Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

ścigacze
ścigacze

Motocykle

Jakie ścigacze są najlepsze? Sprawdź znane modele!

Ścigacze mają w sobie coś, co nie pozwala o nich zapomnieć. Chyba dla większości fanów spalinowych jednośladów motor ścigacz to marzenie konieczne do zrealizowania. Taka maszyna zapewnia adrenalinę, którą uwielbiasz. Jakie egzemplarze są najlepsze?

Motocykle sportowe zaprojektowane do jazdy szosowej są tak ważne w gamie każdej stajni, że nie ma co liczyć na zanik ich rozwoju. To wyniki na torach lub podczas ekstremalnych wyścigów na wyspie Man zapewniają producentom klientów. Przecież skoro ktoś wygrywa w takich warunkach, to jego ścigacze są najlepsze. Sprawdź, co warto wiedzieć, o tych niezwykłych motocyklach sportowych.

Motor ścigacz, czyli czym właściwie jest?

Typowy „sport” jest ucywilizowaną wersją wyczynowych modeli motocykli przygotowanych na tory wyścigowe. I chociaż uzyskują one homologację drogową, to nie brakuje im niczego, co zapewnia nagły przypływ adrenaliny. Mnóstwo koni mechanicznych, sztywne i twarde zawieszenie pozwalające skleić się z powierzchnią i aerodynamiczna konstrukcja, która waży tyle, co worek puchu – to charakterystyka ścigaczy.

Ścigacze – dane w liczbach

Jak to wygląda w liczbach? Często ścigacze i ich topowe odmiany napędzane są silnikami rzędowymi lub V4 o pojemności zbliżonej do 1000 cm³. Przekłada się to na co najmniej 200 KM, przyspieszenie do pierwszej setki w nieco ponad 3 sekundy i maksymalną prędkość w okolicach 300 km/h. Co to oznacza? Chociażby tyle, że przy braku ostrożności możesz pobić rekord świata w skoku w dal. Niestety, nie jest to powód do śmiechu.

Motocykl ścigacz – czy warto go mieć?

Sporo zależy od twoich umiejętności i tego, jaki w ostateczności motocykl wybierzesz. Lekkie ścigacze, np. takie do 500 cm³, są jak najbardziej do opanowania nawet przez mniej doświadczonych riderów. Możesz kupić ścigacza, jeśli:

  • masz doświadczenie;
  • jeździsz rozważnie;
  • dysponujesz sporą gotówką;
  • będziesz miał gdzie realizować pasję.

Średnie modele, a już tym bardziej legendarne „litry”, wymagają ogromnego doświadczenia i rozsądku. Niemały zastrzyk gotówki też się przyda, podobnie jak miejsce na torze lub lotnisku.

Zobacz też:
Motocyklowy amortyzator skrętu – dlaczego warto go stosować?

Czy powinieneś decydować się na ścigacza? Według niektórych takie maszyny po prostu uzależniają – i to mocno. Jeśli będziesz miał już 600-tkę lub „litra”, tylko nagła sytuacja rodzinna (jak to mawiają ogłoszeniodawcy) zmusi cię do jego sprzedaży.

Marki ścigaczy, które znasz (lub właśnie poznasz)

Jakie stajnie produkują motocykle zaliczane do ścigaczy? To przede wszystkim japońska Wielka Czwórka, czyli Honda, Kawasaki, Suzuki i Yamaha. W każdej z nich znajdziesz nowe mocarne „sporty”, a także kultowe już jednoślady. Do tego grona koniecznie też trzeba zaliczyć Aprilię, BMW, Ducati i Triumpha.

Ta grupa od lat ma się nieźle i decyduje o całokształcie sportowego rynku. Jakie modele pochodzące od tych producentów są warte zainteresowania?

Modele ścigaczy, obok których nie przejdziesz obojętnie

Na początek absolutna klasyka – Honda CBR 600 RR. Czterocylindrowy silnik o pojemności 599 ccm w układzie R4 zapewnia genialne 118 KM. Nietraktowane batem wypijają niewiele paliwa, ale poganiane drastycznie zwiększają swoje pragnienie. Honda uznawana za klasyczny egzemplarz bezawaryjnego motocykla o świetnych właściwościach jezdnych. Można przyczepić się jedynie do średnio wygodnej pozycji.

