Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

opony kierunkowe
opony kierunkowe

Samochody

Opony kierunkowe w aucie – jak je rozpoznać i w jaki sposób zakładać?

Opony kierunkowe to ogumienie, które zazwyczaj kierowcy zakładają na zimę. Taka sezonowa zmiana ma na celu wzmocnienie przyczepności. Ale nie tylko zimówki mogą być kierunkowe. Czy warto kupić takie opony? Dowiedz się o ich zaletach!

Powierzchnia styku wszystkich 4 opon w autach osobowych to ok. 62 cm2. Jest to mniej więcej rozmiar kartki papieru w formacie A4. Porównanie to pokazuje, jak istotne jest dobranie właściwego ogumienia, aby jazda była bezpieczna. Warunki na drodze czasem wymagają założenia opon kierunkowych. Czym jest ten rodzaj ogumienia i kiedy warto się zdecydować właśnie na tego typu zestaw? Przeczytaj i dowiedz się więcej!

Kierunek toczenia opony a jej rodzaj

Na rynku możesz znaleźć kilka typów opon, które charakteryzują się odmiennym sposobem montażu. Wśród nich można wyróżnić ogumienie:

  • symetryczne – bieżnik w nich zastosowany jest identyczny po każdej stronie opony i nie ma znaczenia, w którą stronę się toczą;
  • asymetryczne – mogą być kierunkowe, chociaż nie zawsze takie oznaczenie na nich występuje. Mają dwa wzory bieżnika na jednej oponie, ich montaż ułatwiają oznaczenia outside i inside;
  • kierunkowe – zazwyczaj zimówki, ale również opony letnie. Opony kierunkowe mają charakterystycznie ustawiony bieżnik i muszą toczyć się w ustalonym kierunku.

Opony kierunkowe – jak zakładać?

Jak zakładać opony kierunkowe? Odpowiedź jest bardzo prosta – zgodnie z kierunkiem toczenia. Skąd jednak wiedzieć, w jakim kierunku powinny się one poruszać? Producenci ogumienia umieszczają informację na profilu. Zazwyczaj służy do tego angielski napis „rotation” w towarzystwie wyraźnie skierowanej strzałki. Jak sprawdzić kierunek opony? Podczas zakładania kół na konkretną piastę musisz zaobserwować, w którą stronę jest skierowana strzałka.

Jak założyć opony w dobrym kierunku?

Skoro już wiesz, w którą stronę ogumienie powinno być skierowane, trudno ci będzie popełnić błąd. Oczywiście, nadal jest to możliwe, jeżeli nie zwrócisz uwagi na oznaczenia widoczne na profilu opony. Będzie to skutkowało odwrotnym założeniem na dwóch kołach. Opony kierunkowe muszą być montowane na obręczach zgodnie ze swoim kierunkiem toczenia. Jeśli pomylisz kierunek jednej, automatycznie również na drugiej obręczy założysz oponę odwrotnie.

Oznaczenia opon kierunkowych – czy tylko strzałka?

Osoby, które wybierają ten typ ogumienia, mogą rozpoznać kierunek toczenia opony po układzie bieżnika. Zazwyczaj jest on ułożony w kształt litery „U” lub „V”. Jak dokładnie wygląda taki bieżnik? Rowki na nim ułożone rozpoczynają się od osi symetrii opony (czyli od jej centralnej części) i rozchodzą się ku górze w jedną i drugą stronę. Towarzyszą im również głębsze kanaliki, które mają za zadanie odprowadzać wodę.

Oznaczenie opon kierunkowych a ich właściwości trakcyjne

Fakt, że opony są kierunkowe, nie oznacza, że powinny być zakładane w wyznaczony sposób przez kaprys producenta. Rotacja opony ma bowiem wpływ na pracę ogumienia w warunkach, do jakich zostało stworzone. Opony zimowe są z reguły rotacyjne, aby umożliwiały odpowiednie prowadzenie pojazdu w śniegu, na lodzie i w błocie pośniegowym. Kierunkowe opony letnie mają natomiast zapewniać świetną przyczepność na asfalcie podczas ulewy.

Opony kierunkowe – oznaczenia i cechy

To zrozumiałe, że mimo upływu lat i postępu technologicznego nie udało się jeszcze stworzyć idealnego ogumienia na każde warunki. Opony kierunkowe sprawdzają się idealnie w określonych warunkach atmosferycznych, a zima to pora roku, która jest im niestraszna. Dlatego nie każdy decyduje się na montaż letnich opon kierunkowych. Dominują raczej asymetryczne bieżniki lub te symetryczne w pojazdach miejskich i ciężarowych. Dlaczego? Warto przyjrzeć się plusom i minusom stosowania ogumienia kierunkowego.

Opony kierunkowe i zalety ich zakładania

Dostrzeżenie plusów jest bardzo łatwe. Zalety to:

  • lepsza przyczepność na mokrej jezdni;
  • lepsza trakcja na suchym asfalcie;
  • sportowy wygląd.

Główną korzyścią jest zwiększenie przyczepności na mokrej nawierzchni poprzez lepsze odprowadzanie wody z opony. Ma to znaczenie szczególnie na zakrętach i w momencie hamowania. Opony kierunkowe zwiększają też trakcję na suchym asfalcie. Charakteryzują się sportowym wyglądem, dlatego są chętnie wybierane również do aut usportowionych.

Minusy stosowania opon kierunkowych letnich

Największa wada to problem z oponą zapasową. Jeśli masz ją w samochodzie i nie stosujesz zestawu naprawczego, to takie koło w połowie przypadków będzie odwrotnie założone. Nie sposób przecież przewidzieć, w którym kole złapiesz kapcia. Kolejna sprawa to komfort jazdy. Przez większą podatność na ząbkowania, a także charakterystycznie ustawiony bieżnik, opony kierunkowe są głośniejsze. W sportowych autach nie ma to większego znaczenia, jednak może to nieco odbierać przyjemność podczas codziennej jazdy.

