Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

motocykle trójkołowe na kat b
motocykle trójkołowe na kat b

Eksploatacja

Jakie motocykle trójkołowe na kat. B? Czy warto?

Motocykle trójkołowe na kat. B można prowadzić od 22 grudnia 2018 roku. Trójkołowiec na kategorię B to znakomita opcja dla tych, którzy np. nie mają prawka na motocykl. Jakie są najlepsze modele trójkołowych motorów i czy warto je sprawdzić?

Obecnie całe mnóstwo motocykli dysponuje silnikami o pojemności zbliżonej nawet do dwóch litrów i mocy znacznie przekraczającej 100 KM. Osoby, które chcą poruszać się takimi maszynami (tyle że pozostawiającymi po sobie jeden ślad) muszą zdać kurs na prawo jazdy kat. A. Inna opcja to motory trójkołowe na kat. B, które muszą spełniać jeden zasadniczy warunek – posiadać homologację L5e.

Motor trójkołowy. Prawo jazdy jakiego typu jest potrzebne?

Do 22 grudnia 2018 roku maszyny trójkołowe z silnikami rozpatrywane były podobnie jak motocykle. Do 15 KM i 125 ccm mogłeś poruszać się na nimi, posiadając kat. B. Jeśli chciałeś jeździć czymś większym (mocniejszym), konieczne było wyrobienie odpowiednich uprawnień.

Przepis był o tyle irytujący, że w wielu krajach europejskich lepsze trójkołowce na kat. B od dawna są honorowane. I to bez względu na pojemność silnika, czy moc. Jedyną kością niezgody była wymieniona wcześniej homologacja. O co z nią chodzi?

Trójkołowce – kat. B czy A?

Czy pojazd z trzema kołami może zostać uznany za motocykl jednośladowy? Oczywiście, że może. Jak to możliwe? Dotyczy to modeli, których rozstaw pomiędzy kołami jednej osi jest mniejszy niż 460 mm. Taki trójkołowy motor wymaga prawa jazdy dostosowanego do pojemności, o ile przekracza 125 ccm.

Trójkołowy motor – prawo jazdy a homologacja L5e

Wystarczy jednak, że pojazd ma dystans między kołami większy niż zakładane 46 cm, a wtedy pojemność silnika i moc nie mają już żadnego znaczenia. Sprzęt ten uzyskuje homologację L5e i w świetle obowiązującego prawa może nim jeździć posiadacz prawa jazdy kat. B. Oczywiście, jeśli posiada uprawnienia co najmniej 3 lata. Motocykle trójkołowe na kat. B może zatem sprawdzić wiele osób.

Motor trzykołowy kat. B – dla kogo?

Takie maszyny miały w zamyśle służyć osobom, które z przyczyn zdrowotnych nie mogły poruszać się na jednośladach. Z czasem jednak motocykle trójkołowe na kat. B stały się powszechnie wykorzystywane przez zniecierpliwionych staniem w korkach motocyklistów i kierowców aut.

Kto będzie zadowolony z trójkołowca?

Sprzyjał temu coraz większy wybór dopracowanych i wytrzymałych trójkołowców w rozsądnych cenach. Po latach na rynku jest już mnóstwo maszyn miejskich i turystycznych, którymi można pokonywać mnóstwo kilometrów w bardzo komfortowych warunkach. Są też mocarne jednostki, od których może odstraszać jedynie cena.

Motory trójkołowe – marki obecne na rynku

Wszystko zaczęło się od Piaggio i modelu MP3 tego producenta (nie mylić z formatem audio). Co ciekawe, producent wypuszczał na rynek motory trzykołowe z kat. B, a także te, które wymagały posiadania normalnych motocyklowych uprawnień.

Jednak rynek trójkołowców nie ogranicza się do tej jednej tylko marki. Ciekawe motocykle trójkołowe na kat. B tworzą również:

●       Can-Am;

●       Harley-Davidson;

●       Honda;

●       Peugeot;

●       Suzuki;

●       Yamaha.

Motory trzykołowe kategoria B – propozycje

Wśród wymienionych powyżej producentów, znajdą się interesujące modele przeznaczone do jazdy miejskiej i turystycznej. Każdy zaprezentowany sprzęt będzie wymagał prawa jazdy na trzykołowy motor kategorii B. Nie musisz więc martwić się o ewentualny na kurs uprawniający do jazdy motocyklami. Zaczynamy od najmniejszych egzemplarzy.

