Kupię samochód, czyli ogłoszenia i przeglądanie ofert

Duża różnorodność oraz niezliczona ilość ofert sprzedaży pojazdów używanych daje możliwość swobodnego wyboru. Z drugiej strony, każde miejsce, gdzie są one dostępne, ma swoją odrębną charakterystykę, zalety oraz wady.

Nie jest niczym odkrywczym stwierdzenie, że stosunkowo łatwy i ogólny dostęp do szybkiego internetu przeistoczył świat w globalną wioskę, w której wszelkie treści są dzisiaj osiągalne łatwiej niż kiedykolwiek. Dotyczy to również, a może nawet w szczególności, wszelkiego rodzaju ofert sprzedaży, gdzie te motoryzacyjne stanowią ogromna grupę.

Gdzie więc znaleźć oferty sprzedaży samochodów używanych?

Po pierwsze w specjalnych serwisach ogłoszeniowych koncentrujących się na motoryzacji, gdzie możemy znaleźć bardzo dużo ofert ze zdjęciami i opisami.

Możemy szukać używanych aut również na znanych portalach aukcyjnych czy też na standardowych serwisach ogłoszeniowych. Ich zalety i wady są podobne: łatwość wyszukiwania i mnogość ofert.

Coraz bardziej popularne stają się ogłoszenia na portalach społecznościowych, co jest wygodne, ponieważ dzisiaj już niemal wszyscy z nich korzystamy. Wyszukiwanie (scrollowania) jest jednak dość trudne a same ogłoszenia często pozbawione podstawowych danych jak cena czy kontakt ze sprzedającym.

Jeśli wiemy jaki konkretnie chcemy kupić samochód, to możemy odwiedzić stronę auto klubu tej konkretnej marki. Proponowane przez miłośników marki auta są z reguły w bardzo dobrym stanie. Natomiast utrudnieniem może być obowiązek rejestracji w takim klubie i dość mało ogłoszeń.

Wychodząc z cyfrowego świata warto odwiedzić giełdę samochodową czy komis samochodowy, gdzie możemy obejrzeć auta na żywo, odbyć jazdę testową i załatwić wszystkie formalności na miejscu.

Jeszcze jednym miejscem, gdzie warto szukać używanych samochodów są sieci dealerskie, które kojarzą nam się ze sprzedażą aut nowych. Jednak coraz częściej oferują też pojazdy używane, często zakupione jako nowe właśnie w tym salonie. Są to kilku letnie auta, zweryfikowane pod względem technicznym, czasem jeszcze z gwarancją.

W większości z tych miejsc, szczególnie w tych internetowych można również samemu ogłosić chęć kupna samochodu: wystarczy napisać ogłoszenie „KUPIĘ SAMOCHDO MARKI XXX” i szczegółowo opisać to, jakiego pojazdu szukamy i co jest dla nas ważne a co nie do zaakceptowania. To sprawi, że skontaktują się z nami tylko Ci, którzy mają do zaoferowania produkt, którego szukamy.

Już na etapie przeglądania ogłoszeń sporo z nich możemy odrzucić: jeśli opis ogłoszenia jest bardzo lakoniczny lub wypełniony przesadnie pięknymi sloganami, jeśli sprzedawca nie chce podać numeru VIN, nie udziela jednoznacznych odpowiedzi, w ogłoszeniu jest jedno zdjęcie, jeśli jest przesadnie „wyszykowane” lub nienaturalnie brudne. Powinny nas też zaniepokoić informacje o drobnej usterce, którą możemy naprawić (gdyby tak było sprzedawca sam by ją naprawił), zaślepkach w różnych kolorach lub źle spasowane elementy nadwozia i karoserii. Pamiętajmy, że nienaturalnie niski przebieg może świadczć o próbie oszustwa. Według szacunków Eurotaksu średni roczny przebieg aut wynosi w Polsce od 10,5 do 25,8 tys. km.

Zakup samochodu używanego – o czym pamiętać?

