Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

alarm samochodowy
alarm samochodowy

Eksploatacja

W jaki sposób działa alarm samochodowy i czy można go wyłączyć na stałe?

Chociaż zdaje się, że alarm samochodowy to prosty mechanizm, warto przyjrzeć się różnym typom zabezpieczeń pojazdów. Z tego artykułu dowiesz się, jak działa takie zabezpieczenie, w jakich wersjach możesz je mieć i czy da się zdemontować lub zdezaktywować taki alarm.

Są kierowcy, którzy uważają, że alarmy samochodowe nie mają wielkiego sensu. Jeśli złodziej chce ukraść jakieś auto, to po prostu to zrobi. Jednak dla wielu użytkowników pojazdów takie wyposażenie jest koniecznością. Dlatego jeśli jakiś egzemplarz nie został w niego wyposażony fabrycznie, interesują się samodzielnym montażem alarmu. Daje to oczekiwane efekty, a właściciel czuje się pewniej. Przed podjęciem decyzji o samodzielnym założeniu alarmu samochodowego warto zwrócić uwagę na rodzaje poszczególnych rozwiązań.

Montaż alarmu samochodowego – typy zabezpieczeń

Na rynku istnieje kilka rodzajów alarmów samochodowych, które możesz zainstalować w swoim aucie. Przedstawiamy je w poniższym zestawieniu:

Klasa popularna systemu zabezpieczeń – POP

To najprostsza forma zabezpieczenia pojazdu. Dzięki niemu zyskujesz czujniki otwarcia drzwi, klapy bagażnika i maski. Aktywowany alarm samochodowy informuje o próbie dostania się do pojazdu przez sygnał dźwiękowy. Nie da się go pomylić z niczym innym. Wadą rozwiązania jest stały kod zabezpieczający.

Klasa standardowa alarmu samochodowego – STD

To nieco bardziej zaawansowany typ zabezpieczeń w pojazdach. Poza ostrzeżeniem dźwiękowym współpracuje również z sygnalizacją świetlną. Taki alarm samochodowy ma syrenę z oddzielnym zasilaniem, a czujniki dodatkowo są montowane w silniku i we wnętrzu. Kod klucza jest zmienny.

Zobacz też:
Niewidzialna wycieraczka – czy to naprawdę działa?

Profesjonalna klasa zabezpieczeń pojazdów – PRF

To rozbudowany system zabezpieczający nie tylko pod względem zwiększonej liczby czujników, ale też rejestrowania obwodów elektrycznych i posiadania własnego systemu zasilania. Alarmy samochodowe typu PRF koduje się trudniej, co ma oczywisty związek z wyższym poziomem bezpieczeństwa. Własne zasilanie działa nawet w sytuacjach, gdy akumulator pojazdu będzie rozładowany.

Najwyższa specjalna klasa alarmów – EXTRA

To zabezpieczenia z najwyższej półki nie tylko cenowej, ale przede wszystkim jakościowej. Poza obecnością wszelkich możliwych czujników drzwi, maski, wnętrza, silnika czy obwodów elektrycznych posiada też GPS (pozwala na lokalizowanie auta) i łączy się z telefonem właściciela. Najnowocześniejsze moduły alarmów często sterowane są przez smartfony.

Montaż alarmu samochodowego – cena poszczególnych rozwiązań

Jaki rodzaj zabezpieczeń wybrać kierując się jedynie ceną? Nie da się ukryć, że standardowe, powszechnie wykorzystywane systemy zabezpieczeń są najtańsze. Ich koszt powinien zamknąć się w kwocie 100 zł. Droższe są rozwiązania typu STD, które kosztują ponad 300 zł. Za najbardziej rozbudowane alarmy samochodowe przyjdzie ci zapłacić nawet kilka tysięcy złotych.

Tutaj jednak słowo przestrogi – cena autoalarmu to nie wszystko, ważny jest też jego montaż. Bardzo proste rozwiązania POP można zainstalować samodzielnie, postępując zgodnie z instrukcją. Jednak te rozbudowane  i wyposażone w GPS oraz inne funkcje najlepiej montować w specjalistycznych warsztatach. Nie uszczupli to twojego portfela znacząco, a będziesz miał pewność, że wszystko zostało przeprowadzone odpowiednio.

W jaki sposób działa autoalarm samochodowy?

Zasada działania alarmu samochodowego jest bardzo prosta. Wszystkie czujniki odpowiedzialne za wysyłanie sygnałów do procesora są z nim połączone i w momencie nadania informacji uruchomiona jest syrena alarmująca. O ile wszystko jest podłączone dobrze, a czułość poszczególnych czujników jest optymalna, nie ma z takim systemem większego problemu. Aby tak rzeczywiście było, alarm samochodowy nie może być montowany w miejscach narażonych na zawilgocenie lub uszkodzenie. W przeciwnym wypadku okaże się, że w momencie zagrożenia alarm nie da oczekiwanego znaku lub będzie go emitował bez większej przyczyny.

