Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

opony kierunkowe
opony kierunkowe

Samochody

Opony kierunkowe w aucie – jak je rozpoznać i w jaki sposób zakładać?

Opony kierunkowe to ogumienie, które zazwyczaj kierowcy zakładają na zimę. Taka sezonowa zmiana ma na celu wzmocnienie przyczepności. Ale nie tylko zimówki mogą być kierunkowe. Czy warto kupić takie opony? Dowiedz się o ich zaletach!

Powierzchnia styku wszystkich 4 opon w autach osobowych to ok. 62 cm2. Jest to mniej więcej rozmiar kartki papieru w formacie A4. Porównanie to pokazuje, jak istotne jest dobranie właściwego ogumienia, aby jazda była bezpieczna. Warunki na drodze czasem wymagają założenia opon kierunkowych. Czym jest ten rodzaj ogumienia i kiedy warto się zdecydować właśnie na tego typu zestaw? Przeczytaj i dowiedz się więcej!

Kierunek toczenia opony a jej rodzaj

Na rynku możesz znaleźć kilka typów opon, które charakteryzują się odmiennym sposobem montażu. Wśród nich można wyróżnić ogumienie:

  • symetryczne – bieżnik w nich zastosowany jest identyczny po każdej stronie opony i nie ma znaczenia, w którą stronę się toczą;
  • asymetryczne – mogą być kierunkowe, chociaż nie zawsze takie oznaczenie na nich występuje. Mają dwa wzory bieżnika na jednej oponie, ich montaż ułatwiają oznaczenia outside i inside;
  • kierunkowe – zazwyczaj zimówki, ale również opony letnie. Opony kierunkowe mają charakterystycznie ustawiony bieżnik i muszą toczyć się w ustalonym kierunku.

Opony kierunkowe – jak zakładać?

Jak zakładać opony kierunkowe? Odpowiedź jest bardzo prosta – zgodnie z kierunkiem toczenia. Skąd jednak wiedzieć, w jakim kierunku powinny się one poruszać? Producenci ogumienia umieszczają informację na profilu. Zazwyczaj służy do tego angielski napis „rotation” w towarzystwie wyraźnie skierowanej strzałki. Jak sprawdzić kierunek opony? Podczas zakładania kół na konkretną piastę musisz zaobserwować, w którą stronę jest skierowana strzałka.

Jak założyć opony w dobrym kierunku?

Skoro już wiesz, w którą stronę ogumienie powinno być skierowane, trudno ci będzie popełnić błąd. Oczywiście, nadal jest to możliwe, jeżeli nie zwrócisz uwagi na oznaczenia widoczne na profilu opony. Będzie to skutkowało odwrotnym założeniem na dwóch kołach. Opony kierunkowe muszą być montowane na obręczach zgodnie ze swoim kierunkiem toczenia. Jeśli pomylisz kierunek jednej, automatycznie również na drugiej obręczy założysz oponę odwrotnie.

Zobacz też:
Flokowanie elementów wnętrza pojazdu – samodzielne czy u fachowca?

Oznaczenia opon kierunkowych – czy tylko strzałka?

Osoby, które wybierają ten typ ogumienia, mogą rozpoznać kierunek toczenia opony po układzie bieżnika. Zazwyczaj jest on ułożony w kształt litery „U” lub „V”. Jak dokładnie wygląda taki bieżnik? Rowki na nim ułożone rozpoczynają się od osi symetrii opony (czyli od jej centralnej części) i rozchodzą się ku górze w jedną i drugą stronę. Towarzyszą im również głębsze kanaliki, które mają za zadanie odprowadzać wodę.

Oznaczenie opon kierunkowych a ich właściwości trakcyjne

Fakt, że opony są kierunkowe, nie oznacza, że powinny być zakładane w wyznaczony sposób przez kaprys producenta. Rotacja opony ma bowiem wpływ na pracę ogumienia w warunkach, do jakich zostało stworzone. Opony zimowe są z reguły rotacyjne, aby umożliwiały odpowiednie prowadzenie pojazdu w śniegu, na lodzie i w błocie pośniegowym. Kierunkowe opony letnie mają natomiast zapewniać świetną przyczepność na asfalcie podczas ulewy.

