wtorek, 9 sierpnia 2022
Moto Klub
  • Aktualne 2022
  • Samochody
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupé
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Inne pojazdy
    • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
      • Znaki informacyjne
      • Znaki nakazu
      • Znaki ostrzegawcze
      • Znaki zakazu
  • Nauka jazdy
  • Tablice rejestracyjne
  • Trasy
  • Ciekawostki
  • Porady
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualne 2022
  • Samochody
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupé
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Inne pojazdy
    • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
      • Znaki informacyjne
      • Znaki nakazu
      • Znaki ostrzegawcze
      • Znaki zakazu
  • Nauka jazdy
  • Tablice rejestracyjne
  • Trasy
  • Ciekawostki
  • Porady
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Motoklub.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Motoklub.pl Samochody Opony samochodowe

Budowa opony samochodowej – wszystko, co musisz wiedzieć o funkcji każdego z elementów ogumienia

Marcin Gościński Autor Marcin Gościński
18 lipca 2022
w Opony samochodowe
0

To, jak wygląda obecnie opona samochodowa, jest efektem dekad pracy najlepszych specjalistów. Ich zadaniem jest ciągłe udoskonalanie konstrukcji, od której zależy nasze bezpieczeństwo. Budowa opony samochodowej to coś, o czym warto wiedzieć więcej.

budowa opony

Opony to jedyne elementy samochodu, które stykają się bezpośrednio z podłożem, którym jedziemy. Muszą być na tyle wytrzymałe, żeby bezpiecznie przejechać przez nierówności i dziury na jezdni czy większe i mniejsze kamienie. Muszą być w stanie utrzymać kilkutonowy pojazd, a także poruszać się z prędkością dochodzącą do 200 km/h. Choć nie wszyscy mają tego świadomość, mają one bardzo skomplikowaną konstrukcję. Interesuje Cię budowa opony samochodowej? Zapoznaj się z naszym artykułem, żeby dowiedzieć się o niej jeszcze więcej!

carvertical VIN check
Z tego artykułu dowiesz się:
1 Budowa opony samochodowej – kluczowy jest bieżnik opony
2 Bok opony
2.1 Stopka
2.2 Drutówka
3 Czym jest karkas, a czym osnowa opony?
4 Warstwa uszczelniająca – ważny element konstrukcji
5 Bezpieczeństwo w czasie jazdy

Budowa opony samochodowej – kluczowy jest bieżnik opony

W przypadku opon bezdętkowych, których obecnie używamy, mowa o historii sięgającej 1947 roku. Wtedy zostały zaprezentowane i aż do dzisiaj są stale udoskonalane. Najważniejszym ich elementem jest bieżnik, który stanowi aż 80 procent wierzchniej części opony. To właśnie on odpowiada za stabilność oraz przyczepność koła w czasie jazdy. Wyróżnia się trzy rodzaje bieżników:

  • symetryczne;
  • asymetryczne;
  • kierunkowe.

Wszystkie współczesne opony stanowią mieszankę kauczuku naturalnego i syntetycznego, a także sadzy. Do zimowych dodaje się jeszcze krzemionkę i na przykład żywicę. Jeśli jesteście ciekawi, jakie są proporcje, to mamy dla was złą wiadomość – wszyscy producenci trzymają tę informację w tajemnicy, nie chcą, żeby tak specyficzne dane dostały się w ręce konkurencji. Bo ta na rynku opon samochodowych jest ogromna, a wyścig toczy się o setki milionów euro zysku. Dla kierowców to jednak dobra wiadomość – im więcej poświęca się na udoskonalanie opon, tym bezpieczniejsza i pewniejsza jest jazda niezależnie od warunków.

Bok opony

Kolejnym ważnym elementem, jeśli chodzi o budowę opony, jest jej bok. Wykonuje się go z wcześniej ukształtowanych warstw osnowy, a także gumy (dużo bardziej elastycznej, niż w przypadku bieżnika). Zadaniem tego elementu jest zabezpieczenie karkasu przed uszkodzeniami i uderzeniami, a także poprawa komfortu jazdy. Ma również wpływ na przenoszenie obciążeń.