Zobacz też:
Przegub w samochodzie – rodzaje, cena. Jak dbać o przeguby w aucie?

Jakie dodatkowe czujniki możesz założyć w swoim aucie?

Zabezpieczenie auta poprzez montaż alarmu samochodowego nie musi polegać jedynie na założeniu czujnika drzwi czy maski. Do bardzo popularnych rozwiązań zalicza się np. czujnik ciśnienia i napięcia. Jak działa? W momencie jego uzbrojenia i jednoczesnego otwarcia dowolnych drzwi następuje obniżenie ciśnienia powietrza w pojeździe. Dodatkowo spada również napięcie akumulatora, ponieważ zapala się światło w środku pojazdu. W taki sposób może on ostrzec właściciela o próbie dostania się do pojazdu.

Kolejny z czujników to system grawitacyjny. Jest skuteczny, gdy złodziej próbuje holować pojazd i bez otwierania drzwi zmienić miejsce jego położenia. Czujnik holowania (bo tak może się też nazywać) reaguje na każdą próbę podniesienia pojazdu.

Jak wyłączyć alarm w samochodzie – poradnik

Oczywiście nie jest to próba poinstruowania osób, które chcą dostać się do cudzego auta. Chodzi o to, by umieć poradzić sobie z uszkodzonym alarmem, który mimo najszczerszych chęci nie ma ochoty się wyłączyć. Gdy pilot nie reaguje, a ty musisz się do niego dostać, to jak możesz to zrobić? Dezaktywacja alarmu samochodowego ma związek z wprowadzeniem systemu w tryb awaryjny. Bardzo często odbywa się to przy pomocy kodu PIN.

Kluczowe jest znalezienie przycisku „Valet”, który daje sygnał elektronice o wejściu w tryb awaryjny/serwisowy. Kolejnym krokiem jest Naciśnięcie jednocześnie tego przycisku i jednego z pedałów (sprzęgło, hamulec, gaz) i przytrzymanie ich przez kilkanaście sekund, aż do otrzymania komunikatu świetlnego i dźwiękowego.

Jeśli zastanawiasz się, jak wyłączyć alarm w samochodzie na stałe przy użyciu PINu, to bezdyskusyjnie musisz znać cyfry, które go tworzą. Powiedzmy, że jest to liczba 65. W takim przypadku należy włączyć zapłon, nacisnąć przycisk serwisowy 6 razy, wyłączyć i włączyć zapłon i nacisnąć znowu przycisk serwisowy 5 razy.

Zobacz też:
Najlepsze silniki benzynowe, które powinien znać każdy fan motoryzacji!

Inne sposoby na wyłączenie autoalarmu samochodowego 

Czasami coś zepsuje się do tego stopnia, że nie pozostaje nic innego jak wypięcie systemu. Alarm samochodowy pozbawiony dodatkowej dezaktywacji trzeba rozłączyć. Czynność tę przeprowadzisz, odpinając bezpiecznik odpowiedzialny za jego zasilanie. Jeśli nie ma takiej możliwości, konieczne będzie wyjęcie akumulatora i rozłączenie syreny. Tutaj może pojawić się problem, bo może ona być umiejscowiona dosłownie wszędzie, a pomylenie jej z klaksonem jest również możliwe. Gdy już ją znajdziesz, odłącz zasilanie lub przetnij kable i zaizoluj je, byś mógł je później znowu podłączyć. Później udaj się w miejsce, gdzie wykonywana jest naprawa alarmów samochodowych.

Atrapa alarmu samochodowego – czy to ma sens?

Jest opcja, dzięki której nie będzie ci potrzebny ani kluczyk ani pilot do alarmu samochodowego. Chodzi oczywiście o atrapę takiego zabezpieczenia. Montuje się go zazwyczaj w dość widocznym miejscu dla potencjalnego złodzieja, jednak na tyle standardowym, by skojarzył go z alarmem. O ile taki trik działa na amatorów i będzie ich odstraszał, to jednak specjalista od kradzieży nie zawaha się w momencie dostrzeżenia takiego dodatku. Co więcej, może tym bardziej stwierdzić, że warto pokusić się o taki pojazd, bo nie jest niczym chroniony.

Chociaż alarm samochodowy może być zabezpieczeniem sprawiającym problemy podczas awarii, to jednak szczególnie w przypadku nowszych aut jest bardzo opłacalnym rozwiązaniem. Warto mieć go na pokładzie, by nie pozostawiać swojego pojazdu złodziejowi na talerzu.

