Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

rondo dwupasmowe
rondo dwupasmowe

Przepisy

Rondo dwupasmowe i zasady ruchu – jak jeździć zgodnie z przepisami?

Rondo dwupasmowe może sprawiać kierowcom trudności. Jednym z powodów jest brak jasnych przepisów dotyczących samego ronda i sposobu jazdy po nim. Przeczytaj więcej, by dowiedzieć się wszystkiego o rondach dwupasmowych i jeździć po nich prawidłowo!

To interesujące, że na temat skrzyżowań okrężnych więcej możesz znaleźć w orzeczeniach sądowych niż Kodeksie drogowym. Wszystko dlatego, że rondo dwupasmowe (i w zasadzie każde inne) jest zdawkowo opisywane w przepisach. Obowiązujące na nim zasady wynikają z ogólnych reguł zachowania na skrzyżowaniach. I tu pojawia się problem. Jednak nie martw się. Jesteśmy od tego, by go rozwiązać! Czytaj i pozbądź się wątpliwości.

Pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym – kto je ma?

Podstawowa sprawa to moment wjazdu na rondo. Zwykle przed nim stoi znak C-12 (określający skrzyżowanie okrężne) i A-7 („ustąp pierwszeństwa”). Wtedy naturalne jest, że przed wjechaniem na rondo musisz ustąpić pojazdom, które już się na nim znajdują. W innym wypadku naraziłbyś siebie i innych kierowców z powodu wymuszenia pierwszeństwa. Niestety, na rondach dwupasmowych często dochodzi do takich incydentów z powodu roztargnienia prowadzących pojazd lub ich nieostrożności.

Wjazd na rondo dwupasmowe, gdy nie ma znaku?

Czasem może się zdarzyć, że przed wjazdem na rondo nie zobaczysz znaku A-7. Co wtedy powinieneś zrobić? Rondo dwupasmowe potraktuj jak skrzyżowanie równorzędne i ustąp pierwszeństwa pojazdowi z prawej, który też chce wjechać na rondo. Oczywiście, nie chodzi o to, że musisz się zatrzymywać i wpuszczać pojazdy. Mowa jedynie o jednoczesnym wjeżdżaniu na rondo. Ale co wtedy, gdy chcesz zmienić pas już na skrzyżowaniu?

Rondo dwupasmowe – kto ma pierwszeństwo?

Jeśli oglądasz filmiki kierowców z różnych zdarzeń drogowych, to z pewnością wiesz, że wielu z nich przerasta rondo dwupasmowe. Według przepisów kierowca pojazdu poruszający się lewym pasem musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom na prawym pasie, jeśli chce zjechać z ronda. W teorii jest to bardzo proste i przejrzyste. W praktyce jednak mało kto uwzględnia ten przepis i dochodzi do kolizji. Jak jej uniknąć? Przed zjazdem z ronda upewnij się, że na prawym pasie nie ma innych pojazdów. Jeśli są i jadą na wprost, mijając twój zjazd, ustąp im pierwszeństwa. W przeciwnym wypadku dopuścisz się jego wymuszenia.

Rondo dwupasmowe – jak jeździć zgodnie z przepisami?

O ile na skrzyżowaniu okrężnym jednopasmowym nie ma większych problemów, o tyle dwu- i wielopasmowe mają już nieco inne zasady. W takich przypadkach pamiętaj o tym, by:

  • jadąc w prawo, zajmować prawy pas;
  • jadąc na wprost lub w lewo, zająć lewy pas.

Rondo dwupasmowe jest charakterystyczne, ponieważ mogą poruszać się nim pojazdy na dwóch pasach. Jednak widać, że kierowcy zwykle trzymają się prawego, bo uznają go za najbardziej bezpieczny.

Przepisy na rondzie dwupasmowym a znaki poziome

Będzie ci o wiele łatwiej, jeśli zwrócisz uwagę na linie wymalowane na jezdni. Jazda po rondzie dwupasmowym jest wtedy o wiele przyjemniejsza i bardziej przejrzysta. Zwykle takie skrzyżowania o wiele łatwiej jest pokonać, jeśli tylko kierowcy chcą stosować się do poziomych znaków. Szczególnym rodzajem ronda dwupasmowego jest wersja turbinowa. W nim potoki jazdy nie przecinają się, co jeszcze bardziej ułatwia płynność i sprawia, że ruch jest bezkolizyjny.

Zasady jazdy po rondzie dwupasmowym a sposób jego opuszczania

To tutaj pojawia się najwięcej kontrowersji. Wpływają na to pewne utarte poglądy, które nie mają zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Przyjęło się np. że z ronda trzeba zjeżdżać jedynie z prawego pasa. To błąd, bo według zasad i znaków ze skrzyżowania okrężnego może zjechać pojazd poruszający się też lewym pasem. Poza tym, niektórzy błędnie uważają, że rondo dwupasmowe zapewnia pierwszeństwo każdemu, kto z niego zjeżdża. Dlaczego nieprawda? Ten, kto opuszcza rondo z lewego pasa, ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym prawym pasem.

Jak jeździć na rondach dwupasmowych bezpiecznie?

