Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

ducati v4
ducati v4

Motocykle

Nowe Ducati V4 – opisujemy fantastyczne Ducati Panigale V4, czyli torpedę w kształcie motocykla!

Ducati przyzwyczaiło do niesamowitych silników umieszczanych w swoich motocyklach. Pewnym zaskoczeniem może więc być nowe Ducati V4 zaprezentowane w 2018 roku. Czym się charakteryzuje? Przeczytaj!

Nowe Ducati V4 niespodziewanie zagościło na rynku. Do tej pory superbike włoskiego producenta napędzany był modelem V2, obecnie generuje piorunująca moc z widlastej czwórki! Sprawdź, co warto o nim wiedzieć.

Silnik Ducati V4 – najważniejsze informacje

Czterocylindrowy silnik nie jest niczym nadzwyczajnym, chyba że przyjrzysz się mu bliżej i porównasz z innymi. Ta konstrukcja korzysta z cylindrów w układzie V, schowanych pod dwiema głowicami. Każdy z cylindrów ma 4 zawory, którymi sterowanie odbywa się przy pomocy systemu desmodromicznego. Model Ducati Panigale V4 rozwija się niemal każdego roku, co widać zwłaszcza w wersji z roku 2022. Dane techniczne nie odzwierciedlają kolosalnej pracy, jaką wkładają inżynierowie i kierowcy testowi, by zapewnić tej maszynie niesamowite osiągi. A te biorą się nie tylko z dynamicznie bijącego serca motocykla.

Dane techniczne silnika Ducati Panigale V4

Parametry techniczne modelu silnika są imponujące. Posiada on 1103 cm³ pojemności skokowej, dysponuje mocą 215,5 KM i momentem obrotowym na poziomie 123,6 Nm. Moc maksymalna dostarczana jest na poziomie 13 000 obr/min, natomiast moment przy 9500 obr/min. W porównaniu do jednostki z 2018 roku moc wzrosła o całe 1,5 KM, a moment obrotowy spadł, jednak teraz dostępny jest nieco wcześniej. Poza tym Panigale V4 2022 można doposażyć w pozbawiony homologacji ulicznej wydech. Taki wariant zapewnia dodatkowe 12,5 KM.

Panigale V4 2022 – czy da się zmienić coś idealnego?

Ducati Corse udowadnia, że tak! Wyścigowy zespół znowu sięgnął po tytuł w klasyfikacji konstruktorów MotoGP. A jasne jest, że ten, kto się nie rozwija, tak naprawdę się cofa. Uparte dążenie do stworzenia genialnej maszyny widać było w corocznych zmianach modelu Panigale. Ducati V4 od 2018 roku doczekało się kilku wariantów. Każdy z nich dokładał nieco więcej pod względem elektroniki, aerodynamiki i stylistyki, co przekładało się oczywiście na zainteresowanie riderów, jak i lepsze doznania na torze. Warto przynajmniej przez chwilę przyjrzeć się tym modelom.

Zobacz też:
Jakie ścigacze są najlepsze? Sprawdź znane modele!

Motocykl Ducati Panigale V4 S model 2020

Zmiany w konstrukcji superbike’a są widoczne niemal gołym okiem. Warto jednak zerknąć na te, które schowane są pod osłonami i pokrywami jednostki napędowej. Ta pracuje oczywiście w układzie widlastej czwórki, której sposób sterowania zapłonem opiera się na systemie Twin Pulse. Kluczem do wykorzystania potencjału silnika było maksymalne zmniejszenie masy elementów. I tak np. pokrywy silnika i jego osłony w większości zostały wykonane z odlewów magnezu. Dzięki temu zaoszczędzono kolejne kilogramy masy, a motocykl zapewnia wyjątkową zwrotność podczas pokonywania szybkich zakrętów. Jednak Ducati V4 w wersji S to tylko początek zmian.

