Motocykle PRL nie bez powodu były tak popularne. Brakowało sprzętu i możliwości, w związku z czym produkowano je zwykle zamiast samochodów. Nie da się ukryć, że okres PRL-u w Polsce był w wielu aspektach przerażający, jednak ograniczone zasoby wymuszały na ludziach kreatywne podejście. Dzięki temu tworzono kultowe motocykle, które są wspominane do dzisiaj zwłaszcza przez starszych przez fanów motoryzacji. Jakie motory PRL można kupić do dzisiaj i ile one kosztują? Jeśli chcesz zostać kolekcjonerem niezwykłych pojazdów sprzed lat musisz to wiedzieć!

Motocykle z PRL i sposób ich produkcji

Gdy mówimy o ówczesnej motoryzacji, nie możemy zapominać, że sprzęt był wtedy produkowany nieco inaczej:

  • na rynku pojawiały się albo motocykle stworzone w krajach socjalistycznych, albo te pochodzące z niewielkich firm. Te pierwsze często były tworzone z niekoniecznie najlepszej jakości materiałów;
  • na nowe modele czekało się miesiącami (jeśli nie latami), dlatego każda nowinka była naprawdę wyczekiwana. Miłośnicy motoryzacji doceniali każdą nowość, którą można było podziwiać. 

Dzięki temu modele zyskiwały status kultowych i stawały się prawdziwymi legendami. Motocykle PRL to więc zupełnie inny świat i warto o tym pamiętać.

Motocykle w PRL były dość prymitywne

Nie da się ukryć, że sprzęt produkowany w czasach PRL-u był po prostu dość prymitywny. Proste konstrukcje jednak psuły się rzadko i bez problemu mogły przejeżdżać wiele kilometrów bez naprawy. A jeśli nawet coś się zepsuło, wymiana była prosta (o ile miało się dostęp do części). Z tego powodu motocykle PRL jeździły przez długie lata i często były przekazywane z pokolenia na pokolenie. Nic więc dziwnego, że do dziś wiele osób darzy je wielkim sentymentem, a moda na sprzęt motoryzacyjny vintage wraca. Na całe szczęście, do dziś bez większego problemu da się zakupić stare modele. Wówczas ich liczebność można było bowiem podawać w milionach,

Zostań kolekcjonerem starych pojazdów! Motocykle PRL na wsi

Współcześnie nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby zacząć zbierać kultowe w PRL-u motocykle. Zajmują mniej miejsca niż auta, a przy tym wzbudzają wiele emocji. Możesz być też pewny, że z czasem ich wartość będzie wzrastać, więc nie musisz się obawiać, że stracisz pieniądze. Ciekawe oferty znajdziesz oczywiście w sieci lub na giełdach, ale nie tylko. Szukając unikatowych modeli, wybierz się do okolicznych wsi. Zapytaj o jednoślady w gospodarstwach. Motocykle PRL były w dużej mierze wykorzystywane właśnie tam, dlatego istnieje szansa, że znajdziesz naprawdę wyjątkowy model.

Ile kosztuje stary motocykl?

Wśród motocykli PRL niektóre z modeli to naprawdę niezbyt popularne perełki. Za takie być może będziesz musiał zapłacić nawet kilkadziesiąt, jeśli czasem nie kilkaset tysięcy złotych. A co zrobić, jeśli po prostu zależy ci na tym, aby kupić stary motocykl, odremontować go i używać lub postawić w garażu? Nie będziesz musiał na niego wydać aż tyle. Już za ok. 5-6 tysięcy kupisz sprzęt z lat 60. XX wieku. Niektóre z motorów są w tak dobrym stanie, że niemal od razu nadają się do jazdy! Nie musisz być więc bogaczem, aby móc pozwolić sobie na zabytkowy motocykl.

Ile kosztowały nowe motocykle PRL?

