Kia Sportage 2022 ma nowe elementy wyposażenia i jest dostępna w wersji z silnikami o mocy zapewniającej zarówno dynamiczną jazdę, jak i ekonomiczne spalanie. Całość uzupełnia duża ilość miejsca w środku, a także polepszone parametry bagażnika. Dowiedz się więcej na temat samochodu z naszego artykułu!

KIA Sportage 2022 – nowości zaproponowane producenta

W roku modelowym 2022 zaszło kilka zmian w linii Sportage. Jedną z nich było to, że zastąpiono opcjonalny pakiet Nightfall Edition poziomem wykończenia S. Dodano także pakiet Value Edition i elementy wyposażenia, które były wcześniej dostępne tylko dla zestawów wyższej klasy.

Do najważniejszych z nich zaliczają się m.in. ciemne 18-calowe felgi, podgrzewane fotele przednie, pasywny system bezkluczykowego otwierania drzwi i uruchamiania za pomocą przycisku. Oprócz tego modele Sportage EX z pakietami EX Technology i SX Turbo są wyposażone w:

  • panoramiczny szyberdach;
  • 10-letnią aktualizację map i nowe oprogramowanie;
  • funkcje systemów nawigacyjnych.

Nowoczesny wygląd auta – udany projekt stylistyczny

W kabinie modelu Kia Sportage z 2022 zastosowano mieszankę wysokiej jakości materiałów, a także funkcjonalnych elementów. Uwagę przyciągają cyfrowe wyświetlacze, udanie wkomponowane w smukłą, stojącą obudowę. Przypomina to stylistykę znaną z Mercedesa Klasy A, VW Golfa czy Opla Mokka lub Astra.

Funkcjonalność zapewnia praktyczne pokrętło do obsługi automatycznej skrzyni biegów, a także kilka stałych przełączników na konsoli środkowej i pasek sterowania z przyciskami bezpośredniego wyboru nawigacji radia. Regulacja poszczególnych funkcji samochodu przy pomocy wymienionych elementów jest wyjątkowo prosta.

Całość uzupełniają detale takie jak haczyk na torby na zagłówkach i wieszaki na ubrania, a także możliwość indukcyjnego ładowania smartfona. Dostępna jest też opcja płynnego połączenia go z autem za pośrednictwem usług cyfrowych KIA Connect, Apple CarPlay i Android Auto.

Dużo przestrzeni w środku samochodu

Nowy Sportage zapewnia wystarczająco przestrzeni w środku zarówno dla pasażerów, jak i samego kierowcy. Z przodu na swobodne podróżowanie mogą liczyć osoby nawet o wzroście w okolicach 1,95 m, ale dużo miejsca pozostawiono i z tyłu. W przypadku gdy na tylnych siedzeniach usiądą trzy dorosłe osoby, może być nieco ciasno. Całość uzupełnia spora przestrzeń na nogi i nad głową, czyli cechy charakterystyczne dla aut SUV.

Jak duży jest bagażnik w nowych modelach?

Nowa Kia Sportage 2022 jest też ulepszona względem poprzednich wersji pod pewnym względem. Dotyczy to bagażnika, który powiększono i w wersji podstawowej ma 591 litrów. Modele z motorem benzynowym i technologią 48 V mają mniejszą pojemność, bo 562 litry. Ma na to wpływ umiejscowienie akumulatora – umieszczono go pod nadwoziem. Najmniejsza przestrzeń bagażowa jest w wersji diesla z 48-woltową baterią – sięga 526 litrów.

Jakie jednostki napędowe są dostępne?

Kia Sportage jest dostępna w wersji z jednostką wysokoprężną 136 KM i dwoma silnikami benzynowymi o mocy 150 i 180 KM – z napędem na przednie i wszystkie koła. Motory z gamy koreańskiego producenta są wyposażone w lekki układ hybrydowy 48 V. Nie dotyczy to odmiany Edition 7.

Jakie jeszcze rozwiązania tu zastosowano?

Ważnym elementem w układzie napędowym auta Kia Sportage jest generator rozruchowy, który wspomaga pracę silnika spalinowego w trakcie przyspieszania, jednak nie jest stosowany do jazdy w pełni elektrycznej. Jednostki napędowe są też ekonomiczne, ponieważ zużycie paliwa jest zredukowane za sprawą technologii pozwalającej na wyłączanie pracy motoru i tzw. sunięcie po trasie po zwolnieniu pedału gazu.

Hybryda 1.6 T-GDI bardzo dobrze współpracuje z dwusprzęgłową skrzynią biegów. Ruszanie jest wyjątkowo płynne, a czas reakcji krótki. Automat jest przystosowany do niskich obrotów, a zmiana biegów trwa zbyt długo w trybie ekonomicznym.

Dane techniczne – spalanie i osiągi

Jeden z popularniejszych modeli, czyli KIA Sportage z motorem 1.6 T-GDi i napędem AWD, rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 9,4 sekundy, a prędkość maksymalna równa się 188 km/h. Jednostka zużywa średnio 7.6 litra paliwa na 100 kilometrów i emituje 208 g CO2 na kilometr – spełnia normy Euro 6d. 

Wersja plug-in w KIA Sportage

Na uwagę zasługuje też to, że KIA w swojej palecie ma też wersję silnika hybrydowego typu plug-in o mocy 265 KM. Zamontowano w nim akumulator o pojemności 13,8 kWh i jest w stanie przebyć trasę o długości 70 kilometrów wyłącznie z napędem elektrycznym. Ekonomia jazdy w tym przypadku stoi na wyższym poziomie względem odmiany mild-hybrid. Czy Kia Sportage 2022 ma jakieś niedociągnięcia?

Potencjał Sportage mógłby być bardziej wykorzystany

Przestrzeń w środku pojazdu może zostać zwiększona, jeżeli właściciel auta zdecyduje się złożyć siedzenia, nawet do 1395 litrów. Nie będzie to jednak tak wygodne, chociażby jak w przypadku VW Tiguana, ponieważ w Sportage nie zamontowano przesuwanej, tylnej kanapy, a nadkola w przestrzeni bagażowej są pewnym ograniczeniem w kwestii użyteczności. Są wykonane z materiału o niskim stopniu trwałości – plastik jest podatny na zarysowania i uszkodzenia.

Za wadę uważa się również dużą wysokość progu załadunkowego. Z tego powodu jest niepraktyczny, ponieważ trzeba więcej siły, żeby zapakować bagaż do środka – na poziom 72 centymetrów. 

Jak widać jeśli chodzi o Kię Sportage, 2022 rok przyniósł sporo ciekawych nowinek. Nie jest to model bez wad, ale na pewno warto mu się bliżej przyjrzeć, jeśli szukasz nowego SUV-a.

Archiwum: czerwiec 2022