Co to jest napęd hybrydowy, jak działa i jakie są jego zalety?

Auta hybrydowe wyjechały na ulice, a dziś są bardziej ekonomiczną i ekologiczną alternatywą dla znanych rodzajów napędów. Ich innowacyjność polega na wykorzystaniu energii elektrycznej oraz mocy silnika spalinowego. Te dwa układy działają pojedynczo lub w trybie mieszanym w zależności od tego, jakie warunki spotykamy na drodze i jak wygląda nasz styl jazdy.

  • Ładowanie samoczynne lub możliwość ładowania

W zależności od rodzaju napędu hybrydowego ładuje się on samoczynnie, np. podczas postojów, najlepiej wykorzystując energię oraz nie wymuszając dodatkowych kroków, pozwalających na oszczędną jazdę. W takim typie układu można zazwyczaj przejechać krótsze odcinki drogi, ale sprawdza się on np. w jeździe po mieście. Jeśli potrzebujemy większego zasięgu, np. na ekonomiczny dłuższy dojazd do pracy lub wycieczkę, wybierzmy hybrydę z akumulatorem, który umożliwia ładowanie z sieci zewnętrznej. Oba rozwiązania są wygodne i dopasowane do konkretnych potrzeb kierowców.

  • Ekologiczny wybór

Hybrydowe samochody Mazdy przewyższają najbardziej restrykcyjne normy spalania. Nie straszne im nawet zielone strefy wydzielone w niektórych miastach. W połączeniu z najczystszym silnikiem e-Skyactiv stają się wyborem bardziej ekologicznym. Przykładowo przestronny SUV Mazdy osiąga emisję dwutlenku węgla na poziomie tylko 33 g.

  • Niższe zużycie paliwa

Ekologiczna jazda ma wpływ również na ekonomię. W czasach podwyżek cen paliw auto, które pali o wiele mniej niż podobny model z napędem wyłącznie silnikowym, staje się najlepszym sposobem na oszczędzanie. Najmocniejsza hybryda Mazdy, czyli nowy SUV CX-60 z mocą ponad 300 koni mechanicznych spala w trybie mieszanym tylko 1,5 l paliwa na 100 km.

  • Komfortowa, płynna jazda

Przestawiając się na tryb elektryczny, nie odczujemy zmiany w komforcie jazdy. Wprost przeciwnie – dzięki zwiększonemu momentowi obrotowemu będzie ona cichsza, bardziej wydajna i dynamiczna. Samochody elektryczne doskonale sprawdzają się nie tylko w miastach, ale też na nieutwardzonych drogach. Jazda jest bardziej płynna, dźwięk przyjemny, a start łagodny.

Miękka hybryda to układ, który pozwala na korzystanie ze wszystkich wymienionych zalet. Jest jednak jednym z trzech rodzajów napędu tego typu. Sprawdźmy, czym różni się od hybrydy pełnej i plug-in.

Rodzaje napędów hybrydowych – czym różni się miękka hybryda od hybrydy pełnej i plug-in?

Do tej pory opracowano i wypuszczono do użytku trzy rodzaje napędów hybrydowych w samochodach osobowych:

  • Hybryda pełna HEV

To właśnie rodzaj hybrydy, który najlepiej sprawdza się w jeździe po mieście, ponieważ ładuje się samoczynnie podczas jazdy na silniku spalinowym i hamowania i pozwala na pokonanie krótkich tras. Jej zasięg to około 2 kilometry bezemisyjnej jazdy. Silnik elektryczny jest tutaj więc tylko wspomaganiem dla klasycznego układu. Samochody z pełną hybrydą doceniane są za znaczną poprawę dynamiki i płynności jazdy, co dobrze sprawdza się na miejskich drogach.

  • Hybryda plug-in PHEV

Tego typu hybryda ma wbudowany wysokonapięciowy akumulator, który można doładować z zewnętrznego źródła, czyli z gniazdka elektrycznego dostępnego np. na stacjach benzynowych. Pozwala więc na pokonywanie znacznie dłuższych tras niż układ HEV. Zazwyczaj można w ten sposób bezemisyjnie przejechać do 100 km.

  • Hybryda miękka MHEV

W samochodach z miękką hybrydą układ elektryczny działa w służbie silnika spalinowego oraz systemów elektrycznych. Zajmuje się poprawą osiągów oraz występuje w funkcji rozrusznika i alternatora. Dzięki niej możliwe jest m.in. wykorzystanie systemu start-stop, który oszczędza energię i paliwo podczas długich postojów. Silnik jest wyłączany, np. wtedy, kiedy zbyt długo czekasz na przejściu dla pieszych lub stoisz w korku. Co zyskujesz? Zdecydowanie lepsze osiągi, wyższy komfort jazdy znany z samochodów hybrydowych oraz niższe zużycie paliwa.

