Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

regeneracja zacisków hamulcowych
regeneracja zacisków hamulcowych

Samochody

Jak wygląda regeneracja zacisków hamulcowych i jak się ją przeprowadza?

Wymiana tarcz, klocków i płynu hamulcowego to podstawowe zabiegi mające na celu utrzymanie jakości procesu hamowania. Czy jednak regeneracja zacisków hamulcowych jest konieczna? Jak wygląda czyszczenie zacisków hamulcowych? Sprawdź sam!

W zasadzie przy każdej okazji, gdy zdejmujesz koła w samochodzie, powinieneś zerknąć, czy nie jest konieczna regeneracja zacisków hamulcowych. Zazwyczaj elementy są widoczne podczas zmiany ogumienia na letnie i zimowe. Szczególnie jest to ważne po zimie, gdy na drogach sypana jest spora ilość soli, która ma bardzo zły wpływ na metal. Naprawa zacisków hamulcowych nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać, jednak wymaga skupienia, cierpliwości i odpowiednich narzędzi. Na początku przyda ci się nieco wiadomości o budowie takiego elementu.

Budowa zacisku hamulcowego, czyli nieco motoryzacyjnej anatomii

Na pierwszy rzut oka ten element to kawał żelastwa. Jednak budowa zacisku hamulcowego jest jednak nieco bardziej złożona. Zacisk ma jednak w sobie elementy, które się psują i wymagają wymiany, chociaż nie jest to widoczne na pierwszy rzut oka. Co się więc w nim znajduje? Przede wszystkim są to:

Regeneracja zacisku hamulcowego obejmuje bardzo dobre przejrzenie tych elementów i ich demontaż. Oto, jak się do tego zabrać.

Jak zregenerować zacisk hamulcowy w przydomowym garażu?

Aby regeneracja zacisków była możliwa, konieczny jest ich odpowiedni demontaż. Zanim zabierzesz się za odkręcanie śrub mocujących, wszystko dokładnie oczyść. Na zaciskach zbiera się mnóstwo pyłu i brudu, więc weź do ręki szczotkę drucianą i z miejsc, gdzie są śruby, postaraj się usunąć zanieczyszczenia. Uważaj tylko by nie porysować szczotką tarcz hamulcowych i nie zahaczyć o elastyczne gumowe przewody hamulcowe. Gdy już łby śrub i odpowietrznik są oczyszczone, zaaplikuj na nie nieco środka usuwającego rdzę. Dodatkowo oczyści on i poluzuje element, więc naprawa zacisku hamulcowego będzie łatwiejsza. 

Tutaj słowo przestrogi – jeśli obrobisz śruby, to czeka cię żmudna walka z ich rozwiercaniem. Szkoda, żeby zamiast regeneracji, finałem była wymiana zacisku hamulcowego. Dla zapewnienia sobie lepszego efektu podczas odkręcania najlepiej stuknij zdecydowanie, ale nie za mocno młotkiem prostopadle do osi śruby. Poruszysz ją wtedy z gwintu i ułatwisz sobie odkręcanie.

W dalszym etapie regeneracja zacisków hamulcowych polega na demontażu wszystkich składowych, czyli klocków, jarzma i zacisku. Skoro masz już to wszystko na stole, najlepiej oceń stan każdej z tych części.

Regeneracja zacisku hamulcowego – rozbieranie elementów zacisku

Przyda ci się kawałek miejsca, w którym spokojnie zdemontujesz zacisk. Oczywiście najłatwiej będzie z prowadnicami i wypchnięciem gumek, które są wewnątrz otworów śrub. Po prostu solidnym ruchem pociągnij je, żeby wyskoczyły, a elementy gumowe wypchnij śrubokrętem lub innym narzędziem. Zanim nastąpi gruntowne czyszczenie zacisków hamulcowych, powinieneś też zdjąć gumę, która założona jest na tłok. Wyjmij też go z wnętrza zacisku. Najlepiej posłużyć się do tego imadłem, bo nie jest to tak proste, jak się wydaje. Po wyjęciu tłoka wewnątrz zobaczysz oring, który też powinieneś usunąć.

