Samochody osobowe i dostawcze różnych marek

Z każdym kolejnym rokiem coraz większa liczba koncernów motoryzacyjnych wprowadza do swojej oferty samochody elektryczne. Obecnie na polskim rynku jest dostępnych 190 modeli takich pojazdów. Firmy leasingowe finansują wiele popularnych elektrycznych aut osobowych i dostawczych różnych producentów. Można je otrzymać w leasingu na analogicznych, równie korzystnych warunkach jak pojazdy z napędem spalinowym. Umowa może zostać zawarta przy zastosowaniu uproszczonego trybu weryfikacji, co pozwala uzyskać decyzję o udzieleniu finansowania nawet w dniu złożenia wniosku.

Najpopularniejsze w Polsce i na świecie samochody elektryczne

Wybór samochodu elektrycznego warto uzależnić od jego popularności. Bestsellerowe modele uchodzą za bezawaryjne, łatwiej znaleźć do nich części zamienne czy sprzedać je na rynku wtórnym po wykupie z leasingu. Cechują się także dużym zasięgiem i dobrymi osiągami. W pierwszym kwartale 2022 roku najwięcej na świecie aut elektrycznych (53 400 egz.) sprzedał Volkswagen, na drugiej pozycji uplasowała się marka Audi (24 200 egz.), a na trzeciej Porsche (9 500 egz.). Najpopularniejszy z początkiem roku okazał się samochód elektryczny Volkswagen ID.4 (30 300 egz.).

Polacy w pierwszych miesiącach 2022 roku najczęściej rejestrowali auta elektryczne marek Tesla, Renault i Peugeot. Jak wynika z danych podanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, pośród wszystkich modeli na trzech pierwszych pozycjach plasują się Renault Zoe, Tesla Model 3 oraz elektryczny Citroen e-C4. W latach 2010-2021 zostało zakupionych najwięcej e-pojazdów marki Nissan (2089), BMW (1634), Renault (1076) oraz Tesla (1016). Po polskich drogach jeździ największa liczba aut elektrycznych Nissan Leaf BMW i3, Renault Zoe, Skoda Citigo i Tesla Model S.

Ceny aut elektrycznych

Im mniejsza wartość rynkowa pojazdu, tym niższa będzie miesięczna rata leasingu. Przedsiębiorca może więc dostosować ofertę finansowania do możliwości finansowych swojej firmy. Droższy samochód elektryczny, np. klasy wyższej średniej lub luksusowej, może być dobrym wyborem dla prezesa czy menedżera wyższego szczebla. Auta elektryczne z segmentu premium mają w swojej ofercie m.in. BMW, Audi, Mercedes czy Porsche. Pomagają one budować prestiżowy wizerunek firmy, są świetnie wyposażone, zapewniają najlepsze osiągi i największy zasięg.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wskazało średnie ceny samochodów z napędem elektrycznym w 2021 roku z podziałem na różne segmenty:

  • małe: 101 900 zł,
  • miejskie: 145 053 zł,
  • kompaktowe: 177 198 zł,
  • klasa średnia: 246 100 zł,
  • klasa wyższa średnia: 395 396 zł,
  • luksusowe: 441 750 zł,
  • małe dostawcze: 117 325 zł,
  • średnie dostawcze: 152 916 zł,
  • duże dostawcze: 264 671 zł.

Najtańszym w 2021 roku elektrycznym samochodem na polskim rynku okazała się Dacia Spring, dostępna od 77 900 złotych. Spośród aut kompaktowych najmniej kosztował Nissan Leaf (od 123 900 zł), miejskich – Renault Zoe E-Tech (od 124 900 zł), luksusowych – Porsche Taycan (od 389 000 zł), a dostawczych – Citroen e-Berlingo Van i Peugeot e-Partner (od 113 000 zł).

Aby płacić niższe raty, można zdecydować się na leasing używanego samochodu elektrycznego, w tym sprowadzanego z zagranicy. W dobrym stanie technicznym są zachowane zwłaszcza używane pojazdy poleasingowe.

Maksymalny zasięg auta elektrycznego

W 2021 roku średni zasięg samochodów w pełni elektrycznych wyniósł 390 km. Auta z segmentu premium są w stanie przejechać na jednym naładowaniu przeciętnie 484 km, samochody z klasy średniej 475 km, kompaktowe 418 km, miejskie 328 km, małe dostawcze 259 km, średnie dostawcze 269 km, a duże dostawcze 198 km. Największy zasięg zapewnia Mercedes-Benz EQS (732 km), Tesla Model S (652 km), BMW iX (629 km) i Tesla Model 3 (614 km). Przy takich odległościach ciężko już mówić o ograniczeniach, które jeszcze niedawno były jedną z głównych barier przed zakupem pojazdu elektrycznego. Dodatkowo wraz z zasięgiem rośnie liczba stacji ładowania, cały czas trwają również prace nad tym, by skrócić czas potrzebny na naładowanie baterii.

Archiwum: kwiecień 2022