Aby samodzielnie wykonać zabudowę samochodu dostawczego potrzebujesz łatwo dostępnych części do zabudowy busów w postaci:

  • kilku cienkich płyt OSB;
  • sklejki na podłogę i ściany. 

Dzięki temu rozładunek i załadunek towarów nie jest tak uciążliwy. Profesjonalne zabudowy samochodów dostawczych nie ograniczają się jednak wyłącznie do przytwierdzenia kilku płyt. 

Kiedy będziesz potrzebował zabudowy samochodów dostawczych?

Sporo zależy od charakteru prowadzonej przez ciebie działalności. Inaczej będzie wyglądała zabudowa dla pojazdu dostawczego wykorzystywanego w gastronomii, a inaczej – do budownictwa. Dlatego czasem po prostu lepiej zdecydować się na niezabudowany pojazd i wykonać wnętrze oddzielnie. Zabudowy samochodów dostawczych w dużej mierze ułatwiają pracę, a niekiedy pomagają działać jako mobilny warsztat. Aby zabudowa była odpowiednia, powinieneś dostosować ją do rozmieszczenia ładunku.

Zabudowy do samochodów dostawczych – jakie rozwiązania wybrać?

Jeśli prowadzisz usługi hydrauliczne, budowlane lub inne związane z montażem elementów budowlanych, może wystarczyć ci bardzo prosta zabudowa. Potrzebny będzie tylko drobny projekt, skręcenie kilku elementów ze sobą i przytwierdzenie ich do nadwozia. Jeśli to zrobisz, możesz już segregować wewnątrz sprzęt i akcesoria. Jednak w przypadku bardziej skomplikowanych prac lub specjalistycznych usług trzeba liczyć się z tym, że zwykłe płyty do zabudowy samochodów dostawczych nie będą wystarczające.

Gdzie będą dobre mobilne zabudowy samochodów dostawczych?

Jakie rozwiązania są stosowane na rynku? W zasadzie możesz liczyć na dowolne zabudowy samochodów dostawczych. Mowa o mobilnych:

●       warsztatach;

●       piekarniach;

●       barach gastronomicznych;

●       fanklubach;

●       stacjach wulkanizacyjnych.

Poza tym auto możesz zaadaptować pod kątem przewożenia ładunku i dodać:

●       kabinę sypialną;

●       windę ładunkową;

●       ogrzewanie postojowe;

●       meble codziennego użytku.

Zabudowa kontenerowa samochodów dostawczych – typy

W tej kategorii występuje kilka rozwiązań dostosowanych do konkretnych branż. Można wyróżnić zabudowę:

●       izotermiczną;

●       chłodnię;

●       aluminiową;

●       dla branż malarskich, stolarskich, metalurgicznych.

Najczęściej wariant kontenerowy wybierany jest przez firmy przewożące artykuły spożywcze. Kontenery wymagają izolacji termicznej. To jednak nie wszystko, bo zabudowy samochodów dostawczych mogą zostać dostosowane do ładunku innego niż spożywczy.

Jak można dostosować zabudowę kontenerową?

Aby dostosować kontener, tworzy się szkielet aluminiowy zabudowany płytami z tworzywa sztucznego. Pozwala to uzyskać wysoką trwałość i obniżyć wagę. Wewnątrz można umieścić dodatkowe uchwyty mocujące ładunek do podłogi, ograniczniki poziome w formie drążków czy pionowe ściany grodziowe. W wielu przypadkach obowiązkiem jest również winda. Użyteczne do sprawniejszego poruszania się podczas pracy okażą się także boczne schodki.

Zabudowa izotermiczna samochodów dostawczych – rodzaje

Izotermiczna zabudowa aut dostawczych musi spełniać normy przewożenia produktów szybko psujących się – ATP. Dlatego nie ma jednego konkretnego rozwiązania dla wszystkich przedsiębiorców. Kryterium podziału uwzględnia przede wszystkim typ produktu. Dlatego samochód może być wyposażony w zabudowę:

●       izotermiczną;

●       chłodnię;

●       lodownię.

Zabudowy samochodów dostawczych – izotermiczne

Podstawowe wyposażenie izotermiczne obejmuje płyty poliuretanowe pokrywane z obu stron laminatem o gładkiej powierzchni. Do przewożenia artykułów w warunkach niechłodniczych może być wykorzystana izoterma IN (maksymalny współczynnik przenikania ciepła mniejszy niż 0,7K) lub IR (współczynnik nie większy niż 0,4 K). Do takich produktów nie są wymagane agregaty chłodnicze.

Zabudowy samochodów dostawczych z agregatami i lodownie

Zabudowy samochodów dostawczych, które transportują ładunki wymagające utrzymania określonych temperatur (0-8 stopni Celsjusza), są wyposażone w agregaty. Zabudowa często jest pozbawiona wielu drzwi skrzydłowych tylnych, aby ich otwarcie nie powodowało nagłego wzrostu temperatury wewnątrz. Do transportu dystrybucyjnego najlepiej użyć mocniejszego agregatu. Pozwoli to na utrzymanie temperatury przy częstym otwieraniu drzwi.

Ostatni typ to mroźnie, które utrzymują temperaturę w zakresie od -18 do 0 stopni Celsjusza. Wyróżnia je minimalny współczynnik przenikania ciepła K.

Zabudowy warsztatowe samochodów dostawczych – przykłady

Warsztatowe zabudowanie to kolejny popularny sposób zabudowy pojazdu dostawczego. W odróżnieniu od poprzednich form zabudowy musisz nie tylko pozostawić jak najwięcej miejsca do przechowywania ładunku, ale też zachować odpowiednią przestrzeń użytkową. Nie ma tutaj aż takiej walki o każdy kilogram, jednak liczy się oczywiście rozsądne gospodarowanie materiałami.

Jak powinna być wykonana zabudowa warsztatowa?

Zabudowy samochodów dostawczych z przeznaczeniem warsztatowym przede wszystkim muszą być solidnie przytwierdzone do ścian i podłogi. Inaczej każdy zakręt, hamowanie lub przyspieszenie zmieni położenie wyposażenia. Do zabudowy warsztatowej wykorzystuje się rozwiązania modułowe dostosowane do charakteru pracy. Ważne, aby regały umieszczać po obu stronach ładowni. Dzięki temu zachowasz równomierne obciążenie pojazdu. Poza użytecznością i ergonomią konieczne jest też bezpieczeństwo. Aby je zachować, cięższe elementy umieszcza się jak najbliżej podłogi, a cały system powinien uzyskać certyfikat ECE R17.Zabudowa pojazdu nie jest rzeczą błahą, szczególnie gdy mowa o specjalistycznym transporcie i dystrybucji. Dlatego przy zabudowach samochodów dostawczych najlepiej skorzystać z oferty wyspecjalizowanych firm, które zajmują się ich produkcją i montażem. Mają one wszystkie potrzebne akcesoria do zabudowy busa.

Archiwum: maj 2021