Powiedzenie, że „handlarz płakał, jak sprzedawał” nadal utrzymuje się w żargonie kierowców. To znajome dla większości zdanie definiuje obecne podejście do sprzedaży pojazdów – ukryć wady, przekręcić przebieg i sprzedać. Niestety mimo kar nakładanych na osoby nielegalnie dokonujące korekt liczników procedery te wciąż mają się świetnie. Co możesz zrobić, jeśli nie wiesz, jak sprawdzić stan przebiegu samochodu?

Sprawdzenie przebiegu samochodu – czy to w ogóle możliwe?

sprawdzenie przebiegu - czy to w ogóle możliwe

Przede wszystkim nie daj się zaślepić zdjęciom i kwiecistym opowieściom sprzedającego. Pamiętaj, że w dzisiejszych czasach powiedzieć można wszystko, a przecież nie da się zweryfikować każdego zdania. Możesz natomiast pomyśleć logicznie i połączyć ze sobą kilka faktów. 

Wiek i segment pojazdu

Pierwsza sprawa to określenie przypuszczalnego przebiegu. Oczywiście jest to metoda orientacyjna i pozwala jedynie pobieżnie ustalić, czy auto w ogóle ma szanse na posiadanie deklarowanego przez sprzedawcę przebiegu. 

Jak sprawdzić przypuszczalny przebieg auta w tym przypadku? 

Przede wszystkim weź pod uwagę wiek i klasę samochodu. Pojazdy z segmentu A i B pokonują rocznie ok. 10-15 tysięcy kilometrów. Im wyższa kategoria, tym więcej średnio pokonuje dane auto. W przypadku aut premium przebiegi roczne oscylują w granicach 30-40 tysięcy kilometrów. Jeżeli więc chcesz kupić 10-letnie kombi z segmentu C i ma ono 100 tysięcy przebiegu, to naprawdę mocno się zastanów.

Jakość i stan wnętrza

W tym miejscu kryje się kolejna wskazówka dotycząca sprawdzenia informacji o przebiegu. Dla wprawnego oka i doświadczonego kierowcy wnętrze pojazdu to skarbnica wiedzy. Nadmierne zużycie bardzo często maskowane jest przez wymianę plastików sterujących otwieraniem szyb, czy manetkami przy kierownicy. Jednak w niektórych autach handlarzom nie opłaca się zbytnio tego robić, więc przyjrzyj się dobrze temu co widzisz. 

Obserwacja to naprawdę skuteczny sposób na sprawdzenie prawdziwego przebiegu. Zerknij na kierownicę i porównaj jej wytarcie z fotelem kierowcy. Jeżeli kierownica jest niemal jak nowa, a siedzenie kierującego pojazdem dalekie jest od ideału, powinieneś głęboko się zastanowić. Metoda obserwacji sprawdza się często w przypadku starszych pojazdów. Tam nie ma zbyt wiele możliwości ze względu na ograniczony budżet. Co innego w nowszych modelach. W nich jest o wiele trudniej sprawdzić zużycie, bo handlarzom opłaca się profesjonalnie odnowić wnętrze.

Wygląd licznika

Jak sprawdzić auto z historią? Zerknij na licznik pojazdu. I nie chodzi jedynie o spojrzenie na liczby wyświetlające się na ekranie, lecz o jego organoleptyczne sprawdzenie. Dlaczego? Nieuczciwi sprzedawcy dopuszczają się wymiany całego licznika, zastępując go nowym, który jest już odpowiednio ustawiony! Taki proceder można poznać po plastikach wokół tej części i przy kierownicy, bo bardzo często trzeba ją zdjąć przy montażu nowego licznika. Oczywiście nikt nie da ci zerknąć na śruby mocujące, ale dziwnie piękny wygląd elementu i wypolerowane szkło mogą dać ci nieco do myślenia.

Porównanie stanu technicznego z innym przedstawicielem modelu

Jeżeli szukasz konkretnego auta z określonym wyposażeniem i wersją silnikową, przyjrzyj się, jak wygląda to auto w różnych ofertach. Postaraj się nauczyć rozpoznawać wyposażenie, które cię interesuje. To kolejny sposób na to, jak sprawdzić raport przebiegu samochodu. Może się bowiem okazać, że oglądany przez ciebie model, który tak ładnie wygląda w środku, ma zmienione lampy. Handlarz będzie przekonywał, że taka była fantazja poprzedniego właściciela i w ogóle, że auto wygląda teraz dużo lepiej. 

