Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

opony letnie
opony letnie

Samochody

Opony letnie i ich charakterystyka – wszystko, co musisz wiedzieć!

Opony letnie i zimowe zawsze będą miały lepsze właściwości od ogumienia uniwersalnego. Jak jest zbudowana opona letnia, jaki typ warto wybrać i który z nich założyć? Sprawdź!

Kilkadziesiąt lat temu kierowcy nie mieli zbytnich szans na urozmaicenie sobie ogumienia w aucie. Na rynku dostępny był głównie jeden typ opon. Wybór był wąski szczególnie dla tych, którzy nie dysponowali większym budżetem. Z czasem jednak rozróżnienie na opony letnie i zimowe stało się bardzo widoczne i jest namacalne również w ich jakości i właściwościach. Czym charakteryzują się zatem opony na lato (i nie tylko na tę porę roku)? Przeczytaj i dowiedz się więcej o tym typie ogumienia!

Jak zbudowana jest opona letnia?

Jedną z najbardziej widocznych różnic między oponami zimowymi a letnimi jest kształt bieżnika, który przybiera nieskomplikowaną formę fal i lamel. W letnich oponach rowki nie są aż tak głębokie i agresywne, jak w zimówkach, bo nie muszą wgryzać się w śnieg. Nie oznacza to jednak, że opony letnie mają płaski bieżnik. Muszą mieć charakterystyczne wgłębienia chociażby po to, by odprowadzać wodę. Powinny także zapewnić dobrą przyczepność, kiedy na drodze jest sucho.

Co jeszcze oprócz kształtu bieżnika różni typy opon?

To jasne, że ogumienie z przeznaczeniem na lato oraz to na zimę łatwo rozpoznasz po oznaczeniach. Łatwo… jeśli te znaki umiesz rozszyfrować. A bywa z tym różnie. Weźmy pod lupę np. symbol M+S. Dla wielu to nic innego, jak tylko potwierdzenie charakterystyki typowo zimowych opon. Jest to jednak błąd, bo takie właściwości symbolizuje znaczek 3PMSF – płatek śniegu wewnątrz góry z trzema szczytami.

Coś, czego nie widać, czyli skład mieszanki

Parametrem, który bezpośrednio wpływa na zastosowanie konkretnego ogumienia, jest jego skład. Oczywiste jest, że mieszanka gumy, substancji oleistych albo krzemionki musi być inna dla zachowania przyczepności w lecie, a inna będzie w zimie. Przekonasz się o tym, gdy nie zmienisz ogumienia na czas. Opony letnie w warunkach zimowych oznaczają niestety katastrofalną drogę hamowania i ślizgają się nawet na drobnym śniegu. Zimówki w lecie są natomiast bardzo podatne na szybkie ścieranie się.

Nowe opony letnie i ich najważniejsze parametry

Każdy typ ogumienia stosowany w pojazdach jest określany wieloma symbolami i znakami. Istotne są też parametry gabarytowe. Dobiera się je pod kątem konkretnego pojazdu, stylu jazdy, warunków atmosferycznych, a także pokonywanych tras.

Jakie znaki określają rozmiar opon?

Na wybór opon letnich bardzo często wpływa ich rozmiar. Wymiary ogumienia to:

  • rozmiar w calach;
  • wysokość profilu;
  • szerokość bieżnika.

W zapisie liczbowym można je przedstawić przykładem – 195/65 R15. Co oznacza każdy z elementów?

Rozmiar w calach

R15 to średnica opony wyrażona w calach. W przeliczeniu na centymetry to ok. 38,1 cm. Parametr ten musi zostać dobrany do rozmiaru felgi stalowej lub aluminiowej, który również podawany jest w calach.

Wysokość profilu

Opony letnie i zimowe (jak również każde inne) mają określoną wysokość. Nie chodzi przy tym o ich całkowitą wielkość, ale o wymiar od powierzchni bieżnika do stopki zwanej kołnierzem. Nie jest ona podawana w jednostkach miary, lecz dostajemy procentową wartość szerokości bieżnika. W tym wypadku to 65% ze 195 mm, czyli 117 mm.

Szerokość opony (bieżnika)

Kolejny bardzo ważny wymiar determinujący rozmiar całej opony. Wyrażany jest w milimetrach i określa dokładną szerokość powierzchni stycznej opony z podłożem.

Opony samochodowe letnie i inne istotne cechy

Powyżej opisane wymiary nie są jedynymi parametrami, które charakteryzują opony. Na ich jakość i przeznaczenie wpływają następujące cechy:

  • nośność;
  •  indeks prędkości;
  • DOT;
  • data produkcji opony;
  • ochrona rantu felgi;
  • przystosowanie dla pojazdów terenowych;
  • charakterystyka wielosezonowa, całoroczna lub zimowa;
  • asymetryczność lub symetryczność;
  • kierunek rotacji;
  • zdolność do jazdy po przebiciu;
  • wskaźnik zużycia;
  • odporność na ścieranie i przegrzewanie.

