Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

supermoto
supermoto

Motocykle

Dlaczego warto wybrać supermoto, czyli o motocyklach na asfalt i off-road

Supermoto jest zwrotną maszyną, która sprawdzi się zarówno w terenie i w mieście. Sprawdź, jak zacząć przygodę z supermoto, kiedy historia tych ciekawych motocykli się zaczęła i ile będziesz musiał zainwestować, bawiąc się w ten sport.

Warto zacząć od motocykli dual-sport. Mowa o maszynach, które mają jednocześnie cechy jednośladów turystycznych i off-roadowych. Po lekkich modyfikacjach zawieszenia (w tym opon) powstały na pozór dziwacznie wyglądające dual-sporty z gładkimi kapciami do jazdy po asfalcie. Supermoto od tamtego czasu stale się rozwija, chociaż chcąc rozpocząć zabawę z takim motocyklem, wystarczy enduro i komplet kół na płaską powierzchnię.

Motocykle supermoto – czym się charakteryzują?

Zawody supermoto odbywają się na torach asfaltowych połączonych z off-roadowymi odcinkami. To wymaga dostosowania motocykla do zmiennych warunków. Dlatego nie mogą to być konstrukcje typowo crossowe ani enduro, bo mają zbyt miękkie zawieszenie. Z drugiej strony całkowite usztywnienie zawieszenia i pochylenie pozycji motocyklisty nie byłoby odpowiednie do jazdy po hopkach i na szutrze.

Motocykle supermoto i ich budowa

„Supermociaki”, jak nazywane są motocykle supermoto, w pierwszej chwili najłatwiej odróżnić po oponach. Szersze kapcie o szerokości 150/160 mm i rozmiarze obręczy 16,5/17 cali wymagają zakładania szerszych widelców przednich. Tylny wahacz również jest większy ze względu na koło. Wyższe prędkości w zakrętach i na prostych wymagają dobrego hamowania. Aby je usprawnić, w supermoto mamy większe tarcze hamulcowe, wydajniejsze pompy i zaciski. Modyfikacje dosięgają również samego silnika i skrzyni biegów.

Jak zacząć przygodę z supermoto?

Sposoby są w zasadzie dwa – możesz kupić sobie gotowy supermoto Yamaha lub Husqvarna albo zainteresować się samodzielną przeróbką motocykla enduro. Pierwsza opcja jest zdecydowanie wygodniejsza, bo dostajesz do dyspozycji motocykl przygotowany do sportu. Nie musisz wprowadzać w nim zmian, o których pisaliśmy. Będziesz musiał jednak zapłacić więcej i nie będziesz mógł uzyskać homologacji. Supermoto powstały bowiem z typowym przeznaczeniem wyścigowym i nie posiadają np. lusterek.

Modyfikacje supermoto

Dlatego w początkowym etapie przygody, zanim na dobre przejdziesz na tor i dołączysz do klubu, możesz dodać do enduro koła SM. W niektórych przypadkach może to być jedyna modyfikacja, która będzie ci potrzebna na początku. Co jeszcze zyskujesz dzięki takiej konwersji? Pamiętaj, że dual-sporty lub enduro mają łagodniejszą charakterystykę silników, które poza tym nie są tak wysilone jak np. crossowe jednostki. Oznacza to rzadsze serwisy i mniejsze koszty.

Suzuki, Ducati, KTM, a może Husqvarna, czyli jakie supermoto wybrać?

Sprawa nie jest prosta, a sporo zależy od twojego doświadczenia. Jeśli nigdy wcześniej nie jeździłeś na motocyklu, a prawo jazdy masz od niedawna, najlepiej będzie nie porywać się na mocarne maszyny. Dymiące powerslide’y i szybkie zakręty tylko z pozoru wyglądają na łatwe. Jednak lepiej jest postawić na 125 lub 250, zamiast porywać się na 450 lub więcej. Supermoto wymaga nienagannej techniki jazdy wyrobionej na różnych motocyklach. bardzo łatwo więc o utratę równowagi, upadek lub inne nieprzyjemności.