Opony kierunkowe – oznaczenia i cechy

To zrozumiałe, że mimo upływu lat i postępu technologicznego nie udało się jeszcze stworzyć idealnego ogumienia na każde warunki. Opony kierunkowe sprawdzają się idealnie w określonych warunkach atmosferycznych, a zima to pora roku, która jest im niestraszna. Dlatego nie każdy decyduje się na montaż letnich opon kierunkowych. Dominują raczej asymetryczne bieżniki lub te symetryczne w pojazdach miejskich i ciężarowych. Dlaczego? Warto przyjrzeć się plusom i minusom stosowania ogumienia kierunkowego.

Opony kierunkowe i zalety ich zakładania

Dostrzeżenie plusów jest bardzo łatwe. Zalety to:

  • lepsza przyczepność na mokrej jezdni;
  • lepsza trakcja na suchym asfalcie;
  • sportowy wygląd.

Główną korzyścią jest zwiększenie przyczepności na mokrej nawierzchni poprzez lepsze odprowadzanie wody z opony. Ma to znaczenie szczególnie na zakrętach i w momencie hamowania. Opony kierunkowe zwiększają też trakcję na suchym asfalcie. Charakteryzują się sportowym wyglądem, dlatego są chętnie wybierane również do aut usportowionych.

Minusy stosowania opon kierunkowych letnich

Największa wada to problem z oponą zapasową. Jeśli masz ją w samochodzie i nie stosujesz zestawu naprawczego, to takie koło w połowie przypadków będzie odwrotnie założone. Nie sposób przecież przewidzieć, w którym kole złapiesz kapcia. Kolejna sprawa to komfort jazdy. Przez większą podatność na ząbkowania, a także charakterystycznie ustawiony bieżnik, opony kierunkowe są głośniejsze. W sportowych autach nie ma to większego znaczenia, jednak może to nieco odbierać przyjemność podczas codziennej jazdy.

Zobacz też:
Wał napędowy w aucie – jak dbać o jeden z najważniejszych komponentów układu napędowego?

Opony kierunkowe założone odwrotnie – konsekwencje

Jeśli nieodpowiednio założysz ogumienie z obręczą na daną piastę, odbije się to szczególnie na poziomie hałasu. Gdy poruszasz się autem z odwrotnie założonymi oponami kierunkowymi, po prostu to usłyszysz. Dźwięk będzie proporcjonalny do wzrostu prędkości. Jednak hałas to nie wszystko. Najtrudniej będzie ci opanować auto podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Bieżnik stykający się z mokrym asfaltem w odwrotnym kierunku będzie się po prostu ślizgał, a do tego nie trzeba wcale jakiejś nadzwyczajnej ulewy.

Czy opony kierunkowe sprawdzają się w codziennej jeździe?

Taki rodzaj ogumienia jest dobry dla pojazdów o większej mocy. Kierowca tego rodzaju auta chce mieć dobrą przyczepność szczególnie w zakrętach i na mokrej powierzchni. Takie opony musisz jednak dobierać głównie pod kątem sportowej jazdy na mokrym asfalcie. Chyba że najistotniejszą kwestią jest estetyka i ich zadziorny charakter.

Co jest absolutnie kluczowe, jeżeli decydujesz się na założenie opon kierunkowych? To oczywiście ich rotacja. Nie pozwól sobie na skorzystanie z usług wulkanizatora, który zamontuje takie opony na obręczach zupełnie losowo. Pamiętaj też o ich odpowiednim założeniu na piastach, aby wszystkie toczyły się w jednym ustalonym kierunku. Takie ogumienie sprawdzi się przede wszystkim zimą, choć możesz je zakładać także w sezonie letnim, szczególnie do sportowej jazdy.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Rowery to chętnie wybierany środek transportu, zarówno do celów rekreacyjnych, jak i również jako alternatywa dla komunikacji miejskiej i samochodów. Aby jednak na długo...

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...