Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

motocykle sportowe
motocykle sportowe

Motocykle

Szybkie motocykle sportowe – wybór najlepszych modeli

Motocykle sportowe nazywane są także ścigaczami. Wiele osób marzy o sportowych motorach, ponieważ mają świetne osiągi. Chociaż motocykle te zachęcają do szybkiej jazdy, trzeba nimi sterować z rozsądkiem. Co warto o nich wiedzieć?

Jeśli chociaż raz widziałeś wyścig na wyspie Man, bez zająknięcia powiesz, o co w nim chodzi. Motocykle sportowe utrzymują ekstremalne prędkości na torach ulicznych, a ci, którzy ich dosiadają, są nieustraszeni. I o to właśnie w typowych „sportach” chodzi – najważniejsze rzeczy to moc, przyspieszenie, prędkość, aerodynamika i hamowanie. Nic więcej.

Co charakteryzuje prawdziwe sportowe motocykle?

Popularne ścigacze to maszyny maksymalnie nastawione na osiągi. Nadają się przede wszystkim do jazdy po torze wyścigowym. Jeśli chcesz wyruszyć na ulice, wiąże się to ze sporymi kosztami eksploatacyjnymi. Motocykle sportowe palą całkiem sporo, i mają niesamowitą moc. Ich cecha to także ogromne hamulce. Ścigacze zmuszają ridera do przybrania nienaturalnej pozycji podczas jazdy.

Komfort jazdy? Raczej nie na ścigaczu

Wyróżniającym elementem konstrukcji superbike’ów jest zawieszenie. To dzięki niemu podczas wytracania ogromnych prędkości przedni widelec nie wbija się maksymalnie, a tylne koło nie podnosi się nagle. Ma to jednak swoje konsekwencje podczas jazdy codziennej i odbija się na samopoczuciu motocyklisty. Siedzenie jest bowiem twarde i niewygodne.

Sportowe motory i podział na kategorie

Zasadniczo nie ma formalnego rozgraniczenia wewnątrz samej kategorii motocykli sportowych. Daje się jednak zauważyć, że maszyny o mniejszych jednostkach napędowych nazywane są lekkimi (zazwyczaj do 500 cm³), te o litrażu do 750 cm³ to egzemplarze średnie, a motocykle powyżej tej granicy noszą nazwę superbike’ów. Ostatnie z nich zazwyczaj mają silniki o pojemności przynajmniej jednego litra.

Motocykle sportowe – czy amator znajdzie coś dla siebie?

Dla amatora jazdy na jednośladzie nie poleca się w zasadzie żadnej z tych kategorii. Dlaczego? Chodzi o bezpieczeństwo. Pozycja na motocyklu sportowym ma kluczowe znaczenie dla stabilności i środka ciężkości pojazdu. Jeśli nie dostosujesz jej do pokonywanego zakrętu lub najedziesz na przeszkodę (nawet niewielką), może skończyć się to upadkiem. A wtedy piękne plastiki nadają się tylko do wymiany.

Zobacz też:
Najlepsze gadżety motocyklowe na prezent i nie tylko!

Motocykle sportowe – rodzaje i producenci

Nieoficjalny podział maszyn sportowych jest ci już znany. Trzeba jeszcze odróżnić od siebie egzemplarze wyczynowe i sportowe. Pierwsze z nich to motocykle sportowe zarezerwowane do profesjonalnych zawodów. Ich konstrukcja oraz możliwości znacznie przebijają wersje ucywilizowane. Te natomiast są jedynie zamiennikiem, który ze swoim pierwowzorem ma wspólny głównie wygląd.

Najpopularniejsi producenci sportowych motorów

A jaki producent dostarczał na przestrzeni lat najlepsze sportowe motory? Słynne marki to:

●       Aprilia;

●       BMW;

●       Ducati;

●       Honda;

●       Kawasaki;

●       Suzuki;

●       Triumph;

●       Yamaha.

Wybieramy sporta, czyli motocykl sportowy do 20 tysięcy

Co ciekawego w zakładanym budżecie może wpaść ci w ręce? Oto kilka propozycji.