Jeśli decydujemy się na zakup używanego samochodu nie dajmy się zwieść „miłości od pierwszego wejrzenia” – dokładnie mu się przyjrzyjmy i zadajmy sprzedającemu szereg pytań o stan i eksploatacje auta. W końcu ktoś już jeździł danym samochodem, więc nie musi on a nawet nie powinien być idealny. Sprawdźmy:

Dopytajmy, kiedy robiony był serwis (dobrze, gdyby było jakieś potwierdzenie, choćby faktura), kiedy wymieniany był olej, filtry i rozrząd (lepiej i tak zrobić to po zakupie auta, jednak ta wiedza pozwoli nam zweryfikować jak sprzedający dbał o samochód). Sprawdźmy przebieg samochodu – czy jest zgodny z informacją w ogłoszeniu i na zdjęciach w nim. Warto w tym celu też skorzystać z strony https://historiapojazdu.gov.pl/ gdzie można znaleźć przebieg i historię przeglądów w okręgowych Stacjach Przeglądów Pojazdów.

Już na tym etapie warto sprawdzić ceny napraw najczęstszych usterek w danym aucie (jeśli są zamienniki to całkiem dobra wiadomość). Koniecznie sprawdź nr VIN: taki sam musi być w dowodzie, na tabliczce znamionowej na przedniej szybie i na elementach nadwozia (najczęściej boczny słupek, prawe nadkole, przegroda czołowa, rama nośna przy prawym kole). Nie zapomnij o sprawdzeniu dokumentów: czy pojazd ma ważne OC, czy jest karta pojazdu i ważny przegląd oraz czy osoba sprzedająca nam samochód jest jego właścicielem.

Sprawdź wnętrze wybranego auta

Wydawać by się mogło, że wnętrze to tylko sprawy wizualne i kwestie wygody. Jednak nadmierne zużycie niektórych elementów może świadczyć o większym przebiegu niż wskazuje licznik.

Sprawdź: fotele, kierownicę, pedały, gałki zmiany biegów, klamki, przyciski na desce rozdzielczej.

  • Klakson – czy działa? Jeśli nie – nie dostaniesz przeglądu.
  • Kierownica – pamiętajmy, że może się w niej znajdować poduszka powietrzna, więc jeśli cokolwiek jest z nią nie tak (kolor, stopień zużycia, nierówne elementy) – powinno to wzbudzić u nas niepokój.
  • Szyby – każdą z nich opuść na sam dół i sprawdź, czy działają mechanizmy. Jeśli słyszysz szuranie to bardzo prawdopodobne, że zużyte są szczoteczki silniczków elektrycznych. Jak się całkowicie zużyją – nie będziesz mógł zamknąć szyby.
  • Ogrzewanie tylnej szyby – mówiąc o szybach sprawdź, czy działa ogrzewanie tylnej – zimą możesz mieć kłopot.
  • Klimatyzacja i nawiew – nieprzyjemny zapach to zużycie filtrów lub zagrzybienie klimatyzacji. Jeśli powietrze nie schładza się o 1 st. C w kilka minut – jest ona zepsuta.

Obejrzyj samochód od zewnątrz

Gdy przychodzi czas na obejrzenie samochodu z zewnątrz – nie chodzi tylko o rysy i zadrapania lakieru. Tu trzeba wykonać znacznie większą pracę. Krok po kroku opisujemy ją poniżej:

