piątek, 12 sierpnia 2022
Moto Klub
  • Aktualne 2022
  • Samochody
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupé
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Inne pojazdy
    • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
      • Znaki informacyjne
      • Znaki nakazu
      • Znaki ostrzegawcze
      • Znaki zakazu
  • Nauka jazdy
  • Tablice rejestracyjne
  • Trasy
  • Ciekawostki
  • Porady
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualne 2022
  • Samochody
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupé
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Inne pojazdy
    • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
      • Znaki informacyjne
      • Znaki nakazu
      • Znaki ostrzegawcze
      • Znaki zakazu
  • Nauka jazdy
  • Tablice rejestracyjne
  • Trasy
  • Ciekawostki
  • Porady
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Motoklub.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Motoklub.pl Samochody Silniki samochodowe

BMW E39 – silniki montowanej w kultowym aucie serii 5

Marcin Gościński Autor Marcin Gościński
18 lipca 2022
w Silniki samochodowe
0

Zarówno eksperci, jak i standardowi użytkownicy doceniają serię BMW E39. Silniki powstałe w trakcie dystrybucji aut są dostępne w wielu odmianach. Dowiedz się, które z nich są najlepsze od nas!

E39 – silniki

Niemiecki producent pozostawił kupującym duży wybór jednostek napędowych dostępnych w E39. Silniki produkowano w wersji benzynowej i diesla a spośród tej licznej grupy można wyróżnić kilka egzemplarzy, które są uznawane za kultowe. Przedstawiamy najważniejsze informacje o motorach montowanych w BMW serii 5, a także wiadomości o jednostkach uznawanych za najbardziej udane!

carvertical VIN check
Z tego artykułu dowiesz się:
1 E39 – silniki benzynowe
2 E39 – silniki diesla
3 Najlepszy wybór – jednostki benzynowe , które sprawdziły się najbardziej
4 Na jakie odmiany diesla warto zwrócić uwagę?
5 Nowoczesny motor wysokoprężny M57
6 Wadliwy układ chłodzenia
7 Awaryjne cewki zapłonowe i elektronika
8 Tuning jednostek napędowych montowanych w E39
9 Czy są modele silników, na które trzeba uważać?
10 BMW E39 – silnik używany. Na co zwrócić uwagę przy kupnie?

E39 – silniki benzynowe

Na początku produkcji auta, montowano w nim model M52 z prostą szóstką, a także BMW M52 w układzie V8. W 1998 roku zdecydowano się na przeprowadzenie aktualizacji technicznej. Wiązało się to z wprowadzeniem podwójnego układu VANOS w odmianie M52 i pojedynczego w modelu M62. W ten sposób polepszono parametry związane z Nm przy niskich obrotach.

Kolejne zmiany pojawiły się dwa lata później. Seria M52 została wymieniona na BMW M54 6-inline, a M62 pozostał w modelach V8. Nowa jednostka napędowa zebrała bardzo dobre recenzje i znalazła się w gronie 10 najlepszych motorów na świecie wg magazynu Ward w latach 2002 i 2003. Silnik o oznaczeniu M54B30 montowano w 530i.

E39 – silniki diesla

Auta z jednostką diesla były wyposażone w motor wysokoprężny z turbodoładowaniem i zapłonem iskrowym – modelem M51 typu straight 6. W 1998 roku został zastąpiony M57 i zamontowano go w BMW 530d. Nie oznaczało to zakończenia jego stosowania – przez kilka lat używano go w 525td i 525tds.

Następna zmiana przyszła wraz z nadejściem 1999 roku. Miało to miejsce w przypadku modelu BMW 520d – czterocylindrowego turbodiesla M47. Warto zauważyć, że była to jedyna odmiana E39, w której zamontowano jednostkę o takiej specyfice.