Jednocześnie na boku opony znajdują się ważne dla kierowców informacje:

  • rozmiar;
  • indeks nośności;
  • indeks prędkości;
  • data produkcji opony;
  • nazwa producenta i modelu opony.
Zobacz też:
Chcesz wymienić ogumienie w swoim samochodzie? Poznaj najczęściej spotykane oznaczenie opon wielosezonowych i dowiedz się, co znaczy!

Stopka

Jej fachowa nazwa to właśnie stopka, choć przez wielu nazywana jest kołnierzem. Niezależnie od nazwy, spełnia ważną funkcję w przypadku każdego koła samochodowego. Odpowiada bowiem za stabilizację połączenia pomiędzy oponą a felgą, które jest kluczowe, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drodze. Stopka posiada stalowy rdzeń, a także wyposażona jest w gumową tkaninę kordową. Wpływa bezpośrednio na ochronę ogumienia na skutek zwiększonego naporu ze strony masy pojazdu.

Drutówka

Jeśli chodzi o konstrukcję opony, nie można zapomnieć o drutówce. Jej zadaniem jest utrzymanie ogumienia na obręczy felgi. Wykonuje się ją oczywiście ze stalowych drutów, które połączone są w zwoje i zatopione w stopce opony. Zwykle stosuje się dwie drutówki, które owinięte są warstwą osnowy wykonanej z nylonu. To wpływa na przenoszenie przez ogumienie samochodowe bardzo dużych obciążeń bez ryzyka jego rozerwania.

Czym jest karkas, a czym osnowa opony?

Karkas jest niczym innym jak warstwą opasającą oponę. Znajduje się w jej górnej części. Zbudowana jest – w zależności od producenta i wielkości opony – z kilku lub kilkunastu warstw cienkich drutów o wysokiej wytrzymałości. Ułożone są one ukośnie i klejone jeden po drugim. Ma to na celu stworzenie szczelnej sieci trójkątów. Zadaniem karkasu jest zapewnienie oponie odporności na wysokie prędkości oraz działające na nią siły odśrodkowe, które mogą być niebezpieczne w czasie jazdy. Zmniejsza efekt nagrzewania się ogumienia. Gdy dochodzi do maksymalnego zużycia bieżnika, to właśnie ta warstwa pojawia się jako pierwsza. To jeden z najważniejszych elementów budowy opony.

Szkielet opony stanowi osnowa. Dzieli się na modele radialne, w których osnowa ułożona jest promieniowo, i diagonalne z osnową ułożoną krzyżowo.  To zbudowany z wielu warstw kordu element, którego zadaniem jest łączenie części barkowej opony z jej strefą czołową. Osnowa zwykle wykonana jest z tkaniny tekstylnej i – to zależy od producenta i rozmiary – której mogą być jedna, dwie lub trzy warstwy. Najważniejszym zadaniem tego elementu jest utrzymanie odpowiedniego kształtu opony. Od jakości odnowy zależy, czy opona będzie odporna na zniekształcenia (mogą pojawiać się podczas przyspieszania lub hamowania) i wysokie temperatury. Ta warstwa ma kluczowe znaczenie w kontekście wytrzymałości oraz jakości ogumienia, a w przypadku budowy opony jest dla producentów priorytetem. 

Warstwa uszczelniająca – ważny element konstrukcji

Warstwa uszczelniająca, zwana również kapą, znajduje się w wewnętrznej części opony i stanowi jej główną część. Jak nietrudno się domyślić, jej zadaniem jest zabezpieczenie opony przed dostaniem się do wnętrza wody lub powietrza. Warstwa ta jest odporna na działanie środków utleniających, ale również kawasów i zasad. To właśnie ona stanowi alternatywę wobec dętek, które dawniej stosowano w ogumieniu samochodowym. Gdy prześledzisz budowę opony, szybko zorientujesz się, że kapa sprawia, że opona nie wytraca ciśnienia, a także stanowi warstwę ochronną.

Zobacz też:
Utylizacja opon samochodowych – jak legalnie pozbyć się zużytego ogumienia?

