Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

skrzynia dwusprzęgłowa
skrzynia dwusprzęgłowa

Samochody

Skrzynia dwusprzęgłowa – jak pracuje i dlaczego kierowcy ją pokochali?

Skrzynia dwusprzęgłowa rozwiązała pewne problemy, których nie da się uniknąć, jeżdżąc ze skrzynią manualną. Dowiedz się, na czym polega jej fenomen i czy ma same zalety! Przeczytaj artykuł i sprawdź, w jaki sposób pracuje!

Jak wskazuje sama nazwa, skrzynia dwusprzęgłowa ma dwa sprzęgła. Nie jest to nic odkrywczego. Instalacja wewnątrz przekładni dwóch sprzęgieł eliminuje wady konstrukcji manualnych i automatycznych. Można powiedzieć, że jest to rozwiązanie dwa w jednym. Dlaczego jest to coraz powszechniej stosowany wariant w autach? Przeczytaj więcej o skrzyni biegów dwusprzęgłowej i sprawdź, jak działa!

Na jaką potrzebę odpowiada dwusprzęgłowa skrzynia biegów?

Taka konstrukcja miała wyeliminować wady znane z poprzednich rozwiązań. Tradycyjnym sposobem przełączania przełożeń w autach z silnikami spalinowymi od zawsze była manualna skrzynia biegów. Stosuje się w niej jedno sprzęgło, które załącza napęd i umożliwia przekazywanie momentu obrotowego na koła. Jednak wady takiego rozwiązania to czasowa nieaktywność i straty energii. Silnik nadal pracuje, ale marnuje wytwarzaną siłę, bo układ jest rozłączony. Kierowca nie jest w stanie zmienić przełożenia bez odczuwalnego zaniku w przekazywaniu momentu na koła.

Skrzynia biegów dwustopniowa jako odpowiedź na wady skrzyni automatycznej

W odpowiedzi na manualne przełożenia zoptymalizowano proces zmiany biegów, zastępując go w pełni zautomatyzowanym sposobem sterowania. W takich skrzyniach nie następuje rozłączanie napędu, jednak konwerter momentu obrotowego działający w nich marnuje energię i powoduje straty. Sama zmiana biegu również nie jest przesadnie szybka i może trwać naprawdę długo. Dlatego jasne było, że na horyzoncie pojawi się nowe rozwiązanie i jest nim skrzynia dwusprzęgłowa.

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów – jak wyeliminowały problemy poprzednich rozwiązań?

Konstruktorzy musieli wyeliminować dwie wady – rozłączanie się napędu i straty momentu obrotowego. Udało się go rozwiązać przy pomocy zastosowania dwóch sprzęgieł. Dlaczego skrzynia dwusprzęgłowa była dobrym pomysłem? Każde ze sprzęgieł odpowiada za inne przełożenia. Pierwsze przypisane jest do biegów nieparzystych, a drugie do parzystych. Uruchamiając silnik wyposażony w taką skrzynię dwusprzęgłową, startujesz zapewne z pierwszego biegu. W tym samym czasie drugie sprzęgło ma już załączony kolejny, dzięki czemu zmiana przełożenia jest natychmiastowa (do 500 milisekund). Cały proces ogranicza się do załączania określonego sprzęgła.

Dwustopniowa skrzynia biegów – w jakich wersjach występuje?

W roku 2003 na rynku pojawiło się auto, w którym skrzynia dwusprzęgłowa była montowana seryjnie. Był to VW Golf V, którego silnik o pojemności 3.2 litra został sparowany ze skrzynią DSG. Odtąd na rynku zaczęły pojawiać się kolejne dwusprzęgłowe skrzynie wykorzystywane przez coraz większą grupę konstruktorów aut. Dzisiaj wielu z nich ma „swoje” konstrukcje, które oznaczane są dla porządku odmiennymi nazwami. Poniżej zestawiono najpopularniejsze z nich:

  • VAG (VW, Skoda, Seat) – DSG;
  • Audi – S-Tronic;
  • BMW – DCT;
  • Fiat – DDCT;
  • Ford – PowerShift;
  • Honda – NGT;
  • Hyundai – DCT;
  • Mercedes – 7G-DCT
  • Renault – EDC;
  • Volvo – PowerShift.