Yamaha YZF-6R 600

Nowe motocykle sportowe 600 powoli wymierają, a ten egzemplarz to ostatni Mohikanin. Dlaczego? Bo norma emisji spalin Euro 4 skutecznie powstrzymała ich rozwój. Przestały być konkurencyjne. Jednak ten model zdaje się przeciwstawiać sytuacji. Zapewnia mniej mocy, niż mogłoby się wydawać i naszpikowany jest elektroniką na każdym kroku. Spełnia normy i oczekiwania riderów, bo czerpie mnóstwo z R1.

Kawasaki ZX-6R Ninja

Szukasz motocykli sportowych do stuntu? Ten będzie rewelacyjny. Na pewno 134 KM to ogromna wartość, jak na motor mający nieco ponad pół litra pojemności. W opinii motocyklistów jest to jeden z lepszych modeli w swojej klasie. Charakteryzuje się perfekcyjnym zawieszeniem i świetnymi właściwościami jezdnymi. Pozycja nie jest też tak męcząca nawet przy wielokilometrowej trasie. Zdecydowanie to jedna z lepszych opcji wśród sześćsetek.

Triumph Street Triple 675 R

Niezwykle sportowy naked w zestawieniu. Trzycylindrowy silnik zapewnia fantastyczne osiągi, szczególnie gdy dodamy niską wagę i bardzo sztywne sportowe zawieszenie. W zakładanym budżecie 20 tys. złotych – jak najbardziej do znalezienia. I nie będzie to sztuka do remontu.

Yamaha MT09

Z przeznaczeniem raczej do miasta, bo ten model charakteryzuje się wyjątkowo miękkim zawieszeniem. Motocykle sportowe są zazwyczaj twarde i sztywne. Ten natomiast trzeba przystosować odpowiednimi częściami, jeśli ma się zachowywać tak, jak egzemplarze opisane wyżej. Poza tym – to jeden z lepszych „litrów” w tym budżecie.

Zobacz też:
Silnik 125 2T – co warto wiedzieć?

Honda CBR 1000 RR

Jeśli powyższe modele wydawały ci się nieco nudnawe, przechodzimy do konkretów. Dostajesz do dyspozycji rzędowy czterocylindrowy silnik o mocy 217 KM, a masa motocykla nie przekracza 202 kilogramów. Co ciekawe, Honda idzie od dołu obrotów i nie brakuje jej mocy w żadnym zakresie. Świetnie się prowadzi, choć nieco toporniej w zakrętach. Tylko to spalanie w granicach 8 litrów… Ale nie dziwmy się – coś za coś.

Motocykle sportowe 125 – czy to aby nie paradoks?

Wróćmy na chwilę do definicji motocykla sportowego – oszałamiające przyspieszenie, świetne hamulce, zwarta budowa i bardzo dobra aerodynamika. Czy motocykle sportowe mogą mieć więc 125 cm³ pojemności? Przekonajmy się.

Honda CBR 125

Sportowe trzy litery z Japonii na pierwszy rzut oka jakby nie pasują do tego motocykla. Jednak model ten pokazuje, że typowy sport wcale nie musi dużo palić, mieć sporego silnika i mnóstwa koni mechanicznych. Z dobrej górki można nim pojechać nawet 125-130 km/h. Spalanie – między 2,5 a 3,5 l/100 km. Więcej niż dobrze.

Suzuki GSX-R 125

„Erka” w nazwie ma mobilizować motocykl do wykrzesania z siebie jeszcze więcej, niż motocyklista się spodziewa. Suzuki wprowadziło na rynek właśnie taki egzemplarz najmniejszego z motocykli sportowych do swojej oferty. Moc 15 KM daje o sobie znać (o ile można tak powiedzieć) szczególnie w bardzo wysokim zakresie obrotów. Jakie są wady tych motocykli sportowych? Cena i dosyć słabe hamulce.

Aprilia RS 125

Odchodząca w zapomnienie maszynka jest nie kluczem, ale kopniakiem w drzwi do świata sportowych motocykli. Klasa 125 i 34 KM? To możliwe, ale tylko dlatego, że silnik to poczciwy dwutakt. Dobrze jedzie i jeszcze lepiej radzi sobie z opróżnianiem zbiornika paliwa. Za to można nim śmignąć nawet 170 km/h.

Jak widzisz, motocykle sportowe to nie tylko największe superbike’i. To także maszyny z nieco mniejszą jednostką, a nawet bardzo skromne jednocylindrówki. Teraz twoja wiedza na ich temat jest już o wiele większa, czas więc odpowiednio ją spożytkować. Udanych poszukiwań i szerokiej drogi!

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...