Można, przykładem niech będzie Volvo XC60. Pewne elementy wyposażenia w klasie premium być muszą, ale jest też sporo rzeczy „nieoczywistych”, których się nie spodziewasz i których konkurencja nie musi oferować. Weźmy najtańszą wersję, w cenniku za 211.900 złotych – B4 FWD Essential, czyli benzynową, łagodną hybrydę, mild hybrid, z napędem przedniej osi. Dla porządku dodajmy, że czterocylindrowy silnik 2.0 rozwija 197 koni, zaś wspomagający go elektryczny dorzuca kolejne 14 KM.

XC60, co ma seryjnie

Przede wszystkim ma automatyczną skrzynię, 8-biegową Geartronic. Odpadają więc kłopoty z szybkim ruszaniem, z włączaniem się do ruchu, silnik nie zgaśnie nagle na skrzyżowaniu – każdemu może się przytrafić, niezależnie od doświadczenia. Nie każdy musi być fanem motoryzacji i jazdy, żeby zastanawiać się, jaki bieg najlepiej w danej chwili dobrać. Automat to automat, naciskasz gaz i niczym się nie przejmujesz. Pewnie dlatego dziś w segmenie aut premium „automaty” niemal całkowicie wyparły manualne skrzynie biegów. 

Klimatyzacja jest automatyczna i dwustrefowa. XC60 wyróżnia się jednak układem Clean Zone, eliminującym do 95 proc. cząstek stałych PM 2.5 z powietrza dopływającego do kabiny. Dzięki temu oddycha się w kabinie XC60 czystym powietrzem, niezależnie od warunków na zewnątrz.

Seryjne wyposażenie każdego XC60 to także siedem poduszek powietrznych: dwie czołowe z przodu, dwie boczne z przodu, dwie kurtynowe, kolanowa kierowcy. Pod tym względem jest tak, jak powinno być, w tej klasie aut. To samo można napisać o seryjnych reflektorach LED. 

Coś dla młodych i wiecznie młodych duchem – system Infontainment Google, z nawigacją i połączeniem internetowym. Innymi słowy, wbudowane funkcje Google, w tym Google Maps. Masz nie tylko nawigację działającą w czasie rzeczywistym, proponującą korekty trasy związane z bieżącą sytuacją na drogach, ale także asystenta głosowego budzącego się na słowa „Hej Google” i dostęp do sklepu Google Play. Acha, jest też Apple Car Play, gdybyś potrzebował. A zestaw wskaźników ma postać 12-calowego wyświetlacza. 

ABS i ESP to obecnie obowiązek, ale XC60 posiada m.in. antykolizyjny system Oncoming Lane Mitigation. Pomaga on uniknąć zderzenia z pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka poprzez automatyczne skręcenie kierownicy i skierowanie Volvo na właściwy, bezpieczny pas ruchu. Układ Hill Descent Control ułatwia zjeżdżanie ze wzniesień z prędkością 8-40 km/h. Docenisz go nie tylko poza twardymi drogami, być może najczęściej w wielopoziomowych parkingach. Przydaje się, tak samo jak asystent podjazdu pomagający podczas ruszania pod górę, w wyniku chwilowej ingerencji w układ hamulcowy

Z rzeczy „nieoczywistych” wspomniałem o Oncoming Lane Mitigation, warto jeszcze wymienić: uchwyt na bilet parkingowy przy lewym dolnym rogu czołowej szyby, ogrzewanie i wietrzenie kabiny ciepłem szczątkowym po wyłączeniu silnika (przez maksymalnie kwadrans), elektryczne składanie zagłówków na skrajnych miejscach tylnej kanapy, elektryczną regulację wysokości obu przednich foteli, podparcie odcinka lędźwiowego w obu przednich fotelach regulowane elektrycznie w dwóch kierunkach, elektryczną blokadę zabezpieczającą przed otwarciem tylnych drzwi przez dzieci, dysze spryskiwaczy szyby czołowej w wycieraczkach, dwuczęściową listwę ochronną progu bagażnika ze stali nierdzewnej, Tak, to wszystko w podstawowej cenie podstawowej wersji, bez żadnych dopłat.

