Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

motocykle enduro
motocykle enduro

Motocykle

Motocykle enduro – co musisz wiedzieć na początku przygody?

Motocyklami enduro możesz jeździć w terenie i na torze, ale również na drogach publicznych. Jaki motor na początek wybrać? Czy warto inwestować w dodatkowe wyposażenie? Jakie modele są godne zainteresowania? Przeczytasz i znajdź odpowiedzi!

Motocykle enduro cieszą się dużą popularnością zwłaszcza wśród młodych osób. Moda nie przemija i wiedzą o tym producenci, a na rynek trafia coraz nowocześniejszy sprzęt. Dodatkowo, obecnie dużo łatwiej jest legalnie jeździć sporym enduro, który sprawi sporo frajdy w terenie. Dlatego motocykle enduro to nie tylko 250 2T czy 4T, lecz także 125, czyli te dostępne dla większości. Pojemność nie jest jednak najistotniejsza przed zakupem pierwszego motocykla. Ci, którzy mają za sobą chociaż jeden sezon, mają tego świadomość. Co warto wiedzieć o tych motocyklach terenowych?

Enduro – motocykl, ale jaki konkretnie?

Osoby nie najlepiej zorientowane w branży motocyklowej często używają określenia „cross” jako nazwy motoru do jazdy w terenie. I jest to oczywiście słuszne. Jednak nie można wrzucać do jednego worka crossów i motorów enduro mimo ich znacznych podobieństw. Dlaczego? Najłatwiej odróżnić motocykle enduro od crossów po tym, że te pierwsze mają homologację drogową. Można nimi jeździć po ulicach i w drogowej przestrzeni publicznej, ale też na bezdrożach w lasach, a nawet w dżungli (o ile masz do niej dostęp). Natomiast cross to motocykl przeznaczony stricte do sportu i nie można nim poruszać się po drogach.

Motocykle enduro a crossy

Dlaczego enduro w porównaniu do crossa daje możliwość legalnej jazdy po drogach? Głównie dlatego, że wyposażony jest w światła, kierunkowskazy, lusterka, czy rozrusznik, a tych wszystkich elementów (zazwyczaj) brakuje modelom sportowym. Poza tym to bardzo zbliżone do siebie konstrukcje. Jeśli wybierzesz enduro, motocykle wcale nie sprawią ci zawodu, gdy miałeś już do czynienia z typowym sportowym crossem.

Wybierasz pierwszy motocykl – czy stare enduro będzie właściwe?

Jednoznacznej odpowiedzi nie udzielimy. Dlaczego? Bo rynek wtórny ma wiele niewiadomych i może cię zaskoczyć zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Jeżeli nie masz kompletnie żadnego doświadczenia motocyklowego i chcesz kupić jednoślad, być może lepiej będzie zainwestować właśnie w model używany. Motocykle enduro nie są najtańszą formą zabawy w terenie, więc jeśli nie spodoba ci się ten typ rozrywki, nie stracisz zbyt wiele pieniędzy.

Co innego, gdy jesteś zdecydowanym i pewnym swojego riderem. Wtedy zazwyczaj wiesz, czego szukasz lub oczekujesz delikatnej sugestii. Przegląd modeli godnych polecenia znajdziesz niżej, a nowi amatorzy przygód leśnych też sporo się z niego dowiedzą.

2T a 4T, czyli enduro wyprawy i adventure

Dlaczego mówimy o sposobie działania silnika w kontekście pokonywanych tras? Przede wszystkim dlatego, że dwusuwowe silniki (2T) i czterosuwowe (4T) mocno różni charakterystyka jazdy. Pierwsze z wymienionych przeznaczone są głównie do agresywnej jazdy, bo generują sporą moc i wchodzą na górne zakresy obrotów. Motocykle terenowe enduro dwusuwowe jadą ostro, ale nie nadają się do jazdy turystycznej. 

Enduro 4T – coś na równe trasy

Na drogach najlepiej sprawdzają się czterosuwy. Powód jest prosty – jadą już „od dołu”, co sprzyja szybkim, a jednocześnie wygodnym przejażdżkom po równych powierzchniach. Takie motocykle enduro świetnie nadają się też do relaksujących podróży długodystansowych, gdzie 2T raczej odpadają. Nie oznacza to jednak, że na 4T nie da się poszaleć w lesie. Owszem, da się i to jak! Jednak zauważalny jest pewien wyraźny podział – ostra jazda w terenie to 2T, a turystyczne długie wyprawy to 4T.

