Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

polskie motocykle
polskie motocykle

Motocykle

Najlepsze polskie motocykle – 5 historycznych jednośladów znad Wisły

Polskie motocykle to już przeszłość, ale w sercach (i garażach fanów) nadal żyją. Czy znasz marki jednośladów, które kiedyś wyjeżdżały z peerelowskich fabryk i te przedwojenne? Przeczytaj, jakie były kiedyś najpopularniejsze motory produkowane nad Wisłą!

Najwięksi wielbiciele tych maszyn bez wahania na jednym oddechu byliby w stanie wymienić wszystkie marki motocykli polskich. Chociaż to już odległa historia, polskie motocykle są uznawane przez wielu za równie dobre maszyny, jak te produkowane przez fabryki radzieckie i niemieckie. Które z jednośladów warto zapamiętać? Jakie modele okazały się najlepsze? Oto marki, które tworzyły historię motocykli w Polsce:

  • Osa
  • WSK;
  • WFM;
  • SHL;
  • Junak.

Motocykle polskiej produkcji – na początek Osa

Rozpoczynamy od maszyny dla pań. Osa była jedynym skuterem, który wszedł do produkcji seryjnej. Stał się więc pierwszą całkowicie polską maszyną tego typu i od razu spotkał się z ciepłym przyjęciem i uznaniem również na scenie międzynarodowej. Odpowiedzialna za jego wypuszczenie na rynek była Warszawska Fabryka Motocykli (WFM). Polskie motocykle z tej fabryki były znane z solidności i służyły motocyklistom przez dziesiątki lat. Osa występowała w dwóch wersjach – M50 o mocy 6,5 KM i M52 o mocy 8 KM. Skuter zapewniał bardzo wysoki komfort jazdy i z sukcesami występował też w rajdach terenowych np. Sześciodniówkach.

Polskie motocykle WSK

Jakie jeszcze były polskie marki motocykli? W przypadku tego jednośladu historia jest niezwykle ciekawa. Na samym początku produkcji w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku stawiano na te same konstrukcje, co w WFM. Jednak z czasem polskie motocykle M06 wytwarzane w Świdniku zaczęły być lepsze pod względem technicznym i konkurencyjne cenowo. Różnica między konstrukcjami była na tyle widoczna, że WFM-ka zaczęła tracić na znaczeniu. Produkcja „wueski” szła na tyle dobrze, że podczas 30 lat od wprowadzenia na rynek stworzono aż 22 różne wersje motoru. Zakres ich pojemności to 125-175 cm3. Maszyny WSK miały 3- lub 4-stopniowe skrzynie biegów. Do dzisiaj na polskich drogach widać tysiące tych pięknych motocykli.

Polskie motocykle WFM – tania i prosta konstrukcja

Nieco wcześniej WFM rozpoczęło sprzedaż modelu M06 w Warszawie. Był rok 1954, gdy pierwsze polskie motocykle spod znaku WFM wyjechały z fabryki. W założeniu inżynierów i szefów zakładu motor ten miał być prosty w serwisowaniu i obsłudze, tani oraz wytrzymały. Plany zrealizowano i motor zyskał sporą popularność. Chociaż stosowano w nim silnik jednocylindrowy o pojemności 123 cm3, był nawet żwawym motocyklem. W zależności od wersji (było ich 3) dysponował mocą z zakresu 4,5-6,5 KM. Po 12 latach produkcję zakończono, a „wuefemka” przeszła do historii w 1966 roku.

Zobacz też:
Ubezpieczenie motocykla – poznaj ceny i sprawdź, jak zaoszczędzić!

Motocykl polski SHL – historia sprzed II WŚ

Huta Ludwików, znana obecnie jako Zakłady Wyrobów Metalowych SHL, produkowała wypuszczony na rynek w 1938 roku motocykl SHL 98. Niestety, wybuch wojny zatrzymał produkcję. Jednak po zakończeniu działań wojennych ją wznowiono. Polskie motocykle SHL 98 dysponowały silnikiem jednocylindrowym o mocy 3 KM. Sama jednostka bazowała na konstrukcji Villiers 98 cm3 i stąd nazwa polskiego jednośladu. Z czasem z linii produkcyjnych zjechały dwa inne modele (o mocy odpowiednio 6,5 i 9 KM). Zakończenie produkcji nastąpiło w roku 1970. Co interesujące, SHL tworzyła również polskie motocykle sportowe i rajdowe, a konkretnie model – RJ2.

Ciężkie motory produkowane w Polsce – Junak

Na zakończenie listy coś naprawdę mocnego – SFM Junak. Wszystkie opisywane w artykule maszyny dysponowały dwusuwowymi jednostkami nieprzekraczającymi 200 cm3 pojemności. Junak natomiast od początku miał być motorem ciężkim, dlatego zastosowano w nim 4-suwowy silnik o pojemności 349 cm3. Taka konstrukcja miała moc 17 lub 19 KM (w zależności od wersji) i moment obrotowy na poziomie 27,5 Nm. Mimo dużej masy własnej (170 kg bez paliwa i wyposażenia) motocykl ten nie był przesadnie paliwożerny. Zwykle wystarczało mu 4,5 litra na 100 kilometrów. Co ciekawe, polskie motocykle Junak były oferowane również w wariancie B-20 w formie trójkołowca.

