Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

Motocyklami enduro możesz jeździć w terenie i na torze, ale również na drogach publicznych. Jaki motor na początek wybrać? Czy warto inwestować w dodatkowe wyposażenie? Jakie modele są godne zainteresowania? Przeczytasz i znajdź odpowiedzi!

Motocykl

Motocykle enduro – co musisz wiedzieć na początku przygody?

Motocyklami enduro możesz jeździć w terenie i na torze, ale również na drogach publicznych. Jaki motor na początek wybrać? Czy warto inwestować w dodatkowe wyposażenie? Jakie modele są godne zainteresowania? Przeczytasz i znajdź odpowiedzi!

Motocykle enduro cieszą się dużą popularnością zwłaszcza wśród młodych osób. Moda nie przemija i wiedzą o tym producenci, a na rynek trafia coraz nowocześniejszy sprzęt. Dodatkowo, obecnie dużo łatwiej jest legalnie jeździć sporym enduro, który sprawi sporo frajdy w terenie. Dlatego motocykle enduro to nie tylko 250 2T czy 4T, lecz także 125, czyli te dostępne dla większości. Pojemność nie jest jednak najistotniejsza przed zakupem pierwszego motocykla. Ci, którzy mają za sobą chociaż jeden sezon, mają tego świadomość. Co warto wiedzieć o tych motocyklach terenowych?

Enduro – motocykl, ale jaki konkretnie?

Osoby nie najlepiej zorientowane w branży motocyklowej często używają określenia „cross” jako nazwy motoru do jazdy w terenie. I jest to oczywiście słuszne. Jednak nie można wrzucać do jednego worka crossów i motorów enduro mimo ich znacznych podobieństw. Dlaczego? Najłatwiej odróżnić motocykle enduro od crossów po tym, że te pierwsze mają homologację drogową. Można nimi jeździć po ulicach i w drogowej przestrzeni publicznej, ale też na bezdrożach w lasach, a nawet w dżungli (o ile masz do niej dostęp). Natomiast cross to motocykl przeznaczony stricte do sportu i nie można nim poruszać się po drogach.

Motocykle enduro a crossy

Dlaczego enduro w porównaniu do crossa daje możliwość legalnej jazdy po drogach? Głównie dlatego, że wyposażony jest w światła, kierunkowskazy, lusterka, czy rozrusznik, a tych wszystkich elementów (zazwyczaj) brakuje modelom sportowym. Poza tym to bardzo zbliżone do siebie konstrukcje. Jeśli wybierzesz enduro, motocykle wcale nie sprawią ci zawodu, gdy miałeś już do czynienia z typowym sportowym crossem.

Wybierasz pierwszy motocykl – czy stare enduro będzie właściwe?

Jednoznacznej odpowiedzi nie udzielimy. Dlaczego? Bo rynek wtórny ma wiele niewiadomych i może cię zaskoczyć zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Jeżeli nie masz kompletnie żadnego doświadczenia motocyklowego i chcesz kupić jednoślad, być może lepiej będzie zainwestować właśnie w model używany. Motocykle enduro nie są najtańszą formą zabawy w terenie, więc jeśli nie spodoba ci się ten typ rozrywki, nie stracisz zbyt wiele pieniędzy.

Co innego, gdy jesteś zdecydowanym i pewnym swojego riderem. Wtedy zazwyczaj wiesz, czego szukasz lub oczekujesz delikatnej sugestii. Przegląd modeli godnych polecenia znajdziesz niżej, a nowi amatorzy przygód leśnych też sporo się z niego dowiedzą.

2T a 4T, czyli enduro wyprawy i adventure

Dlaczego mówimy o sposobie działania silnika w kontekście pokonywanych tras? Przede wszystkim dlatego, że dwusuwowe silniki (2T) i czterosuwowe (4T) mocno różni charakterystyka jazdy. Pierwsze z wymienionych przeznaczone są głównie do agresywnej jazdy, bo generują sporą moc i wchodzą na górne zakresy obrotów. Motocykle terenowe enduro dwusuwowe jadą ostro, ale nie nadają się do jazdy turystycznej. 

Enduro 4T – coś na równe trasy

Na drogach najlepiej sprawdzają się czterosuwy. Powód jest prosty – jadą już „od dołu”, co sprzyja szybkim, a jednocześnie wygodnym przejażdżkom po równych powierzchniach. Takie motocykle enduro świetnie nadają się też do relaksujących podróży długodystansowych, gdzie 2T raczej odpadają. Nie oznacza to jednak, że na 4T nie da się poszaleć w lesie. Owszem, da się i to jak! Jednak zauważalny jest pewien wyraźny podział – ostra jazda w terenie to 2T, a turystyczne długie wyprawy to 4T.