Motor na 3 kołach – prawko na motor zbędne, czyli Yamaha Tricity 125

Ten model nie wymagał uprawnień motocyklowych już zanim przepis o trójkołowcach wszedł w życie. Tricity 125 jest świetnym wyborem dla osób, które wahają się jeździć jednośladem z powodu jego chwiejności. Dlaczego?

Tricity 125, czyli swoboda i wygoda w mieście

Prezentowany model bardzo stabilnie zachowuje się podczas postoju. Warto wspomnieć, że motocykle trójkołowe na kat. B z dwoma kołami z przodu zazwyczaj nie mają rozwiązania umożliwiającego blokadę zawieszenia. Umożliwia ono trzymanie stóp na podnóżkach nawet w oczekiwaniu na zmianę świateł.

Poza tym, w konstrukcji tej zastosowano jednostkę 125 ccm o mocy 12,2 KM, co zapewnia swobodne przemieszczanie się w mieście. Na trasy raczej nie ma co się wypuszczać.

Większy motor 3-kołowy kat. B – Piaggio MP3 500

Występuje w wersji o pojemności 300 i 500 ccm. W mocniejszym wariancie przekłada się to na niespełna 39 KM, co wobec ponad 250 kg masy własnej z płynami eksploatacyjnymi jest wartością średnią. W zupełności jednak wystarcza do jazdy w zakorkowanych ulicach.

„Empetrójka” ma także blokadę zawieszenia, więc nie przewraca się, kiedy się zatrzymasz. Nie tak kusząca jest jednak cena, która wynosi ponad 40 tysięcy złotych. Całkiem sporo, jak na niezadaszony trójkołowiec.

Peugeot Metropolis

Francuski „mieszczuch” jest świetną propozycją dla osób lubujących się w szybkim przemykaniu po ulicach. To niemal kopia Piaggio MP3, która podobnie jak on składa się w zakrętach niczym skuter. Do dyspozycji kierującego pozostawiono silnik o pojemności niespełna 400 ccm i mocy 37 KM. Ani mało, ani dużo.

Yamaha Niken – coś dla prawdziwych pasjonatów

Teraz czas na motocykle trójkołowe na kat. B, których amatorzy powinni się wystrzegać. Dlaczego? Przede wszystkim dysponują one potężną mocą, a prezentowane modele prowadzi się zupełnie jak motocykl.

Pierwsza na tej liście jest Yamaha Niken. W trójkołowcu z Japonii umieszczono silnik o pojemności 847 ccm, a moc zapewnia 115 żwawych i czasem trudnych do okiełznania koni mechanicznych. Szczęście w nieszczęściu, że trzeba na niego przeznaczyć ponad 60 tysięcy złotych, bo gdyby był tańszy, wielu amatorów mogłoby stracić na nim zdrowie.

Can-AM Spyder i Ryker

Pierwszy z modeli to totalna torpeda, a jego rewelacyjny silnik o mocy 106 KM zapewnia niesamowite wrażenia z jazdy. Nie nadaje się jednak do śmigania pomiędzy samochodami, bo zwyczajnie nie składa się w zakrętach. Nie mieści się też między dwoma pasami.

Idealny w ekstremalnych warunkach

Co bardzo istotne, jest to trójkołowiec na kategorię B, który możesz zabrać na szutrowe drogi. Nie jest mu straszna jazda w kurzu i pyle, lecz na w miarę stabilnym podłożu. Jest tylko jeden haczyk – ponad 70 tysięcy złotych. Ot, taka skromna blokada.

Harley-Davidson Tri Glide

Niespełna dwulitrowy silnik V2 i konstrukcja z dwoma kołami na tylnej osi – co to oznacza? Raczej doznania bliższe prowadzeniu auta niż przejażdżkę pojazdem zbliżonym do motocykla. Spora moc (100 KM) i jeszcze większy moment obrotowy zapewniają w trasach rewelacyjne doznania.

Jak widzisz, prawo jazdy na trzykołowy motor jest ci niepotrzebne. Wystarczy, że posiadasz od 3 lat kat. B i śmiało możesz dosiadać jeden z powyższych modeli. Jeśli masz już uprawnienia na samochód osobowy, to dla motoru trzykołowego cena prawka wyniesie okrągłe zero. To bez wątpienia ogromna zaleta motocykli trójkołowych na kat. B.