Jeszcze inne ciekawe modele ścigaczy…

Jeśli chodzi o ścigacze nieprzekraczające 600 cm³, to warto również zerknąć na Yamahę R6. Ten motor ścigacz Yamaha to również bardzo dobra, wręcz kultowa już sześćsetka. Na papierze ma niemal tyle samo koni mechanicznych co CBR-ka. Na rynku wtórnym bez problemu znajdziesz dobry egzemplarz i nie zrujnujesz przy tym budżetu.

Najszybsze ścigacze – czy na pewno któregoś potrzebujesz?

Po zakupie motocykla z silnikiem o pojemności 1000 cm³ dzieje się z motocyklistą mniej więcej to samo, co po wypiciu takiej samej ilości bezbarwnego płynu – traci kontakt z rzeczywistością. Niestety, czasami może to być już trwały zabieg. Dlatego, jeśli zastanawiasz się nad zakupem takiego „sporta”, dwa razy to przemyśl, a potem zacznij rozmyślanie od nowa.

Jednak nie spotkaliśmy się tu, by moralizować. Poznaj więc najszybsze motocykle na świecie.

Suzuki Hayabusa 1300

Początek listy otwiera model mający ponad 20 lat. Ta maszyna oficjalnie jako pierwsza przekroczyła 300 km/h. Ścigacze jeszcze nigdy wcześniej nie jechały tak szybko, jak ten sokół wędrowny. Duża w tym zasługa silnika o pojemności ponad 1300 cm³. Hayabusa do dzisiaj budzi sporo emocji.

Zobacz też:
Jak wygląda przegląd motocykla i ile kosztuje?

BMW S 1000 RR 2019

A teraz zupełnie świeża odsłona równie kultowego motocykla. Pierwsze 100 km/h trwa tyle co nic, bo 2,4 sekundy. Czterocylindrowiec rozpędza tę niemiecką konstrukcję do prędkości przekraczającej 330 km/h. Wniosek jest jasny – bułki, po które pojedziesz, nawet nie zdążą ostygnąć.

Ducati Panigale V4 R

W tym Ducati mamy 221 KM z litra pojemności, a to jeden z lepszych wyników dla wolnossących jednostek spalinowych w motocyklach. Nic dziwnego, że 320 km/h to kwestia tylko kilkudziesięciu sekund. Włoski superbike niedawno wjechał (bo „wszedł” to raczej złe określenie) na rynek i mocno na nim namieszał.

Kawasaki H2R

Tutaj do osiągnięcia ogromnych mocy (326 KM) potrzebne jest doładowanie. Nie zmienia to faktu, że w 2016 roku ten motocykl osiągnął barierę 400 km/h. Ścigacze nie były do tej pory tak szybkie. Kto mógł pomyśleć o tym, że przeskok z 300 do 400 km/h zajmie kilkanaście lat?

Dodge Tomahawk

Dla niektórych sprawa jest dosyć kontrowersyjna, bo ta konstrukcja zdaje się mieć cztery koła zamiast dwóch. Nie zmienia to faktu, że obecnie w kategorii motocykli nie ma produkowanego egzemplarza, który byłby szybszy. Silnik pozwala na rozpędzić ścigacz do przynajmniej 560 km/h, co jednak trudno jest sprawdzić na własnej skórze.

Wiesz już, jakie są rodzaje ścigaczy i ich popularne modele. Zapewne nie zdecydujesz się na kupno takich maszyn (ceny ścigaczy przyprawiają o zawrót głowy) i testową jazdę. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by takie mocarne bestie obejrzeć na torze i posłuchać. A takie przeżycia nie tylko się wspomina, lecz również chce się je jak najczęściej powtarzać.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Naprawy

Akumulator często odmawia posłuszeństwa po mroźnej nocy. Warto jednak wiedzieć o tym, że problemy sygnalizuje dużo wcześniej. Zazwyczaj w postaci drobnych oznak. Jak je...