Jakie zalety ma dwusprzęgłowa skrzynia biegów?

Ten dość świeży wynalazek w motoryzacji ma sporo plusów, które szczególnie widać podczas jazdy. Pozytywne skutki praktyczne, jakie niesie skrzynia dwusprzęgłowa, to:

  • zniwelowanie zjawiska utraty energii – skrzynia ta przełącza biegi niemal natychmiast, co skutkuje brakiem zawahania pomiędzy poszczególnymi przełożeniami. Czas pracy układu bez przenoszenia momentu obrotowego to 10 milisekund;
  • zapewnienie kierowcy płynnej jazdy – nowoczesne dwusprzęgłowe skrzynie biegów „nie zastanawiają się”, co w danej sytuacji zrobić. Wpływa to na poprawę płynności jazdy szczególnie w mieście.
  • zmniejszenie zużycia paliwa – skrzynie te (z wyjątkiem trybów sportowych) zmieniają biegi w optymalnym czasie i można uzyskać niskie spalanie.

Wady dwusprzęgłowej skrzyni biegów – czy są?

To nowe rozwiązanie jest bardzo sprawnym wynalazkiem, ale oczywiście nie ustrzegło się wad. Nie chodzi jednak o jakieś konstrukcyjne problemy wynikające z błędów inżynierów, ale o zwyczajne zużycie elementów. W skrzyniach dwusprzęgłowych kluczem do bezawaryjnej jazdy jest regularna wymiana oleju, która nie jest tania. Powinno się ją przeprowadzać co 60 tys. kilometrów lub według zaleceń producenta (jeśli są inne). Taka usługa serwisowa odbywa się sposobem dynamicznym, a to generuje koszty w okolicach 1000 zł. To jednak nie jest wszystko.

Skutki nieodpowiedniej eksploatacji to duże wydatki

Więcej podzespołów obecnych wewnątrz skrzyni to również większe koszty podczas awarii. Dwumasowe koło zamachowe i dwa sprzęgła oznaczają rachunek opiewający na kilka tysięcy złotych podczas wymiany. Skrzynia dwusprzęgłowa uznawana jest za trwałą, ale nieodpowiednia eksploatacja i zaniedbania serwisowe mogą doprowadzić do jej uszkodzenia.

Jak jeździć autem ze skrzynią dwusprzęgłową?

Gdy zmieniasz auto z tradycyjnego manuala na takie ze skrzynią DSG czy EDC, możesz mieć początkowo problemy ze sprawną jazdą. Nie mówimy tu o natychmiastowym i omyłkowym naciśnięciu pedału hamulca, z myślą, że jest to sprzęgło. Chodzi raczej o samo obchodzenie się z automatem. Czego unikać podczas jazdy?

  1. Nie trzymaj nogi na pedale hamulca i gazu jednocześnie.
  2. Wrzucaj pozycję R tylko po całkowitym zatrzymaniu pojazdu (w skrzyniach z elektronicznymi sterownikami nie da się tego zrobić – na szczęście).
  3. Stosuj się do poleceń widocznych na ekranie. Jeśli komunikat informuje o serwisie, to się do niego udaj.
  4. Nie wykorzystuj trybu N jako popularnego „luzu”. Podczas dojeżdżania do świateł czy zjazdu z górki nie włączaj go.
  5. Wyłączaj silnik tylko w pozycji P. W innym wypadku będzie on nadal pracował mimo spadku ciśnienia oleju.
  6.  Jeśli w trakcie jazdy przypadkiem uruchomisz pozycje N, nie wrzucaj od razu trybu D. Poczekaj, aż silnik zejdzie z obrotów.