Najlepszy wybór – jednostki benzynowe , które sprawdziły się najbardziej

Auta E39 cechowały się dość dużą masą własną. Z tego powodu za optymalne połączenie mocy i relatywnie niskich kosztów eksploatacyjnych uważało się motor o pojemność 2,8 l i mocy 190 KM, a także zmodernizowaną wersję 3-litrową o mocy 231 KM – mowa tutaj o M52 i M54. 

Zobacz też:
Silnik Z14XEP 1.4 l od Opla – najważniejsze informacje

Użytkownicy pojazdów zauważyli, że m.in. zużycie paliwa stoi na tym samym poziomie we wszystkich odmianach typu 6-inline, dlatego kupno 2-litrowej wersji jednostki napędowej do BMW E39 nie miało większego sensu. Za lepsze rozwiązanie uważano już zadbaną wersję 2,5 litrową. Poszczególne odmiany miały następujące oznaczenia: 2,0l 520i, 2,5l 523i a 2,8l 528i.

Na jakie odmiany diesla warto zwrócić uwagę?

W przypadku jednostek wysokoprężnych dobrym wyborem były odmiany M51S i M51TUS z wysokociśnieniowymi pompami paliwowymi. Cechowały się sporą niezawodnością. Kluczowe komponenty, takie jak łańcuch rozrządu i turbosprężarka działały niezawodnie nawet przy przebiegu ok. 200 tys. km. Po przebyciu tego dystansu najkosztowniejszą czynnością serwisową była naprawa pompy wtryskowej.

Nowoczesny motor wysokoprężny M57

W gamie BMW pojawiły się także nowoczesne motory. Właśnie tak określano jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Turbodiesle z systemem Common Rail miały oznaczenie 525d i 530d a ich pojemność skokowa równała się, kolejno 2,5l oraz 3,0l. 

Model silnika spotkał się z pozytywnym odbiorem i komentowano, że cechuje się wyższym poziomem niezawodności w porównaniu z M51 – warto zauważyć, że było to bezpośrednio związane ze stosowaniem oleju o wysokiej jakości, od którego zależał stan techniczny motoru. 

Wadliwy układ chłodzenia

Można wyróżnić kilka wspólnych problemów, które pojawiały się w trakcie eksploatacji popularnych jednostek napędowych. Często występujące awarie były związane m.in. z układem chłodzenia. 

Jego uszkodzenie mogło być spowodowane wadą silnika wentylatora pomocniczego, termostatu, czy zatkaną chłodnicą i nieregularną wymianą płynu w tym komponencie. Rozwiązaniem mogła być wymiana całego układu co około 5-6 lat, bo właśnie tyle wynosi ich średnia żywotność. 

Awaryjne cewki zapłonowe i elektronika

W tym przypadku problemy mogły zacząć się pojawiać w momencie, kiedy użytkownik przestał stosować nieorginalne świece zapłonowe. Markowe części wystarczają zazwyczaj na przebycie od 30 do 40 tys. km. 

Silniki E39 miały też sporo elektronicznych elementów konstrukcyjnych. Usterki mogły być związane z uszkodzonymi sondami lambda, których było aż 4 w montowanych motorach. Dochodziło też do zepsucia się przepływomierza powietrza, czujnika położenia wału korbowego i wałka rozrządu.

Tuning jednostek napędowych montowanych w E39

Dużą zaletą motorów E39 była ich podatność na tuning. Jedną z najczęściej wybieranych opcji, było podrasowywanie możliwości motoru za sprawą sportowego układu wydechowego bez katalizatorów z kolektorami 4-2-1, a także zimnym wlotem i chip tuningiem. 

W przypadku modeli wolnossących dobrym rozwiązaniem było zainstalowanie sprężarki. Do atutów tego pomysłu zaliczała się duża dostępność części od sprawdzonych producentów. Po założeniu silnika na stocku zwiększała się moc jednostki napędowej i moment obrotowy. 

Zobacz też:
Silnik N42B20 od BMW – informacje i eksploatacja

Czy są modele silników, na które trzeba uważać?

Niestety nie wszystkie modele motorów były udane. Dotyczy to jednostek benzynowych, w których zastosowano niklowo-krzemową powłokę cylindrów.

