Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 2.0 tfsi
silnik 2.0 tfsi

Samochody

Silnik 2.0 TFSi – co warto o nim wiedzieć

Silnik 2.0 TFSi nie bez powodu zdobył prestiżową nagrodę International Engine of the Year. Jednostka stworzona przez Volkswagen Group jest doceniana zarówno przez samych kierowców, jak i ekspertów. Dowiedz się więcej na jej temat z naszego artykułu!

Jednostka osiąga wspaniałe wyniki, zarówno na drodze, jak i w trakcie konkursów. Nagroda przydzielana przez UKIP Media & Events Automotive Magazines została przyznana motorowi w kategorii jednostek o mocy od 150 do 250 KM. Co warto wiedzieć o czterocylindrowym silniku 2.0 TFSi? Sprawdź!

Czym charakteryzowała się jednostka z rodziny EA113?

Jednostka 2.0 TFSi należy do rodziny EA113 i pojawiła się w pojazdach Volkswagen AG w 2004 roku. Zaprojektowano ją na bazie wolnossącej jednostki VW 2.0 FSi, która była wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa. To, że masz do czynienia właśnie z nowszą wersją, można poznać po dodatkowym symbolu „T” w skrócie. 

Specyfikacja nowszego silnika i różnice względem poprzedników

Jednostka została także wzmocniona. Dzięki temu silnik 2.0 TFSi generuje znacznie większą moc niż wersja TFS. Warto punkt po punkcie prześledzić użyte rozwiązania.

  1. W przypadku nowszej jednostki zastosowano także żeliwny, a nie aluminiowy blok cylindrów.
  2. Wewnątrz znajdują się dwa wałki wyrównoważające, wał korbowy o większej wytrzymałości, a także zupełnie nowe tłoki i korbowody, które zapewniają niższy stopień sprężania.
  3. W górnej części bloku zamontowano 16-zaworową głowicę cylindra z podwójną krzywką.
  4. Zastosowano w niej również nowsze wałki rozrządu, zawory, a także wzmocnione sprężyny zaworowe.
  5. Co więcej, Silnik 2.0 TFSi został też wyposażony w układ zmiennych faz rozrządu tylko dla wałka rozrządu zaworów dolotowych.
  6. Kolejne rozwiązania to bezpośredni wtrysk paliwa i hydrauliczne popychacze.

Konstruktorzy Grupy Volkswagena zdecydowali się także na zastosowanie małej turbosprężarki BorgWarner K03 (ciśnienie maksymalne wynosi 0,6 bara), która zapewnia wysoki moment obrotowy – od 1800 obr/min. W przypadku mocniejszych wersji wyposażenie obejmuje też wysokowydajną turbosprężarkę KKK K04.

Silnik 2.0 TFSi z grupy EA888

W 2008 roku rozpoczęto produkcję czterocylindrowego silnika benzynowego z turbodoładowaniem VW 2.0 TSI/TFSI z grupy EA888. Jego konstrukcja bazowała na architekturze jednostki 1.8 TSI/TFSI z grupy EA888. Istnieją trzy generacje nowej jednostki 2.0.

Zobacz też:
E36 – silniki i auta z tymi jednostkami od BMW. Informacje, które warto znać

Jednostka 2.0 FSi I

Ten diesel jest znany pod kodami:

  • CAWA;
  • CAWB;
  • CBFA;
  • CCTA;
  • CCTB.

Jego konstrukcja obejmuje żeliwny blok cylindrów o rozstawie 88 mm i wysokości 220 mm. Nowy wał korbowy z kutej stali o skoku 92,8 zapewnił większą pojemność skokową, przy takiej samej średnicy otworu. W jednostce znajdują się także krótkie korbowody o długości 144 mm i inne tłoki. W efekcie obniżono stopień sprężania do 9,6:1. Blok motoru jest wyposażony w dwa przeciwbieżne wałki wyrównoważające, które są napędzane łańcuchem.

Jakie rozwiązania zastosowano w tej jednostce?

