Porady

Miękka hybryda – na czym polega i jak działa ten napęd hybrydowy?

Chociaż samochody hybrydowe zyskują na popularności dopiero od stosunkowo krótkiego czasu, pracę nad tego typu układem rozpoczęły się już przed 1900 rokiem. Właśnie wtedy zaprojektowano pierwszy taki samochód. Była to jednak tylko nowinka technologiczna, która musiała doczekać się swojego rozwinięcia, by dopiero pod koniec lat 90. XX wieku trafić do szerokiej produkcji. Dziś ta technologia rozwinęła się w kilka wariantów, m.in. miękkiej hybrydy. Sprawdź, na jak działa ten układ w Mazda M-Hybrid.

Co to jest napęd hybrydowy, jak działa i jakie są jego zalety?

Auta hybrydowe wyjechały na ulice, a dziś są bardziej ekonomiczną i ekologiczną alternatywą dla znanych rodzajów napędów. Ich innowacyjność polega na wykorzystaniu energii elektrycznej oraz mocy silnika spalinowego. Te dwa układy działają pojedynczo lub w trybie mieszanym w zależności od tego, jakie warunki spotykamy na drodze i jak wygląda nasz styl jazdy.

  • Ładowanie samoczynne lub możliwość ładowania

W zależności od rodzaju napędu hybrydowego ładuje się on samoczynnie, np. podczas postojów, najlepiej wykorzystując energię oraz nie wymuszając dodatkowych kroków, pozwalających na oszczędną jazdę. W takim typie układu można zazwyczaj przejechać krótsze odcinki drogi, ale sprawdza się on np. w jeździe po mieście. Jeśli potrzebujemy większego zasięgu, np. na ekonomiczny dłuższy dojazd do pracy lub wycieczkę, wybierzmy hybrydę z akumulatorem, który umożliwia ładowanie z sieci zewnętrznej. Oba rozwiązania są wygodne i dopasowane do konkretnych potrzeb kierowców.

  • Ekologiczny wybór

Hybrydowe samochody Mazdy przewyższają najbardziej restrykcyjne normy spalania. Nie straszne im nawet zielone strefy wydzielone w niektórych miastach. W połączeniu z najczystszym silnikiem e-Skyactiv stają się wyborem bardziej ekologicznym. Przykładowo przestronny SUV Mazdy osiąga emisję dwutlenku węgla na poziomie tylko 33 g.

  • Niższe zużycie paliwa

Ekologiczna jazda ma wpływ również na ekonomię. W czasach podwyżek cen paliw auto, które pali o wiele mniej niż podobny model z napędem wyłącznie silnikowym, staje się najlepszym sposobem na oszczędzanie. Najmocniejsza hybryda Mazdy, czyli nowy SUV CX-60 z mocą ponad 300 koni mechanicznych spala w trybie mieszanym tylko 1,5 l paliwa na 100 km.

  • Komfortowa, płynna jazda

Przestawiając się na tryb elektryczny, nie odczujemy zmiany w komforcie jazdy. Wprost przeciwnie – dzięki zwiększonemu momentowi obrotowemu będzie ona cichsza, bardziej wydajna i dynamiczna. Samochody elektryczne doskonale sprawdzają się nie tylko w miastach, ale też na nieutwardzonych drogach. Jazda jest bardziej płynna, dźwięk przyjemny, a start łagodny.

Miękka hybryda to układ, który pozwala na korzystanie ze wszystkich wymienionych zalet. Jest jednak jednym z trzech rodzajów napędu tego typu. Sprawdźmy, czym różni się od hybrydy pełnej i plug-in.

Rodzaje napędów hybrydowych – czym różni się miękka hybryda od hybrydy pełnej i plug-in?

Do tej pory opracowano i wypuszczono do użytku trzy rodzaje napędów hybrydowych w samochodach osobowych:

  • Hybryda pełna HEV

To właśnie rodzaj hybrydy, który najlepiej sprawdza się w jeździe po mieście, ponieważ ładuje się samoczynnie podczas jazdy na silniku spalinowym i hamowania i pozwala na pokonanie krótkich tras. Jej zasięg to około 2 kilometry bezemisyjnej jazdy. Silnik elektryczny jest tutaj więc tylko wspomaganiem dla klasycznego układu. Samochody z pełną hybrydą doceniane są za znaczną poprawę dynamiki i płynności jazdy, co dobrze sprawdza się na miejskich drogach.

  • Hybryda plug-in PHEV

Tego typu hybryda ma wbudowany wysokonapięciowy akumulator, który można doładować z zewnętrznego źródła, czyli z gniazdka elektrycznego dostępnego np. na stacjach benzynowych. Pozwala więc na pokonywanie znacznie dłuższych tras niż układ HEV. Zazwyczaj można w ten sposób bezemisyjnie przejechać do 100 km.