Regeneracja zacisków a ocena zużycia elementów

Oczywiście może się okazać, że nie ma sensu wymieniać wszystkich elementów. Musisz to ocenić. Regeneracja zacisków hamulców i ich elementów jest niemożliwa, jeśli są one widocznie uszkodzone. Po wyjęciu tłoka może się okazać, że pod wpływem dostających się do środka drobinek piasku ścianki mają wzdłużne rysy. To też wystarczająca przyczyna jego wymiany. 

Regeneracja zacisków hamulcowych – cena

Jest jedna kwestia, która interesuje cię na pewno, jeśli w grę wchodzi regeneracja zacisków hamulcowych, a mianowicie cena. Koszt pojedynczych elementów nie jest taki wysoki, zazwyczaj chodzi o kilkadziesiąt złotych. Gdy masz już każdą część na stole, warto wypiaskować zacisk i jarzmo i pomalować je. Niekoniecznie musi to być „sportowy czerwony kolor”, ale zabezpieczenie odsłoniętego metalu jest potrzebne, by go uchronić przed korozją.

Zaciski hamulcowe – regeneracja i montaż elementów

O ile rozłożenie wszystkiego na czynniki pierwsze może nie być takie trudne, o tyle prawidłowy montaż jest już wyzwaniem. Od czego zacząć? Regeneracja zacisków hamulcowych wymaga zastosowania nowych uszczelek, jeśli stare są zniszczone. Na samym początku załóż oring, który znajduje się wewnątrz otworu na tłok. Zrób to na tyle precyzyjnie, by nie dostało się pod niego żadne zanieczyszczenie. W dalszej kolejności powinieneś umieścić gumę na tłoczku, jednak pamiętaj, że jest ona „kierunkowa”. To znaczy, że musisz założyć ją w konkretny sposób. W przeciwnym razie regeneracja zacisku hamulcowego – tył lub przód auta – nie powiedzie się.

W otworze jest wgłębienie, w które guma z tłoczka powinna wskoczyć. Załóż gumę na górę tłoczka, odwiń ją maksymalnie do dołu, żeby była widoczna jej spodnia część, i delikatnie wsuń ją w zagłębienie, nie wpychając tłoczkiem. Najlepiej robić to, wsuwając ją pod kątem i pomagając sobie delikatnie jakimś płaskim, nieostrym śrubokrętem. Gdy masz pewność, że guma weszła w zagłębienie na całym obwodzie, możesz posmarować tłoczek, by lepiej się wsuwał. Regeneracja hamulców w tym etapie pracy jest najbardziej wymagająca, ale jeśli zrobisz to dobrze, to dalej jest już z górki.

Jeśli nie masz zestawu do wpychania tłoczka, możesz pomóc sobie imadłem. Gdy tłok jest zamontowany, możesz zamontować gumy prowadnic i same prowadnice. O ile elementy gumowe możesz smarować po prostu czymkolwiek, nawet płynem do naczyń, to prowadnice musisz w nich zamontować przy użyciu smaru wysokotemperaturowego. Przed udaniem się w stronę piasty w aucie sprawdź, czy wszystkie elementy złożyłeś dobrze i czy żadne części nie zostały ci na stole. Dzięki temu regeneracja zacisków hamulcowych będzie skuteczna.

Naprawa zacisku hamulcowego – co zrobić po jego złożeniu?

Została ci sama końcówka, czyli montaż elementu na swoim miejscu. Pamiętaj też, że podczas odkręcania przewodów ubyło ci nieco płynu z układu, więc powinieneś go dolać. Oczywiście nie chodzi tylko o jego uzupełnienie, ale też odpowietrzenie układu po stronie koła, w którym prowadzona była regeneracja zacisków hamulcowych. 

Regeneracja zacisków hamulcowych – czy robić to samodzielnie?

Samodzielnie wykonana naprawa zacisków zajmuje nieco czasu, daje jednak również spore oszczędności. Jeśli wiesz, jak zregenerować zacisk hamulcowy, możesz spróbować zrobić to sam. Jeśli chciałbyś skorzystać z usług firm, które się tym zajmują, to koszt oscyluje w granicach 200 zł za sztukę. Dużo zależy też od samego typu zacisku i jego zaawansowania konstrukcyjnego. Z tego powodu, jeśli regeneracja zacisków hamulcowych jest w twoim zasięgu, spróbuj zrobić ją sam – zwłaszcza, gdy układ nie jest jeszcze bardzo zniszczony.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...