Co jest najważniejsze na starcie z motocyklami supermoto?

Silnik maszyny jest ważny, a moc ma spore znaczenie dla osiągów i oczywiście frajdy. Nie jest to jednak kluczowe zagadnienie dla początkującego. Musisz nauczyć się maszyny i panowania nad nią w różnych warunkach, a to wymaga pokonania mnóstwa okrążeń. Jakie więc maszyny na początek warto wziąć pod uwagę? Marki polecane to przede wszystkim:

  • Ducati supermoto;
  • Suzuki supermoto;
  • supermoto Yamaha;
  • Husqvarna supermoto.

 Oto konkretne propozycje, które możesz znaleźć na niejednym forum supermoto w sieci.

Suzuki Supermoto DR 125

Parametry maszyny to 131 kg masy własnej plus 11 KM. Nie jest może niezbyt powalający wynik, ale na początek wystarczy. Jednostka jednocylindrowa chłodzona jest powietrzem, a apetyt na paliwo to ok. 3 l/100 km. To bardzo mało i taki dystans spokojnie przejedziesz bez przystanku. Na Suzuki DR 125 SM jeździ się wygodnie także pasażerom, co w tej klasie motocykli nie jest to zbyt często spotykane. Mimo sporej wagi zawieszenie tego supermoto zostało zestrojone rozsądnie i nie pływa podczas szybkich zakrętów. Jest stabilny i przewidywalny, więc będzie świetny do nauki.

Husqvarna Supermoto 125 2T

To model mocno bazujący na enduro z bardzo ostrymi i agresywnymi liniami. Jest sporo lżejszy od powyższego konkurenta i nieco mocniejszy, co powinno zapewniać lepsze osiągi. I rzeczywiście – prędkość maksymalna na prostej jest wyższa o ponad 20 km/h. W przekonaniu doświadczonych motocyklistów jest to maszynka świetna na początek. Zapewnia świetne właściwości jezdne i lekkość prowadzenia w zakrętach. Nie przeszkadza w tym supermoto mały silnik, ponieważ dzięki mocy 15 KM pozwala na swobodną zabawę. Pamiętaj tylko o długich przełożeniach skrzyni biegów i delikatnym dobijaniu przodu na nierównościach.

Yamaha WR 250X – supermoto uniwersalne?

Chociaż nie jest to najtańsze supermoto (cena powyżej 15 tysięcy złotych), odwdzięcza się świetnym silnikiem i bardzo dobrym prowadzeniem. Jest tak zwinny jak skuter, a przy tym o wiele mocniejszy i daje wiele frajdy z jazdy. Nawet w korkach poradzisz sobie nim rewelacyjnie, a miasto jest jego naturalnym środowiskiem – 31 KM i 136 kg masy własnej mówią same za siebie. Nie oznacza to jednak, że na off-roadzie nie ma czego szukać tym motocyklem. Zawieszenie jest bardzo dobre, choć fanów mocnego i agresywnego hamowania może irytować głębokim dobijaniem.

Czy supermoto może być dobrym wyborem na początek?

I tak, i nie. Dlaczego? Brak jakiegokolwiek doświadczenia nie jest twoim sprzymierzeńcem, co nie znaczy, że musisz rezygnować z motocykla supermoto. Musisz jednak pamiętać, że poruszanie się nim będzie od ciebie wymagało sporych umiejętności, a im mocniejsza maszyna, tym trudniej ją opanować. Dlatego jeśli już decydujesz się na supermoto, nie przesadzaj z mocą.

Jak widzisz, supermoto może być bardzo ciekawą propozycją. Jeśli jeszcze zastanawiasz się, jak wyglądają przedstawione przez nas modele, wpisz „supermoto wallpaper” i nazwę modelu. Być może tapeta na ekranie pozwoli ci podjąć szybciej decyzję o zakupie jednego z tych interesujących motocykli.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...