Nürburgring to jeden z najpopularniejszych i najtrudniejszych torów wyścigowych, określanych mianem zielonego piekła. Na tym torze przez wiele lat odbywały wyścigi Grand Prix Niemiec. Na torze tym ścigają się na najlepsi. To trasa dla najbardziej wymagających. Cała pętla ma długość ponad 20 km. Znajdują się na niej aż 154 zakręty i liczne pułapki, z powodu których tor uznawany jest za jeden z najniebezpieczniejszych. Obecnie podczas najważniejszych imprez wykorzystywana jest krótsza część toru Nürburgring, która została stworzona w latach 80 – tych. Dłuższa i starsza trasa (powstała w latach 20 – tych) zlokalizowana jest w górach Eifel, w niemieckiej miejscowości Nürburg. Wiedzie m.in wokół zamku pochodzącego z okresu średniowiecza. Na torze Nürburgring nadal odbywają się zawody. Trasa ta często łączona jest z torem Formuły 1 (F1).

Nürburgring – historia powstania toru

Nürburgring to jeden z najpopularniejszych i najtrudniejszych, a przez to najbardziej wymagających torów wyścigowych. Jego historia sięga lat dwudziestych, kiedy to został zbudowany w górach Eifel, jako alternatywa dla niebezpiecznych wyścigów samochodowych odbywających się na drogach publicznych. Budowa toru została zakończona wiosną w 1927 roku. Składał się z dwóch części – północnej („pętla północna” Nordschleife) i południowej („pętla południowa” Südschleife). To właśnie na nim odbywały się zawody Grand Prix Niemiec, po drugiej wojnie światowej będące częścią zawodów Formuły 1. Początkowo wyścig na torze przewidziany był na 1000 km. Później zmieniono jego zasady zgodnie z którymi przybrał on formę wyścigu 24 godzinnego.

W latach 60 – tych tor stawała się coraz popularniejszy, ale też coraz bardziej niebezpieczny, co miało bezpośredni związek ze zwiększeniem się maksymalnych prędkości osiąganych przez samochody wyścigowe. Decyzja o jego modernizacji została wymuszona przez protestujących kierowców wyścigowych, którzy dostrzegali wciąż rosnący poziom zagrożenia podczas wyścigów. Pierwszy rekord na północnej pętli toru ustanowił jeden z najlepszych w tamtym okresie kierowców wyścigowych Niki Lauda. Udało mu się pokonać cały odcinek pętli w niecałe siedem minut. Niestety kierowca ten doświadczył na tym torze niezwykle niebezpiecznego wypadku. Kolejne rekordy na torze, choć już skróconym ustanowili Stefan Bellof i Timo Bernhard. Obydwaj kierowcy swoje rekordy osiągnęli w samochodach marki Porsche.

Nürburgring bywa nazywany „zielonym piekłem”. Pierwszy raz nazwy tej użył jeden z najpopularniejszych kierowców wyścigowych Jackie Stewart.

Nürburgring obecnie

Obecnie na torze Nürburgring wciąż odbywają się wyścigi w których biorą udział samochody osobowe. Aktualnie długość toru sięga w tradycyjnej formie nieco ponad 20 km, zaś w dłuższej ponad 24 km. Ta ostatnia połączona jest z torem F1. Jednym z najbardziej popularnych obecnie wyścigów jest organizowany każdego roku w czerwcu 24 godzinny wyścig weekendowy. Łączna liczba kierowców biorących w nim udział przekracza 700 osób, wśród których znajdują się zarówno zawodowcy, jak i amatorzy. Moc silników samochodów biorących udział w wyścigu waha się w granicach od około 100 do nawet 700 koni mechanicznych.

Co ciekawe aktualnie tor ten ma charakter drogi publicznej płatnej. Oznacza to, że na torze można pojeździć pod warunkiem uiszczenia stosownej opłaty i zakupie biletu. Dla kierowców posiadających odpowiednie uprawnienia, a także odpowiednie samochody przygotowywane są specjalne jazdy, w których mogą oni wziąć udział. Najczęściej organizowane są one przez cały tydzień w wyznaczonych godzinach. W czerwcu tego roku zakończone zostały prace modernizacyjne, które miały na celu wymianę asfaltu. Dzięki nim warunki jazdy na torze wciąż są bardzo dobre i umożliwiają jazdy publiczne.

