Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

supermoto
supermoto

Eksploatacja

Dlaczego warto wybrać supermoto, czyli o motocyklach na asfalt i off-road

Supermoto jest zwrotną maszyną, która sprawdzi się zarówno w terenie i w mieście. Sprawdź, jak zacząć przygodę z supermoto, kiedy historia tych ciekawych motocykli się zaczęła i ile będziesz musiał zainwestować, bawiąc się w ten sport.

Warto zacząć od motocykli dual-sport. Mowa o maszynach, które mają jednocześnie cechy jednośladów turystycznych i off-roadowych. Po lekkich modyfikacjach zawieszenia (w tym opon) powstały na pozór dziwacznie wyglądające dual-sporty z gładkimi kapciami do jazdy po asfalcie. Supermoto od tamtego czasu stale się rozwija, chociaż chcąc rozpocząć zabawę z takim motocyklem, wystarczy enduro i komplet kół na płaską powierzchnię.

Motocykle supermoto – czym się charakteryzują?

Zawody supermoto odbywają się na torach asfaltowych połączonych z off-roadowymi odcinkami. To wymaga dostosowania motocykla do zmiennych warunków. Dlatego nie mogą to być konstrukcje typowo crossowe ani enduro, bo mają zbyt miękkie zawieszenie. Z drugiej strony całkowite usztywnienie zawieszenia i pochylenie pozycji motocyklisty nie byłoby odpowiednie do jazdy po hopkach i na szutrze.

Motocykle supermoto i ich budowa

„Supermociaki”, jak nazywane są motocykle supermoto, w pierwszej chwili najłatwiej odróżnić po oponach. Szersze kapcie o szerokości 150/160 mm i rozmiarze obręczy 16,5/17 cali wymagają zakładania szerszych widelców przednich. Tylny wahacz również jest większy ze względu na koło. Wyższe prędkości w zakrętach i na prostych wymagają dobrego hamowania. Aby je usprawnić, w supermoto mamy większe tarcze hamulcowe, wydajniejsze pompy i zaciski. Modyfikacje dosięgają również samego silnika i skrzyni biegów.

Jak zacząć przygodę z supermoto?

Sposoby są w zasadzie dwa – możesz kupić sobie gotowy supermoto Yamaha lub Husqvarna albo zainteresować się samodzielną przeróbką motocykla enduro. Pierwsza opcja jest zdecydowanie wygodniejsza, bo dostajesz do dyspozycji motocykl przygotowany do sportu. Nie musisz wprowadzać w nim zmian, o których pisaliśmy. Będziesz musiał jednak zapłacić więcej i nie będziesz mógł uzyskać homologacji. Supermoto powstały bowiem z typowym przeznaczeniem wyścigowym i nie posiadają np. lusterek.

Modyfikacje supermoto

Dlatego w początkowym etapie przygody, zanim na dobre przejdziesz na tor i dołączysz do klubu, możesz dodać do enduro koła SM. W niektórych przypadkach może to być jedyna modyfikacja, która będzie ci potrzebna na początku. Co jeszcze zyskujesz dzięki takiej konwersji? Pamiętaj, że dual-sporty lub enduro mają łagodniejszą charakterystykę silników, które poza tym nie są tak wysilone jak np. crossowe jednostki. Oznacza to rzadsze serwisy i mniejsze koszty.

Suzuki, Ducati, KTM, a może Husqvarna, czyli jakie supermoto wybrać?

Sprawa nie jest prosta, a sporo zależy od twojego doświadczenia. Jeśli nigdy wcześniej nie jeździłeś na motocyklu, a prawo jazdy masz od niedawna, najlepiej będzie nie porywać się na mocarne maszyny. Dymiące powerslide’y i szybkie zakręty tylko z pozoru wyglądają na łatwe. Jednak lepiej jest postawić na 125 lub 250, zamiast porywać się na 450 lub więcej. Supermoto wymaga nienagannej techniki jazdy wyrobionej na różnych motocyklach. bardzo łatwo więc o utratę równowagi, upadek lub inne nieprzyjemności.

Co jest najważniejsze na starcie z motocyklami supermoto?

