Filtr cząsteczek stałych DPF to jedno z urządzeń, które występuje w dzisiejszych samochodach. Posiadają go wszystkie samochody diesla wyprodukowane po 2000 roku. Współcześnie również coraz więcej pojazdów benzynowych jest wyposażony w filtr cząsteczek DPF. Warto wiedzieć, jak o niego dbać, by zalegający w filtrze popiół nie doprowadził do poważnej awarii. Sprawdź, na czym polega wypalanie DPF!

Filtr cząstek stałych – czym jest filtr DPF?

Filtr cząstek stałych DPF jest montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych i benzynowych. Jego zadaniem jest oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek stałych. W ich skład wchodzi głównie niespalony węgiel w formie sadzy. Najczęściej jest jednak znany z samochodów wyposażonych w silnik Diesla. Wszystko za sprawą rozwiązań ekologicznych i spełniania norm Euro w zakresie ograniczenia emisyjności cząstek stałych do atmosfery. Filtr cząstek stałych wyłapuje szkodliwe cząsteczki sadzy, ponieważ są one trujące, rakotwórcze i przyczyniają się do powstawania smogu. W dzisiejszych czasach normy Euro 6d-temp wymusiły na producentach montowanie DPF nawet w silnikach benzynowych.

Filtr DPF i FAP – różnice

Filtr cząstek stałych jest określany mianem DPF-u lub filtra FAP. Mimo podobnej funkcji różnią się one zasadą działania. Pierwszy z nich jest filtrem suchym. Oznacza to, że do wypalenia nagromadzonej sadzy potrzeba temperatury w wysokości nawet 700°C. Natomiast FAP jest filtrem mokrym. Produkowany jest przez francuski koncern PSA. Do wypalenia sadzy wystarczy w nim temperatura w okolicach 300°C. Co ciekawe, rozwiązanie to jest lepsze w trakcie jazdy po mieście, jednak zdecydowanie droższe w eksploatacji. Jego użytkowanie wiąże się z koniecznością uzupełnienia płynu katalizującego oczyszczanie, a więc z dodatkowymi kosztami.

Wypalanie DPF w trakcie jazdy

Wraz z przemierzaniem kolejnych kilometrów na filtrze osiada coraz więcej cząstek sadzy. Może to powodować problemy z DPF, a co za tym idzie, może pogorszyć się praca silnika, a także podnieść poziom zużycia paliwa. Warto korzystać z dodatków do paliwa, monitorować stan płynu (w przypadku mokrego filtra), a także regularnie wymieniać olej napędowy. Zanim wymienisz filtr, spróbuj przeprowadzić proces regeneracji DPF. Możesz to wykonać w serwisie, na postoju lub w trakcie jazdy.

Procedura wypalania DPF podczas jazdy

Jazda dieslem na dłuższej trasie, na przykład na autostradzie, jest skutecznym sposobem na dopalanie DPF. Temperatura spalin może wówczas osiągnąć poziom wystarczający do regeneracji filtrów cząstek stałych. Właśnie z tego powodu DPF jest uciążliwy dla kierowców poruszających się w mieście. Styl jazdy jest w tym wypadku bardzo istotny, ponieważ nie zaleca się jazdy na podwyższonych obrotach, jeśli silnik nie osiągnął odpowiedniej temperatury. Proces wypalania DPF podczas jazdy jest najprostszym i najmniej problematycznych rozwiązaniem.

Wypalanie filtru DPF na postoju

Czyszczenie filtra można przeprowadzić również na postoju. Jeśli zauważyłeś kontrolkę informującą o zapchaniu filtra, musisz przeprowadzić wypalanie na postoju. W tym celu należy utrzymywać obroty silnika na poziomie 2500-3500 obr./min. Nie wolno jednak oczyszczać filtra w zamkniętych pomieszczeniach, garażach i parkingach podziemnych.

Czyszczenie filtra DPF-u w serwisie

Wypalić DPF można w warunkach serwisowych pod okiem doświadczonego mechanika. Jest to niezbędne, gdy samochód rzadko pokonuje trasy i trzeba przepalić sadzę z filtra. Komputer uruchamia proces, który rozpoczyna się od rozgrzewania. Po osiągnięciu temperatury paliwo jest wtryskiwane do komory spalania. Zostaje ono zassane do układu wydechowego i trafia do filtra DPF, gdzie występuje wypalenie wewnątrz filtra.

Jak działa filtr DPF w silniku diesla?

Głównym zadaniem filtra cząstek stałych jest zatrzymywanie tychże cząsteczek, które wydobywają się z silnika. Do tego zachodzi wypalanie ich wewnątrz filtra. Dzięki temu ma on dłuższą trwałość, a większość problemów jest spowodowanych przez brak wypalania DPF-u. Sam filtr jest prostym urządzeniem znajdującym się w układzie wydechowym. Gęste kanały ustawione równolegle do siebie tworzą siatkę. Są one zamknięte z jednej strony – naprzemiennie dolotowej lub wylotowej. W efekcie spaliny zostawiają na ściankach cząstki sadzy.

Wypalanie DPF – kiedy trzeba to zrobić?

Najczęściej o konieczności wypalenia filtra informuje dioda na desce rozdzielczej. Jednak warto również zwrócić uwagę na zmiany w zachowaniu pojazdu. Zapchany filtr spowoduje utratę drożności wydechu, a w konsekwencji brak możliwości zapłonu auta. Warto więc zwrócić uwagę na objawy, takie jak:

  • spadek dynamiki w przyspieszaniu;
  • opóźniona reakcja na wciśnięcie pedału gazu;
  • falujące obroty.

Filtr DPF jest potrzebny w dzisiejszych samochodach, ponieważ dzięki niemu można uniknąć emitowania do atmosfery szkodliwych substancji. Z tego powodu jest on niezbędny, szczególnie w autach z napędem diesla. Odpowiednio dbając o wkład filtra, można korzystać z niego bez żadnych problemów. Należy jednak używać samochodu, pamiętając o kilku zasadach. W efekcie możesz uniknąć obowiązku wymiany filtra na nowy.

Archiwum: luty 2022