Pierwsze i podstawowe kryterium to przede wszystkim wiek. Takie auta to ponad wszelką wątpliwość stare samochody. Jak stare? Dla niektórych osób oldtimery to wszystkie pojazdy wyprodukowane przed 1980 rokiem. Inni z kolei mylą youngtimery z oldtimerami i zasadniczo nie widzą między nimi większej różnicy. Jednak według fachowców youngtimer to auto wyprodukowane w latach 1981-1990. Oldtimer jest sporo starszy. Dowiedz się więcej o tych fascynujących klasykach motoryzacji!
Oldtimer – samochody z duszą, czyli jakie?
Jeśli zajrzymy do polskich regulacji prawnych, będziemy mogli stwierdzić, czym powinno charakteryzować się auto typu oldtimer. Jeśli ma spełniać kryteria pojazdu zabytkowego, musi:
- mieć przynajmniej 75 % części oryginalnych (dotyczy szczególnie podstawowych podzespołów);
- mieć minimum 25 lat;
- być wycofany z produkcji od przynajmniej 15 lat.
Jeśli oldtimery mają być zarejestrowane jako zabytkowe, a nie spełniają kategorii wiekowych, muszą to być egzemplarze wyjątkowe. Pod jakim względem? Takie auta musiały mieć wpływ na kierunek rozwoju motoryzacji. Co oczywiste, trzeba to odpowiednio uzasadnić.
Dlaczego ludzie kochają klasyczne samochody?
Z takim pytaniem mógłbyś zwrócić się do fanów starych aut. W odpowiedzi usłyszałbyś, że te auta po prostu mają duszę. W tym stwierdzeniu jest sporo prawdy. Tak eleganckich, prostych i wytrzymałych konstrukcji dziś już się nie produkuje. Konstrukcje sprzed 30 lub 40 lat zachwycają i wabią ponadprzeciętnym urokiem. To za sprawą oryginalnych kształtów karoserii, pięknego wykończenia wnętrza i swoistej surowości. Swoje robi brak elektroniki w sterowaniu silnikiem i podzespołami wewnątrz. Kierowca ma wrażenie zespolenia z pojazdem.
Auta klasyki – co musisz o nich wiedzieć?
Patrzenie na pojazdy sprzed lat tylko przez pryzmat ich wyglądu jest błędem. Pamiętaj o tym, by zdjąć różowe okulary i spojrzeć na nie pod kątem ogromu pracy, jakiego wymagają. W zależności od modeli na rynku znajdziesz od kilku do kilkunastu ofert pojazdów wartych zainteresowania. Oczywiście, w wielu przypadkach oldtimery są już odrestaurowane. Jednak nieraz trzeba liczyć się z naprawami, które mogą pochłonąć sporo pieniędzy.
Czy samochody stare warto rejestrować jako zabytkowe?
Jest kilka powodów, dla których warto rozważyć takie rozwiązanie. Dlaczego? Niesie ono za sobą kilka znaczących korzyści. Po pierwsze, właściciel rejestrujący pojazd jako zabytkowy może liczyć na zwolnienie z corocznych badań technicznych. Wykonuje je raz, płaci 300 zł i nie musi już więcej pojawiać się w stacji kontroli pojazdów. Po drugie, oldtimery możesz ubezpieczać także na określony czas. Nie dotyczy cię więc obowiązek zachowania ciągłości polisy. Możesz ją wykupić na czas zlotu albo na urlop.
Jakie wady ma rejestracja starego samochodu na żółtych tablicach?
Musisz być pewien, że twoje auto jest rzeczywiście w takim stanie, który umożliwia zarejestrowanie go jako zabytek. Mamy tu na myśli proporcje oryginalnych części. Poza tym, wszelkie zmiany konstrukcyjne musisz uzgadniać z konserwatorem zabytków. A to może być uciążliwe w codziennej eksploatacji pojazdu. Nie możesz też bez wiedzy urzędnika sprzedać klasyka za granicę. Pewne decyzje więc nie są uzależnione tylko od twojej woli.
Gdzie najlepiej kupić auta klasyczne?
Masz kilka opcji do wyboru. Jeśli interesuje cię zakup auta bez żadnego wkładu finansowego, możesz wybrać jeden z internetowych portali z ogłoszeniami. Chodzi oczywiście o poświęcone klasykom strony, na których znajdują się tylko oldtimery i youngtimery. Niestety, ceny takich aut są niekiedy astronomiczne i trudno będzie o znalezienie okazji. Jest to jednak możliwe, o ile uzbroisz się w cierpliwość i zaangażujesz w poszukiwania.
Samochody oldtimery na innych aukcjach
Do dyspozycji osób, które poszukują starego pojazdu, oddano też zwykłe portale ogłoszeniowe. Znajdziesz na nich wiele modeli klasycznych aut, a niektóre oldtimery są nawet w stanie kolekcjonerskim. Jednak wiele z nich (o ile nie większość) jest raczej w średnim lub słabym stanie i wymaga gruntownego remontu. Ceny będą jednak bardziej przystępne niż na giełdach pojazdów klasycznych. Oszczędność raczej nie będzie duża. To, co zyskasz, będzie trzeba zainwestować w odświeżenie auta.
