Budowa i rodzaje tarcz hamulcowych

Tarcza przypomina z wyglądu metalowy okrąg/dysk wyposażony w uchwyty, te uchwyty umożliwiają precyzyjne dopasowanie tarczy do piasty. Średnica tarczy zależy od producenta samochodu, zawsze musi pasować do całego układu hamulcowego. Jako że tarcze pracują w ciężkich warunkach, do ich produkcji wykorzystuje się specjalne stopy, które zapewniają odporność na tarcie i działanie wysokich temperatur.

Na rynku dostępne są następujące rodzaje tarcz hamulcowych:

  • Tarcze monolityczne. Są wykonane z pełnego fragmentu metalu. Stare rozwiązanie, które jest już wypierane. Są może wydajniejsze od hamulców bębnowych, ale też nadmiernie się nagrzewają i tracą swoje właściwości.
               
  • Tarcze wentylowane. Składają się z dwóch tarcz, pomiędzy którymi są specjalne otwory odprowadzające ciepło, co zmniejsza ryzyko przegrzania się tarczy. Są skuteczniejsze i trwalsze od standardowych tarcz hamulcowych, świetnie sprawdzają się w nowoczesnych autach osobowych.
               
  • Tarcze nacinane i nawiercane. Tarcze hamulcowe nacinane mają rowki w miejscu kontaktu tarczy z klockiem, dzięki czemu są świetne w odprowadzaniu gazu i czyszczeniu klocków z zanieczyszczeń. Tarcze hamulcowe nawiercane mają natomiast wgłębienia, które eliminują gazy między tarczą a klockami. Stosowane w samochodach sportowych.

Dobieranie tarczy do samochodu

Tarcze muszą być kompatybilne z Twoim samochodem, więc dokładnie czytaj etykiety produktów. Tarcza hamulcowa TRW jest kompatybilna z takimi wieloma modelami samochodów Audi, Seat, Skoda i VW. Zwróć uwagę na ilość otworów (ta tarcza ma ich 112), średnicę i grubość. Ważne jest też zastanowienie się, w jakich warunkach ta tarcza będzie eksploatowana, na przykład, jeśli lubisz zróżnicowane warunki, jeździsz po mieście i po autostradzie, tarcza TRW będzie dobra dla Ciebie, ponieważ jest wentylowana, czyli ryzyko przegrzania nie jest wysokie. Jeśli rzadko kiedy korzystasz z auta i Twoje auto jest już starsze, tarcze hamulcowe monolityczne w zupełności wystarczą. W skrócie: sprawdź parametry techniczne i oceń swoje potrzeby.

Kiedy wymienić tarcze hamulcowe?

Mówi się, że tarcze hamulcowe wytrzymują około 40 tysięcy km, ale dużo czynników ma na to wpływ, m.in. styl jazdy kierowcy, warunki eksploatacji auta, stan klocków hamulcowych i pozostałych elementów układu hamulcowych.

Objawy zużycia tarcz hamulcowych:

  • Kierownica drży,
               
  • Wyczuwalne pulsowanie pedału hamulca,
               
  • Drgania niektórych elementów nadwozia oraz zawieszenia,
               
  • Pogorszenie jakości hamowania,
               
  • Ściąganie auta na bok,
               
  • Wydłużenie drogi hamowania,
               
  • Nietypowe dźwięki z okolicy kół.

Sprawdź grubość tarcz hamulcowych i porównaj z wartościami podanymi w dokumentacji technicznej; nie może być zbyt cienka, ponieważ to negatywnie wpływa na skuteczność hamowania, a zbyt grube tarcze z kolei pogarszają pracę zawieszenia.

Tarcze najlepiej wymienić razem z klockami lub przynajmniej w proporcjach 2:1.

Jak wymienić tarcze hamulcowe krok po kroku

  1. Podnieś samochód na podnośniku i go zabezpiecz kobyłką.
               
  2. Zdejmij koło.
               
  3. Zdemontuj klocki hamulcowe. W tym celu obróć zwrotnicę, aby uzyskać dostęp do zacisku hamulcowego i go odkręć. Klocki hamulcowe odłóż na bok, a zacisk połóż na zwrotnicy, aby nie wisiał na przewodzie hamulcowym.
               
  4. Użyj rozpieraka, aby cofnąć tłoczek, tak żeby nowe okładziny mogły zmieścić się w zacisku.
               
  5. Zdemontuj jarzmo i odblokuj tarczę. Tutaj może być przydatny młotek, ale użyj go ostrożnie.
               
  6. Zdejmij tarczę z piasty.
               
  7. Dokładnie oczyść zacisk, jarzmo i piastę z rdzy i pyłu z klocków. Nałóż na nie smar ceramiczny i smar do hamulców.
               
  8. Nową tarczę wyczyść z oleju zabezpieczającego i je zamontuj.
               
  9. Złóż wszystko z powrotem w odwrotnej kolejności.
               
  10. Na powierzchnię styku tarczy z felgą koła nałóż smar miedziowy lub ceramiczny, to ułatwi przyszły demontaż koła.

Pamiętaj, że nowe tarcze hamulcowe muszą się „dotrzeć”, więc przez kilkaset pierwszych kilometrów zachowaj ostrożność.

Archiwum: październik 2021