Wewnątrz także mogą występować różnice. Inna kierownica, która została zmieniona po wybuchu poduszki powietrznej, nieco inne zegary lub różne „modyfikacje”, które pokazują, że dany model różni się znacząco od typowych wersji danego pojazdu. Tutaj jednak potrzebna jest wiedza, fotograficzna pamięć i konieczność poszukiwania konkretnego pojazdu.

Dla pewności zajrzyj pod maskę – sprawdzanie przebiegu i oględziny auta

Jeśli chcesz sprawdzić raport przebiegu auta, zerknij na odsłonięte elementy w komorze silnika. Może się bowiem zdarzyć (bardzo rzadko, ale się zdarza), że handlarz jest nieco zapominalski lub leniwy i nie usunął starych zawieszek po serwisie olejowym, Wówczas na osłonach rozrządu albo w innych miejscach dostrzeżesz przebiegi pojazdu w chwili zmiany części. Historia zna przypadki, gdy ktoś kupił pojazd z przejechanymi 250 tysiącami kilometrów, a na pokrywie napędu rozrządu był znak wymiany przy przebiegu 370 tysięcy. 

Jak sprawdzić przebieg samochodu profesjonalnie? Historia pojazdu, licznik i raport VIN

sprawdzenie przebiegu - jak sprawdzić profesjonalnie

Tutaj możesz zrobić kilka rzeczy. Przede wszystkim zdaj się na profesjonalny warsztat, który odczyta ze sterowników umieszczonych w silniku, skrzyni biegów, a nawet radiu, konkretny przebieg pojazdu. Jest to bardzo skuteczna metoda na sprawdzenie historii pojazdu, ponieważ nie często zdarza się, że handlarz przeprogramuje sterowniki na konkretną wartość odpowiadającą licznikowi. Nawet jeśli dane te są zmienione, możesz uzyskać odpowiedź na pytanie o realność przebiegu. Wystarczy odczytać przebieg ze sterownika i liczbę roboczogodzin z silnika. Dzieląc przez siebie te wartości, otrzymasz średnią prędkość pojazdu. Jeśli jest podejrzanie niska, masz duże szanse domniemywać, że coś tu nie gra.

Gdzie sprawdzić historię przebiegu samochodu? Niepozorne narzędzie Ministerstwa Cyfryzacji

sprawdzenie przebiegu - gdzie sprawdzić historię

Masz jeszcze jedną opcję, która okazuje się wręcz niezawodna przy sprawdzaniu przebiegu używanego samochodu. Co więcej, nie musisz wydawać na nią pieniędzy. Potrzebne są jednak trzy zmienne m.in:

  • numer rejestracyjny;
  • numer VIN pojazdu;
  • data pierwszej rejestracji.

Znajdź w Internecie narzędzie nazwane „Historia Pojazdu”. https://www.historiapojazdu.gov.pl/ Jeżeli posiadasz powyższe dane, możesz je wpisać na tej stronie i wyświetli ci się historia pojazdu.

Czy można sprawdzić przebieg po VIN? 

sprawdzenie przebiegu - czy można po vin

Wspomniane powyżej narzędzie do sprawdzania przebiegu pomoże ci sprawdzić przebieg po numerze serwisowym VIN. Działa zarówno dla samochodów zarejestrowanych w Polsce, jak i wielu krajów Europy, takich jak:

  • Niemcy;
  • Francja;
  • Holandia;
  • Włochy;
  • Szwecja.

Możesz także zobaczyć przebieg samochodów z USA i Kanady. Oczywiście warunkiem jest otrzymanie od handlarza lub sprzedawcy wartości, takich jak nr VIN. Jeżeli nie chce on ci ich udzielić, możesz śmiało podejrzewać, że coś z samochodem jest nie tak.

Przebieg pojazdu to bardzo ważna wskazówka dla nabywcy przy zakupie używanego samochodu. W wielu przypadkach to właśnie ta wartość jest zmieniana przez handlarzy celem podniesienia wartości samochodu i zachęty dla kupującego. Nie daj się jednak zwieść. Znając sposoby sprawdzenia przebiegu, nie dasz się oszukać!

Archiwum: marzec 2021