  • Pierwsze wrażenie – wgniecenia, zadrapania, różnice w odcieniach lakieru. Pamiętajmy, że to samochód używany, więc ma prawo mieć pewne ślady użytkowania – ale zawsze dopytajmy o ich przyczyny. Różnice w odcieniu lakieru mogą wynikać z przemalowania zderzaka, bo był porysowany, ale również z np. całkowitej wymiany drzwi po poważnej stłuczce.
  • Szczeliny – sprawdź dokładnie szczeliny między elementami karoserii, drzwiami, lampami i innymi częściami – mogą być sygnałem, że auto jest powypadkowe.
  • Lakier – za pomocą prostego miernika warto sprawdzić jego grubość. Dlaczego? Wyniki pomiaru pokażą nam, kiedy i w jakim stopniu robione były poprawki blacharskie. Przeciętna grubość lakieru fabrycznego to ok. 70 µm – 100 µm (samochody japońskie)μm, 100 µm – 160 µm (samochody wprodukowane przez europejskich producentów) jeśli występują duże odchylenia od tych wartości może to oznaczać, że element był lakierowany. To też nie musi wykluczać pojazdu jako potencjalnego zakupu – powinniśmy jednak upewnić się, dlaczego te poprawki miały miejsce.
  • Rdza – sprawdź progi, podwozie, dolną część drzwi, podłogę bagażnika i nadkola.
  • Szyby – rysy i odpryski, a także oznaczenia (numery) na szybie, które podpowiedzą czy wszystkie szyby pochodzą z tego samego roku. Jeśli nie to znaczy, że któraś była wymieniana.
  • Lampy – o nierównościach i szczelinach przy nich już pisaliśmy. Warto sprawdzić czy nie są też zmatowione i wypalone.
  • Opony/ogumienie – warto sprawdzić ich stan, stopień zużycia oraz datę produkcji. Oczywiście jest to jeden z najbardziej eksploatacyjnych elementów samochodu, ale nowy komplet wiąże się z dodatkowymi kosztami, które musimy uwzględniać. Nierówno zużyte opony to z kolei znak, że może być problem z geometrią kół.
  • Felgi – skoro jesteśmy przy oponach to sprawdźmy felgi: czy nie są popękane? Ich wymiana to już duże kwoty.
  • Zamknięcia/zamki drzwi – czy zamek centralny działa na wszystkich drzwiach?

Warto się na chwile zatrzymać przy masce i zajrzeć do komory silnika i sprawdzić:

  • Czystość – gdy jest zbyt czysty to możemy mieć pewność, że został przygotowany specjalnie na oględziny. Nikt z nas nie czyści komory silnika. Może to być tak, że sprzedawca chce coś zatuszować.
  • Olej – to kolejna z rzeczy, która jest bardzo eksploatacyjna i sprawdzana regularnie, a przynajmniej powinna. Zbyt niski lub zbyt wysoki jego poziom to sygnał, że mogą być kłopoty z wyciekaniem lub spalaniem oleju. Sprawdź też spód nakrętki od wlewu oleju – biały nalot powinien być ogromnym sygnałem ostrzegawczym.
  • Płyn chłodniczy – rdzawy kolor i plamy oleju powinny od razu zwrócić naszą uwagę, bo mogą zwiastować usterki uszczelki pod głowicą, a to słowa, których boją się wszyscy kierowcy.
  • Paski (głównie rozrządu) – po zakupie używanego auta dobrze je wymienić, więc sprawdzenie to tylko kwestia ewentualnych powodów nieodpowiedniego zużycia – czy są przetarte, poplamione, pęknięte?

Samochód od osoby prywatnej czy z komisu – gdzie kupić auto używane?

Jak wspomnieliśmy na samym początku – miejsc, gdzie można szukać używanych samochodów jest bardzo dużo. Wiele ogłoszeń pochodzi od prywatnych właścicieli a inne z komisów czy sieci dealerskich.

Kupując samochód od osoby prywatnej możemy spodziewać się niższej ceny niż w komisie – po pierwsze możemy śmielej negocjować, po drugie brak jest prowizji dla pośredników i komisu. Nie mamy tu jednak wsparcia w kwestiach formalnych (ubezpieczenie, różne formy finansowania).