XC60, czym różnią się lepsze wersje?

Pozostańmy przy hybrydzie B4 FWD. Po Essential drugą wersją wyposażenia jest Core. Core ma oświetlenie podłoża lampkami poniżej klamek w bocznych drzwiach, błyszczące aluminiowe listwy wokół bocznych szyb, 9-calowy, pionowy wyświetlacz centralny, który łatwo obsługuje się również w rękawiczkach. 

W odmianach z Plusem, a więc Plus Bright i Plus Dark, pojawia się przede wszystkim skórzana tapicerka, z gładkiej skóry o ziarnistej teksturze oraz efektowne, aluminiowe elementy ozdobne w kabinie Metal Mesh, z kontrastującym, szlifowanym wzorem. 

Ultimate Bright i Ultimate Dark są kojarzone z hybrydami mild hybrid XC60 B5 AWD oraz XC60 B6 AWD. Podstawową zmianą jest to AWD (All Wheel Drive), napęd na wszystkie koła. Benzynowy silnik 2.0 rozwija większą moc, nie 197 koni, tylko 250 (w B5), albo 300 (w B6) elektryczny pozostaje bez zmian, 14 KM. Sprzęt audio pochodzi z renomowanej, amerykańskiej firmy Harman Kardon. Zestaw Harman Kardon Premium Sound za pomocą wzmacniacza 600 W zasila 14 głośników Hi-Fi, w tym wentylowany, niskotonowy (subwoofer) z technologią Fresh Air. Polega to na tym, że subwoofer przepuszcza bardzo dużo powietrza przez otwór w tylnym nadkolu, co pozwala uzyskać bardzo niskie basy i pozbawione zniekształceń. W kabinie uwagę przyciąga obszyta deska rozdzielcza, z przeszyciami o dopasowanej kolorystyce. Do wyboru jest jeszcze lepszy system nagłośnieniowy Bowers&Wilkins, ale on wymaga dopłaty. 

XC 60, maksymalne, seryjne wyposażenie

Najbogatszą i zarazem najdroższą wersją jest Polestar Engineered. Występuje ona w aucie T8 eAWD, w hybrydzie plug-in Recharge oddającej łączną moc aż 455 koni! Takim potencjałem nie dysponuje nawet wiele aut określanych jako sportowe. Polestar Engineered wyróżnia się atrapą chłodnicy o tej samej nazwie, zawieszeniem Oehlins (technologia Dual Flow Valve pozwala na szybszą reakcję amortyzatorów), wydajnymi hamulcami Brembo, kutymi, 21-calowmi alufelgami z niskoprofilowymi oponami 255/40. We wnętrzu przykuwa uwagę czarna podsufitka, kryształowa dźwignia zmiany biegów wykonana przez szwedzkich rzemieślników z firmy Orrefors. Tapicerka też przedstawia się oryginalnie, łączy wysokogatunkową skórę nappa, skórę ekologiczną i tkaninę. 

Volvo, jakie ma SUV-y z tradycyjnymi silnikami?

Volvo XC60 jest SUV-em średniej wielkości, większym od XC40 i mniejszym od XC90. Dla wielu kierowców, dla wielu rodzin poszukujących uniwersalnego i zarazem prestiżowego auta wydaje się optymalnym wyborem. Bo XC40 może okazać się nieco za mały, zwłaszcza na urlopowe wyjazdy, natomiast XC90 może okazać się nieco za duży do miasta (ciasne uliczki, parkowanie itd.). Bagażnik XC60 wystarczy i na co dzień, i na dłuższe wypady, 483 l w mild hybrid i 468 l w hybrydzie plug-in Recharge.  

Archiwum: sierpień 2022