Pojazdy samowyładowcze to podstawowy środek transportu dla firm zajmujących się dostawą kruszyw, drewna i materiałów palnych. Są to popularne samochody dostawcze „wywrotki”. Można je podzielić na auta:

●       konstruowane na podłodze dostawczaków;

●       klasyczne wywrotki wieloosiowe;

●       ciągniki siodłowe z naczepami.

W kategorii do 3,5 tony DMC możesz przewozić niewielki ładunek. Lepszą propozycją niż dostawcze wywrotki byłyby pojazdy dwuosiowe powyżej 3,5 tony DMC.

Pierwsza wywrotka – dostawcze auta na początek

Dobra informacja jest taka, że nie musisz posiadać prawa jazdy kategorii C, gdy chcesz prowadzić taki pojazd. Jeśli interesuje cię bus z wywrotem o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, powinieneś posiadać prawo jazdy kat. B. Dlatego wiele osób decyduje się na początku działalności właśnie na taką maszynę. Dopiero rozwój działalności sprawia, że konieczny będzie większy samochód dostawczy i będziesz musiał zdobyć uprawnienia C+E. Mając jedynie prawo jazdy kat. C, będziesz mógł jeździć pojazdami powyżej 3,5 tony, jednak bez ładunku.

Jaki bus-wywrotka będzie odpowiedni na start?

Jeśli nie nastawiasz się na nowe pojazdy (większość na początku wykorzystuje wywrotki używane), możesz wybierać spośród wielu marek. Dostawcze wywrotki powinny być przede wszystkim odporne na uszkodzenia mechaniczne, w miarę dynamiczne i mieć trwałe zawieszenie. Jakie pojazdy w tym segmencie można polecić?

VW LT 55 – niezniszczalny wół roboczy

Mimo, że lata świetności ta dostawcza wywrotka ma już dawno za sobą, to jednak użytkownicy nadal chwalą ją za wysoką odporność, dobre jednostki napędowe i wytrzymałość na przeładowanie. Z tym ostatnim musisz z uważać, bo podczas kontroli policyjnej funkcjonariusz ukarze cię mandatem. VW LT 55 jest maszyną do zadań specjalnych. Wyposażony w dobrą wywrotkę Meiller (najlepiej trójstronną) zapewni ci dowolność w sposobie rozładunku.

Mercedes Vario 612/614

Jeśli chodzi o małe wywrotki, te egzemplarze również należą do maszyn o bardzo dużej wytrzymałości. Możesz wybrać wersje silnikowe 2.9 i 4.25 TD, które w zupełności wystarczają do ciągnięcia dopuszczalnego ładunku. Bardzo dobra trwałość całej konstrukcji sprawia, że ceny tych Mercedesów nie spadają. Warto jednak zainwestować i cieszyć się bezawaryjną jazdą.

IVECO Daily 35C

Kolejna bardzo dobra propozycja pojazdu na początek. To Iveco jest wyposażone w bardzo dobrą ramę i mocny, wytrzymały silnik 2.8 TD. Jednostka napędowa zapewnia bardzo dobre właściwości jezdne podczas transportu maksymalnego ładunku. Tego typu dostawcze wywrotki nie będą miały problemu w razie przypadkowego przeładowania.

Peugeot Boxer

To nieco nowszy model w kategorii pojazdów do 3,5 tony. Warianty dają do dyspozycji kabinę dla 7 osób. Ładowność spadnie drastycznie przy tylu pasażerach, jednak w kategorii do 3,5 t nie można mieć wszystkiego. Dostawcze wywrotki używane mogą (mimo niskiego przebiegu) mieć mnóstwo zaniedbań serwisowych lub być po prostu wyeksploatowane. Jeśli cię to nie zraża, to może cię przekonać fakt, że jednostka z Boxera 2.2 HDI 120 KM w wielu przypadkach bez większych awarii przejeżdża setki tysięcy kilometrów. Inni natomiast narzekają na słabą dynamikę tego Peugeota.

Jak wybrać busy z kiprem, by nie żałować?

Trzeba pamiętać, że te auta z kiprem nie miały zazwyczaj lekkiego życia. Wielu przedsiębiorców ładuje w nie sporo powyżej DMC, a kierowcy nie zawsze obchodzą się delikatnie z pedałem gazu. Dlatego patrz też na ogólny stan techniczny, dostępność części zamiennych i popularność danego modelu. Im więcej mechaników będzie miało pojęcie o naprawie pojazdu z kiprem, tym taniej cię wyniesie jego serwisowanie.

Kupno używanej wywrotki do 3,5 tony nie musi być loterią, jeśli tylko podejdziesz do tego z rozwagą. W Internecie znajdziesz mnóstwo ofert takich pojazdów, dlatego dostawcze wywrotki wymienione przez nas także powinieneś odszukać bez trudu.

Archiwum: maj 2021