Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik cb500
silnik cb500

Motocykle

Honda CB500 i dane techniczne jej silnika – dlaczego CB500 jest nadal tak wyjątkowy?

Dlaczego Honda zdecydowała się na wypuszczenie modelu CB500? Powodem było zawojowanie klasą średnią wśród motocykli. Klasyczna „pięćsetka” miała w tym dopomóc. Silnik CB500 świetnie sprawdził się w tym zadaniu, co niejeden motocyklista potwierdza do dziś!

W roku 1996 na światło dzienne wyszedł model Hondy z silnikiem CB500 w układzie z dwoma cylindrami w rzędzie. Okazał się niezwykle trwały, oszczędny i zapewniał bardzo przyzwoite osiągi bez względu na warianty mocy.

Silnik CB500 i dane techniczne

Zacznijmy od cyferek, które działają na wyobraźnię najlepiej. Czym charakteryzowała się Honda CB500? Od momentu produkcji w oczy rzucał się dwucylindrowy silnik o pojemności 499 ccm. Moc maksymalna była zależna od wersji i prezentowała się na poziomie od 35 do 58 KM. Jednostka napędowa generowała moc maksymalną przy 9.500 rpm. Maksymalny moment obrotowy to 47 Nm dostępny przy 8.000 obrotów na minutę. Konstrukcja ta zawierała chłodzenie cieczą, co sprawdzało się podczas spokojnych jazd z niską prędkością. Rozrząd oparto na dwóch wałkach z tradycyjnymi popychaczami oraz czterema zaworami na każdy z cylindrów.

Za napęd tych elementów odpowiadał wytrzymały łańcuch rozrządu. Skrzynia biegów bazowała na 6 przełożeniach i suchym sprzęgle. Moc z silnika CB500 była przenoszona na tylne koło oczywiście przy pomocy tradycyjnego łańcucha. Taka konstrukcja zapewniała bardzo przyzwoite osiągi. Najmocniejsza wersja rozpędzała się do 180 km/h, a pierwsza setka była możliwa już po 4,7 sekundy. Zużycie paliwa nie było wygórowane – w spokojnej trasie realne było 4,5–5 litrów na 100 km. Do tego regulacje luzów zaworowych raz na 20–24 tysiące kilometrów i wymiana oleju co 12 tysięcy kilometrów sprawiały, że koszty utrzymania były śmiesznie niskie.

Dlaczego pokochaliśmy Hondę CB500?

To zadziwiające, ale Honda CB500 nie wzbudza wielkich emocji na pierwszy rzut oka. Ot zwyczajny naked, który nie porywa swoją stylistyką. Nie to jest jednak w nim najważniejsze. Konstruktorzy Hondy mieli na celu stworzenie maksymalnie funkcjonalnego i trwałego motocykla w klasie „pięćsetek”. I sztuka ta bez dwóch zdań udała się perfekcyjnie. Dzięki lekkości modelu (na sucho 170 kg) moc silnika CB500 w zupełności wystarcza do dynamicznej jazdy. Jednoślad ten był w momencie premiery relatywnie tani w zakupie, niekosztowny w utrzymaniu i mało problematyczny. Dlatego zdarza się, że do dzisiaj służy w ośrodkach szkoleniowych dla kierowców.

Zobacz też:
Odpowiedni motor dla dziewczyny – modele, charakterystyka i kryteria wyboru

Czy Honda CB500 ma same zalety?

To prawda, że silnik CB500 jest jedną z największych zalet konstrukcji z przełomu wieków. Poza tym prosta stylistyka i w miarę wygodne zawieszenie pozwalają na komfortowe podróżowanie. Oczywiście nie wszystko jest na równie wysokim poziomie. Początkowo producent montował bęben hamulcowy na tylnym kole. Po czterech latach od wypuszczenia motocykla hamulec został zmieniony na tarczowy. Poza tym zmiany biegu na wyższy nie zawsze są intuicyjne, co wymaga większego skupienia i raczej wydłużenia czasu potrzebnego na przełożenie.

Model ten nie został stworzony do szybkiego pokonywania wybojów. Sprężyny mogą mieć tendencję do dobijania zwłaszcza przy sporych prędkościach i dużym obciążeniu. Poza tym nie warto schodzić na kolano tym motorem, bo po prostu jego zawieszenie nie umożliwia aż tak wyczynowej jazdy. Jest to motocykl na wskroś poprawny. Silnik CB500 dodaje mu sporo wigoru i zapewnia ogólny pozytywny całokształt.

Czy warto kupić Hondę „cebulkę” – podsumowanie

„Cebeerka” to nadal ciekawa propozycja dla początkujących motocyklistów i tych bardziej doświadczonych. Mimo że na rynku jest grubo ponad 20 lat, jej konstrukcja nadal wzbudza zaufanie. Może o tym świadczyć test pewnej redakcji. Przy pomiarze wymiarów cylindrowych po dystansie 50.000 km parametry nadal były fabryczne. Jeśli trafisz na zadbaną sztukę, nie wahaj się! Ten motocykl zawiezie cię w niejedno miejsce!

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...