Czy podłączenie radia samochodowego jest trudne? 

W autach produkowanych obecnie radio jest zespolone z deską rozdzielcza i schemat podłączenia radia nie jest tak prosty i oczywisty. Jednak w starszych pojazdach wiąże się to jedynie z wyjęciem starego urządzenia i podłączenia nowego. Oczywiście, żeby wszystko działało poprawnie, musisz wiedzieć, jak podłączyć ze sobą przewody i jakie radio nabyć. W niektórych przypadkach wnęka na nie przeznaczona może być zbyt mała i nie będziesz miał możliwości dopasować odbiornika do przeznaczonego na nie miejsca.

Zanim podłączysz radio do auta

Przemyśl dokładnie, jaki rodzaj sprzętu cię interesuje. Oczywiście takie funkcje, jak sterowanie głosem, komunikacja Bluetooth, czy efektowny design nie określają, czy dany produkt będzie pasował do twojego pojazdu. Przede wszystkim podłączenie radia samochodowego musi być estetyczne. Wyróżnia się najczęściej dwa wymiary sprzętu multimedialnego: 1-DIN i 2-DIN. Dostosowanie ich do wymiaru wnęki pozwoli ci na sprawny montaż i zachowanie stylu auta.

Podłączenie radia samochodowego – co musisz mieć?

Jeśli instalacja elektryczna w pojeździe jest w fabrycznym stanie, a radio nie zostało w jakiś sposób uszkodzone, podłączenie radia przebiegnie szybko. W pierwszej kolejności uszereguj kolorami poszczególne przewody. Musisz wiedzieć, jak podłączyć zasilanie radia samochodowego, aby twój sprzęt działał poprawnie. W przypadku najpopularniejszych producentów sprzętu multimedialnego będą one odpowiadały kolorom w instalacji pojazdu. Powinieneś też odnaleźć kostkę ISO. Implementuje się ją w celu uporządkowania kabli i zapobiega ich stykowi podczas jazdy autem. 

Zawiera ona kilka najpotrzebniejszych złączy, do których wpina się kable o konkretnych kolorach. Oto ich zestawienie:

  • masa – bardzo często oznacza się ją kolorem czarnym. Przewód wpięty tutaj odpowiada za połączenie z minusowym biegunem na akumulatorze;
  • zasilanie – odpowiada za powstanie napięcia po przekręceniu kluczyka stacyjki. Najczęściej jest to czerwony lub pomarańczowy przewód;
  • podtrzymanie zasilania – niezwykle ważny ze względu na utrzymywanie zakodowanych ustawień. Bez niego trzeba konfigurować urządzenie za każdym razem po włączeniu. W tym przypadku uwzględnij kabel żółty, pomarańczowy lub czerwony;
  • antena – jeśli posiadasz automatycznie wysuwaną antenę, odpowiada za nią niebieski przewód. Powinieneś wpiąć go właśnie w to miejsce;
  • podświetlenie – jeśli chcesz korzystać z efektownego oświetlenia radia, podepnij kabel pomarańczowy.

Jak podłączyć radio samochodowe bez kostki? 

Sprawa jest nieco trudniejsza. Najpierw powinieneś taką kostkę nabyć i ulokować ją w miejsce starej. W tym celu uporządkuj widoczne w schowku przewody i połącz je z nową kostką. Później podłącz część głośnikową i radiową z odpowiednimi przewodami odbiornika.

Podłączanie głośników do radia

Tu również przyda się schemat podłączenia radia samochodowego. Będzie on dotyczył części głośnikowej. Najważniejsze jego elementy to następujące przewody:

  • szary – głośnik znajdujący się z przodu po prawej stronie;
  • biały – odpowiada za przedni lewy głośnik;
  • fioletowy – głośnik tylny prawy;
  • zielony – podłącza tylny lewy głośnik.

Kostka ISO – jak zauważyłeś – ma dwie części. Chodzi m.in. o to, by nie podłączyć przypadkowo poszczególnych głośników do zasilania. Jeśli jednak w jakiś sposób doszłoby do tego, sprzęt audio mógłby ulec poważnemu uszkodzeniu.
Jak widzisz, podłączenie radia samochodowego nie jest trudną czynnością. Oczywiście wszystko idzie szybciej, gdy kostka jest w pełni sprawna. Jeśli wszystko jest w porządku, na pewno nie będzie wielkich trudności w tym, żebyś samodzielnie zaimplementował nowo zakupione radio!

Archiwum: marzec 2021