoty miały popularną blokadę cierną, czyli niepełną. Jest to mechanizm, który nie sprawdza się w terenie, ale na bardziej śliskiej powierzchni.

W samochodach terenowych najlepiej sprawdzają się stuprocentowe blokady. Takie są montowane w modelu Jeep Wrangler Rubicon oraz w Mercedesie G, który ma blokady seryjne na przód i tył.

Najlepsza blokada tylnego dyferencjału w samochodach terenowych

Blokada tylnego dyferencjału, która sprawdzi się najlepiej podczas jazdy w terenie to mechanizm, który stuprocentowo blokuje koła. Dyfer służy do redukcji prędkości obrotowej kół. Dzięki niemu nadal zachowasz pełną kontrolę nad pojazdem, co nie jest możliwe w przypadku niektórych rozwiązań, jakie już opisaliśmy.

Bez blokady tylnego mostu jazda w cięższych warunkach byłaby bardzo utrudniona. Wyjątkami są auta, które mają dużą moc i ich trakcja jest na wysokim poziomie.

Jeśli masz blokadę mostów w większym aucie, musisz pamiętać, że trzeba zachować ostrożność podczas korzystania z niej, by nie uszkodzić pojazdu. Używaj tej funkcji wtedy, gdy naprawdę jest potrzebna podczas jazdy.

Archiwum: czerwiec 2021