Tomasz Wykowski

Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.

1 Comment

1 Comment

  1. Avatar

    Arkadiusz

    22 kwietnia 2021 at 21:55

    U mnie pod blokiem komuś chyba zepsuł się alarm samochodowy, bo wyje praktycznie całą dobę, aż już wszyscy mamy dość. Oby ktoś szybko z tym, coś zrobił, bo naprawdę ciężko jest pracować, a z racji home office, nie ma innego wyboru.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Eksploatacja

Dlaczego ma przesady w tym, że przewody zapłonowe trzeba wymieniać? Producenci podzespołów aut zalecają, by elementy te wymieniać co 40-60 tys. kilometrów. Co się...

Bezpieczeństwo

Wielu kierowców zastanawia się, jaki wideorejestrator jest najlepszy? Co trzeba uwzględnić, gdy chcesz się wyposażyć w taki sprzęt? Jakich funkcji oczekiwać? To wszystko i...

Porady

Wykup polisy OC jest obowiązkowy, a jej brak (nawet kilkudniowy) oznacza surowe kary. Oprócz OC możesz również nabyć dodatkowe ubezpieczenie AC, ale też NNW....

Eksploatacja

Niemal w każdym aucie jest zamontowana rura wydechowa. Cały układ wydechowy ma za zadanie w jednostkach spalinowych odprowadzić spaliny i zniwelować hałas generowany przez...

Eksploatacja

Zazwyczaj kierowca panikuje, kiedy dostrzega unoszący się biały dym z rury wydechowej, myśląc, że awaria dotknęła uszczelki pod głowicą. W jaki sposób rozpoznać, co...

Wiedza

Nikola Tesla zapisał się w historii jako wynalazca, który rywalizował z Edisonem. Na jego cześć został nazwany samochód elektryczny, który pochodzi z przedsiębiorstwa Elona...

Bezpieczeństwo

Niektórym kierowcom nie przechodzi przez myśl pytanie, czy można wyprzedzać pojazd uprzywilejowany, bo to „na pewno” murowane problemy. Inni zaś bez wahania decydują się...

Porady

Uszkodzenie zespołu sprzęgłowego w autach jest powszechnym zjawiskiem, szczególnie po pokonaniu około 150 tysięcy kilometrów. Spalone sprzęgło nietrudno rozpoznać, ale co oznacza spalenie sprzęgła?...

Eksploatacja

Dla aut homologowanych od maja 2022 roku obowiązkowym systemem będzie ogranicznik prędkości. Kierowców ma go wspomóc elektronika. Jednak już teraz można mieć do niej...

Eksploatacja

Każdy, kto pamięta jeszcze kurs na prawo jazdy, w teorii powinien umieć poprawnie ustawić lusterka boczne i wsteczne na szybie czołowej. Jednak w rzeczywistości...

Zobacz także

Wiadomości

Szef francuskiego koncernu zapowiada drastyczny wzrost cen samochodów. Szczególnie narażone są auta z segmentu A. Włoch za taki stan rzeczy obarcza winą rygorystyczne normy...

Wiadomości

Kierowcy Mercedesa byli najszybsi na obu piątkowych treningach przed niedzielnym wyścigiem o GP Hiszpanii. W pierwszej sesji treningowej w kokpicie Alfy Romeo zasiadł Robert...

Wiadomości

38-latka została zatrzymana w Kostrzynie nad Odrą w związku z prowadzeniem pojazdu w stanie nietrzeźwym. Badanie wykazało aż 4,2 promile alkoholu. Jak się okazało...

Wiadomości

LiveWire odłącza się od Harleya-Davidsona i od 8 lipca będzie funkcjonować jako osobna marka. Firma, na czele której stanie Ryan Morrissey zajmie się produkcją...

Wiadomości

Auta o napędzie elektrycznym są przyszłością, aczkolwiek nie cieszą się jeszcze taką popularnością jak ich spalinowe odpowiedniki. Trend ma się jednak odwrócić szybciej niż...

Wiadomości

Sieć rozciągniętych pomiędzy drzewami drutów znalazły służby leśne w gminie Chęciny w województwie świętokrzyskim. Rozmieszczone w lesie linki miały prawdopodobnie być pułapką na motocyklistów.

Wiadomości

We wtorek w Gliwicach w odstępie zaledwie kilku minut, doszło do dwóch fatalnych wypadków. W jednym z nich zginął znany onkolog prof. Leszek Miszczyk....

Wiadomości

Dzisiaj od godzin porannych rozpoczęła się na terenie całego kraju akcja „Prędkość”. Policjanci będą przede wszystkim kontrolować przestrzeganie przez kierowców limitów prędkości. Ponadto funkcjonariusze...