Wygoda jazdy autem ze skrzynią dwusprzęgłową jest ogromna w zestawieniu z innymi konstrukcjami. Elementy takiej skrzyni są jednak skomplikowane, a nieprawidłowa eksploatacja mocno nadwyręża jej trwałość. Dlatego jeśli w twoim aucie jest skrzynia dwusprzęgłowa, traktuj ją zgodnie z zaleceniami producenta i specjalistów rozumiejących jej działanie i obsługę. Pamiętaj też, by nie szaleć z chiptuningiem – takie skrzynie mają zwykle niewielki margines na dodatkowy moment obrotowy.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

Jeden z ważniejszych czynników branych pod uwagę przed zakupem samochodu jest zużycie paliwa. Jednak na zapotrzebowanie paliwa w pojeździe ma wpływ wiele rzeczy. W...

Naprawy

Regeneracja rozrusznika lub jego wymiana czeka niemal każde auto. Jak przebiega taki proces? Czy możesz wziąć się za to samodzielnie? Ile trzeba za zapłacić...

Naprawy

Wymiana uszczelki pokrywy zaworów jest niezbędna podczas wykonywania napraw i pewnych czynności serwisowych. Nie musisz się jednak martwić, bo jest to zwykle dosyć proste....

Samochody

Hamulce bębnowe nadal są wykorzystywane i to z dużym powodzeniem, choć mogłoby się wydawać, że tarczówki zdominowały rynek. Z artykułu dowiesz się, jakie są...

Samochody

Vacum to rozwiązanie obecne w jednostkach napędowych Diesla. Jest to pompa odpowiedzialna jest za wytworzenie koniecznego podciśnienia użytkowego. Dlaczego pompa vacum ulega uszkodzeniu? Jak...

Naprawy

Osuszacz klimatyzacji może czasem być przyczyną problemów z całym układem. Co wskazuje na problemy z tym elementem? Jak się go wymienia i w jakich...

Motocykle

Motocykle na kategorię B zapewniają umiarkowany przypływ adrenaliny, ale niektóre mają mocno sportowy charakter. Wśród jednośladów, którymi można jeździć z prawem jazdy kat. B,...

Przepisy

Badanie lekarskie na prawo jazdy nie jest czymś, czego powinieneś się obawiać. Jednak musisz poznać wszystkie informacje, procedury i koszty, aby się do niego...

Naprawy

Końcówka drążka kierowniczego to część, która odbiera spore siły i wibracje. Odgrywa ważną rolę podczas skręcania kołami. Kiedy końcówka układu kierowniczego nadaje się do...

Wiadomości

Opole ulica Katowicka. Drogowcy kończą pierwszy etap remontu pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Ozimską i Orląt Lwowskich. Utrudnienia mają potrwać do jutra 7 września. To...

Zobacz także

Wiadomości

Beata K. wczoraj wieczorem (tj. 1 września) została zatrzymana przez mokotowskich policjantów. Jak się okazało pijany kierowca to wokalistka zespołu Bajm, która prowadziła samochód...

Wiadomości

Tablice rejestracyjne w Polsce ulegną zmianie? Taki jest pomysł branży zajmującej się produkcją „blach” samochodowych. Zastosowanie takiego pomysłu ma na celu rozwiązanie problemów dotyczących...

Wiadomości

Toruń. Przejazd pod wiaduktem na placu Armii Krajowej będzie niemożliwy dzisiaj (tj. 31 sierpnia) do godziny 14.00. W miniony weekend usuwana była awaria spowodowana...

Wiadomości

Droga Krajowa nr 75 w Witowicach Dolnych jest całkowicie zablokowana. Powodem są wielogodzinne opady deszczu, które przyczyniły się do wylania rzeki. Trasa jest nieprzejezdna...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Wiadomości

GP Holandii powraca na mapę wyścigów Formuły 1. Zawody odbędą się tam po raz pierwszy od 36 lat. Atmosferę psuje jednak zachowanie kibiców, którzy...

Wiadomości

Mecz Polska – Albania, który zostanie rozegrany dzisiaj (tj. 2 września) spowoduje duże utrudnienia w ruchu na Saskiej Kępie. Nastąpią także zmiany w kursowaniu...

Wiadomości

Droga krajowa nr 15. Dzisiaj (tj. 30 sierpnia) doszło do wypadku, w którym uczestniczyło pięć samochodów. Na miejscu znalazły się cztery karetki pogotowia. Dwie...