Sprzęgło to ważny zespół każdego motocykla. Zadaniem sprzęgła jest przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Dzięki niemu jednoślad może przyspieszać i hamować oraz ma zapewnioną płynną zmianę biegów. 

W motocyklach najbardziej popularne są rozwiązania cierne, poślizgowe, które można podzielić na m.in. sprzęgła mokre wielopłytkowe. Niezależnie od rodzaju, w prawie wszystkich konstrukcjach możemy znaleźć cięgno Bowdena, znane również jako cięgno sprzęgła, linka sprzęgła. To właśnie na nim dzisiaj się skupimy.

Czym jest cięgno sprzęgła?

Jest to część odpowiedzialna za rozłączenie sprzęgła. Umożliwia sterowanie motocyklem. 

Jak działa cięgno sprzęgła motocykla?

Cięgno zbudowane jest z kilku warstw. Pierwszą, zewnętrzną warstwą jest pancerz, a pod nim znajduje się stalowy szkielet cięgna. Pod tym szkieletem znajduje się cieniutkie tworzywo sztuczne, które redukuje tarcie, a w samym środku umieszczony jest roboczy element cięgna, czyli splecione spiralnie cienkie druciki.

Linka przenosi ruch wywołany podciśnieniem ze sprzęgła na klamkę. Kiedy kierowca naciska na pedał sprzęgła, dochodzi do naciągu linki i ruchu dźwigni. Dźwignia wraz z łożyskiem wyciskowym wywiera nacisk na wał napędzany, który z kolei przenosi nacisk na dźwignię wyciskową. To powoduje, że tarcza sprzęgłowa się przesuwa, czyli silnik może odłączyć się od skrzyni biegów. 

Brzmi to skomplikowanie, ale w praktyce jest inaczej. Dzięki swojej prostej konstrukcji i niezawodności linka nadal jest popularnym rozwiązaniem. 

Kiedy trzeba wymienić cięgno sprzęgła?

Linki są podatne na różne awarie. Najczęściej spotykaną awarią jest przerwanie linki, które następuje z powodu zużycia (przetarcia) lub korozji. 

Kolejnym powodem awarii jest niewłaściwa regulacja cięgna sprzęgła. Podczas montażu linka została pozbawiona luzu roboczego, co może skutkować ślizganiem się sprzęgła. Może też być odwrotnie, czyli z powodu źle przeprowadzonego montażu linka ma za duży luz, co prowadzi do „ciągnięcia” sprzęgła, czyli niedostatecznego rozłączania napędu.

Uszkodzone cięgno należy niezwłocznie wymienić. Postaw na część najwyższej jakości. Cięgno sterowanie sprzęgłem VICMA 17673 jest ważną częścią układu sterowania motocykla, dlatego też producenci postawili na wysokiej jakości materiały, które zapewniają jej długą żywotność. 

Jak wymienić cięgno sprzęgła motocykla?

Wymiana linki sprzęgła nie jest skomplikowana. Jeśli masz rękę do napraw, możesz z łatwością wykonać ją samodzielnie.

1. Zdemontuj stare cięgno sprzęgła.

Pozbądź się wszystkich elementów, które uniemożliwiają dostęp do linki. Może to być np. śruba regulująca lub pokrywa silnika. Jak tylko uzyskasz dostęp do linki, poluzuj jej napięcie i ją zdejmij. W tym celu zdejmij wszystkie nakrętki, zatrzaski, które trzymają linkę w miejscu. Kiedy linka będzie luźna, możesz ją ściągnąć. 

2. Nasmaruj nową linkę.

Przed montażem nowej linki, np. cięgna sprzęgła VICMA 17673 użyj specjalnego smaru. To przedłuży jej żywotność i zmniejszy ryzyko przedwczesnego zerwania lub zakleszczenia.

3. Zamontuj nowe cięgno.

Teraz możesz zamontować nową linkę. Podczas montażu uważaj, aby przeprowadzić linkę tę samą drogą co stara linka. Zostaw odstęp pomiędzy linką a jakimkolwiek źródłem ciepła.

Dokładnie dostrój linkę, regulując jej luz w zależności od wymagań. W instrukcji obsługi pojazdu znajdziesz dokładną wartość dopuszczalnego luzu na dźwigni, zanim zacznie ona włączać sprzęgło.  I gotowe!

Aby nowe cięgno sprzęgła służyło Ci przez długi czas, regularnie je smaruj preparatami zawierającymi teflon lub silikon. 

Archiwum: październik 2022