Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

nabijanie klimatyzacji
nabijanie klimatyzacji

Samochody

Nabijanie klimatyzacji czy klienta w butelkę? Oto kilka faktów!

Nabijanie klimatyzacji znacznie podrożało w momencie wycofania z rynku czynnika r134a. Nowa substancja, czyli r1234yf, ma kilkukrotnie wyższą cenę, co przekłada się na koszt usługi w warsztacie. Czy napełnianie klimy się jeszcze opłaca?

Kiedyś klimatyzacja w aucie była luksusem. Jedynie właściciele limuzyn i aut premium mogli sobie pozwolić na tę niekwestionowaną przyjemność w upalne dni. Z czasem wszystko się jednak zmieniło i obecnie klimatyzacja jest w standardzie niemal we wszystkich dostępnych autach. Jednak co jakiś czas właściciel takiego pojazdu powinien przeprowadzać nabijanie klimatyzacji. Ile to kosztuje?

Po co przeprowadza się nabijanie klimatyzacji samochodowej?

Sprawa jest dosyć prosta – sprężanie i rozprężanie czynnika prowadzi do zmniejszenia jego objętości. Dlatego w szczelnych układach konieczne jest napełnianie klimy co kilka sezonów. W autach, gdzie występują problemy ze szczelnością, trzeba wcześniej usunąć nieszczelności.

Przy okazji wizyty w warsztacie powinieneś zdecydować się na pełny serwis klimatyzacji. Nie chodzi jedynie o to, by czynnika było dużo. Ważne jest też, żeby zadbać o usunięcie wilgoci i wszelkich zanieczyszczeń z układu.

Nabicie klimatyzacji – cena za usługę

Zakres usługi, szczelność układu i rodzaj czynnika wpływają na wysokość ostatecznego rachunku za wizytę w warsztacie. Ile kosztuje nabicie klimatyzacji? Cena za wypełnienie jej substancją r134a to 80 zł za każde 100 g. Zwykle w standardowych układach klimatyzacji mieści się 500 g czynnika. Nabijanie sprężarki klimatyzacji od zera kosztuje więc ok. 400 zł za sam gaz.

nabijanie klimatyzacji - cena za usługę

Co jeszcze warto zrobić przy okazji napełniania klimy?

Jednak nie jest to jedyny wydatek, jaki cię czeka. Do tego warto zdecydować się na:

  • ozonowanie;
  • wymianę skraplacza i filtra kabinowego;
  • pomiary elektroniczne oraz temperatury (wydajności klimatyzacji).
Zobacz też:
Silnik 1.9 TDI – co warto wiedzieć o tej jednostce?

Nie zawsze wszystkie te czynności są konieczne, jednak mogą okazać się potrzebne. W skrajnych sytuacjach wydatek może przekroczyć 1000 zł.

Napełnianie klimatyzacji samochodowej – dlaczego jej nie dobijać?

Specjaliści wypowiadają się jednoznacznie – klimatyzacja, która wymaga stałego uzupełniania czynnika chłodzącego, nadaje się do naprawy. Coroczne wizyty w serwisie tylko po to, by dobić czynnik, przypominają dolewanie oleju silnikowego z powodu wycieków.

Pamiętaj też, że klimatyzacja nie działa na sucho. Razem z czynnikiem w obiegu płynie olej smarujący, który również po latach się zużywa. Nabijanie klimatyzacji bez serwisu i wymiany innych elementów grozi szybszym zużyciem całego układu.

Nabijanie klimatyzacji w samochodzie – pełna diagnoza i serwis

Co jakiś czas powinieneś udać się do warsztatu, by wykonać pełen serwis klimatyzacji. Dowiesz się dzięki niemu, w jakim stanie jest układ, czy nie wymaga naprawy i z jaką wydajnością działa. Kiedy twoje auto będzie u mechanika, zostaną przeprowadzone następujące czynności:

●   diagnostyka komputerowa;

●   czyszczenie układu (tworzenie próżni);

●   uzupełnianie czynnika chłodniczego;

●   pomiar temperatury z nawiewu;

●   wymiana osuszacza i filtra kabinowego;

●   ozonowanie lub czyszczenie ultradźwiękowe.

Na czym polegają te wszystkie czynności i dlaczego są potrzebne?

nabijanie klimatyzacji - w samochodzie pełna diagnoza i serwis

Diagnostyka komputerowa klimatyzacji

To podstawowa czynność wykonywana na samym początku serwisu. Dzięki niej mechanik może dowiedzieć się, czy klimatyzacja działa poprawnie i sprawdzić listę błędów zapisanych w sterowniku. Często samo to badanie daje sporo informacji o stanie klimy.