Dokumenty

Zbliża się koniec Twojego ubezpieczenia komunikacyjnego? Pewnie w popłochu szukasz najlepszego rozwiązania. Niekiedy będzie to niższa opłata, innym razem poszerzenie zakresu ubezpieczenia. W każdym...

Wiadomości

Kolbuszowa – Mielec. Do śmiertelnego wypadku doszło we wtorek 25 stycznia po godz. 9.00 na drodze wojewódzkiej nr 875. Ze wstępnych ustaleń policjantów wynika,...

Wiadomości

Lamborghini powoli zaczyna podążać w kierunku elektryfikacji marki. 2022 rok ma być ostatnim, w którym włoski producent planuje oferować jedynie samochody wyposażone w silnik...

Wiadomości

Kraków. Autobus elektryczny Irizar IE Tram kursuje po ulicach miasta. Hiszpański pojazd wyjechał na linie 169, a niebawem obsłuży również linie 124 i 424....

Naprawy

Komfortowe prowadzenie samochodu jest bardzo ważne dla twojego bezpieczeństwa. Szarpanie przy ruszaniu może negatywnie wpłynąć na twoje skupienie podczas jazdy. Zobacz, co może być...

Naprawy

Warsztat samoobsługowy jest nowością na rynku. Pozwala on na odpłatne skorzystanie z dobrze wyposażonego miejsca, w którym samodzielnie naprawisz swój samochód. Co powinieneś o...

Samochody

Docieranie silnika nie jest we współczesnych modelach tak ważne, jak w starszych. Mimo to błędem jest sprawdzanie możliwości nowego samochodu już podczas pierwszej trasy....

Naprawy

Filtr gazu jest jednym z najważniejszych elementów instalacji LPG w pojeździe. Gaz wciąż jest popularnym paliwem. Zawdzięcza to głównie swojej niskiej cenie. Co powinieneś...

Naprawy

Jak czytać oznaczenia oleju silnikowego? Przyglądając się olejom silnikowym, zauważysz, że mają one na opakowaniach specjalne oznaczenia. Zrozumienie ich znaczenia jest niezbędne, by wybrać...

Zobacz także

Naprawy

Komfortowe prowadzenie samochodu jest bardzo ważne dla twojego bezpieczeństwa. Szarpanie przy ruszaniu może negatywnie wpłynąć na twoje skupienie podczas jazdy. Zobacz, co może być...

Samochody

Mało kto zwraca uwagę na słupki drogowe w trakcie jazdy samochodem. Tymczasem pełnią one znacznie więcej funkcji niż tylko ostrzeganie przed skrajem jezdni. Co...

Samochody

Docieranie silnika nie jest we współczesnych modelach tak ważne, jak w starszych. Mimo to błędem jest sprawdzanie możliwości nowego samochodu już podczas pierwszej trasy....

Samochody

Przestronny, komfortowy, bezpieczny – idealny dla licznej, wielopokoleniowej rodziny. Kiedyś samochód 7-osobowy pozostawał w sferze marzeń, dziś coraz więcej producentów oferuje realną, ciekawą alternatywę...

Wiadomości

Dacia 2021 rok niewątpliwie zaliczy do udanych. Producent ten sprzedał w sumie 537 095 egzemplarzy co jest rekordowym rezultatem w historii marki. To z...

Samochody

Zmiana samochodu stanowi dla każdego kierowcy duże wydarzenie. Zgłoszenie nabycia pojazdu to procedura, którą musi przejść każdy kupujący. Poniższy poradnik sprawi, że wszystkie formalności...

Naprawy

Warsztat samoobsługowy jest nowością na rynku. Pozwala on na odpłatne skorzystanie z dobrze wyposażonego miejsca, w którym samodzielnie naprawisz swój samochód. Co powinieneś o...

Samochody

Dobrze byłoby nie musieć myśleć o tym, jak wyjechać z zaspy. Jednak śnieżna zima „zaskakuje” kierowców tak samo, jak drogowców. Zapoznaj się z tym...