Zawodowo buduje drogi, mosty i tunele, jednak jego pasją jest jazda poza utwardzonymi szlakami. Zarówno w pełnym wymiarze, jak i w skali. W bagażniku zawsze ma największy zestaw kluczy i podręcznik „Sam naprawiam…”

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiedza

Niemcy to niekwestionowany lider motoryzacji. Przez lata sprzedają miliony nowych pojazdów nowych, i jeszcze więcej używanych. Jeśli też szukasz dla siebie auta, to koniecznie...

Wiadomości

Zespół Alpine ogłosił wczoraj przedłużenie umowy z Estebanem Oconem. Francuz związał się z teamem z Enstone długoterminową umową, która będzie obowiązywać do końca sezonu...

Wiadomości

Pirelli wydało oświadczenie w związku z wybuchem opon, do których doszło w bolidach Lance'a Strolla i Maxa Verstappena podczas ostatniego GP Azerbejdżanu. Włoska firma...

Wiadomości

Ducati Polska we współpracy z JC Group zorganizuje na Torze Jastrząb niedaleko Radomia Red Track Academy. Impreza odbędzie się 26 czerwca i jest przeznaczona...

Wiadomości

Kandydaci na kierowców muszą wykazać się nie lada cierpliwością wobec czasu oczekiwania na państwowy egzamin praktyczny na prawo jazdy. Ministerstwo Infrastruktury chce zlikwidować ten...

Wiadomości

W Brzeźnicy w województwie podkarpackim doszło do tragicznego wypadku na przejeździe kolejowym. 23-latka prowadząca samochód osobowy wjechała pod pociąg. Kobieta zginęła na miejscu.

Eksploatacja

Czerwone tablice rejestracyjne są tymczasowe i mogą być użytkowane do 30 dni. Dowiedz się, ile kosztują oraz w jakich przypadkach możesz je założyć. Sprawdź...

Wiedza

Kaskadowy pomiar prędkości staje się coraz popularniejszy, także dzięki wykorzystaniu specjalnych urządzeń. Policjanci robią wszystko, by poruszanie się na drogach było bezpieczne. Na czym...

Eksploatacja

Blokada tylnego mostu używana jest przeważnie w samochodach terenowych, gdzie przydaje się zwłaszcza podczas jazdy w trudnych warunkach. Aby jednak zachować sprawność pojazdu, należy...

Eksploatacja

Drganie kierownicy przy hamowaniu to symptom utraty przyczepności samochodu do jezdni. To oczywiście znacząco wpływa na komfort jazdy. Jeżeli podczas hamowania trzęsie kierownicą, może...

Zobacz także

Wiedza

Niemcy to niekwestionowany lider motoryzacji. Przez lata sprzedają miliony nowych pojazdów nowych, i jeszcze więcej używanych. Jeśli też szukasz dla siebie auta, to koniecznie...

Wiadomości

Organizacja czterech tegorocznych wyścigów Formuły 1 stoi pod dużym znakiem zapytania. Mowa tu o torach w Japonii, Meksyku, Brazylii oraz Australii. Powodem jest pandemia...

Wiadomości

Elektromobilność powoli rozwija się w naszym kraju. W związku z coraz większą liczbą pojazdów elektrycznych w przyszłym roku powstanie 28 stacji ładowania pojazdów, które...

Wiadomości

Kandydaci na kierowców muszą wykazać się nie lada cierpliwością wobec czasu oczekiwania na państwowy egzamin praktyczny na prawo jazdy. Ministerstwo Infrastruktury chce zlikwidować ten...

Wiadomości

Fiat zamierza do 2030 roku w pełni skoncentrować się na produkcji elektrycznych samochodów. Auta włoskiej marki mają stopniowo odchodzić od tradycyjnych pojazdów. Zmiany obejmą...

Wiadomości

Hiszpański rząd zrezygnował z wprowadzenia obowiązkowych poduszek powietrznych w motocyklach. Powodem jest protest licznej grupy motocyklistów, którzy uważali, że takie rozwiązanie jest kosztowne i...

Wiadomości

Operator aplikacji Zutobi wraz ze Speeding Europe, SCBD oraz Auto Europe opublikował ranking europejskich krajów, w którym ujęto takie informacje jak np.: liczba fotoradarów...

Eksploatacja

Samochody diesel zakaz wjazdu do miast jeszcze ominie, ale czy na długo? Auta elektryczne i hybrydowe wydzielają mało spalin. W trosce o środowisko ma...