Kupując używany samochód w komisie częściej trafimy na egzemplarze sprowadzane. Nie musi to być nic złego, warto jednak o tym wiedzieć. Cenowo opcja kupna w komisie może być mniej opłacalna, ponieważ do ceny doliczona jest prowizja dla pośrednika. Komis daje jednak możliwość obejrzenia kilku-kilkunastu pojazdów w jednym miejscu, nie trzeba umawiać się też na wizyty. Samochody w komisie z reguły są dokładnie sprawdzone, dokumenty kompletne, a na dodatek nie musimy martwić się o formalności – tutaj na miejscu możemy zawrzeć ubezpieczenie czy dobrać odpowiednie dla siebie sposoby finansowania (kredyt, leasing). Wsparcie pośrednika z komisu może pozwolić nam też zwrócić uwagę na samochód, o którym wcześniej nie myśleliśmy.

Kupno samochodu używanego – finanse

Bardzo trudno określić średnie ceny używanych samochodów. Jest tak wiele składowych, które wpływają na finalny koszt pojazdu, że nie sposób uplasować ich nawet w jakiekolwiek widełki. Tym, co decyduje o cenie jest w dużej mierze marka i rocznik samochodu. Ważny jest też przebieg pojazdu – im mniejszy, tym droższy, bo samochód mniej wyeksploatowany. Samochód krajowy i od pierwszego właściciela będzie droższy niż sprowadzany (nieznana historia) od któregoś z rzędu właściciela. Ale i samochód ten samej marki, ten sam rocznik od pierwszego właściciela z Polski – nadal może mieć różną cenę. Dlaczego? Ważny jest też ogólny stan wizualny samochodu, jego dodatkowe wyposażenie, niedawne naprawy czy dodatkowy zestaw opon. Jeśli jakieś auta są wyjątkowo modne i popularne w danym okresie – będą one droższe. Najczęściej chcąc kupić używany samochód szukamy takiego 3-4 letniego, który największy spadek wartości ma już za sobą, a nadal jest dość młodym i niewyeksploatowanym pojazdem. Jego przebieg powinien mieć około 50-70 tys. km. Wybierając taki rodzinny samochód powinniśmy być gotowi na wydatek między 60-90 tys. zł. Decydując się na mniejszy samochód z niższej półki, jego cena może wahać się w przedziale 30-40 tys. zł. Powinniśmy znaleźć ciekawy egzemplarz.

*źródło: www.otomoto.pl (czerwiec 2022)

Samochód na kredyt konsumencki ze stałym oprocenotwaniem

Mimo, że to samochód używany to jego ceny nie zawsze pozwalają nam na kupno za gotówkę. Kredyt na samochód można znaleść w ofertach wielu banków. Zaciągnięty kredyt możemy też przeznaczyć na obowiązkowe płatności (ubezpieczenie, rejestracja pojazdu) czy pierwsze wizyty u mechanika (pamiętajmy co wymienić po zakupie auta: olej, filtry i rozrząd).

Raiffeisen Digital Bank (marka Raiffeisen Centrobank AG), przy RRSO 11,99% oferuje pożyczkę z prowizją 0% do wysokości 150 tys. zł z możliwością finansowania nawet na 10 lat oraz stałym oprocentowaniem. Pożyczka ta może być przeznaczona na dowolny cel, w tym na zakup samochodu używanego. Oczywiście udzielenie pożyczki uzależnione jest od pozytywnej oceny zdolności kredytowej oraz ryzyka kredytowego Klienta.

Źródła:

https://www.auto-swiat.pl/uzywane/za-duzy-za-maly/kd708hh

Grubość lakieru samochodowego — warstwy, wartości i pomiar

Przykład reprezentatywny dla kredytu konsumenckiego: Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) wynosi 11,99%, całkowita kwota kredytu: 44 600 zł, całkowita kwota do zapłaty: 63 566 zł, oprocentowanie stałe 11,38% w stosunku rocznym, całkowity koszt kredytu: 18 966 zł (w tym: prowizja 0% (0,00 zł), odsetki 18 966zł), 78 miesięcznych rat równych w wysokości 805 zł i ostatnia rata w wysokości 776 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 05.07.2022 r. Udzielenie pożyczki uzależnione jest od pozytywnej oceny zdolności kredytowej oraz ryzyka kredytowego Klienta.

 

Artykuł sponsorowany

Archiwum: sierpień 2022