Lekkie i duże enduro, a dodatkowe wyposażenie

Frajda frajdą, ale w terenie i w trakcie jazdy nieograniczonej zasadami ruchu drogowego liczy się głównie bezpieczeństwo. Nikt nie wyobraża sobie jazdy bez pełnego wyposażenia motocyklisty. Co wchodzi w skład takiego ekwipunku? Chodzi m.in. o:

●       kask – wysokiej jakości i spełniający normy bezpieczeństwa np. SHARP lub SNELL;

●       nakolanniki – nie chciałbyś przecież oberwać w kolano kamieniem;

●       gogle ochronne – przymierzaj tylko przy założonym kasku;

●       buzer offroadowy lub zbroja – zapewnia ochronę tułowia w zależności od wersji;

●       buty – koniecznie zapewniające stabilność i jednocześnie wygodne, wyposażone w mocne zapięcia (nie trzeba chyba tłumaczyć, co oznaczają spadające z nóg buty);

●       bluza, spodnie, rękawice – absolutnie niezbędne elementy wyposażenia.

Jaki motocykl enduro wybrać dla siebie?

Przyszła pora by przedstawić najciekawsze motocykle enduro na rynku. Wśród nich nawet amator znajdzie coś dla siebie, ale zadowolony będzie także doświadczony motocyklista. W takim razie – jedziemy!

Beta RR 125

Maszyna bardzo dobra szczególnie na początek, ale nie tylko. Czterosuwowy silnik jednocylindrowy i 15 KM wystarczają do pokonywania niezbyt wymagających wzniesień. Zawieszenie daje o sobie znać na bardzo głębokich dołkach, dlatego lepiej nie testuj maksimum jego wytrzymałości. Ten model świetnie sprawdzi się na gładszych trasach, w ciasnych zakrętach i na asfalcie.

Yamaha DT 125

Tym razem propozycja z silnikiem 2T, znana wśród amatorów i bardziej doświadczonych riderów. Modele DT 125 to lekkie enduro, które jest jednocześnie mocne. Te Yamahy dają sporo frajdy z jazdy i nie musisz wyciągać worka pieniędzy przy każdej przerwie zimowej. Oczywiście, jest to propozycja z rynku wtórnego, bo produkcja tego enduro zakończyła się już dawno. Jeśli 14 KM i 15,2 Nm byłyby dla ciebie niewystarczające, zerknij w poradniki pomagające odblokować tę jednostkę.

Honda CRF 250 Rally

Motocykl charakteryzuje się dość miękkim zawieszeniem i silnikiem 24 KM. Ta „ćwiartka” jest skrojona pod tych motocyklistów, którzy chcą dokładnie znać zależności między oponami a asfaltem. Ta Honda jest na wskroś przewidywalna, nie żłopie za dużo paliwa i sprawdza się do off-roadowych zabaw. To propozycja dla tych, którym nie przeszkadzają kompromisy. Dla zwolenników bardziej pojemnych jednostek dobra może być za to Honda Enduro 650.

Suzuki DR-Z 400

To stosunkowo ciężki przecinak. Jego silnik nie jest tak mocny, jak mogłaby na to wskazywać pojemność (40 KM). Mimo tego niezawodność i spora prostota pozwalają skupić się w zasadzie tylko na kolejnych kilometrach pokonywanych tą maszyną. Występuje ona w 3 wersjach. Ucywilizowane” motocykle enduro, czyli S, SM i E, nadają się do codziennej jazdy nawet po bułki. Jeśli wybierzesz ten model, sprawdzaj regularnie poziom oleju i nie bagatelizuj regularnych serwisów, mimo że nie trzeba ich wykonywać często.

Honda XRV 750 Africa Twin

W zasadzie po wymienieniu tego egzemplarza nie trzeba byłoby zamieszczać dodatkowego opisu. W świecie enduro to motocykl legendarny. Jest ceniony za wygodę na sporych dystansach, niezawodność i właściwości jezdne. Riderzy doceniają również niskie zapotrzebowanie na paliwo. Wady? Ten egzemplarz nie nadaje się zbytnio do ekstremalnej jazdy w terenie. Jest raczej maszyną do bicia kilometrów jako enduro adventure, czyli motocykl wyprawowy.

Jeśli chcesz kupić któryś z tych motocykli, szukaj używanych egzemplarzy lub odwiedź sklep. Enduro to motory, którymi możesz jeździć zarówno po bezdrożach, jak i na drogach, co bez wątpienia stanowi ich duży atut.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...