Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

Samochody

W jaki sposób działa sprzęgło samochodowe?

Każdy samochód napędzany silnikiem spalinowym oraz posiadający ręczną skrzynię biegów wyposażony jest w sprzęgło. Odpowiada ono za przeniesienie mocy oraz momentu obrotowego powstającego w silniku na pozostałe części układu napędowego i finalnie na koła. Umożliwia ono łagodne rozpoczęcie i zakończenie jazdy oraz płynną zmianę biegów w momencie poruszania się pojazdu. Sprzęgło jest na tyle ważnym elementem, że jego uszkodzenie lub awaria najpewniej uniemożliwią korzystanie z samochodu, ale mogą też stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa osób korzystających z samochodu – gdy do awarii dojdzie np. podczas wyprzedzania. Dlatego warto poznać jego budowę i zasadę działania.

Jak zbudowane jest sprzęgło samochodowe?

Mianem sprzęgła określa się element samochodu, który łączy i rozłącza wał napędowy z wałem napędzanym. Czynność ta może być realizowana w oparciu o różne technologie. Z tego względu wyróżnia się sprzęgła cierne oraz sprzęgła hydrokinetyczne często stosowane w samochodach z klasyczną skrzynią automatyczną. Są to dwa najpopularniejsze rodzaje sprzęgieł, które najczęściej występują we współczesnych samochodach. Pomimo różnic na poziomie zastosowanej technologii oraz poziomu skomplikowania, każde sprzęgło pełni w zasadzie taką samą funkcję. Odpowiada za przekazanie mocy generowanej w jednostce napędowej na skrzynię biegów i koła.

Choć na rynku dostępnych jest kilka wariantów sprzęgła, to nadal większość samochodów wyposażana jest w sprzęgła cierne. Jego popularność wynika z faktu, że jest to rozwiązanie o stosunkowo prostej konstrukcji, a co za tym idzie dość tanie w zakupie i serwisie. Sprzęgło cierne zbudowane jest z tarczy sprzęgłowej, zespołu dociskowego, koła zamachowego i łożyska wyciskowego. Każda z tych części pełni określone funkcje, a z tym związane jest oddziaływanie różnego rodzaju sił. Powodują one zużywanie się elementów, co może prowadzić do pogorszenia parametrów jezdnych pojazdu, a z czasem do awarii.

W jaki sposób sprzęgło przenosi moc i moment obrotowy?

Silnik generuje moment obrotowy, który nie może być przenoszony na pozostałe części układu napędowego w sposób ciągły. Gdyby tak było, to zmiana biegu w czasie jazdy byłaby praktycznie niewykonalna, skrzynia biegów uległaby uszkodzeniu, a silnik gasłby podczas każdej próby zatrzymania pojazdu. W celu rozwiązania tego problemu powstało sprzęgło. Jego zadaniem jest chwilowe rozłączenie wału napędowego i napędzanego, co w praktyce oznacza możliwość tymczasowego przerwania przenoszenia momentu obrotowego bez konieczności gaszenia silnika.

Podczas przekazywania mocy powstającej w jednostce napędowej na układ jezdny sprzęgło jest obciążane wysokim siłami tarcia.. Wciskając pedał sprzęgła tarcza sprzęgłowa i dociskowa odsuwają się od siebie. W tym momencie moc nie jest przenoszona i możliwa staje się np. zmiana biegu lub spokojne ruszenie z miejsca. Puszczanie pedału sprzęgła powoduje, że łożysko dociskowe, zaczyna oddziaływać na docisk sprzęgła. Ten z kolei płynnie dociska tarczę sprzęgła do koła zamachowego. Tarciu towarzyszy powstawanie wysokich temperatur, które dochodzą nawet do 100 stopni Celsjusza. Prawidłowa praca tarczy sprzęgłowej w takich warunkach jest możliwa dzięki odpornej na wysokie temperatury oraz tarcie okładzinie ciernej. W ten sposób moment obrotowy zaczyna być przenoszony do skrzyni biegów, a w następnej kolejności na koła pojazdu, dając możliwość przyspieszenia.

Zobacz też:
Sprzedaż samochodu firmowego w świetle prawa podatkowego – jak pozbyć się auta najkorzystniej?

Które elementy sprzęgła psują się najczęściej?

Sprzęgło to element pojazdu, którego żywotność w głównej mierze zależy od stylu oraz techniki jazdy kierowcy. Ruszanie na innym biegu niż 1, jazda na tzw. “półsprzęgle”, czy zbyt szybkie puszczanie pedału sprzęgła to tylko niektóre błędy, które przyczyniają się do zwiększonego zużycia i awarii. A uszkodzone sprzęgło może oznaczać zmniejszenie bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. Dlatego każde objawy awarii należy konsultować z mechanikiem. Co psuje się najczęściej?