Warto objaśnić przynajmniej niektóre z nich.

Indeks prędkości i nośności

Znajduje się zazwyczaj zaraz po oznaczeniu rozmiaru opony. Zapis tych parametrów może brzmieć np. 82 T. Jak go rozszyfrować? Niestety ani liczby 82, ani litery „T” nie da się przetłumaczyć bez znajomości znormalizowanych symboli. Liczba 82 oznacza, że na oponę może oddziaływać maksymalny nacisk 475 kg. Natomiast litera „T” sugeruje maksymalną dopuszczalną prędkość opony na poziomie 190 km/h. Opony letnie, zimowe i wielosezonowe nie mogą przekraczać ustalonych przez producenta wartości.

Data produkcji opon

To oznaczenie pojawia się najczęściej w towarzystwie symbolu DOT. Może ono zostać umieszczone w obramowaniu lub bez niego i stanowić 4 ostatnie cyfry ciągu oznaczenia DOT. Powiedzmy, że kupujesz nowe opony, ale na ich profilu znalazłeś zapis „4020”. Oznacza on 40. tydzień roku 2020. Ale przecież kupiłeś je w połowie 2021 roku, a miały być nowe! To jednak nic dziwnego. Prawo stanowi, że opona uznawana jest za nową nawet do 3 lat od produkcji, jeśli jest odpowiednio magazynowana.

Charakterystyka letnia, zimowa i wielosezonowa

Tutaj znajdziesz kilka znaczków, które mogą wprowadzić cię w błąd, jeśli je źle zinterpretujesz. Dla przykładu – symbol „M+S” jest skrótem z angielskiego „mud” (błoto) i „snow” (śnieg). Mówi to tylko tyle, że opona może poruszać się po błocie i śniegu. Nie oznacza jednak, że ogumienie jest zimowe!

Opony letnie zazwyczaj mają na boku znaczek deszczu i słońca. Poza tym, bardzo trudno jest pomylić je z zimówkami lub egzemplarzami wielosezonowymi.

Asymetryczność lub symetryczność opon

Z reguły jedynie opona letnia będzie asymetryczna. Producenci wypuszczający na rynek ogumienie zimowe bardzo rzadko decydują się na dwa rodzaje bieżnika w jednej oponie. Zimówki muszą dobrze wgryzać się śnieg i dawać przyczepność na błocie pośniegowym i lodzie. Asymetryczność daje wysoką przyczepność w zakrętach na mokrej powierzchni i pozwala komfortowo jeździć na wprost. Tego typu opony pasują głównie do pojazdów o większej mocy silnika i bardziej sportowym charakterze.

Ceny opon letnich – ile za nie zapłacisz?

Na wysokość ceny za komplet wpływa przede wszystkim rozmiar i marka konkretnych produktów. Jest jasne, że nie płaci się za sam znaczek konkretnego producenta, ale jednak idzie za tym jakość opony. Letnie warianty możesz zakupić jako:

  • nowe;
  • używane;
  • bieżnikowane.

Najmniej kosztowne będą opony letnie używane. Cena będzie adekwatna do stanu, ale zazwyczaj niewygórowana. Tanie opony letnie to jedna z opcji. A jak kształtują się stawki za nowe lub regenerowane opony?

Najtańsze opony letnie – ile kosztują?

Za przykład niech posłuży ogumienie o wymiarze 195/65 R15. Najtańszy komplet na jednym z portali aukcyjnych kosztuje nieco ponad 500 zł. To ok. 125 zł za jedną sztukę. Najtańsze bieżnikowane egzemplarze, które mają ten sam rozmiar, dostaniesz za mniej niż 400 zł. Co zyskujesz na takich zestawach? W zasadzie masz do dyspozycji nowe lub regenerowane ogumienie. Jednak ich jakość trudno określić. Niska cena oznacza zwykle kompromisy. Te mogą być odczuwalne np. w poziomie emitowanego hałasu.

Najlepsze opony letnie, czyli jakie?

To prawda, że dla niektórych najlepsze będą najtańsze komplety. Jednak to nie cena powinna być kluczowa podczas podejmowania decyzji o zakupie. Przede wszystkim – powinieneś zwracać uwagę na jakość konkretnego zestawu i opinie o producencie. W tym samym segmencie rozmiarowym wystarczy wydać ok. 35 zł więcej za sztukę (łącznie 650 zł), by otrzymać bardzo ciche, ekonomiczne i asymetryczne opony letnie. Czasem więc nie musisz wydawać wielkiej fortuny, ale klucz to odpowiednie zapoznanie się z rynkiem.

