Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

opony asymetryczne
opony asymetryczne

Samochody

Innowacyjne opony asymetryczne – dlaczego stosuje się je coraz chętniej?

Opony asymetryczne jako pierwsza wypuściła na rynek firma Michelin w 1964 roku. Dzisiaj bieżnik tego typu jest powszechnie spotykany. Sprawdź, czym takie ogumienie różni się od symetrycznego i dla jakich aut bieżnik asymetryczny będzie dobrym rozwiązaniem!

Na rynku można znaleźć kilka typów opon, które montuje się na obręczach aut osobowych. Można je podzielić na:

  • letnie;
  • zimowe;
  • wielosezonowe;
  • bieżnikowane;
  • asymetryczne;
  • symetryczne;
  • semi-slick, slick;
  • niskoprofilowe.

Wśród nich swoje miejsce mają opony asymetryczne. Co o nich wiemy?

Czym jest opona asymetryczna do auta?

Ten rodzaj opon również ma wewnętrzny podział. Są tu dwa typy bieżnika:

  • zewnętrzny (outside);
  • wewnętrzny (inside).

To tak, jakby powierzchnia opony była złożona z dwóch na pierwszy rzut oka niepasujących do siebie elementów. Paradoksalnie jednak te części bardzo dobrze się uzupełniają. 

Jak wygląda bieżnik asymetryczny w oponie?

Wszystkie opony asymetryczne mają bieżniki. Zazwyczaj strony, po których umieszczony jest dany wzór, są odpowiednio podpisane. Pozwala to rozpoznać sposób montażu na feldze i koła na piaście. Jak sprawdzić opony asymetryczne? Oznaczenie opony outside jest zewnętrzne na każdym z kół. Jej bieżnik zazwyczaj ma proste nacięcia. Odpowiada za zachowanie przyczepności na suchej nawierzchni. Strona inside ma bieżnik przystosowany do odprowadzania wody i zapobiegania aquaplaningowi.

Jak zakładać opony asymetryczne na feldze?

Strony ogumienia są podpisane, by podczas zakładania opon w zakładzie wulkanizacyjnym nie nastąpiła pomyłka. Miałaby ona poważne skutki podczas jazdy. Zasada jest taka, że montaż opon asymetrycznych z napisem następuje do wewnątrz nadkola. Natomiast strona i napis outside powinny być widoczne po założeniu kół na piastę. Jeśli tak będzie, masz pewność, że wszystkie opony są zamontowane w prawidłowy sposób.

Opony asymetryczne letnie a zimowe

Zdecydowana większość ogumienia asymetrycznego to produkty do jazdy letniej. Dlaczego? Powód jest prosty. Dwa typy bieżnika, które nie mają wyznaczonego kierunku rotacji, nie sprawdzą się dobrze podczas jazdy po śniegu i błocie pośniegowym. Opony asymetryczne stosuje się głównie w ogumieniu letnim, czyli takim, które jest przystosowane do poruszania się w warunkach wiosennych, letnich i jesiennych. Opony zimowe asymetryczne to rzadkość ze względu na specyfikę tego typu ogumienia.

Opona asymetryczna – kierunek rotacji

Zazwyczaj ten typ produktu nie określa kierunku rotacji. Bieżnik modelowany w oponach asymetrycznych pozwala więc wykonywać swobodną zmianę kół po tej samej stronie auta. Nie powinno się jednak zmieniać położenia koła z prawej na lewą i odwrotnie. Najważniejsze jest, aby podczas montażu trzymać się oznaczeń widniejących na profilu ogumienia. Opony asymetryczne nie mogą być zakładane odwrotnie. A co, jeśli ktoś popełni błąd? Jakie są tego skutki?

Opona asymetryczna założona nieprawidłowo – skutki

W momencie, gdy napis inside jest widoczny od strony przedniej, masz pewność, że elementy zostały pomylone podczas montażu w zakładzie wulkanizacyjnym. Jakie są tego skutki? W trakcie spokojnej jazdy po suchej nawierzchni możesz odczuć jedynie zwiększony poziom hałasu emitowanego przez koła. Gorzej robi się w czasie szybkiego pokonywania zakrętów. Wtedy widoczne są braki w przyczepności. Najgorzej zaś będzie, gdy na takich źle założonych oponach asymetrycznych będziesz jeździł w deszczu.