Lekkie i duże enduro, a dodatkowe wyposażenie

Frajda frajdą, ale w terenie i w trakcie jazdy nieograniczonej zasadami ruchu drogowego liczy się głównie bezpieczeństwo. Nikt nie wyobraża sobie jazdy bez pełnego wyposażenia motocyklisty. Co wchodzi w skład takiego ekwipunku? Chodzi m.in. o:

●       kask – wysokiej jakości i spełniający normy bezpieczeństwa np. SHARP lub SNELL;

●       nakolanniki – nie chciałbyś przecież oberwać w kolano kamieniem;

●       gogle ochronne – przymierzaj tylko przy założonym kasku;

●       buzer offroadowy lub zbroja – zapewnia ochronę tułowia w zależności od wersji;

●       buty – koniecznie zapewniające stabilność i jednocześnie wygodne, wyposażone w mocne zapięcia (nie trzeba chyba tłumaczyć, co oznaczają spadające z nóg buty);

●       bluza, spodnie, rękawice – absolutnie niezbędne elementy wyposażenia.

Jaki motocykl enduro wybrać dla siebie?

Przyszła pora by przedstawić najciekawsze motocykle enduro na rynku. Wśród nich nawet amator znajdzie coś dla siebie, ale zadowolony będzie także doświadczony motocyklista. W takim razie – jedziemy!

Beta RR 125

Maszyna bardzo dobra szczególnie na początek, ale nie tylko. Czterosuwowy silnik jednocylindrowy i 15 KM wystarczają do pokonywania niezbyt wymagających wzniesień. Zawieszenie daje o sobie znać na bardzo głębokich dołkach, dlatego lepiej nie testuj maksimum jego wytrzymałości. Ten model świetnie sprawdzi się na gładszych trasach, w ciasnych zakrętach i na asfalcie.

Yamaha DT 125

Tym razem propozycja z silnikiem 2T, znana wśród amatorów i bardziej doświadczonych riderów. Modele DT 125 to lekkie enduro, które jest jednocześnie mocne. Te Yamahy dają sporo frajdy z jazdy i nie musisz wyciągać worka pieniędzy przy każdej przerwie zimowej. Oczywiście, jest to propozycja z rynku wtórnego, bo produkcja tego enduro zakończyła się już dawno. Jeśli 14 KM i 15,2 Nm byłyby dla ciebie niewystarczające, zerknij w poradniki pomagające odblokować tę jednostkę.

Honda CRF 250 Rally

Motocykl charakteryzuje się dość miękkim zawieszeniem i silnikiem 24 KM. Ta „ćwiartka” jest skrojona pod tych motocyklistów, którzy chcą dokładnie znać zależności między oponami a asfaltem. Ta Honda jest na wskroś przewidywalna, nie żłopie za dużo paliwa i sprawdza się do off-roadowych zabaw. To propozycja dla tych, którym nie przeszkadzają kompromisy. Dla zwolenników bardziej pojemnych jednostek dobra może być za to Honda Enduro 650.

Suzuki DR-Z 400

To stosunkowo ciężki przecinak. Jego silnik nie jest tak mocny, jak mogłaby na to wskazywać pojemność (40 KM). Mimo tego niezawodność i spora prostota pozwalają skupić się w zasadzie tylko na kolejnych kilometrach pokonywanych tą maszyną. Występuje ona w 3 wersjach. Ucywilizowane” motocykle enduro, czyli S, SM i E, nadają się do codziennej jazdy nawet po bułki. Jeśli wybierzesz ten model, sprawdzaj regularnie poziom oleju i nie bagatelizuj regularnych serwisów, mimo że nie trzeba ich wykonywać często.

Honda XRV 750 Africa Twin

W zasadzie po wymienieniu tego egzemplarza nie trzeba byłoby zamieszczać dodatkowego opisu. W świecie enduro to motocykl legendarny. Jest ceniony za wygodę na sporych dystansach, niezawodność i właściwości jezdne. Riderzy doceniają również niskie zapotrzebowanie na paliwo. Wady? Ten egzemplarz nie nadaje się zbytnio do ekstremalnej jazdy w terenie. Jest raczej maszyną do bicia kilometrów jako enduro adventure, czyli motocykl wyprawowy.