  • Hybryda miękka MHEV

W samochodach z miękką hybrydą układ elektryczny działa w służbie silnika spalinowego oraz systemów elektrycznych. Zajmuje się poprawą osiągów oraz występuje w funkcji rozrusznika i alternatora. Dzięki niej możliwe jest m.in. wykorzystanie systemu start-stop, który oszczędza energię i paliwo podczas długich postojów. Silnik jest wyłączany, np. wtedy, kiedy zbyt długo czekasz na przejściu dla pieszych lub stoisz w korku. Co zyskujesz? Zdecydowanie lepsze osiągi, wyższy komfort jazdy znany z samochodów hybrydowych oraz niższe zużycie paliwa.

Układ Mazda M-Hybrid – jak działa miękka hybryda Mazdy?

W układzie Mazda M-Hybrid, czyli miękkiej hybrydy zastosowano mały generator prądu ISG. Dzięki temu możliwe jest gromadzenie i wykorzystywanie energii, która w klasycznych autach jest wytracana. Dzieje się tak zwłaszcza podczas zmniejszania obrotów i hamowania. W przypadku aut hybrydowych MHEV wspomniany generator prądu działa wraz z rozrusznikiem i może wykorzystać tę energię do płynniejszego, szybszego uruchamiania silnika. Okazuje się więc, że w momencie największego poboru energii, jest ona po prostu dostarczana i w konsekwencji auto mniej pali.

Gdzie gromadzi się odzyskana energia w samochodach Mazdy? Są one wyposażone w niewielki, ale w pełni wystarczający w tym typie hybrydy akumulator 24 V. Zasila on auto w energię nie tylko podczas startu, ale też przy zmianie biegów, co wpływa na dynamikę i efektywność przyspieszenia. Ponadto paliwo nie jest wykorzystywane do uruchamiania nowoczesnych systemów, które mają poprawić komfort kierowcy i stworzyć warunki do odczucia Jinba ittai, czyli charakterystycznej dla Mazdy jedności człowieka z maszyną.

Poznaliśmy już zalety napędów hybrydowych, które dotyczą również układów miękkich MHEV. Jakie specyficzne korzyści niesie za sobą właśnie taki typ wspomagania elektrycznego?

  • Brak konieczności ładowania samochodu (ładowanie samoczynne, bezobsługowe podczas hamowania i postoju);
  • wykorzystywanie systemu start-stop i wyłączanie silnika przy dłuższych postojach (oszczędność paliwa i zasobów oraz mniej emisyjna jazda);
  • łagodniejszy, płynniejszy, szybszy start dzięki współpracy generatora prądu z rozrusznikiem;
  • ekonomiczna obsługa najnowocześniejszych systemów elektrycznych i pokładowych, które dbają o komfort i bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów;
  • większa dynamika jazdy dzięki dodatkowej mocy podczas zmiany biegów;
  • odciążenie alternatora;
  • obniżenie emisji spalin podczas jazdy z niską prędkością, uruchamiania silnika i ruszania.

Mazda M-Hybrid – w jakich modelach Mazdy jest dostępna miękka hybryda? 

Miękka hybryda Mazda M-Hybrid występuje w parze z ultranowoczesnym silnikiem benzynowym e-Skyactiv X, który łączy zalety układów benzynowych i wysokoprężnych oraz wpływa na obniżenie zużycia paliwa oraz emisji spalin. Taka rewolucyjna para występuje w modelach Mazda3 oraz Mazda CX-30.

Mazda3 z miękką hybrydą M-Hybrid

Mazda3 uznawana jest za model kompaktowy. Występuje w dwóch wariantach: sportowej hatchback oraz eleganckiej wersji sedan. Wybierać można również spośród dwóch dostępnych jednostek napędowych z serii Skyactiv:

  • e-Skyactiv X o napędzie 180 koni mechanicznych, 2-litrowy. Wersja z 6-biegową skrzynią mechaniczną pozwala na uzyskanie spalania na poziomie 5,5 l/100 km. Wariant z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów pali 6,1 l/100 km;
  • e-Skyactiv X o napędzie 180 koni mechanicznych, 2-litrowy, z napędem na obie osie. W wersji ze skrzynią manualną spala 6,0 l/100 km, a z automatyczną 6,5 l/100 km.

Mazda3 to doskonały samochód miejski, który dynamicznie będzie poruszać się w trudnych warunkach ruchu po ulicach oraz efektywnie wykorzystywał moc zarówno w korkach, jak i na drogach szybkiego ruchu.

Mazda CX-30 z miękką hybrydą M-Hybrid

Dla miłośników aktywnej jazdy i dalszych wypraw po trudniejszych drogach stworzony został nowoczesny i zgrabny SUV Mazda CX-30. Ten model również dostępny jest w dwóch wariantach:

  • ze 180-konnym, 2-litrowym silnikiem e-Skyactiv X. W wersji ze skrzynią manualną zużywa 5,6 l paliwa na 100 km, a w automacie 6,1 l/100 km;
  • ze 180-konnym, 2-litrowym silnikiem e-Skyactiv X i napędem na wszystkie osie. Tak duże auto może pochwalić się niskim spalaniem: 6,0 l/100 km w wersji manualnej i 6,6 l/100 km.

Artykuł promocyjny

Dodaj komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Popularne wpisy: