Od ponad 15 lat silnik AM6 od Minarelli jest montowany w motocyklach marek takich jak Honda, Yamaha, Beta, Sherco czy Fantic. Z pewnością jest to jedna z najczęściej stosowanych jednostek o pojemności 50 cm³ w historii motoryzacji – istnieje co najmniej kilkanaście jej odmian. Przedstawiamy najważniejsze informacje o AM6.

Podstawowe informacje o AM6

Producentem silnika AM6 jest włoskie przedsiębiorstwo Minarelli, które należy do grupy Fantic Motor. Tradycja firmy jest niezwykle długa – produkcję pierwszych komponentów rozpoczęto już w 1951 roku w Bolonii. Na początku były to motocykle, a w następnych latach już wyłącznie jednostki dwusuwowe.

Warto wyjaśnić, do czego odnosi się skrót AM6 – nazwa jest kolejnym określeniem po poprzednich jednostkach AM3/AM4 i AM5.Liczba dodana do skrótu ma bezpośredni związek z liczbą przełożeń produktu. 

Silnik AM6 – dane techniczne

Silnik AM6 jest jednocylindrową, dwusuwową (2T) jedostką chłodzoną cieczą w układzie pionowym. Otwór oryginalny wynosi 40,3 mm, a skok 39 mm.

Z kolei pojemność skokowa plasuje się na poziomie 49,7 cm³ ze stopniem sprężania 12:1 lub wyższym – w zależności od tego, w pojeździe, jakiej marki zamontowano silnik tej kategorii. Silnik AM6 został też wyposażony w układ rozruchowy obejmujący rozruszniki nożny lub elektryczny, które mogą występować równocześnie w niektórych modelach jednośladów.

Konstrukcja jednostki napędowej Minarelli AM6

Włoscy konstruktorzy postawili też na system smarowania, w którego skład wchodzi mieszadło automatyczne lub ręczne, a także układ rozrządy z zaworem kontaktronowym bezpośrednio w skrzyni korbowej. Gaźnik, który zastosowano, to Dellorto PHBN 16 – w przypadku wybranych producentów motorów może być to jednak inny komponent.

Do wyposażenia silnika AM6 zaliczają się również:

  • żeliwny zespół grzewczy z tłokiem pięciobiegowym;
  • homologacja zgodna z typem pojazdu;
  • 6-biegowa mechaniczna skrzynia;
  • sterowane mechaniczne sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej.

Przykładowe modele motocykli, w których można zastosować silnik AM6 – Aprilia i Rieju

Jednostka od włoskiego producenta może być stosowana zarówno w nowych, jak i starych motocyklach. Dzieje się tak ze względu na mnogość odmian dostępnych na rynku. Na zamontowanie tego modelu silnika zdecydowali się konstruktorzy takich marek jak Aprilia i Yamaha.

Aprilia RS 50 – dane techniczne

Jednym z nich był motocykl Aprilia RS50. Był produkowany od 1991 do 2005 roku. Jednostkę napędową stanowił jednocylindrowy, dwusuwowy silnik AM6 z blokiem cylindrów, który był wykonany z aluminium. Silnik AM6 był chłodzony cieczą i miał pojemność 49,9 cm³.

Aprilia RS50 była produkowana przez firmę Derbi i cieszyła się szczególną popularnością wśród klientów z tych państw, w których obowiązywały ograniczenia związane z gabarytami jednostki napędowej motocykla przy określonym wieku posiadacza. Jednoślad mógł osiągać prędkość 50 km/h, a w wersji bez ograniczeń – 105 km/h. Podobnymi motocyklami jest, na przykład Derbi GPR 50 i Yamaha TZR50.

Yamaha TZR 50 WX – specyfikacja 

Innym popularnym motorem, w którym zamontowano silnik AM6, była Yamaha TZR 50 WX. Cechowała się sportową i dynamiczną sylwetką. Motocykl produkowano od 2003 do 2013 roku. Zastosowano w nim koła z podwójnymi szprychami, a także pojedyncze siedzenie kierowcy i pasażera. 

Pojemność zastosowanej w tym modelu jednostki chłodzonej cieczą wynosiła 49,7 cm³ i generowała moc na poziomie 1,8 KM przy 6500 obr/min z momentem obrotowym 2.87 Nm przy 5500 RPM w modelu z ograniczeniami – bez ograniczenia maksymalne RPM wynosiło 8000. Yamaha TZR 50 WX mogła osiągnąć prędkość maksymalną na poziomie 45 km/h i 80 km/h po odblokowaniu.

Opinie o jednostce od włoskiego producenta

Na forum użytkowników jednostki można dowiedzieć się, że kupienie motoru z silnikiem AM6 będzie dobrym wyborem. Cechuje się on stabilnym działaniem, optymalną liczbą koni mechanicznych, a także łatwymi i niedrogimi eksploatacją i serwisowaniem. Z tego powodu szukając dobrego motoru w sklepie, warto zwrócić uwagę na tę jednostkę.

Fot. główna: Borb via Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Archiwum: marzec 2022