Jeśli chcesz kupić któryś z tych motocykli, szukaj używanych egzemplarzy lub odwiedź sklep. Enduro to motory, którymi możesz jeździć zarówno po bezdrożach, jak i na drogach, co bez wątpienia stanowi ich duży atut.

Zawodowo buduje drogi, mosty i tunele, jednak jego pasją jest jazda poza utwardzonymi szlakami. Zarówno w pełnym wymiarze, jak i w skali. W bagażniku zawsze ma największy zestaw kluczy i podręcznik „Sam naprawiam…”

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Motocykl

Motocyklami enduro możesz jeździć w terenie i na torze, ale również na drogach publicznych. Jaki motor na początek wybrać? Czy warto inwestować w dodatkowe...

Motocykl

Pierwszy motocykl ma pomóc w zdobywaniu cennego doświadczenia i w szlifowaniu umiejętności. Prędkość kusi, ale czy jest najważniejsza? W tym poradniku skupimy się na...

Eksploatacja

Aby dobrze zrozumieć charakterystykę chopperów, trzeba wiedzieć, o czym w zasadzie mówimy. Skąd wzięła się nazwa tego rodzaju motocykla, który bez wątpienia przyciąga wzrok?...

Eksploatacja

Zabudowy samochodów dostawczych są montowane przez wykwalifikowane firmy, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonać je samodzielnie. Na jaki rodzaj wyposażenia się więc...

Eksploatacja

Nawet małe, dostawcze wywrotki mogą z powodzeniem przewozić kruszywa, węgiel albo drewno. Sprawdź, jakie auta dostawcze tego typu zapewnią duży uciąg maksymalny i niezawodność.

Eksploatacja

Dla osób, które dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą lub potrzebują względnie niewielkiego samochodu transportowego, wywrotka do 3,5 tony będzie dobrą propozycją. Nie trzeba mieć do...

Eksploatacja

Samochody dostawcze skrzyniowe są cenione przez przedsiębiorców. Jednak wybór używanego i niezawodnego pojazdu nie jest łatwy, np. ze względu na stopień eksploatacji wielu modeli....

Eksploatacja

Wynajem samochodu dostawczego to obecnie żadna trudność. Możesz wypożyczyć pojazd z wypożyczalni aut dostawczych nawet na kilka godzin lub dni. Czy opłaca się to...

Eksploatacja

Samochód chłodnia ma agregat chłodniczy. Dzięki niemu może utrzymywać niską temperaturę potrzebną do bezpiecznego przewożenia artykułów spożywczych lub medycznych. Czy warto kupić nowe auto...

Eksploatacja

Jeśli chcesz kupić samochód dostawczy do 3,5 tony… nie będziesz miał łatwo. Dlatego postaramy się pomóc w tym zadaniu. Jakie auta dostawcze do 3,5...

Zobacz także

Wiadomości

Producent motocykli Suzuki we współpracy z firmą ubezpieczeniową Allianz w najbliższy weekend rozpocznie 15. edycję projektu „Suzuki Moto Szkoła”. W tym roku zostanie przeprowadzonych...

Wiadomości

W nocy z niedzieli na poniedziałek w Krapkowicach policjanci chcieli zatrzymać samochód, który dopuścił się złamania przepisów. 27-letni kierowca nie wstawił się na kontrolę...

Wiadomości

Wczoraj nieopodal Chojnic w województwie pomorskim auto osobowe zderzyło się czołowo z koparką. W wyniku obrażeń śmierć na miejscu poniósł 22-letni kierowca volkswagena.

Wiadomości

Od 1 czerwca w życie wchodzi nowy przepis zobowiązujący kierowców do jazdy po terenie zabudowanym z prędkością wynoszącą maksymalnie 50 km/h. Zmiany są podyktowane...

Wiadomości

Yamaha okazała się najczęściej wyszukiwaną marką motocyklową na Starym Kontynencie. Japoński producent zdecydowanie wyprzedził drugiego w zestawieniu Harleya Davidsona. Yamaha jest liderem także wśród...

Eksploatacja

Moda na samochody typu SUV już dawno wymknęła się pojęciu mody. Bo moda jest czymś chwilowym, co przemija. Tymczasem SUV-y na stałe zagościły na...

Porady

W momencie zaimplementowania instalacji LPG do silnika konieczny jest przegląd auta z gazem. Nie musisz jechać na stację diagnostyczną w dniu montażu, jednak z...

Wiadomości

Sergio Perez z Red Bulla i Charles Leclerc z Ferrari byli dzisiaj najszybsi na torze w Monaco, na którym przeprowadzono dwie sesje treningowe do...