Renowacja felg aluminiowych – nowe życie felg

Z pewnością nie raz widziałeś już stare auta, które nie wyróżniały się niczym szczególnym oprócz niesamowitych obręczy kół. Takie pojazdy zyskują często nowe życie, a klienci poszukujący pojazdów używanych są w stanie zapłacić więcej właśnie dzięki takim felgom. Jeżeli widzisz, że twoje felgi nie są w najlepszym stanie, możesz spróbować przywrócić im blask. Renowacja felg aluminiowych wiąże się jednak z kosztami. Jakimi? I co lepiej zrobić: oddać je profesjonalnemu zakładowi czy wyremontować samodzielnie? Podpowiadamy! 

Regeneracja felg aluminiowych – kiedy wybrać warsztat?

Kiedy renowacja felg w warsztacie ma sens? Przede wszystkim wtedy, gdy masz nietypowe, drogie felgi. Obręcze o unikalnym wzorze, z dużą ilością zagłębień wymagają użycia profesjonalnych sprzętów czyszczących, polerskich i lakierowania maszynowego. Oczywiście, możesz wykonać te prace samodzielnie, jednak jeżeli nie masz w tym większego doświadczenia i dostępu do odpowiedniego sprzętu do renowacji felg, możesz wyrządzić w tym przypadku więcej szkód niż pożytku.

Samodzielna renowacja felg stalowych – czy jest możliwa?

Podobnie rzecz ma się w przypadku pokrzywionych obręczy stalowych. Materiał, z którego zostały wykonane, jest bardzo trudny w obróbce. Renowacja felg stalowych wykraczają daleko poza domowe możliwości. O ile zależy ci jedynie na ich pomalowaniu, możesz zrobić to samodzielnie. Jednak wszelkie inne prace najlepiej jest powierzyć fachowcom.

Regeneracja felg aluminiowych – zrób to sam

Jeżeli twoje obręcze z aluminium są proste, a wymagają jedynie odświeżenia i uzupełnienia ubytków, możesz tanim kosztem wykonać te naprawy samodzielnie. Przyda ci się odrobina wolnej przestrzeni osłoniętej przed wiatrem i innymi niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Renowacja felg to niezbyt skomplikowane zadanie. Skala trudności rośnie wraz z unikalnością wzoru i ilością potrzebnych do wyprowadzenia ubytków. W dużej mierze jednak możesz odnowić felgi aluminiowe i inne samodzielnie.

Samodzielna renowacja felg – czego potrzebujesz?

Przed przystąpieniem do renowacji felg aluminiowych powinieneś wyposażyć się w odpowiednie akcesoria do renowacji felg. Chodzi przede wszystkim o:

  • papier lub gąbkę ścierną o gradacji 150, 220 i 320;
  • opcjonalnie włókninę ścierną;
  • szpachlę do aluminium ze szpachelkami;
  • taśmę malarską (najlepiej niepozostawiającą śladów i dobrze przylegającą do gumy);
  • odtłuszczacz;
  • podkład akrylowy w sprayu;
  • farbę w sprayu;
  • lakier bezbarwny w sprayu,

Mycie felg przed renowacją

Nie można pominąć tego etapu, jest on kluczowy dla jakości wykonanej pracy. Malowanie felg i wcześniejsza ich regeneracja nie przyniosą dobrego rezultatu bez dokładnego umycia obręczy i opony. Poświęć temu odpowiednią ilość czasu i wysusz elementy dla zapewnienia dobrej przyczepności.

Czas na zabezpieczenie opony

Przyda ci się taśma malarska i trochę starych gazet. Dokładnie oklej oponę przy feldze, delikatnie nakładając taśmę na rant obręczy. W kolejnym kroku szpachelką postaraj się wcisnąć wystającą taśmę pomiędzy oponę a obręcz. Regeneracja felg aluminiowych wymaga od ciebie zabezpieczenia całej opony wraz z bieżnikiem. Możesz w tym celu wykorzystać gazety lub materiał maskujący.

Czyszczenie i matowienie papierem

Podczas szlifowania obręczy wykorzystaj najpierw papier o największej grubości. W dalszej kolejności staraj się równomiernie matowić wszystkie płaszczyzny szczególnie zwracając uwagę na miejsca, w których będziesz aplikował szpachlę. Skupiaj się na wgłębieniach i delikatnie też przetrzyj otwory centrujące oraz miejsca na śruby montażowe.

Szpachlowanie i obróbka

Przed nakładaniem szpachli odtłuść powierzchnię specjalnym preparatem. Później trzymaj się ściśle zaleceń producenta szpachli aluminiowej. Pamiętaj, że po wymieszaniu jej z utwardzaczem, jest ona zdatna do użytku jedynie przez kilka minut. Dlatego odmierz jej odpowiednią ilość. Renowacja felg wymaga nałożenia kilku cienkich warstw szpachli i dokładne jej dotarcie. Pamiętaj, że aluminium jest miękkie i nadmierna siła docierania może zniszczyć materiał. Stosuj gradację papieru zgodną z początkowym szlifowaniem felg.

Doświadczeni majsterkowicze wiedzą, że aplikacja jednej grubej warstwy nie daje odpowiednich efektów. Będziesz musiał włożyć wiele siły w odpowiednie wyprowadzenie powierzchni, aby była gładka i zbliżona do fabrycznego stanu. Najlepiej za każdym razem, gdy nałożysz cienką warstwę odczekać kilkanaście minut i zeszlifować niedoskonałości. Powtarzaj ten proces do uzyskania odpowiedniego rezultatu.

Podkład, baza i malowanie alufelg

Ostatnie etapy wieńczą cały wysiłek włożony w regenerację felg aluminiowych. Jeżeli którykolwiek etap prac poprzedzający nakładanie warstw sprayu wykonałeś niedokładnie, nie będziesz już mógł wyciągnąć tego lakierem czy farbą. W pierwszej kolejności precyzyjnie wyczyść felgę z pyłu. Możesz już nakładać podkład na obręcze, pamiętając, żeby robić to zgodnie z zaleceniami producenta. Na początku skup się na zakrzywieniach i otworach, a potem powierzchniach płaskich. Nakładaj cienkie warstwy w ilości 2 lub 3.

Przed malowaniem alufelg należy zmatowić powierzchnię, odtłuścić i pozbawić wszelkich pyłów. Sam proces przypomina podkładowanie i odbywa się w podobny sposób. Możesz wybrać kolor srebrny, a jeśli nie chcesz wydawać pieniędzy na chromowanie felg, zastosuj odpowiednie farby zapewniające taki efekt.

Już po kilku minutach od malowania alufelg możesz przystąpić do lakierowania. Proces ten wykonuj tak samo jak poprzednie prace, pamiętając o bardzo cienkich warstwach. Dzięki takiej aplikacji unikniesz powstania nieprzyjemnych zacieków. Po zakończonym procesie zostaw koła do całkowitego wyschnięcia. Uważaj, by nie miały kontaktu z pyłem, bo wtedy cała praca pójdzie na marne.
Teraz już wiesz, jak odnowić felgi aluminiowe samodzielnie. Poza odpowiednim efektem i satysfakcją z wykonanej pracy taki sposób renowacji pozwoli oszczędzić spore środki. Dlatego jeżeli tylko masz zacięcie i odpowiednie miejsce to zachęcamy, żebyś spróbował tej metody.

Archiwum: marzec 2021