W latach 60. silnik doczepiany do roweru Gnom R-01 kosztował około 1200 złotych, a do najdroższych można było zaliczyć m.in. Jawę 350, której koszt wynosił nawet do 30 tys. Ile to byłoby w przeliczeniu na dzisiejsze pieniądze? Niełatwo to powiedzieć z powodu specyficznej sytuacji rynkowej w PRL-u. Ile wówczas kosztowały towary? W 1970 roku jedno jajko kurze kosztowało ok. 2,70 zł, a litr mleka 3,30 zł. Należy jednak zwrócić uwagę, że w tamtym czasie inflacja rosła bardzo szybko. W 1961 roku średnia krajowa pensja wynosiła 1600 zł netto. I choć pojazdy były stosunkowo drogie, to chętnych na ich zakup było znacznie więcej niż samych egzemplarzy i motory wyprzedawały się niemal natychmiast!

Kultowe motocykle PRL-u – WSK M06

Od jakich modeli najlepiej rozpocząć swoje poszukiwania kultowego motocykla? Możesz zwrócić uwagę na modele WSK M06. To najdłużej produkowane motocykle PRL. Pierwsze wersje powstały już w 1953 roku. Były to naprawdę popularne motocykle i można było je kupić w wielu wersjach. Ich produkcja odbywała się w trzech różnych polskich fabrykach. Co prawda ich maksymalna prędkość nie była zatrważająca, bo wynosiła 80 km/h, jednak maszyny paliły tylko 2,8 l/100 km. To może być świetny wybór na pierwszy zabytkowy motocykl, ponieważ do dziś te modele są stosunkowo łatwo dostępne na rynku.

Motocykle PRL, które rzucały się w oczy, czyli SHL M11

Nie zależy ci na aż tak popularnym sprzęcie, a na pierwszym miejscu stawiasz estetykę? Mamy coś dla ciebie. SHL M11 został zaprezentowany na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1960 roku. Miał duże osłony boczne i głębokie błotniki. To sprawiało, że prezentował się naprawdę nieziemsko, zwracając uwagę wszystkich miłośników motoryzacji. Był szybszy niż model WSK M06, bo osiągał do 90 km/h, choć nie da się ukryć, że palił również zdecydowanie więcej – około 3 litry paliwa na 100 kilometrów. Dziś ten model kupisz za 10-35 tys. złotych. Cena zależy od jego rocznika i stanu.

A może motorynka z lat 70.? Romet Pony

Motocykle PRL były też marzeniem wielu młodych ludzi. Dlatego powstał model Romet Pony. Ta motorynka została stworzona z myślą o młodzieży. Była produkowana w latach 1973-1994. Co ciekawe, pierwsze wersje miały kierownice montowane w sposób rowerowy. Pojazd osiągał do 40 km/h i ważył 40 kg. Jego zbiornik paliwa mógł z kolei pomieścić 4,5 litra. W tamtych latach pojazd wyglądał co najmniej efektownie, jednak pod względem technicznym daleko było mu do dobrego motocykla. Dziś Rometa Pony sprzed lat kupisz nawet za 3 tys. złotych.

Nie spiesz się i szukaj ciekawych ofert

Jeśli chcesz kupić tego typu pojazd, przede wszystkim nie spiesz się. Cierpliwość pozwoli ci znaleźć naprawdę wyjątkowy motocykl w niskiej cenie, a na takie zabytkowe cudo warto czekać… i warto go szukać! Motocykle PRL naprawdę zasługują na uwagę. To nietypowe, ale przy tym dość proste konstrukcje i bez wątpienia znajdziesz wśród nich coś dla siebie.

Kultowe motory PRL-u, które przedstawiliśmy, to coś dla fanów klasyki. Jeśli jesteś fanem motoryzacji z dawnych lat, a jednocześnie nie chcesz wydawać fortuny, może to być świetna opcja. Kolekcja motocykli PRL na pewno przyciągnie uwagę i będzie powodem do dumy!

Źródło zdjęcia: Jacek Halicki via Wikipedia, CC BY-SA 4.0

Archiwum: sierpień 2021