Opony kierunkowe założone odwrotnie – konsekwencje

Jeśli nieodpowiednio założysz ogumienie z obręczą na daną piastę, odbije się to szczególnie na poziomie hałasu. Gdy poruszasz się autem z odwrotnie założonymi oponami kierunkowymi, po prostu to usłyszysz. Dźwięk będzie proporcjonalny do wzrostu prędkości. Jednak hałas to nie wszystko. Najtrudniej będzie ci opanować auto podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Bieżnik stykający się z mokrym asfaltem w odwrotnym kierunku będzie się po prostu ślizgał, a do tego nie trzeba wcale jakiejś nadzwyczajnej ulewy.

Czy opony kierunkowe sprawdzają się w codziennej jeździe?

Taki rodzaj ogumienia jest dobry dla pojazdów o większej mocy. Kierowca tego rodzaju auta chce mieć dobrą przyczepność szczególnie w zakrętach i na mokrej powierzchni. Takie opony musisz jednak dobierać głównie pod kątem sportowej jazdy na mokrym asfalcie. Chyba że najistotniejszą kwestią jest estetyka i ich zadziorny charakter.

Co jest absolutnie kluczowe, jeżeli decydujesz się na założenie opon kierunkowych? To oczywiście ich rotacja. Nie pozwól sobie na skorzystanie z usług wulkanizatora, który zamontuje takie opony na obręczach zupełnie losowo. Pamiętaj też o ich odpowiednim założeniu na piastach, aby wszystkie toczyły się w jednym ustalonym kierunku. Takie ogumienie sprawdzi się przede wszystkim zimą, choć możesz je zakładać także w sezonie letnim, szczególnie do sportowej jazdy.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

Flokowanie ma nadać wnętrzu auta nowego stylu i je odświeżyć. To nakładanie drobnych włosków na konkretną część pojazdu. W jaki sposób przebiega ten proces?...

Przepisy

Sygnalizacja świetlna jest jednocześnie utrapieniem i wybawieniem kierowców. Gdy jej zabraknie, na ulicach pojawia się chaos, ale szybko pojawiające się czerwone światło potrafi być...

Naprawy

Warsztat samochodowy może okazać się twoim spełnieniem marzeń fana motoryzacji. Aby go jednak założyć, musisz wiedzieć, od czego zacząć. Czy to w ogóle jest...

Przepisy

Zakaz wjazdu do lasu to przepis, o który pyta wiele osób, zwłaszcza w sezonie grzybowym oraz letnim. Za nieprzepisowe poruszanie się po lesie możesz...

Wiadomości

Lewis Hamilton zwycięzcą dzisiejszych kwalifikacji na torze Silverstone. Brytyjczyk okazał się minimalnie szybszy od swojego głównego rywala Maxa Verstappena. Na uwagę zasługuje ósme miejsce...

Wiadomości

Wczoraj na torze Silverstone zaprezentowano model bolidu zgodny z regulacjami technicznymi, które zaczną obowiązywać od sezonu 2022. Inną nowością podczas najbliższego weekendu stanowi format...

Samochody

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami....

Samochody

Zestaw naprawczy do opon jest lżejszy od standardowego koła o około 15 kg i zabiera mniej miejsca. Dzięki temu jest coraz chętniej wybierany przez...

Samochody

Spalanie paliwa to proces, który umożliwia porusza sie pojazdów. Jednak to właśnie ono powoduje największe koszty, jeśli chodzi o użytkowanie auta. Jakie jest średnie...

Samochody

Deska rozdzielcza jest dla kierowcy jednym z najważniejszych elementów samochodu. To ona pozwala kontrolować stan pojazdu i jego prędkość. Musi więc działać sprawnie w...

Zobacz także

Samochody

Ze względu na letnie upały, samochód szybko się nagrzewa, a w środku panuje atmosfera sauny. Nie są to optymalne warunki do podróżowania, niezależnie od...

Wiadomości

Alfa Romeo pozostanie w Formule 1 co najmniej do końca sezonu 2024. Nie jest za to jeszcze znany skład kierowców, który będzie jeździł w...

Wiadomości

Od 12 lipca można składać wnioski do programu „Mój elektryk”. Celem inicjatywy jest zachęcenie osób do zakupienia elektrycznych pojazdów oraz rozwój elektryfikacji w Polsce....

Ciekawostki

Dopiero zaczynasz swoją przygodę z motoryzacją? Jeśli tak, to oznacza, że musisz dokładnie poznać wszystkie jej tajniki. Powinieneś przecież w świadomy, bezpieczny i odpowiedzialny...

Wiadomości

Amerykańska agencja prasowa Bloomberg donosi, że Unia Europejska ma w planie od 2035 r. na swym terenie sprzedawać wyłącznie elektryczne samochody. Finalnym terminem jest...

Samochody

Wał Kardana to mechanizm krzyżakowy umieszczony na dwóch wałach. Odpowiada on za przenoszenie momentu obrotowego z silnika na oś pojazdu. Z czego składa się...

Samochody

Ogniwo paliwowe to zasilanie, które jest ekologiczne i daje spory zysk mocy. Czy taka konstrukcja to same zalety? Dowiedz się więcej o tym przyszłościowym...

Wiadomości

W Chałupach na Półwyspie Helskim organizowany jest event o nazwie „Razem na fali”. Dzięki tej imprezie wszyscy chętni będą mogli pojechać elektrycznym vanem Mercedesa,...