Ducati Panigale V4 R z homologacją WSBK

World Superbike wymaga od konstruktorów jeszcze mocniejszego podejścia do optymalizowania swoich konstrukcji. Przykładem jest model Ducati Panigale V4 R, którego jednostka napędowa została zmniejszona do 998 cm³. Mimo ubytku ponad 100 cm³ moc silnika jest wyższa od pierwowzoru i wynosi 221 KM. Zmniejszono natomiast moment, który osiąga poziom 112 Nm. Inżynierowie przeprojektowali również zawieszenie oraz dołożyli spoiler. Dzięki temu Ducati w wersji R stało się absolutnie topową konstrukcją, która skutecznie wyciska z kierowcy maksimum umiejętności.

Model Ducati Panigale V4 SP 2021

Czego można się spodziewać po motocyklu, który ma być pomostem między wersja S a R? Panigale SP wprowadza pewien kompromis, który jednak nie jest wymuszony, a opcjonalny. Objawia się dwoma trybami jazdy Race – A oraz B. Pierwszy z nich jest absolutnym topem, jeśli chodzi o przekazywanie mocy silnika na oś tylną. Drugi wariant, czyli B, zapewnia lekkie okrojenie mocy na pierwszych trzech przełożeniach. Dzięki temu superbike o mocy 214 KM w wersji SP jest do okiełznania przez mniej wprawionych kierowców (o ile tacy w ogóle zdecydują się dosiąść tej bestii). Panigale SP z 2021 roku przyciąga uwagę przede wszystkim agresywnym i zupełnie nowym wzornictwem.

Zmiany, zmiany i jeszcze raz zmiany – Panigale V4 2022

Czy do tej pory ktokolwiek miał wątpliwości, w jakim kierunku zmierza rozwój Panigale V4? Jeśli ktoś łudził się, że mowa o superbike’u z zacięciem na tor, jest w błędzie. Ducati V4 jest stworzone TYLKO na tor i właśnie tam czuje się najlepiej. Widać to zwłaszcza po modyfikacjach wprowadzonych w najnowszej wersji jednośladu. Obecnie jest on jeszcze bardziej agresywny, mocniejszy i zapewnia lepsze zestrojenie skrzyni biegów pod kątem jazdy na torze. Dlatego teraz przyjrzymy się bardzo blisko zmianom, które zaszły właśnie w najnowszym rynkowym modelu.

Zobacz też:
Kurtki motocyklowe – jak wybrać najlepszą?

Więcej elektroniki czy mniej elektroniki?

W nowym egzemplarzu Panigale włoskiego producenta zastosowano odmienne podejście do trybów jazdy. Aktualnie motor może pracować na 3 sposoby:

  • full – moc silnika pozostawiona w rękach (a w zasadzie w prawej dłoni) kierowcy. Elektroniczne ograniczenie działa jedynie na 1 przełożeniu, a każde inne zapewnia dostęp do wszystkich mechanicznych koni;
  • high lub medium – dedykowane sterowanie przepustnicą w zgodzie z ideą Ride by Wire. Dzięki temu idealnie dopasowuje się do potrzeb ridera;
  • low – kolejna nowość, czyli okrojenie mocy jednostki do 150 KM.

Absolutnie nowa skrzynia biegów

Tutaj Ducati zaprezentowało światu chyba najwięcej pod kątem zmian projektowych. Cała skrzynia została stworzona kompletnie na nowo, a jej przełożenia zmieniono w porównaniu do poprzednika o kilka do kilkunastu procent. Wartości te są zmienne w zależności od wybranego przełożenia. Najwięcej modyfikacji dotknęło 1. i 2. bieg, bo zostały one wydłużone odpowiednio o 11,6% i 5,6%. Dlaczego Ducati zdecydowało się na te ważne zmiany w konstrukcji i zestrojeniu skrzyni biegów? To proste – motor ma lepiej sprawdzać się na torze.

Dla kogo jest Ducati V4 Panigale? Ceny i podsumowanie

Grono odbiorców jest zdecydowanie bardzo wąskie, jednak nie na tyle, aby Ducati V4 Panigale miało status superbike’a widmo. Podstawowe wersje można nabyć już od 100 000 zł, zwłaszcza jeśli mówimy o egzemplarzach z początków produkcji z silnikiem V4. Im nowsze, tym oczywiście drożej. Topowe wersje zwykle jednak utrzymywane są w granicach 140 000 zł. Czy warto? Zdecydowanie!

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...