Silnik maszyny jest ważny, a moc ma spore znaczenie dla osiągów i oczywiście frajdy. Nie jest to jednak kluczowe zagadnienie dla początkującego. Musisz nauczyć się maszyny i panowania nad nią w różnych warunkach, a to wymaga pokonania mnóstwa okrążeń. Jakie więc maszyny na początek warto wziąć pod uwagę? Marki polecane to przede wszystkim:

  • Ducati supermoto;
  • Suzuki supermoto;
  • supermoto Yamaha;
  • Husqvarna supermoto.

 Oto konkretne propozycje, które możesz znaleźć na niejednym forum supermoto w sieci.

Suzuki Supermoto DR 125

Parametry maszyny to 131 kg masy własnej plus 11 KM. Nie jest może niezbyt powalający wynik, ale na początek wystarczy. Jednostka jednocylindrowa chłodzona jest powietrzem, a apetyt na paliwo to ok. 3 l/100 km. To bardzo mało i taki dystans spokojnie przejedziesz bez przystanku. Na Suzuki DR 125 SM jeździ się wygodnie także pasażerom, co w tej klasie motocykli nie jest to zbyt często spotykane. Mimo sporej wagi zawieszenie tego supermoto zostało zestrojone rozsądnie i nie pływa podczas szybkich zakrętów. Jest stabilny i przewidywalny, więc będzie świetny do nauki.

Husqvarna Supermoto 125 2T

To model mocno bazujący na enduro z bardzo ostrymi i agresywnymi liniami. Jest sporo lżejszy od powyższego konkurenta i nieco mocniejszy, co powinno zapewniać lepsze osiągi. I rzeczywiście – prędkość maksymalna na prostej jest wyższa o ponad 20 km/h. W przekonaniu doświadczonych motocyklistów jest to maszynka świetna na początek. Zapewnia świetne właściwości jezdne i lekkość prowadzenia w zakrętach. Nie przeszkadza w tym supermoto mały silnik, ponieważ dzięki mocy 15 KM pozwala na swobodną zabawę. Pamiętaj tylko o długich przełożeniach skrzyni biegów i delikatnym dobijaniu przodu na nierównościach.

Yamaha WR 250X – supermoto uniwersalne?

Chociaż nie jest to najtańsze supermoto (cena powyżej 15 tysięcy złotych), odwdzięcza się świetnym silnikiem i bardzo dobrym prowadzeniem. Jest tak zwinny jak skuter, a przy tym o wiele mocniejszy i daje wiele frajdy z jazdy. Nawet w korkach poradzisz sobie nim rewelacyjnie, a miasto jest jego naturalnym środowiskiem – 31 KM i 136 kg masy własnej mówią same za siebie. Nie oznacza to jednak, że na off-roadzie nie ma czego szukać tym motocyklem. Zawieszenie jest bardzo dobre, choć fanów mocnego i agresywnego hamowania może irytować głębokim dobijaniem.

Czy supermoto może być dobrym wyborem na początek?

I tak, i nie. Dlaczego? Brak jakiegokolwiek doświadczenia nie jest twoim sprzymierzeńcem, co nie znaczy, że musisz rezygnować z motocykla supermoto. Musisz jednak pamiętać, że poruszanie się nim będzie od ciebie wymagało sporych umiejętności, a im mocniejsza maszyna, tym trudniej ją opanować. Dlatego jeśli już decydujesz się na supermoto, nie przesadzaj z mocą.

Jak widzisz, supermoto może być bardzo ciekawą propozycją. Jeśli jeszcze zastanawiasz się, jak wyglądają przedstawione przez nas modele, wpisz „supermoto wallpaper” i nazwę modelu. Być może tapeta na ekranie pozwoli ci podjąć szybciej decyzję o zakupie jednego z tych interesujących motocykli.

Zawodowo buduje drogi, mosty i tunele, jednak jego pasją jest jazda poza utwardzonymi szlakami. Zarówno w pełnym wymiarze, jak i w skali. W bagażniku zawsze ma największy zestaw kluczy i podręcznik „Sam naprawiam…”

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

Organizacja czterech tegorocznych wyścigów Formuły 1 stoi pod dużym znakiem zapytania. Mowa tu o torach w Japonii, Meksyku, Brazylii oraz Australii. Powodem jest pandemia...