Bezpieczeństwo w czasie jazdy

Poruszając się po różnych nawierzchniach, dobre opony zapewniają ci bezpieczeństwo. Zwracaj uwagę na bieżnik, wykonanie czoła opony, a także warstwę gumy. To wpływa również na osiągi, komfort jazdy, a także spalanie. Nie można zapominać również o poziomie hałasu, który generują wszystkie opony. Im jednak jest on mniejszy, tym wygodniej w czasie wielogodzinnej jazdy. Przed dalszą jazdą sprawdzaj stan ogumienia – szczelność opony, stan opasania stalowego czy ewentualne, groźnie wyglądające otarcia. Dotyczy to opon całorocznych, letnich i zimowych. Wszystkie, choć inaczej skonstruowane, mają podobne właściwości, a budowa opony nie różni się znacząco od siebie.

Opona samochodowa to bardzo złożona konstrukcja, która składa się z kilku warstw. Wszystkie mają swoją funkcję – zarówno wiskoza, poliester, jak i lamela odpowiadają za konkretną rzecz, a co za tym idzie, wpływają na komfort jazdy. No i bezpieczeństwo, które w przypadku ogumienia samochodowego jest kluczowe. Rozwiązania konstrukcyjne są zaawansowane, ale producenci na pewno nie powiedzieli ostatniego słowa. Jeśli chodzi o budowę opony, na pewno jeszcze nie raz zostaniemy zaskoczeni. Kupując nowe ogumienie, nie zwracaj tylko uwagi na rozmiar opony, ale również na zastosowane technologie.

Poprzedni artykuł

Silnik BLS 1.9 TDi od VW – czym charakteryzuje się jednostka montowana m.in. w Skodzie Octavii, Passacie i Golfie?

Następny artykuł

Chcesz wymienić ogumienie w swoim samochodzie? Poznaj najczęściej spotykane oznaczenie opon wielosezonowych i dowiedz się, co znaczy!

Zobacz także

Opony samochodowe

Najlepsze opony zimowe – przegląd modeli z różnych klas

1 sierpnia 2022
0
opony wzmacniane
Opony samochodowe

Opony wzmacniane XL – czym się różnią i jakie są ich wady i zalety?

14 lipca 2022
0
opony niskoprofilowe
Opony samochodowe

Opony niskoprofilowe – zalety i wady ogumienia o niższej ścianie bocznej

18 lipca 2022
0
rodzaje opon
Opony samochodowe

Rodzaje opon samochodowych – jakie znaczenie ma bieżnik w ogumieniu? Przedstawiamy najpopularniejsze typy opon!

14 lipca 2022
0
ranking opon całorocznych
Opony samochodowe

Ranking opon całorocznych najpopularniejszych w 2022

14 lipca 2022
0
montaż opon
Opony samochodowe

Montaż opon – jak to robią fachowcy i dlaczego to wcale nie takie proste!

18 lipca 2022
0
Pokaż więcej
Następny artykuł
oznaczenie opon wielosezonowych

Chcesz wymienić ogumienie w swoim samochodzie? Poznaj najczęściej spotykane oznaczenie opon wielosezonowych i dowiedz się, co znaczy!

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Uncategorized

9 sierpnia 2022
0
Porady

Co obejmuje ubezpieczenie autocasco?

3 sierpnia 2022
0
pfron dofinansowanie do wózka elektrycznego 2022
Aktualne 2022

PFRON dofinansowanie do wózka elektrycznego 2022 – wszystko, co musisz wiedzieć!

3 sierpnia 2022
0
pfron dofinansowanie do prawa jazdy
Aktualne 2022

PFRON dofinansowanie do prawa jazdy 2022 – wszystko, co musisz wiedzieć!

3 sierpnia 2022
0
pfron dofinansowanie do samochodu 2022
Aktualne 2022

PFRON, dofinansowanie do samochodu – 2022 rok i programy wsparcia mobilności osób niepełnosprawnych

3 sierpnia 2022
0
Opony samochodowe

Najlepsze opony zimowe – przegląd modeli z różnych klas

1 sierpnia 2022
0
  • Tablice rejestracyjne w Polsce
  • Znaki drogowe
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności

Copyright © 2020-2022 Contentation sp. z o.o.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Samochody
  • Motocykle
  • Naprawy
  • Przepisy
  • Dokumenty
  • Ciekawostki
  • Redakcja

Copyright © 2020-2022 Contentation sp. z o.o.