Nürburgring – zaskakujące fakty o legendarnej trasie

Tor Nürburgring bez wątpienia zaliczany jest do jednego z najbardziej popularnych, nie tylko wśród kierowców wyścigowych, ale też miłośników tego sportu. Bezsprzecznie kojarzony jest on z wyścigami Formuły 1. Śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że ten tor jest wyjątkowy. Nic więc dziwnego, że od wielu już lat wzbudza duże zainteresowanie. Nie brakuje też ciekawostek na jego temat, które pozwalają nieco lepiej poznać. Dotyczą one przede wszystkim historii powstania toru, ale nie tylko.

Okazuje się, że tor Nürburgring powstał nie tylko ze względu na chęć poprawy bezpieczeństwa wyścigów prowadzonych na jego trasie, na długo przed jego budową, ale też w celu poprawy sytuacji materialnej ludzi żyjącej na tym terenie i zmniejszenie bezrobocia. Zabieg ten okazał się niezwykle skuteczny, bowiem na przestrzeni lat dwóch lat, zatrudnienie przy budowie toru znalazło łącznie około 25 000 osób. Kwota jaką pochłonęła owa budowa sięga równowartości około 36 milionów euro.

Poza wieloma udanymi wyścigami, licznymi zwycięstwami i wieloma pozytywnymi emocjami z historią toru Nürburgring  wiąże się także wiele przykrych zdarzeń, do których zalicza się przede wszystkim wypadki, w tym wypadki śmiertelne do których doszło na przestrzeni lat jego funkcjonowania. Wypadki te zresztą zdarzają się do dziś. Szacuje się, że każdego roku w wyniku wypadku na torze gnie średnio od 2 do nawet 12 osób.

Jak już wspomniano wcześniej obecnie tor Nürburgring pełni funkcję jezdni publicznej. Koszt przejazdu nim sięgać 29 euro. Decydując się na zakup biletu i jazdę po torze trzeba pamiętać o tym, że obowiązuje na nim niemiecki kodeks drogowy. Oznacza to, że obowiązują na torze ograniczenia prędkości, do których należy się dostosować, a także zwracać uwagę na znaki drogowe i konieczność dostosowywania się do nich. Rygorystyczne zasady dotyczą również sytuacji w której kierowca staje się sprawcą wypadku w skutek którego zostanie zniszczona bariera toru, a sam tor pozostanie zamknięty na czas jej naprawy. Wszystkie koszty związane z naprawą bariery i usprawnieniem toru ponosi sprawca wypadku. Jeśli wypadek okaże się śmiertelny, wówczas kosztami tymi zostaje obciążona najbliższa rodzina ofiary.

Jak już wcześniej wspomniano zarówno profesjonalni kierowcy wyścigowi, jak i pasjonaci wyścigów, którzy jeżdżą amatorsko mają możliwość wzięcia udziału w 24-godzinnym wyścigu, organizowanym każdego roku na torze Nürburgring. Wyścig zaplanowany jest tak, aby biorący w nim udział mogli przejechać oryginalną trasę odcinka Grnad Prix Niemiec. Pomimo tego, że w wyścigu mogą startować amatorzy, z całą pewnością nie jest on dobrą opcją dla każdego. W ciągu tak długiego wyścigu, który w dodatku odbywa się w terenie górskim, panujące warunki atmosferyczne bardzo często ulegają zmianie. To oznacza, że nawierzchnia toru bardzo często zupełnie niespodziewanie staje się mokra i śliska, co w połączeniu z wieloma ostrymi zakrętami i pułapkami czyni tor bardzo niebezpiecznym, a jazdę po nim wyjątkowo wymagającą. Aby pokonać trasę w bezpieczny sposób potrzeba dużego doświadczenia i umiejętności.

To właśnie owe zmienne warunki w połączeniu z wymagającymi podjazdami i ostrymi zakrętami czynią tor Nürburgring jednym z najbardziej wymagających i zarazem najbardziej niebezpiecznych, a przy tym niezwykle ekscytujących. Wraz z całą historią powstania toru oraz długą listą wyścigów, które się na nim odbywały, wielkich zwycięstw i jeszcze większych nazwisk światowej klasy kierowców wyścigowych tor Nürburgring cieszy się wciąż niesłabnącą popularnością wśród fanów wyścigów samochodowych oraz motoryzacji. Nic więc dziwnego, że pokonanie słynnej trasy staje się celem wielu amatorów, a sam tor wciąż pozostaje dostępny dla śmiałków, którzy chcą spróbować na nim swoich sił.

Fot. główne: Wolkenkratzer via Wikipedia, CC BY-SA 4.0

Archiwum: listopad 2022