Wiesz już, jakie mają właściwości opony letnie. Jak wybrać najlepsze? Fundamentalna kwestia to dopasowanie opony do rozmiaru felg. Pomogą ci w tym kalkulatory obliczające parametry opony pod kątem obręczy. Nie kieruj się jedynie ceną. Jest ona ważna, to oczywiste, ale o wiele istotniejsze jest bezpieczeństwo twoje i innych. Z powodu nieodpowiednio dobranych opon do auta ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. Opony letnie dobieraj też na podstawie opinii, parametrów i testów. Pamiętaj, że w sytuacji kryzysowej na drodze chcesz mieć pewność, że wyjdziesz z niej cało. Odpowiednie opony pomogą ci zadbać o bezpieczeństwo.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

Flokowanie ma nadać wnętrzu auta nowego stylu i je odświeżyć. To nakładanie drobnych włosków na konkretną część pojazdu. W jaki sposób przebiega ten proces?...

Przepisy

Sygnalizacja świetlna jest jednocześnie utrapieniem i wybawieniem kierowców. Gdy jej zabraknie, na ulicach pojawia się chaos, ale szybko pojawiające się czerwone światło potrafi być...

Naprawy

Warsztat samochodowy może okazać się twoim spełnieniem marzeń fana motoryzacji. Aby go jednak założyć, musisz wiedzieć, od czego zacząć. Czy to w ogóle jest...

Przepisy

Zakaz wjazdu do lasu to przepis, o który pyta wiele osób, zwłaszcza w sezonie grzybowym oraz letnim. Za nieprzepisowe poruszanie się po lesie możesz...

Wiadomości

Lewis Hamilton zwycięzcą dzisiejszych kwalifikacji na torze Silverstone. Brytyjczyk okazał się minimalnie szybszy od swojego głównego rywala Maxa Verstappena. Na uwagę zasługuje ósme miejsce...

Wiadomości

Wczoraj na torze Silverstone zaprezentowano model bolidu zgodny z regulacjami technicznymi, które zaczną obowiązywać od sezonu 2022. Inną nowością podczas najbliższego weekendu stanowi format...

Samochody

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami....

Samochody

Zestaw naprawczy do opon jest lżejszy od standardowego koła o około 15 kg i zabiera mniej miejsca. Dzięki temu jest coraz chętniej wybierany przez...

Samochody

Spalanie paliwa to proces, który umożliwia porusza sie pojazdów. Jednak to właśnie ono powoduje największe koszty, jeśli chodzi o użytkowanie auta. Jakie jest średnie...

Samochody

Deska rozdzielcza jest dla kierowcy jednym z najważniejszych elementów samochodu. To ona pozwala kontrolować stan pojazdu i jego prędkość. Musi więc działać sprawnie w...

Zobacz także

Samochody

Ze względu na letnie upały, samochód szybko się nagrzewa, a w środku panuje atmosfera sauny. Nie są to optymalne warunki do podróżowania, niezależnie od...

Wiadomości

Alfa Romeo pozostanie w Formule 1 co najmniej do końca sezonu 2024. Nie jest za to jeszcze znany skład kierowców, który będzie jeździł w...

Wiadomości

Od 12 lipca można składać wnioski do programu „Mój elektryk”. Celem inicjatywy jest zachęcenie osób do zakupienia elektrycznych pojazdów oraz rozwój elektryfikacji w Polsce....

Ciekawostki

Dopiero zaczynasz swoją przygodę z motoryzacją? Jeśli tak, to oznacza, że musisz dokładnie poznać wszystkie jej tajniki. Powinieneś przecież w świadomy, bezpieczny i odpowiedzialny...

Wiadomości

Amerykańska agencja prasowa Bloomberg donosi, że Unia Europejska ma w planie od 2035 r. na swym terenie sprzedawać wyłącznie elektryczne samochody. Finalnym terminem jest...

Samochody

Wał Kardana to mechanizm krzyżakowy umieszczony na dwóch wałach. Odpowiada on za przenoszenie momentu obrotowego z silnika na oś pojazdu. Z czego składa się...

Samochody

Ogniwo paliwowe to zasilanie, które jest ekologiczne i daje spory zysk mocy. Czy taka konstrukcja to same zalety? Dowiedz się więcej o tym przyszłościowym...

Wiadomości

W Chałupach na Półwyspie Helskim organizowany jest event o nazwie „Razem na fali”. Dzięki tej imprezie wszyscy chętni będą mogli pojechać elektrycznym vanem Mercedesa,...