Warstwa nikasilowa ulega zniszczeniu i konieczna jest wymiana całego bloku. Do tej grupy zaliczają się silniki wykonane przed wrześniem 1998 roku – po tym czasie BMW zdecydowało się na zastąpienie nikasilem warstwą alusilową, która zapewniała większą trwałość. 

BMW E39 – silnik używany. Na co zwrócić uwagę przy kupnie?

Ze względu na to, że od czasu produkcji minęło wiele lat, trzeba zwrócić szczególną uwagę na stan techniczny kupowanej jednostki napędowej. Na samym początku warto sprawdzić, czy blok nie jest wykonany z nikasilu. 

Kolejnym krokiem powinno być zweryfikowanie stanu chłodnicy i sprzęgła termicznego do wyłączania wentylatora. W odpowiednim stanie musi być też termostat, a także wentylator chłodnicy klimatyzacji. Motor BMW E39 w odpowiedniej kondycji nie będzie się przegrzewał i sprawi wiele przyjemności z jazdy.

Poprzedni artykuł

Bolące plecy po długiej jeździe samochodem – czy można dostać zwolnienie? Kto może wypisać L4 na ból kręgosłupa? Jakie badania są konieczne?

Następny artykuł

Silnik 4.2 v8 od Audi – specyfikacja jednostki napędowej

Zobacz także

silnik bls 1.9 tdi
Silniki samochodowe

Silnik BLS 1.9 TDi od VW – czym charakteryzuje się jednostka montowana m.in. w Skodzie Octavii, Passacie i Golfie?

18 lipca 2022
0
silnik 3.2 fsi
Silniki samochodowe

Silnik 3.2 FSi z Audi A6 C6 – czym charakteryzował się motor i auto?

18 lipca 2022
0
silnik 16v
Silniki samochodowe

Silnik 16V – najpopularniejsze auta z mocarną jednostką napędową marki Alfa Romeo, Honda i Citroen

18 lipca 2022
0
silnik n46b20
Silniki samochodowe

Silnik N46B20 – specyfikacja, odmiany i tuning jednostki napędowej od BMW!

18 lipca 2022
0
silnik 1.6 tdci
Silniki samochodowe

Silnik 1.6 tdci od Forda – najważniejsze informacje o dieslu!

18 lipca 2022
0
silnik vr5
Silniki samochodowe

Silnik VR5 2.3 l w Volkswagenie Passacie i Golfie – historia, specyfikacja techniczna i osiągi!

18 lipca 2022
0
Pokaż więcej
Następny artykuł
silnik 4.2 v8

Silnik 4.2 v8 od Audi – specyfikacja jednostki napędowej

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

włosy luksusowy kabriolet
Ciekawostki

Przejażdżka luksusowym kabrioletem – zadbaj o swoje włosy! Domowe sposoby na przetłuszczające się kosmyki

12 sierpnia 2022
0
makijaż w samochodzie
Ciekawostki

Robisz makijaż w samochodzie? O tym musisz wiedzieć!

11 sierpnia 2022
0
Porady

Zabrane prawo jazdy za alkohol i narkotyki – co warto wiedzieć?

9 sierpnia 2022
0
Uncategorized

9 sierpnia 2022
0
Porady

Co obejmuje ubezpieczenie autocasco?

3 sierpnia 2022
0
pfron dofinansowanie do wózka elektrycznego 2022
Aktualne 2022

PFRON dofinansowanie do wózka elektrycznego 2022 – wszystko, co musisz wiedzieć!

3 sierpnia 2022
0
  • Tablice rejestracyjne w Polsce
  • Znaki drogowe
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności

Copyright © 2020-2022 Contentation sp. z o.o.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Samochody
  • Motocykle
  • Naprawy
  • Przepisy
  • Dokumenty
  • Ciekawostki
  • Redakcja

Copyright © 2020-2022 Contentation sp. z o.o.