Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik d50b0
silnik d50b0

Motocykle

Silnik D50B0 w Derbi SM 50 – informacje na temat jednostki i motocykla

Silnik D50B0 jest kojarzony przede wszystkim z motorem Senda SM 50. Wyprodukował go hiszpański producent Derbi, a motocykl jest jednym z najpopularniejszych jednośladów na całym świecie. Sprawdź, co jeszcze warto wiedzieć.

Motory Derbi Senda SM 50 są często wybierane ze względu na niebanalną stylistykę, a także montowane jednostki napędowe. Bardzo dobrymi opiniami cieszy się zwłaszcza silnik D50B0. Warto nadmienić, że oprócz niego Derbi montowało też EBS/EBE i D50B1 w modelu SM50, a jednostką zbudowaną według konstrukcji D50B0 jest model Aprilia SX50. Dowiedz się więcej o pojeździe i silniku z naszego artykułu!

Silnik D50B0 do motoru Senda SM 50 – dane techniczne

Jednostka D50B0 to dwusuwowy, jednocylindrowy silnik na benzynę oktanową 95. W silniku zastosowano układ napędowy wyposażony w zawór zwrotny, a także system rozruchu obejmujący rozrusznik typu kickstarter.

Silnik D50B0 ma także układ smarowniczy z pompą olejową oraz system chłodzenia cieczą z pompą, chłodnicą i termostatem. Generuje moc maksymalną na poziomie 8,5 KM przy 9000 obr., a stopień sprężania wynosi 13:1. Z kolei średnica każdego cylindra to 39.86 mm, a skok tłoka równa się 40 mm. 

Derbi Senda SM 50 – cechy charakterystyczne motocykla

Warto też powiedzieć nieco więcej na temat samego motocykla. Był produkowany od 1995 do 2019 roku. Jego konstrukcja jest identyczna z jednośladem Gilera SMT 50. Projektanci zdecydowali się na zawieszenie przednie w postaci widelca hydraulicznego 36 mm, a zawieszenie tylne było wyposażone w amortyzator typu monoshock.

Za najbardziej efektowne wizualnie uważa się modele Derbi Senda 50 takie jak Xtreme Supermotard w wersji z czarnym lakierem, owiewką z podwójnymi reflektorami i stylową deską rozdzielczą. Z kolei do standardowego zastosowania w mieście najlepszym wyborem będzie jednoślad Derbi Senda 125 R o nieco większej wytrzymałości.

Specyfikacja techniczna Derbi SM50 z silnikiem D50B0

Prowadzenie pojazdu jest bardzo wygodne za sprawą 6-biegowej skrzyni biegów. Z kolei moc jest regulowana za sprawą wielopłytkowego przełącznika. Maszynę Derbi wyposażono też w oponę przednią 100/80-17 i tylną 130/70-17.

Za hamowanie odpowiadała tarcza hamulcowa umieszczona z przodu, a także pojedyncza tarcza hamulcowa z tyłu. W przypadku modelu SM 50 X-Race Derbi wyposażyło motocykl w zbiornik paliwa o pojemności 7 litrów. Maszyna ważyła 97 kilogramów, a rozstaw osi równał się 1355 mm.

Zobacz też:
Silnik 025 – czym się charakteryzuje? Jakie są dane techniczne tej jednostki napędowej? Czy motorynka to dobry wybór?

Odmiany motocykla Derbi SM50 – dokładny opis

Na rynku są dostępne rozmaite wersje motocykla od Derbi, także z silnikiem D50B0. Jednoślad Senda 50 jest dostępny w modelu Supermoto, limitowanej edycji DRD, która jest wyposażona w anodowane na złoto widelce Marzocchi, a także X-Treme 50R ze szprychowymi kołami, błotnikami MX, a także gąbczastymi oponami do jazdy terenowej.

Oprócz wymienionych różnic mają sporo cech wspólnych. Należy do nich na pewno identyczna podstawowa rama z belki stopowej, a także podłużny wahacz. Pomimo tego, że zawieszenie i koła nie są już takie same, to prowadzenie jednośladu z silnikiem 50 cc jest w każdym przypadku bardzo wygodne.

Modele motocykli po przejęciu marki Derbi przez Piaggio – czy jest jakaś różnica?

Marka Derbi została przejęta przez grupę Piaggio w 2001 roku. Modele motocykli po tej zmianie cechują się znacznie lepszą jakością wykonania. Mowa tutaj o pewniej działającym zawieszeniu i hamulcach w modelu Derbi Senda 50, a także detalach wpływających na lepszą prezencję, jak chromowany wydech w DRD Racing SM.

Warto rozejrzeć się za jednostką wyprodukowaną po 2001 roku. Motory Derbi SM 50, szczególnie z silnikiem D50B0, świetnie się sprawdzą jako pierwszy motocykl. Mają przyjemną dla oka stylistykę, są niedrogie w eksploatacji, a także rozwijają optymalną prędkość do 50 km/h co w zupełności wystarcza do bezpiecznego poruszania się po mieście.

Fot. główne: SamEdwardSwain via Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...