Z motocyklami jest trochę tak, jak z autami osobowymi – wszyscy kierowcy mogą znaleźć coś dla siebie. I chociaż z założenia każdy pojazd ma umożliwić komfortowe poruszanie się po drogach, to typów aut i jednośladów jest bardzo wiele. W motocyklach jest to jeszcze bardziej widoczne, bo w tej grupie pojazdów znajdziesz:

●       skutery;

●       crossy;

●       enduro;

●       supermoto;

●       customy;

●       jednoślady turystyczne;

●       cruisery/choppery;

●       naked;

●       klasyki;

●       sportowe (ścigacze).

Przyglądając się powyższej liście, znajdziesz kategorie, które trudno będzie ci na początku od siebie odróżnić, inne natomiast będą tak odmienne jak SUV i VW Polo. Dlatego jeśli jeszcze nie wiesz, jaki będzie twój pierwszy motocykl, to skorzystaj z naszych podpowiedzi.

Jaki powinien być motor dla początkujących?

Gdybyśmy chcieli ująć odpowiedź w kilku słowach, powiedzielibyśmy, że musi być lekki i dopasowany do sylwetki. Ale czy motocykla nie wybiera się pod kątem pojemności? To prawda, że jeden z łatwiejszych sposobów na podział to: 125, 250, 500, 650 itd. Pierwszy motor musi sprawiać frajdę podczas pokonywania szybkich zakrętów, ale powinieneś też bezpiecznie wsiadać, zatrzymywać się na światłach i sprawnie hamować. Dlatego to tak istotne, by nowy nabytek był dopasowany do sylwetki motocyklisty.

Motocykl na początek, czyli stawiaj na komfort

Młody adept szalonej jazdy, który z pasją ogląda wyścigi na wyspie Man, prawdopodobnie będzie szukał dla siebie najmocniejszej możliwej maszyny. Jednak już po kilkunastu minutach podróży może doświadczyć niedopasowania siodła do swojej sylwetki. Wychylenie do przodu może powodować ból pleców. Trudno będzie także sięgnąć do asfaltu na światłach. Dlatego to tak istotne, byś wybrał z rozwagą maszynę, która ma ci dostarczać przyjemności.

Jaki motocykl na początek będzie odpowiedni?

Często kluczowe jest dostosowanie jednośladu do uprawnień (zakładamy oczywiście, że je masz). Gdy zdobędziesz prawko A1, będziesz mógł jeździć motocyklem o mocy maksymalnej 11 kW (14,956 KM), pojemności skokowej do 125 cm³ i stosunku mocy do masy na poziomie 0,1 kW/kg. W przypadku kategorii A2 masz już więcej możliwości, bo jednoślad może mieć moc do 35 kW (47,587 KM). Nie ma też ograniczenia pojemnościowego. Warunkiem jest dodatkowo stosunek mocy do masy własnej, czyli 0,2 kW/kg.

Jaki pierwszy motocykl dla początkującego będzie dobry?

Ci, którzy mają prawo jazdy kat. A i wybierają pierwszy motocykl, są w – zdawałoby się – najlepszej sytuacji. Nie ogranicza ich ani pojemność skokowa, ani stosunek mocy do masy, ani sama moc jednośladu. Jednak to, co jest dozwolone, nie zawsze wychodzi na dobre. Niedoświadczony motocyklista, który decyduje się na posiadanie maszyny z litrowym silnikiem, może mieć kłopoty z jej okiełznaniem.

Co na pierwszy motocykl dla świeżego motocyklisty?

Zestawiliśmy poniżej kilka propozycji kategorii, wśród których warto szukać pierwszego motoru. Oczywiście, zestawienie nie jest w pełni obiektywne, lecz jeśli dostosujesz poszczególne propozycje do swoich upodobań, na pewno odnajdziesz coś dla siebie.

Motocykl turystyczny – coś dla spokojnych motocyklistów?

Nic nie stoi na przeszkodzie, by twój pierwszy model był jednośladem turystycznym. Sporo zależy od tego, czego oczekujesz od takiej maszyny. Zaletą tej kategorii motocykli jest ich budowa, a w efekcie – bardzo wygodna wyprostowana pozycja kierowcy i pasażera. Owiewki zapewniają ochronę przed uderzającym z przodu wiatrem, a spore kufry zwiększają możliwości bagażowe, tak ważne na sporych trasach. 

Modele turystyczne, czyli coś dla wysokich i silnych

Motocykle turystyczne są wyposażone w sporej wielkości zbiorniki paliwa oraz duże i mocne silniki. Taka konfiguracja sprawia, że manewrowanie nimi, szczególnie na światłach lub podczas cofania, jest utrudniona. Jeśli jesteś niskim motocyklistą pozbawionym sporej siły nóg i dłoni, sporej wielkości turystyczne egzemplarze mogą nie być najlepszymi motorami dla początkującego.

Mniejszy turystyk stylizowany na amerykańskiego klasyka, czyli cruiser

Tutaj masz do wyboru nie tylko w większe pojemnościowo jednostki, lecz również bardzo przyjemne dla początkujących modele 125. Cruiser jako pierwszy motocykl będzie miniwersją pełnego turystyka, bo zapewnia podobną pozycję ciała podczas jazdy i możliwość pokonywania długich tras. Zwrotność, w zależności od modelu, jest akceptowalna dla młodych i niedoświadczonych motocyklistów, co sprawia, że jako maszyna na start jest ciekawą propozycją. Przykładem takiego popularnego i cenionego cruisera jest np. Honda Shadow VT 125.

Naked, czyli interesująca propozycja na pierwszy motocykl

Nadal nie wiesz, jaki będzie twój motocykl na początek? Naked to ciekawa propozycja, bo łączy w sobie cechy kilku grup jednośladów. Pozycja jest tutaj bliska wyprostowanej, choć (w zależności od modelu) może być lekko pochylona do przodu. Dzięki temu nie będziesz tak zmęczony podczas dłuższych podróży. Jednostki napędowe w tej kategorii rozpoczynają się na 125cm³, natomiast możesz również spotkać litrowe egzemplarze, takie jak Ducato Monster S4R o mocy 115 KM. Oczywiście, dla początkującej osoby pierwszym motocyklem powinien być ten o mniejszych pojemnościach skokowych.

Cross i enduro, czyli coś pierwszy motor prosto w teren

Propozycja dla tych, którzy bardziej od asfaltowych tras cenią leśne ścieżki i bezdroża. Pamiętaj, że crossy nie są dopuszczane do ruchu ulicznego, bo nie mają ani świateł ani kierunkowskazów. Są przygotowane stricte do sportu. Lepszym wyborem łączącym zabawę z legalną jazdą po ulicach będzie enduro. Ciekawym modelem motocykla dla początkujących jest KTM EXC 200, który daje sporo frajdy i jednocześnie da się ujarzmić.

Mamy nadzieję, że przedstawiony przez nas ranking ułatwi decyzję o zakupie pierwszego motocykla. Jak widzisz, opcji do wyboru nie brakuje, ale jeśli weźmiesz pod uwagę nasze porady, powinieneś cieszyć się z przyjemnej jazdy.

Archiwum: maj 2021