Polskie motocykle obecnie

Ostatnim seryjnie produkowanym polskim motorem była WSK-a. W 1985 roku ostatni jej egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w Świdniku, co tak naprawdę zakończyło dzieje polskich motocykli. Chociaż na rynku można kupić nowe motory o nazwach Romet czy Junak, to jednak są one jedynie bazującą na sentymencie próbą przywołania dawnych legend. To zagraniczne konstrukcje, które nie mają nic wspólnego z polskimi ikonami motoryzacji.

Polski motocykl to maszyna, o której dawniej marzyło wiele osób. Dziś czasy są inne, ale nadal nie brakuje fanów klasycznych konstrukcji. Polskie motocykle, które opisaliśmy, zasługują na miano kultowych. Jeśli chciałbyś mieć jeden z nich, wcale nas to nie dziwi!

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Naprawy

Akumulator często odmawia posłuszeństwa po mroźnej nocy. Warto jednak wiedzieć o tym, że problemy sygnalizuje dużo wcześniej. Zazwyczaj w postaci drobnych oznak. Jak je...

Dokumenty

Zbliża się koniec Twojego ubezpieczenia komunikacyjnego? Pewnie w popłochu szukasz najlepszego rozwiązania. Niekiedy będzie to niższa opłata, innym razem poszerzenie zakresu ubezpieczenia. W każdym...

Wiadomości

Kolbuszowa – Mielec. Do śmiertelnego wypadku doszło we wtorek 25 stycznia po godz. 9.00 na drodze wojewódzkiej nr 875. Ze wstępnych ustaleń policjantów wynika,...

Wiadomości

Lamborghini powoli zaczyna podążać w kierunku elektryfikacji marki. 2022 rok ma być ostatnim, w którym włoski producent planuje oferować jedynie samochody wyposażone w silnik...

Wiadomości

Kraków. Autobus elektryczny Irizar IE Tram kursuje po ulicach miasta. Hiszpański pojazd wyjechał na linie 169, a niebawem obsłuży również linie 124 i 424....

Naprawy

Komfortowe prowadzenie samochodu jest bardzo ważne dla twojego bezpieczeństwa. Szarpanie przy ruszaniu może negatywnie wpłynąć na twoje skupienie podczas jazdy. Zobacz, co może być...

Naprawy

Warsztat samoobsługowy jest nowością na rynku. Pozwala on na odpłatne skorzystanie z dobrze wyposażonego miejsca, w którym samodzielnie naprawisz swój samochód. Co powinieneś o...

Samochody

Docieranie silnika nie jest we współczesnych modelach tak ważne, jak w starszych. Mimo to błędem jest sprawdzanie możliwości nowego samochodu już podczas pierwszej trasy....

Naprawy

Filtr gazu jest jednym z najważniejszych elementów instalacji LPG w pojeździe. Gaz wciąż jest popularnym paliwem. Zawdzięcza to głównie swojej niskiej cenie. Co powinieneś...

Naprawy

Jak czytać oznaczenia oleju silnikowego? Przyglądając się olejom silnikowym, zauważysz, że mają one na opakowaniach specjalne oznaczenia. Zrozumienie ich znaczenia jest niezbędne, by wybrać...

Zobacz także

Naprawy

Komfortowe prowadzenie samochodu jest bardzo ważne dla twojego bezpieczeństwa. Szarpanie przy ruszaniu może negatywnie wpłynąć na twoje skupienie podczas jazdy. Zobacz, co może być...

Samochody

Mało kto zwraca uwagę na słupki drogowe w trakcie jazdy samochodem. Tymczasem pełnią one znacznie więcej funkcji niż tylko ostrzeganie przed skrajem jezdni. Co...

Samochody

Docieranie silnika nie jest we współczesnych modelach tak ważne, jak w starszych. Mimo to błędem jest sprawdzanie możliwości nowego samochodu już podczas pierwszej trasy....

Samochody

Przestronny, komfortowy, bezpieczny – idealny dla licznej, wielopokoleniowej rodziny. Kiedyś samochód 7-osobowy pozostawał w sferze marzeń, dziś coraz więcej producentów oferuje realną, ciekawą alternatywę...

Wiadomości

Dacia 2021 rok niewątpliwie zaliczy do udanych. Producent ten sprzedał w sumie 537 095 egzemplarzy co jest rekordowym rezultatem w historii marki. To z...

Samochody

Zmiana samochodu stanowi dla każdego kierowcy duże wydarzenie. Zgłoszenie nabycia pojazdu to procedura, którą musi przejść każdy kupujący. Poniższy poradnik sprawi, że wszystkie formalności...

Naprawy

Warsztat samoobsługowy jest nowością na rynku. Pozwala on na odpłatne skorzystanie z dobrze wyposażonego miejsca, w którym samodzielnie naprawisz swój samochód. Co powinieneś o...

Samochody

Dobrze byłoby nie musieć myśleć o tym, jak wyjechać z zaspy. Jednak śnieżna zima „zaskakuje” kierowców tak samo, jak drogowców. Zapoznaj się z tym...