Okładzina cierna tarczy sprzęgłowej

Okładzina cierna to element, który nawet przy umiejętnej jeździe ulega stopniowemu zużyciu. W momencie kiedy jej grubość staje się zbyt mała, prawidłowa praca sprzęgła zaczyna być utrudniona. Najważniejszym objawem takiej sytuacji są ślizganie się sprzęgła, gwałtowny wzrost obrotów silnika przy jednoczesnym braku wzrostu prędkości oraz mocniejsze niż zazwyczaj nagrzewanie się sprzęgła. Ponadto sygnałem do wymiany okładziny ciernej mogą być problemy z ruszaniem czy pokonywaniem wzniesień.

Łożysko wyciskowe

Jest to ważna część odpowiedzialna za przenoszenie siły z pedału oraz siłownika na sprężynę talerzową w docisku zwaną też słoneczkiem. Element ten przenosi duże obciążenie co nie pozostaje obojętne na jego żywotność. Wraz z rosnącym zużyciem łożysko wyciskowe zaczyna pracować coraz głośniej, wycie czy huczenie nasilające się w momencie wciskania pedału sprzęgła to podstawowe sygnały do sprawdzenie poprawności działania tego elementu. Łożysko wyciskowe, zwane też czasem łożyskiem oporowym, w niektórych samochodach połączone jest w jednej obudowie z siłownikiem hydraulicznym. Mówimy wtedy o wysprzęgliku centralnym. Niezależnie od zastosowanej technologii, łożysko oporowe zużywa się szybciej w samochodach, w których często zmieniane są biegi – np. tych które poruszają się głównie w mieście. Zaleca się wymianę łożyska oporowego, każdorazowo przy wymianie sprzęgła.

Koło zamachowe

Tradycyjne – sztywne koła zamachowe – to elementy zasadniczo bezawaryjne. Jednomasowe koło zamachowe może zostać uszkodzone, w wyniku skrajnych zaniedbań właściciela samochodu. Powierzchnia cierna może zostać zniszczona w wyniku długotrwałego użytkowania zużytego sprzęgła. Wtedy dochodzi do wytworzenia bardzo wysokich temperatur wywołanych ciągłym uślizgiem tarczy. Dodatkowo destrukcyjnie mogą działać nity tarczy sprzęgłowej które w wyniku nadmiernego wytarcia okładzin, zaczną dotykać talerza koła zamachowego.

Zobacz też:
Tabliczka znamionowa – podstawowy atrybut auta

Inaczej jest z kołem dwumasowym – ze względu na bardziej skomplikowaną budowę ulega zużyciu w trakcie eksploatacji. Jednak kierowca może znacząco wpłynąć na żywotność dwumasy. Główną przyczyną przedwczesnego uszkodzenia koła zamachowego dwumasowego jest częsta jazda przy zbyt wysokiej lub zbyt niskiej prędkości obrotowej silnika oraz gwałtowne ruszanie i hamowanie silnikiem. Głównym objawem uszkodzonej dwumasy jest hałas dobiegający z silnika towarzyszący włączaniu i wyłączaniu zapłonu, nierówna i przerywana praca silnika czy szarpnięcia towarzyszące zmianie biegów w czasie jazdy.

Jak dobrać odpowiednie sprzęgło do samochodu?

Skąd wiedzieć, które sprzęgło będzie pasować do konkretnego modelu samochodu? Nie jest to takie trudne jakby mogło się wydawać – każdy kierowca może zrobić to samodzielnie. W sklepie internetowym sprzegla24.pl za pomocą intuicyjnej wyszukiwarki bez problemu znajdziesz sprzęgło, koło dwumasowe oraz zestawy części dedykowane Twojemu samochodowi.

Jak to działa? Załóżmy, że samochód którym jeździsz to Chevrolet Orlando 2.0 D 131KM/96KW. Potrzebujesz wymienić zestaw sprzęgła z kołem dwumasowym. W wyszukiwarce wybierasz odpowiednio markę, model i silnik swojego samochodu, a następnie kategorię części, która Cię interesuje. Tym sposobem wiesz, że pasujący do Twojego auta zestaw sprzęgła i dwumasy to VALEO 878003.

Sprawdź produkt na sprzegla24.pl

Ponadto, eksperci pracujący w sklepie internetowym sprzegla24.pl dodatkowo zweryfikują dobrane dla Ciebie części na podstawie nr VIN, co wyeliminuje możliwość pomyłki.

Przy wymianie części samochodowych zawsze warto samodzielnie wykonać research cenowy. Niejednokrotnie jesteśmy w stanie samo zamówić nowe części za niższą kwotę niż zaproponuje nam to warsztat samochodowy.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Rowery to chętnie wybierany środek transportu, zarówno do celów rekreacyjnych, jak i również jako alternatywa dla komunikacji miejskiej i samochodów. Aby jednak na długo...

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....