Pomiar temperatury podczas pracy klimatyzacji

Aby sprawdzić wydajność całego systemu chłodzenia, mechanik mierzy, w jakim tempie klimatyzacja osiąga żądaną temperaturę. Służy do tego zwyczajny termometr z czujnikiem, który trzeba przyłożyć w pobliżu nawiewu.

Odgrzybianie kanałów wentylacyjnych (ozonowanie)

Odgrzybianie jest niezbędne podczas przeglądu i serwisu. Przed nabijaniem klimatyzacji trzeba ją zdezynfekować. Dzięki ozonowaniu można się pozbyć drobnoustrojów i grzybów, a także pleśni i innych niebezpiecznych związków, które przedostawałyby się do wnętrza parownika.

Wytwarzanie próżni w układzie

Po co wykonuje się tę czynność? Po usunięciu starego czynnika konieczne jest wytworzenie próżni. Trzeba ją utrzymywać przez co najmniej 30 minut. Dzięki temu można się pozbyć wszystkich pozostałości po gazie chłodzącym i oleju.

Wymiana osuszacza i filtra kabinowego

W układzie klimatyzacji może zbierać się wilgoć, a osuszacz gromadzi ją w jednym miejscu. Oczywiście, nie jest będzie działał wiecznie i po jakimś czasie musisz go wymienić.

Zobacz też:
Jakie samochody używane warto kupować? Doradzamy i odradzamy!

Podobnie ma się rzecz z wymianą filtra, która jest zdecydowanie tańsza od osuszacza. Często jednak trudniej go zdemontować. Filtr zapewnia odpowiednio czyste powietrze przy jednoczesnym maksymalnym jego przepływie.

Uzupełnianie czynnika chłodzącego

Kiedy już pozbędziesz się starego czynnika i smaru, będzie można przejść do nabijania klimatyzacji. Oczywiście, cały układ musi być szczelny, wyczyszczony i wolny od wad (trzeba to sprawdzić wcześniej).

Czy napełnianie klimatyzacji w samochodzie znowu będzie luksusem?

W momencie zamiany stosowanego dotychczas czynnika r134a na r1234yf ceny obu były wysokie. Dlaczego? Na stary czynnik nadal był popyt, ale po wycofaniu go z rynku drastycznie spadła jego dostępność. Nowa substancja w momencie wejścia na rynek kosztowała niemal o 1000% więcej od r134a.

Teraz ceny nowego czynnika ustabilizowały się i nie są już aż tak wysokie. Nie ma już przepaści cenowej między gazami, ale tylko dlatego, że znacznie zdrożał tani wcześniej czynnik. Bez względu na to, jaki gaz wykorzystasz, koszt nabijania klimatyzacji będzie spory.

napełnianie klimatyzacji - czy znowu będzie luksusem

Czy istnieje jakiś sposób na tańsze napełnienie klimatyzacji?

Jeśli jesteś pewien, że w klimatyzacji nie dzieje się nic poza drobnym ubytkiem gazu, możesz kupić zestaw z czynnikiem i nabić klimę samodzielnie. W internecie znajdziesz także produkty potrzebne do uszczelnienia układu. Oczywiście, sprzedawcy reklamujący poszczególne oferty będą zachwalać ich skuteczność, ta jednak nie musi spełnić twoich oczekiwań. W najlepszym przypadku zadziała na jakiś czas, po czym znowu będziesz musiał szukać sposobu na wskrzeszenie klimatyzacji.

A może by tak LPG?

Nabijanie klimatyzacji gazem jest powszechną praktyką nieuczciwych handlarzy (nie mylić z rzetelnymi handlarzami). Propan-butan jest bardzo tani i może zostać fizycznie wtłoczony do układu, dlatego wielu z nich właśnie w ten sposób przygotowuje auta do sprzedaży. 

nabijanie klimatyzacji - a może by tak lpg

LPG i klimatyzacja to przepis na kłopoty

Dlaczego nie warto korzystać z tej metody? LPG przede wszystkim jest gazem palnym, co jednoznacznie skreśla go z listy możliwych do stosowania w klimatyzacji. Jest też cięższy od powietrza. Na skutek nieszczelności nie będzie ulatywał, lecz gromadził się przy powierzchni. Wystarczy więc bardzo niewiele, by doszło do wybuchu.

Dla własnego komfortu i bezpieczeństwa powinieneś dbać o klimatyzację i regularnie ją serwisować. Nabijanie klimatyzacji nie jest tanie, ale okazuje się niezbędne. Pamiętaj, by unikać klimatyzacji nabijanej LPG, ponieważ nieuczciwi sprzedawcy tą metodą nabijają… klienta w butelkę.

Zobacz też:
Silnik V8 – czym wyróżnia się ten model silnika?

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...