Ten silnik TFSi jest turbodoładowywany przez chłodzoną wodę, a także turbosprężarkę KKK K03, która jest zintegrowana z żeliwnym kolektorem wydechowym. Jej maksymalne ciśnienie doładowania to 0,6 bar. Zastosowano też komponenty sterujące ECU Bosch Motronic Med 15,5. Motor wyposażono także w dwie sondy lambda, które spełniają europejską normę emisji spalin Euro 4 w przypadku CAWB i CAWA, a także ULEV 2. Wersja tworzona z myślą o kanadyjskim rynku – CCTA ma 3 sondy lambda i spełnia warunki SULEV.

Jednostka 2.0 TFSi II

Produkcję silnika 2.0 TFSi drugiej generacji również rozpoczęto w 2008 roku. Jednym z celów tworzenia jednostki było zredukowanie tarcia, a także zwiększenie wydajności względem 1.8 TSI GEN 2. Aby tak się stało, czopy główne zostały zmniejszone z 58 do 52 mm. Zastosowano też cienkie pierścienie tłokowe o niskim współczynniku tarcia, a także nowe tłoki. Konstruktorzy wyposażyli jednostkę w zmienną pompę olejową.

Czyn jest system AVS w tym silniku?

TFSi w Audi ma również system AVS (w przypadku CCZA, CCZB, CCZC i CCZD). System AVS jest dwustopniowym układem sterowania wzniosem zaworu dolotowego. Zmienia skok zaworu w dwóch etapach: 6,35 mm i 10 mm po 3 100 obr/min. Jednostka 2.0 EA888/2 spełnia normy emisji spalin Euro 5 w przypadku modelu CDNC, a także ULEV 2 w przypadku modelu CAEB. Produkcję zakończono w 2015 roku. 

Jednostka 2.0 TFSi III

Celem stworzenia silnika 2.0 TFSi trzeciej generacji było sprawienie, aby motor miał mniejszą wagę i zapewniał większą efektywność. Zamontowano w nim żeliwny blok cylindrów ze ściankami o grubości 3 mm. Wyposażono go też w wał korbowy wykonany ze stali, tłoki i pierścienie, a także pompę olejową i lekkie wałki wyrównoważające. 

Zobacz też:
Zagadkowy AdBlue. Czym jest płyn, który mają w aucie właściciele nowszych diesli?

Konstruktorzy zastosowali też w budowie jednostki całkowicie zmodernizowaną, 16-zaworową aluminiową głowicę DOHC ze zintegrowanym i chłodzonym wodą kolektorem wydechowym. Tutaj także został wdrożony AVS, a system zmiennych faz rozrządu jest dostępny dla obu wałków.

Co zmieniono w jednostce dla mocniejszych samochodów?

Zmiany dotyczyły też jednostek montowanych w autach generujących wyższe osiągi, na przykład Audi Sportback Quattro. Były to motory o kodzie CJX. Zastosowano w nich:

  • inny kształt głowicy cylindrów;
  • wydajny wałek rozrządu zaworów dolotowych;
  • większe zawory wydechowe;
  • obniżony stopień sprężania do 9,3:1.

Całość uzupełniły wydajniejsze wtryskiwacze i wysokociśnieniowa pompa paliwowa. Mocniejsze wersje wyposażono też w duży intercooler typu air-to-air.

Motory trzeciej generacji mają także na wyposażeniu elektroniczną jednostkę sterującą silnika ECU Siemens Simos 18.1. Spełniają wytyczne dotyczące norm emisji spalin Euro 6 dla rynku europejskiego.

Silnik 2.0 TFSi – w jakich autach go zastosowano?

Jednostkę napędową od Volkswagena można spotkać w autach koncernu takich jak m.in. Volkswagen Golfa, Scirocco , Audi A4, A3, A5 Q5, tt, Seat Sharan, Cupra czy Skoda Octavia lub Superb.

Silnik 2.0 TFSi jest produkowany od 2008 roku i zbiera pochlebne opinie ekspertów i kierowców. Dowodem są nagrody takie jak Engine of the Year i popularność wśród kupujących, którzy cenią auta z tym silnikiem za niskie spalanie i rzadkie awarie.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...