Układ Mazda M-Hybrid – jak działa miękka hybryda Mazdy?

W układzie Mazda M-Hybrid, czyli miękkiej hybrydy zastosowano mały generator prądu ISG. Dzięki temu możliwe jest gromadzenie i wykorzystywanie energii, która w klasycznych autach jest wytracana. Dzieje się tak zwłaszcza podczas zmniejszania obrotów i hamowania. W przypadku aut hybrydowych MHEV wspomniany generator prądu działa wraz z rozrusznikiem i może wykorzystać tę energię do płynniejszego, szybszego uruchamiania silnika. Okazuje się więc, że w momencie największego poboru energii, jest ona po prostu dostarczana i w konsekwencji auto mniej pali.

Gdzie gromadzi się odzyskana energia w samochodach Mazdy? Są one wyposażone w niewielki, ale w pełni wystarczający w tym typie hybrydy akumulator 24 V. Zasila on auto w energię nie tylko podczas startu, ale też przy zmianie biegów, co wpływa na dynamikę i efektywność przyspieszenia. Ponadto paliwo nie jest wykorzystywane do uruchamiania nowoczesnych systemów, które mają poprawić komfort kierowcy i stworzyć warunki do odczucia Jinba ittai, czyli charakterystycznej dla Mazdy jedności człowieka z maszyną.

Poznaliśmy już zalety napędów hybrydowych, które dotyczą również układów miękkich MHEV. Jakie specyficzne korzyści niesie za sobą właśnie taki typ wspomagania elektrycznego?

  • Brak konieczności ładowania samochodu (ładowanie samoczynne, bezobsługowe podczas hamowania i postoju);
  • wykorzystywanie systemu start-stop i wyłączanie silnika przy dłuższych postojach (oszczędność paliwa i zasobów oraz mniej emisyjna jazda);
  • łagodniejszy, płynniejszy, szybszy start dzięki współpracy generatora prądu z rozrusznikiem;
  • ekonomiczna obsługa najnowocześniejszych systemów elektrycznych i pokładowych, które dbają o komfort i bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów;
  • większa dynamika jazdy dzięki dodatkowej mocy podczas zmiany biegów;
  • odciążenie alternatora;
  • obniżenie emisji spalin podczas jazdy z niską prędkością, uruchamiania silnika i ruszania.

Mazda M-Hybrid – w jakich modelach Mazdy jest dostępna miękka hybryda? 

Miękka hybryda Mazda M-Hybrid występuje w parze z ultranowoczesnym silnikiem benzynowym e-Skyactiv X, który łączy zalety układów benzynowych i wysokoprężnych oraz wpływa na obniżenie zużycia paliwa oraz emisji spalin. Taka rewolucyjna para występuje w modelach Mazda3 oraz Mazda CX-30.

Mazda3 z miękką hybrydą M-Hybrid

Mazda3 uznawana jest za model kompaktowy. Występuje w dwóch wariantach: sportowej hatchback oraz eleganckiej wersji sedan. Wybierać można również spośród dwóch dostępnych jednostek napędowych z serii Skyactiv:

  • e-Skyactiv X o napędzie 180 koni mechanicznych, 2-litrowy. Wersja z 6-biegową skrzynią mechaniczną pozwala na uzyskanie spalania na poziomie 5,5 l/100 km. Wariant z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów pali 6,1 l/100 km;
  • e-Skyactiv X o napędzie 180 koni mechanicznych, 2-litrowy, z napędem na obie osie. W wersji ze skrzynią manualną spala 6,0 l/100 km, a z automatyczną 6,5 l/100 km.

Mazda3 to doskonały samochód miejski, który dynamicznie będzie poruszać się w trudnych warunkach ruchu po ulicach oraz efektywnie wykorzystywał moc zarówno w korkach, jak i na drogach szybkiego ruchu.

Mazda CX-30 z miękką hybrydą M-Hybrid

Dla miłośników aktywnej jazdy i dalszych wypraw po trudniejszych drogach stworzony został nowoczesny i zgrabny SUV Mazda CX-30. Ten model również dostępny jest w dwóch wariantach:

  • ze 180-konnym, 2-litrowym silnikiem e-Skyactiv X. W wersji ze skrzynią manualną zużywa 5,6 l paliwa na 100 km, a w automacie 6,1 l/100 km;
  • ze 180-konnym, 2-litrowym silnikiem e-Skyactiv X i napędem na wszystkie osie. Tak duże auto może pochwalić się niskim spalaniem: 6,0 l/100 km w wersji manualnej i 6,6 l/100 km.

Artykuł promocyjny

Archiwum: luty 2023