Wiadomości

Obowiązkowy przegląd techniczny będzie droższy? Takiej opcji nie wyklucza Ministerstwo Infrastruktury, który ustosunkował się do złożonej interpelacji. Ceny za taką usługę są niezmienne od...

Eksploatacja

Piaskowanie felg wydaje się nieodzowne, by przywrócić obręczom ich fabryczny blask. Każda felga z czasem przestaje błyszczeć i traci na estetyce. Co musisz wiedzieć...

Eksploatacja

Felgi stalowe są zastępowane aluminiowymi obręczami. Taki trend trwa już od dziesiątków lat i nic nie prognozuje zmian. Jednak popularne „stalówki” cały czas są...

Wiadomości

Fiat zamierza do 2030 roku w pełni skoncentrować się na produkcji elektrycznych samochodów. Auta włoskiej marki mają stopniowo odchodzić od tradycyjnych pojazdów. Zmiany obejmą...

Eksploatacja

Felgi aluminiowe nadal są popularne w autach osobowych, sportowych, ale też SUVach czy terenówkach. Możesz znaleźć różne rodzaje alufelg i ich rozmiary. Co oznaczają...

Eksploatacja

Kolor felg to pozornie drobnostka, ale my barwę obręczy potraktujemy dziś poważniej. Jeśli spojrzymy na kolorystykę auta tak, jak widzimy kompozycje kolorów w domu,...

Porady

Jak zostać kierowcą tira? Wiele osób o to pyta, bo zarobki za kółkiem ciężarówki są niemałe. Pracodawcy poszukują kierowców chętnych do pracy. Jeśli masz...

Prawo jazdy

Prawo jazdy kat C jest przeznaczone dla osób, które chcą uzyskać uprawnienia do jazdy ciężarówką. Kierowców przewożących ładunki ciągle przybywa, więc zainteresowanie takim prawkiem...

Wiedza

Podróż może być niełatwym przeżyciem dla psa. Nie tylko ludzie cierpią na chorobę lokomocyjną. Jednak jazda samochodem nie powinna być dla czworonoga stresująca. Jest...

Zobacz także

Wiadomości

W polskich salonach samochodowych zadebiutowało elektryczne dzieło Peugeota. Mowa tu o modelu e-RIFTER, który będzie dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych oraz czterech wariantach wyposażenia....

Wiadomości

Władze Paryża w poprzednim tygodniu wprowadziły zakaz poruszania się pojazdami o napędzie spalinowym, które są starsze niż 15 lat. Restrykcje są podyktowane szkodliwym wpływem...

Wiadomości

Od jutra do niedzieli na terenie całego kraju rozpocznie się długi weekend, a to oznacza intensywny ruch na drogach. Zwiększoną aktywność zapowiedziała już Policja,...

Wiadomości

Fiat zamierza do 2030 roku w pełni skoncentrować się na produkcji elektrycznych samochodów. Auta włoskiej marki mają stopniowo odchodzić od tradycyjnych pojazdów. Zmiany obejmą...

Wiadomości

Białostocka Policja zatrzymała w niedzielę 45-letniego mężczyznę, który pokonywał zygzakiem jedną z ulic miasta. Jak się okazało kierowca miał ponad 4 promile w wydychanym...

Wiadomości

4 czerwca bolid Alfa Romeo C37 wyruszy w tour po dziesięciu miastach w Polsce. Samochód, który ścigał się po torach Formuły 1 w sezonie...

Wiadomości

Od 1 czerwca w życie wchodzą nowe przepisy ruchu drogowego. Najnowsze regulacje dotyczą przede wszystkim pieszych oraz dystansu dzielącego pojazdy na drogach ekspresowych i...

Eksploatacja

Jeśli masz uszkodzony immobilizer, objawy mogą być różne. Zazwyczaj jest kłopot z uruchomieniem jednostki napędowej. W jaki sposób rozpoznać, jaki jest problem z „immobilajzerem”?...