Są zachowania, które nie powodują złamania przepisów, ale mogą utrudniać życie innym kierowcom. O co dokładnie chodzi? Po pierwsze, może to być ciągłe jeżdżenie po rondzie bez zwracania uwagi na innych. W zasadzie nie ma takiego przepisu, który uniemożliwiałby stałe jeżdżenie w kółko. Tyle że taka zabawa nie jest ani śmieszna, ani nie pomaga innym. Po drugie, da się objechać i zawrócić na rondzie, jadąc jedynie prawym pasem. Nie powinno się tak robić, bo do zawracania jest lewy pas, ale w praktyce często kierowcy tak postępują. Poza tym, zjeżdżając z ronda, najlepiej jest wcześniej obrać prawy pas, a nie zjeżdżać z lewego.

Podwójne rondo – kto ma pierwszeństwo?

Jest jeszcze jedna sprawa, o której warto powiedzieć w przypadku ronda dwupasmowego. Chodzi o pierwszeństwo w towarzystwie tramwaju. Czy jest on uprzywilejowany do wjazdu za każdym razem? Oczywiście, że nie. Jeśli tramwaj wjeżdża na rondo, a znaki i światła nie stanowią inaczej, masz przed nim pierwszeństwo. Jednak inaczej jest w momencie, gdy tramwaj zjeżdża z ronda. Wtedy to ten pojazd ma pierwszeństwo i jeśli wasze drogi się przecinają, musisz ustąpić mu przejazdu.

Wjazd na rondo dwupasmowe a kierunkowskazy

To kolejna sprawa, która spędza sen z powiek szczególnie młodym kursantom. Dlaczego akurat im? Nadal wielu z nich uczy się bowiem, by przed wjazdem na rondo dwupasmowe włączali lewy kierunkowskaz. Jadą tak przez całe rondo, a przed zjazdem z niego uruchamiają prawy migacz, by oznajmić, że opuszczają skrzyżowanie. Wielu przyszłych kierowców oblało egzamin za brak lewego kierunkowskazu, a niektóre sprawy skończyły się w sądzie. Jak zatem trzeba postąpić?

Kiedy włączać kierunkowskaz na rondzie dwupasmowym?

Są dwie sytuacje, w których migacze mają uzasadnienie:

  • zmiana pasa;
  • zjazd z ronda.

Dlaczego? Ze względu na przepisy dotyczące uruchamiania kierunkowskazów. Kodeks drogowy mówi, że należy oznajmiać nimi każdą zmianę kierunku jazdy. Tylko czy wjeżdżając na rondo, zmieniasz kierunek poruszania się? Nie. Dlatego nie ma obowiązku włączania lewego kierunkowskazu. Inaczej jest podczas zjeżdżania z ronda, bo wtedy opuszczasz skrzyżowanie i zmieniasz kierunek jazdy. Musisz więc dać znać o tym innym kierowcom odpowiednio wcześniej prawym migaczem.

Kierunkowskaz na rondzie dwupasmowym a zmiana pasa

To druga ze wspomnianych wcześniej sytuacji, gdy koniecznie należy włączać kierunkowskaz. Rondo dwupasmowe (o ile potoki jazdy na nim przecinają się ze sobą) umożliwia zmianę pasów. Uprawniają cię do tego przerywane linie widoczne na skrzyżowaniu. Gdy zmieniasz pas ruchu, musisz wrzucić kierunkowskaz. To bardzo ważne, ponieważ zapewniasz sobie i innym bezpieczeństwo podczas manewru. W przeciwnym razie mogłoby dojść do wymuszenia pierwszeństwa i kolizji.

Skąd problemy z prawidłową jazdą na rondzie dwupasmowym?

Gdy kierowca wjeżdża na rondo o jednym pasie ruchu, sprawa jest zazwyczaj prosta. Sygnalizuje zjazd, a wcześniej ustępuje pierwszeństwa, jeśli jest taka konieczność. Jednak rondo dwupasmowe sprawia, że niektórzy kierowcy nagle zapominają o zasadach ruchu drogowego. A te są bardzo proste i nie wymagają niezwykłych umiejętności kierowania pojazdami. Każdy kierowca powinien pamiętać o podstawowych kwestiach podczas jazdy na rondzie wielopasmowym:

  • zajmuj odpowiedni pas do kierunku jazdy;
  • ustąp pierwszeństwa przed wjazdem na rondo (wyjątek – tramwaj ma pierwszeństwo, gdy zjeżdża z ronda);
  • zjeżdżaj z ronda prawym pasem;
  • jeśli zmieniasz pas, włączaj kierunkowskaz;
  • przed zjazdem z ronda z lewego pasa ustąp pierwszeństwa wszystkim na prawym pasie;

Najczęstszą przyczyną wypadków na rondach jest wymuszenie pierwszeństwa. Dlatego przypominaj sobie od czasu do czasu powyższe wskazówki dotyczące pierwszeństwa i ogólnego zachowania się na rondzie dwupasmowym. Wtedy nie zaryzykujesz uszkodzenia swojego i cudzego auta.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...