Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

kierunkowskazy na rondzie
kierunkowskazy na rondzie

Przepisy

Kierunkowskazy na rondzie – jak używać ich zgodnie z przepisami?

Kierunkowskazy na rondzie powinny być używane w określonych sytuacjach. Kiedy są potrzebne, a w jakich okolicznościach okażą się zbędne? Jak je stosować i dlaczego? Rozwiejesz wątpliwości po lekturze artykułu. Przeczytaj dalej!

O dziwo, więcej na temat włączania migaczy na rondzie mówią polskie sądy niż Kodeks drogowy. Wynika to z faktu, że temat skrzyżowania okrężnego jest w przepisach ujęty jedynie marginalnie. Kierunkowskazy na rondzie trzeba więc stosować zgodnie z zasadami skrzyżowania i jazdy po pasie z pierwszeństwem. Kiedy ich użycie nie jest uzasadnione i z czego wynikają nawyki ich włączania przez kierowców, gdy to zbędne? Dowiedz się!

Lewy kierunkowskaz na rondzie – czy potrzebny?

Według orzeczeń sądowych nie powinno się używać lewego kierunkowskazu na rondzie, zwłaszcza w momencie wjazdu na nie. Dlaczego? Kierujący pojazdem, który wjeżdża na rondo nie zmienia bowiem swojego kierunku jazdy. Nadal porusza się tą samą drogą, mimo że jest ona okrężna. Wyjątek stanowi rondo dwu- lub wielopasmowe, gdzie jest konieczne zasygnalizowanie zmiany pasa zaraz po wjeździe na skrzyżowanie.

Wjazd na rondo – kierunkowskaz i jego zasadność na rondzie

Zwolennicy używania lewego migacza przy wjeździe na rondo wskazują, że dzięki temu inni kierowcy znają kierunek jazdy pojazdu wjeżdżającego. Warto jednak sięgnąć do przepisów, by upewnić się, jakie kierunkowskazy na rondzie są wskazane. Pomocne mogą być w tym ogólne zasady dotyczące migaczy. Kiedy powinno się je włączać? Są konieczne, gdy sygnalizujesz:

  • zmianę pasa;
  • zmianę kierunku jazdy. 

Rondo jest skrzyżowaniem specyficznym o ruchu okrężnym. Czy wjeżdżając na rondo, włączamy kierunkowskaz? Nie, ponieważ kierunek poruszania się pojazdu nadal jest ten sam.

Kiedy włączyć kierunkowskaz na rondzie?

Są pewne sytuacje, w których koniecznie musisz przestrzegać zasady sygnalizowania skrętu. W kwestii ronda chodzi przede wszystkim o kierowanie się w określony zjazd. Załóżmy, że skrzyżowanie okrężne ma 3 zjazdy, a ty kierujesz się do drugiego. W takim przypadku tuż po minięciu pierwszego zjazdu powinieneś włączyć prawy migacz na rondzie, by pojazd, który chce nim wjechać, wiedział, że masz zamiar z niego zjechać. Dotyczy to każdego zjazdu, który wybierzesz.

Czy na rondzie trzeba włączać kierunkowskaz?

Rozgraniczmy jedną sprawę – kierunkowskazy na rondzie są potrzebne w określonych sytuacjach. To, że nie trzeba uruchamiać lewego migacza przy wjeździe na rondo, nie oznacza, że jesteś w ogóle zwolniony z używania kierunkowskazu. Jak już wspomnieliśmy, sygnalizowanie kierunku jazdy jest potrzebne w dwóch sytuacjach – podczas zjazdu z ronda i w momencie konieczności zmiany pasa na skrzyżowaniu wielopasmowym. Tej ostatniej sytuacji możesz jednak uniknąć w określonych momentach. Jakich?

Używanie kierunkowskazów na rondzie wielopasmowym

W przypadku skrzyżowań okrężnych z wieloma pasami istnieje nieraz konieczność jego zmiany. Chęć jazdy w innym kierunku lub zwyczajna pomyłka to przykłady. Skutecznym sposobem na uniknięcie konieczności zmiany pasa na rondzie i włączania kierunków jest stosowanie się do znaków poziomych. Dojeżdżając do ronda, zauważysz przewidywany kierunek poruszania się konkretnymi torami jazdy.

Kierunkowskazy na rondzie a znaki poziome

Zwykle na wielopasmowych rondach skrajny prawy pas jest zarezerwowany do pierwszego prawego zjazdu. Czasem łączony jest z jazdą na wprost. Z kolei skrajny lewy często prowadzi do przedostatniego i ostatniego zjazdu na rondzie, ale też do jazdy na wprost. Kierunkowskazy na rondzie nie przydadzą ci się, jeśli wcześniej wybierzesz odpowiedni pas, zanim jeszcze wjedziesz na rondo. Wpłynie to na płynność jazdy i bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego.

Jak jeździć na rondzie z wieloma pasami bez znaków poziomych?

Sytuacja jeszcze mocniej komplikuje się w momencie, gdy nie ma znaków poziomych, a na rondzie jest więcej niż jeden pas ruchu. Jak wtedy powinieneś się zachować? Zasada jest taka, że jadąc po rondzie z dwoma pasami ruchu:

  • skręcając w prawo, zajmujesz prawy pas;
  • jadąc na wprost, zajmujesz prawy albo lewy pas;
  • zawracając, wjeżdżasz na lewy pas.

Jazda na rondzie z trzema pasami ruchu

Tutaj sytuacja jest nieco trudniejsza w praktyce, bo teoria jest równie prosta. Jadąc na po skrzyżowaniu okrężnym z kilkoma pasami ruchu, musisz:

  • zająć prawy pas do jazdy w prawo;
  • zająć dowolny pas do jazdy na wprost;
  • wjechać lewym pasem do zawracania lub jazdy w lewo.

Zjazd z ronda – kierunkowskaz i przykładowe sytuacje

Tutaj pojawia się jednak najtrudniejsza sprawa. Pamiętaj, że kierunkowskazy na rondzie podczas zmiany pasa są obowiązkowe. Ale jak zachować się w momencie zjazdu z ronda? Co w sytuacji, gdy jeden z kierowców jedzie prawym pasem, ale nie skręca w zjazd? Ma on pierwszeństwo przed tobą, jeśli chcesz zjechać lewym pasem w prawo. W przeciwnym wypadku przeciąłbyś mu pas i doprowadził do wymuszenia pierwszeństwa. Dlatego przed zjazdem musisz ustąpić pierwszeństwa i w razie konieczności zatrzymać się, jeśli zjeżdżasz z ronda z lewego pasa.

Zawracanie na rondzie – kierunkowskaz a kurs prawa jazdy i przepisy

Jeśli chodzi o kierunkowskaz na rondzie, Kodeks drogowy nie jest precyzyjny, dlatego widać tego skutki na drodze. Wielu kierowców wrzuca migacz „na wszelki wypadek”. Inni zostali tego nauczeni podczas kursu i tak im już zostało. Niestety, wielu pracowników szkół jazdy uczy takiego zachowania, wiedząc, że egzaminatorzy przerywają egzaminy za brak lewego kierunkowskazu przed rondem. Takie wrzucanie migacza można więc jakoś wytłumaczyć. O wiele ważniejsze jest jednak sygnalizowanie zamiaru zjazdu z ronda.To jakie kierunkowskazy na rondzie włączysz, uzależnione jest od możliwości zmiany pasa i sygnalizowania zjazdu ze skrzyżowania. Pamiętaj, że uruchamianie migaczy wynika z woli kierowcy, więc znak C-12 nie uprawnia do ich włączania podczas wjazdu na rondo.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...