Dla kogo produkowane są opony asymetryczne?

Stabilna jazda w zakrętach, brak poślizgu na mokrej drodze i pewność prowadzenia – to wszystko ma wielkie znaczenie w autach o sportowym charakterze. I właśnie one są najczęściej obute w takie opony. Bardzo chętnie stosują je również producenci usportowionych wersji niektórych modeli, a nawet właściciele aut klasy średniej. Wszędzie tam, gdzie liczą się osiągi, ale nie ma miejsca na bardzo drogie produkty sportowe, opony asymetryczne będą odpowiednim wyborem.

Gdzie mogą przydać ci się opony asymetryczne?

Może będziesz zdziwiony, ale nie chodzi jedynie o sportową jazdę. Wielu kierowców poruszających się po trasach szybkiego ruchu lub obwodnicach wpada w poślizg na zakrętach. Jak do tego dochodzi, skoro asfalt jest suchy? Winę za taki stan rzeczy ponoszą najczęściej opony. Jak wiesz, ogumienie asymetryczne świetnie radzi sobie nie tylko na prostych. Zapewni stabilność także na zakrętach i to bez względu na to, czy jest mokro, czy sucho. Wyjeżdżasz w dłuższe trasy? Załóż opony asymetryczne.

Opony symetryczne – gorsze od asymetrycznych?

Takie stwierdzenie byłoby krzywdzące dla tych modeli ogumienia. Dlaczego? Bieżnik symetryczny w oponach wytwarzany jest niemal od samego początku istnienia przemysłu oponiarskiego. Takie opony mają także spore zalety:

  • zapewniają niższe zużycie paliwa;
  • są relatywnie ciche;
  • są względnie niedrogie.

Korzyści ze stosowania opon symetrycznych

Ogumienie typu symetrycznego nadal stosowane jest w autach miejskich i niższych segmentach. Pojazdy te nie mają charakteru wyczynowego ani nawet usportowionego. Stworzone są do spokojnej bezpiecznej jazdy. Muszą być też ekonomiczne, a właśnie opony symetryczne zapewniają niższe zużycie paliwa. Zazwyczaj nie emitują nadmiernego hałasu i są też stosunkowo tanie. Bieżnik w nich ściera się raczej powoli, więc nie będziesz miał z nim problemów.

Opony asymetryczne a kierunkowe – które lepsze?

To zależy od warunków jazdy. Dlaczego producenci decydują się w większości na produkcję opon asymetrycznych letnich, a nie zimowych? Wiedzą, że kierunkowy bieżnik o wiele lepiej sprawdza się podczas jazdy po błocie pośniegowym i śniegu. Dlatego opony asymetryczne wybierane są latem, a kierunkowe – zimą. Nie dotyczy to jednak kierowców, którzy mają sportowe auta. Do jazdy na torze dobiera się ogumienie pod kątem konkretnych warunków.

Opona symetryczna czy asymetryczna – którą wybrać?

Wszystko zależy od tego, jakie masz auto. Do małych pojazdów, które służą głównie do poruszania się po mieście, optymalne będzie ogumieniem symetryczne. Oczywiście, możesz dobrać do nich opony asymetryczne, ale nie uzyskasz w nich diametralnie lepszych osiągów. Wszystkie pojazdy osobowe, które mają nieco większą moc, mogą śmiało jeździć na modelach asymetrycznych. Dotyczy to szczególnie aut tych właścicieli, którzy lubią szybciej wejść w zakręt. Tego rodzaju ogumienie będzie też świetne podczas długich tras w różnych warunkach atmosferycznych.

Czy będziesz miał jakikolwiek problem ze znalezieniem opon asymetrycznych? Raczej nie, bo większość producentów je oferuje. Nie są one też znacząco droższe od innych popularnych modeli. Tego rodzaju ogumienie ma swoje zalety i sprawdzi się świetnie o niemal każdej porze roku. Tym wyjątkiem jest, co oczywiste, zima, do której ogumienie asymetrycznego nie jest przystosowane.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

Grand Prix Arabii Saudyjskiej to przedostatnia runda tegorocznych mistrzostw i kolejny debiut w kalendarzu F1. Tor Jeddah Corniche Circuit to nowa lokalizacja dla wszystkich...