Czy warto sprowadzić klasyka z zagranicy?
Jest to ciekawa opcja, szczególnie dla fanów motoryzacji amerykańskiej i japońskiej. Na rynku zagranicznym spotkasz oldtimery już zarejestrowane jako klasyki lub samochody antyki uszkodzone, które możesz odrestaurować w Polsce. Szczególnie ceny tych drugich są niższe od modeli w pełni sprawnych, co jest raczej normalnym zjawiskiem. Rozsądne wydaje się odnalezienie firmy, która wie, gdzie szukać pojazdów godnych zainteresowania. Poszukiwanie i sprowadzanie auta do Polski na własną rękę może pochłonąć o wiele więcej czasu.
Jaki samochód klasyczny warto kupić? Przegląd modeli
Zestawiamy najciekawsze propozycje pojazdów, które zaliczają się do oldtimerów. Chociaż wiele z nich wymaga sporego budżetu, znajdziesz też takie, których cena nie jest zbyt wysoka. Oczywiście, nie warto porównywać ich do podobnych aut w kiepskim stanie. Wartość rynkowa z czasem będzie prawdopodobnie tylko rosła, więc możesz je potraktować jako lokatę kapitału.
Stare samochody sportowe
Lancia Delta Integrale
Świetne auto, które plasuje się wiekiem między oldtimerami a youngtimerami. Chociaż pod maską znajduje się 2-litrowa jednostka benzynowa, to generuje od 185 do 200 KM (w zależności od liczby zaworów). To legenda wyścigów klasy B, rywalizująca głównie z Audi Quattro. Aby znaleźć ciekawy model na rynku wtórnym, będziesz musiał poświęcić mnóstwo czasu. Nie ograniczaj się jedynie do polskich aukcji, bo odnajdziesz raptem kilka sztuk. Cena? W pełni odrestaurowane auta to wydatek rzędu 130-150 tysięcy złotych.
Ford Mustang II
Auto z segmentu G, które stało się prawdziwym klasykiem motoryzacji amerykańskiej i symbolem niezależności. W swojej drugiej wersji dysponuje silnikami o mocy od 93 do 141 KM. Jednak to nie moc jest powodem, dla którego sięga fani klasyków sięgają po takie auto. Drzemie w nim bowiem genialny silnik V8. Auta po regeneracji zbliżają się do granicy 60-70 tysięcy. Tańsze są, rzecz jasna, oldtimery wymagające remontu – te kupisz już za 25-30 tysięcy złotych.
Tanie klasyczne auta do kupienia
Było trochę droższych egzemplarzy, a teraz pora na tańsze modele. Oto kilka interesujących aut klasycznych.
Mercedes W123 („Beczka”)
To chyba najbardziej znany Mercedes spośród wszystkich Mercedesów. Jest legendarnym modelem i niezaprzeczalnie kojarzy się z solidnością i niesamowitą trwałością. Ponad 2,5 miliona sprzedanych egzemplarzy świadczy o jego niesamowitej popularności. Dzisiaj, ze względu na mnóstwo wyprodukowanych kiedyś egzemplarzy, będziesz mógł raczej bez trudu znaleźć ciekawą bazę do renowacji, a nawet gotowy projekt. Ceny rozpoczynają się od kilku tysięcy złotych. Tak tanie oldtimery z kultowym statusem to prawdziwa gratka.
Opel Rekord 1900
Kolejny stosunkowo niedrogi model. Opisywany samochód klasyczny jest wyposażony w benzynowy silnik 1.9 l o mocy 90 KM. Przy wadze od 1025 kg wzwyż zapewniał wyjątkowo wysoką prędkość maksymalną – 158 km/h. Produkowany w latach 1966-1971 model dzisiaj do kupienia już za kilka tysięcy złotych. Auta po renowacji znajdziesz nawet za 10 tysięcy.
Volkswagen K70
To samochód produkowany w latach 1970-1975. Był pierwszym modelem VW z montowanym seryjnie przednim napędem. Pod maską znalazły się 3 wersje silnikowe o pojemności od 1.6 do 1.8 litra. Moc nie była zaskakująco wysoka, bo oldtimery te generowały maksymalnie 100 KM. Dzisiaj egzemplarze wymagające drobnego remontu możesz kupić już za 10 tysięcy złotych.
Jeżeli tylko masz odpowiednio dużo czasu i gotówki, możesz zainwestować w oldtimery. Oczywiście, ogromna większość kolekcjonerów szykuje swoje auta pod przyszłą sprzedaż za 10 lub więcej lat. Jednak są też osoby, którzy szukają aut klasycznych np. do ślubu. Klasyk to bardzo dobra baza do późniejszych zysków.