Moda na SUV-y skłania wielu producentów do wydawania modeli zachowanych w terenowej konwencji. Sam wygląd auta niestety nie jest w stanie dodać mu mocy. SUV, który poradzi sobie z przyczepą, musi oferować dobry silnik, duży uciąg i solidny hak. Oczywiście to nie koniec listy elementów, na które warto zwrócić uwagę podczas zakupów. Temat ten jest złożony, przez co wyrosło wokół niego wiele szkodliwych mitów.

Mit I: Każdy samochód pociągnie przyczepę

Jeśli szukasz auta, z pewnością spotykasz na swojej drodze wielu doradców, a ich opinie nie zawsze odpowiadają rzeczywistości. Być może usłyszysz, że dobry holownik wcale nie musi mieć wyjątkowego silnika, bo moc potrzebna jest tylko przy ruszaniu. Inni stwierdzą, że silnik może i jest ważny, ale jeśli będziesz jeździł(a) ostrożnie, każde auto pociągnie przyczepę. Jak jest naprawdę?

Przede wszystkim, zwróć uwagę na ważny parametr, jakim jest maksymalny moment obrotowy silnika. Zbyt słaby silnik nie tylko będzie bardziej narażony na zużycie, ale przede wszystkim uczyni jazdę z ciężką przyczepą znacznie bardziej męczącą.  

Range Rover czerwony

Wie o tym producent od lat kojarzony z dużymi możliwościami holowania -and Rover. Jeśli interesuje Cię przestronny SUV do ciągnięcia przyczepy, powinien spodobać Ci się Land Rover Discovery Sport. Choć to mniejszy członek rodziny Discovery, który mierzy niespełna 4,6 mto jest dostępny w kilku ciekawych wersjach silnikowych, które znajdziesz poniżej.

Diesel:

  • D165 AWD MHEV: 163 KM, 380 Nm,
  • D200 AWD MHEV: 204 KM, 430 Nm.

Benzyna:

  • P200 AWD MHEV: 200 KM, 320 Nm,
  • P250 AWD MHEV: 249 KM, 365 Nm,
  • P290 AWD MHEV: 290 KM, 400 Nm.

Hybryda typu plug-in:

  • P300e AWD PHEV: 309 KM, 540 Nm.

Obok nazwy każdej z nich widnieje moc jednostki wyrażona w koniach mechanicznych oraz moment obrotowy wyrażony w niutonometrach. Na ogół im wyższe są te wartości, tym lepiej dla zdolności holowniczych auta. Dodatkowo w Land Roverze Discovery Sport, niezależnie od wybranej jednostki, stosunkowo wysoki moment obrotowy jest osiągany już przy lekkim naciśnięciu pedału gazu i niskich prędkościach obrotowych. Oznacza to łatwość manewrowania z przyczepą przy umiarkowanym spalaniu.

Warto zwrócić uwagę także na uciąg samochodu. Na rynku można bowiem znaleźć samochody, które choć są dostępne z akcesoryjnymi hakami, to jednak w praktyce mogą one służyć jedynie jako       

Mit II: Wszystkie auta można wyposażyć w hak

Holowanie bez haka nie jest możliwe. Warto poświęcić należytą uwagę temu komponentowi już na etapie wyboru samochodu. Część kupujących decyduje się na auto bez haka z planem jego późniejszej instalacji. Niestety, nie zawsze jest to możliwe. W wielu pojazdach, na przykład niektórych hybrydach i modelach z przekładniami bezstopniowymi, nie da się założyć haka. Jeśli montujemy hak poza autoryzowanym serwisem, musimy się przygotować także na dodatkowy wysiłek związany z doborem haka i formalnościami. 

I tu Land Rover znów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom użytkowników. Terenowy SUV Land Rover Discovery Sport, również w tym aspekcie wyróżnia się spośród konkurencji. Samochód nie tylko ma wysoki uciąg (do 3,5 t), ale także można go fabrycznie wyposażyć w idealnie dopasowany hak. Zadbano o parametry haka. Oferuje on 3500 kg maksymalnego uciągu, a do tego pozwala na 350 kg obciążenia pionowego (ważne w przypadku bagażników rowerowych).

Range Rover z przyczepką

Mit III: Nowoczesne układy napędowe nie nadają się do holowania       

Przez ostatnie lata standardy w motoryzacji uległy ogromnym zmianom. Wiele dzisiejszych samochodów powstaje wyłącznie w celu umożliwienia ekonomicznej jazdy. Z tego prostego powodu niektóre samochody hybrydowe popularnych marek nie są w stanie poradzić sobie z przyczepą. Czy jednak dotyczy to wszystkich nowoczesnych aut? Bynajmniej.

Rodzinny SUV Discovery Sport nawet w wersji hybrydowej Plug-inl oferuje duży uciąg, pozwalając na przyjemną i bezpieczną jazdę z przyczepą. Discovery Sport występuje także kilku wersjach silnikowych wykorzystujących technologię Mild Hybrid (MHEV). Każda z nich posiada inny uciąg (wyrażony w kilogramach poniżej):

  • D165 AWD MHEV: 2200 kg,
  • D200 AWD MHEV: 2500 kg,
  • P200 AWD MHEV: 2000 kg,
  • P250 AWD MHEV: 2000 kg,
  • P290 AWD MHEV: 2000 kg,
  • P300e AWD PHEV: 1600 kg.

Podane wartości odnoszą się do dodatkowego ciężaru, oprócz własnej masy pojazdu, z którym może on bezpiecznie się poruszać. Pamiętaj jednak, że jeśli holowana przyczepa nie jest wyposażona w hamulec, jej waga nie powinna przekraczać 750 kg.

W świecie motoryzacji krąży wiele opinii, którym jest daleko do prawdy. Dlatego mamy nadzieję, że dobrze przemyślisz zakup kolejnego auta i nie pozwolisz mitom wpłynąć na Twoje decyzje. Do zobaczenia na drogach!

Archiwum: lipiec 2022