Powierzchnia styku wszystkich 4 opon w autach osobowych to ok. 62 cm2. Jest to mniej więcej rozmiar kartki papieru w formacie A4. Porównanie to pokazuje, jak istotne jest dobranie właściwego ogumienia, aby jazda była bezpieczna. Warunki na drodze czasem wymagają założenia opon kierunkowych. Czym jest ten rodzaj ogumienia i kiedy warto się zdecydować właśnie na tego typu zestaw? Przeczytaj i dowiedz się więcej!

Kierunek toczenia opony a jej rodzaj

Na rynku możesz znaleźć kilka typów opon, które charakteryzują się odmiennym sposobem montażu. Wśród nich można wyróżnić ogumienie:

  • symetryczne – bieżnik w nich zastosowany jest identyczny po każdej stronie opony i nie ma znaczenia, w którą stronę się toczą;
  • asymetryczne – mogą być kierunkowe, chociaż nie zawsze takie oznaczenie na nich występuje. Mają dwa wzory bieżnika na jednej oponie, ich montaż ułatwiają oznaczenia outside i inside;
  • kierunkowe – zazwyczaj zimówki, ale również opony letnie. Opony kierunkowe mają charakterystycznie ustawiony bieżnik i muszą toczyć się w ustalonym kierunku.

Opony kierunkowe – jak zakładać?

Jak zakładać opony kierunkowe? Odpowiedź jest bardzo prosta – zgodnie z kierunkiem toczenia. Skąd jednak wiedzieć, w jakim kierunku powinny się one poruszać? Producenci ogumienia umieszczają informację na profilu. Zazwyczaj służy do tego angielski napis „rotation” w towarzystwie wyraźnie skierowanej strzałki. Jak sprawdzić kierunek opony? Podczas zakładania kół na konkretną piastę musisz zaobserwować, w którą stronę jest skierowana strzałka.

Jak założyć opony w dobrym kierunku?

Skoro już wiesz, w którą stronę ogumienie powinno być skierowane, trudno ci będzie popełnić błąd. Oczywiście, nadal jest to możliwe, jeżeli nie zwrócisz uwagi na oznaczenia widoczne na profilu opony. Będzie to skutkowało odwrotnym założeniem na dwóch kołach. Opony kierunkowe muszą być montowane na obręczach zgodnie ze swoim kierunkiem toczenia. Jeśli pomylisz kierunek jednej, automatycznie również na drugiej obręczy założysz oponę odwrotnie.

Oznaczenia opon kierunkowych – czy tylko strzałka?

Osoby, które wybierają ten typ ogumienia, mogą rozpoznać kierunek toczenia opony po układzie bieżnika. Zazwyczaj jest on ułożony w kształt litery „U” lub „V”. Jak dokładnie wygląda taki bieżnik? Rowki na nim ułożone rozpoczynają się od osi symetrii opony (czyli od jej centralnej części) i rozchodzą się ku górze w jedną i drugą stronę. Towarzyszą im również głębsze kanaliki, które mają za zadanie odprowadzać wodę.

Oznaczenie opon kierunkowych a ich właściwości trakcyjne

Fakt, że opony są kierunkowe, nie oznacza, że powinny być zakładane w wyznaczony sposób przez kaprys producenta. Rotacja opony ma bowiem wpływ na pracę ogumienia w warunkach, do jakich zostało stworzone. Opony zimowe są z reguły rotacyjne, aby umożliwiały odpowiednie prowadzenie pojazdu w śniegu, na lodzie i w błocie pośniegowym. Kierunkowe opony letnie mają natomiast zapewniać świetną przyczepność na asfalcie podczas ulewy.

Opony kierunkowe – oznaczenia i cechy

To zrozumiałe, że mimo upływu lat i postępu technologicznego nie udało się jeszcze stworzyć idealnego ogumienia na każde warunki. Opony kierunkowe sprawdzają się idealnie w określonych warunkach atmosferycznych, a zima to pora roku, która jest im niestraszna. Dlatego nie każdy decyduje się na montaż letnich opon kierunkowych. Dominują raczej asymetryczne bieżniki lub te symetryczne w pojazdach miejskich i ciężarowych. Dlaczego? Warto przyjrzeć się plusom i minusom stosowania ogumienia kierunkowego.

Opony kierunkowe i zalety ich zakładania

Dostrzeżenie plusów jest bardzo łatwe. Zalety to:

  • lepsza przyczepność na mokrej jezdni;
  • lepsza trakcja na suchym asfalcie;
  • sportowy wygląd.

Główną korzyścią jest zwiększenie przyczepności na mokrej nawierzchni poprzez lepsze odprowadzanie wody z opony. Ma to znaczenie szczególnie na zakrętach i w momencie hamowania. Opony kierunkowe zwiększają też trakcję na suchym asfalcie. Charakteryzują się sportowym wyglądem, dlatego są chętnie wybierane również do aut usportowionych.

Minusy stosowania opon kierunkowych letnich

Największa wada to problem z oponą zapasową. Jeśli masz ją w samochodzie i nie stosujesz zestawu naprawczego, to takie koło w połowie przypadków będzie odwrotnie założone. Nie sposób przecież przewidzieć, w którym kole złapiesz kapcia. Kolejna sprawa to komfort jazdy. Przez większą podatność na ząbkowania, a także charakterystycznie ustawiony bieżnik, opony kierunkowe są głośniejsze. W sportowych autach nie ma to większego znaczenia, jednak może to nieco odbierać przyjemność podczas codziennej jazdy.

Opony kierunkowe założone odwrotnie – konsekwencje

Jeśli nieodpowiednio założysz ogumienie z obręczą na daną piastę, odbije się to szczególnie na poziomie hałasu. Gdy poruszasz się autem z odwrotnie założonymi oponami kierunkowymi, po prostu to usłyszysz. Dźwięk będzie proporcjonalny do wzrostu prędkości. Jednak hałas to nie wszystko. Najtrudniej będzie ci opanować auto podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Bieżnik stykający się z mokrym asfaltem w odwrotnym kierunku będzie się po prostu ślizgał, a do tego nie trzeba wcale jakiejś nadzwyczajnej ulewy.

Czy opony kierunkowe sprawdzają się w codziennej jeździe?

Taki rodzaj ogumienia jest dobry dla pojazdów o większej mocy. Kierowca tego rodzaju auta chce mieć dobrą przyczepność szczególnie w zakrętach i na mokrej powierzchni. Takie opony musisz jednak dobierać głównie pod kątem sportowej jazdy na mokrym asfalcie. Chyba że najistotniejszą kwestią jest estetyka i ich zadziorny charakter.

Co jest absolutnie kluczowe, jeżeli decydujesz się na założenie opon kierunkowych? To oczywiście ich rotacja. Nie pozwól sobie na skorzystanie z usług wulkanizatora, który zamontuje takie opony na obręczach zupełnie losowo. Pamiętaj też o ich odpowiednim założeniu na piastach, aby wszystkie toczyły się w jednym ustalonym kierunku. Takie ogumienie sprawdzi się przede wszystkim zimą, choć możesz je zakładać także w sezonie letnim, szczególnie do sportowej jazdy.

Archiwum: czerwiec 2021