Ciekawostki

Zamarznięte szyby od środka to problem, który dotyka wielu kierowców. Zdarza się szczególnie zimą, jeśli nie dbasz odpowiednio o swój pojazd. Jak sobie z...

Ciekawostki

Jednym z problemów kierowcy samochodu może być woda w paliwie. Objawy najlepiej rozpoznać jak najszybciej. W innym wypadku może dojść nawet do zniszczenia silnika!...

Ciekawostki

Jeśli masz zamarznięte paliwo, objawy widać już na pierwszy rzut oka. Co zrobić, jeśli do tego dojdzie? I jak do tego nie dopuścić? Warto...

Ciekawostki

Prowadzenie auta zimą może być naprawdę niebezpieczne, nawet jeśli jesteś doświadczonym kierowcą. Dlatego warto poznać kilka zasad dotyczących hamowania na lodzie. Przeczytaj artykuł i...

Wiadomości

Mistrzostwa Świata FIM SuperEnduro. W sobotę 4 grudnia najlepsi zawodnicy rozpoczną rywalizację o tytuł mistrza świata w Łodzi. Na Atlas Arenie nie zabraknie również...

Wiadomości

Czernikowo. Wypadek samochodu OSP, który czołowo zderzył się z pojazdem ciężarowym. W wyniku poniesionych obrażeń zginęło dwoje strażaków, a kolejnych trzech zostało rannych. W...

Wiadomości

Car of the Year. Znamy 7 finalistów tegorocznego plebiscytu. Jeden z nich 28 lutego 2022 r. zostanie laureatem tej prestiżowej nagrody. Co ciekawe tylko...

Wiadomości

Wyższy taryfikator mandatów, który zgodnie z lipcowymi zapowiedziami rzecznika rządu Piotra Müllera miały obowiązywać od 1 grudnia br. został odroczony. Wiele wskazuje na to,...

Ciekawostki

Mężczyźni kochają modę i sport. Umiejętne połączenie tych dwóch dziedzin sprawia, że idealnym pomysłem na prezent może okazać się zegarek inspirowany motoryzacją. Niezależnie od...

Zobacz także

Wiadomości

Wypadek S8. Dzisiaj 25 listopada na trasie pomiędzy węzłami Janki a Opacz doszło do zderzenia dwóch ciężarówek i samochodu osobowego. Ranna została jedna osoba....

Wiadomości

Nowe znaki drogowe zaczną obowiązywać w Polsce już od 2 grudnia. Szczególnie ten fakt powinien zainteresować kierowców samochodów elektrycznych, ponieważ część nowych znaków będzie...

Wiadomości

Warszawa. Dzisiaj 29 listopada doszło do wypadku na ulicy Radzymińskiej. W zdarzeniu wzięły udział trzy samochody osobowe i autobus miejski. Nikt nie został poszkodowany,...

Wiadomości

Sir Frank Williams nie żyje. Twórca i wieloletni szef zespołu ekipy Williams Racing zmarł w niedzielę 28 listopada w wieku 79 lat. Smutny komunikat...

Wiadomości

Wypadek na S8. Dzisiaj 30 listopada na drodze ekspresowej doszło do zderzenia dwóch samochodów ciężarowych. Nie wiadomo nic o potencjalnych ofiarach bądź poszkodowanych. Policja...

Wiadomości

Wyższy taryfikator mandatów, który zgodnie z lipcowymi zapowiedziami rzecznika rządu Piotra Müllera miały obowiązywać od 1 grudnia br. został odroczony. Wiele wskazuje na to,...

Wiadomości

Odcinkowy pomiar prędkości na S8 w Warszawie działa od 23 listopada i już w ciągu pierwszej doby od jego uruchomienia zdołał przyczynić się do...

Wiadomości

F1. Aston Martin zatrudnił Erica Blandina, głównego aerodynamika Mercedesa. Brytyjczyk pracuje w teamie z Brackley od maja 2011 r., a od września 2017 r....