Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

motocykle trójkołowe na kat b
motocykle trójkołowe na kat b

Motocykle

Jakie motocykle trójkołowe na kat. B wybrać? Czy warto zainwestować w trójkołowiec?

Motocykle trójkołowe na kat. B można prowadzić od 22 grudnia 2018 roku. Motor trójkołowy na kategorię B to znakomita opcja dla tych, którzy np. nie mają prawka na motocykl. Jakie są najlepsze modele trzykołowych motocykli i czy warto je sprawdzić?

Uproszczenia w prawie często są źródłem trudności. Z pozoru ma być łatwiej, ale z czasem okazuje się, że nowe dyrektywy wiążą się ze sporymi kontrowersjami lub paradoksami. I tak jest w przypadku motocykli trójkołowych. Z założenia miały one służyć do przemieszczania się osobom niepełnosprawnym. Z czasem jednak producenci zaczęli wypuszczać na rynek bardzo interesujące maszyny turystyczne w formie trójkołowców. Na jedne z nich musisz mieć prawo jazdy kat. A, a na inne wystarczy kat. B z homologacją L5e. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego o trójkołowcach, a w szczególności o o motocyklach trójkołowych na kat. B! Zachęcamy do lektury!

Motocykle trójkołowe – czym są?

Zanim skupimy się na motocyklach trójkołowych na kat. B, przybliżymy nieco faktów o tych pojazdach! Popularna trajka to po prostu pojazd, który ma 3 koła i silnik. Może być on wyposażony w dwa koła z tyłu konstrukcji lub na przodzie. Co ważne, takim motocyklem nie jest pojazd z koszem bocznym. Dlatego do prowadzenia motoru trójkołowego potrzebujesz odpowiedniego prawa jazdy.

Motor trójkołowy. Prawo jazdy jakiego typu jest potrzebne?

Do 22 grudnia 2018 roku maszyny trójkołowe z silnikami traktowane były podobnie jak motocykle. Do 15 KM i 125 ccm mogłeś poruszać się na nimi, posiadając kat. B. Jeśli chciałeś jeździć czymś większym (mocniejszym), konieczne było wyrobienie odpowiednich uprawnień.

Zobacz też:
Quad przeprawowy dla ciebie – wybierz się w trudny teren!

Przepis był o tyle irytujący, że w wielu krajach europejskich motocykle trójkołowe na kat. B od dawna są honorowane. I to bez względu na pojemność silnika czy moc. Jedyną kością niezgody była wymieniona wcześniej homologacja. O co z nią chodzi?

Trójkołowce – kat. B czy A?

Czy pojazd z trzema kołami może zostać uznany za motocykl jednośladowy? Oczywiście, że może. Jak to możliwe? Dotyczy to modeli, których rozstaw pomiędzy kołami jednej osi jest mniejszy niż 460 mm. Taki trójkołowy motor wymaga prawa jazdy dostosowanego do pojemności, o ile przekracza 125 ccm.

Trójkołowy motor – prawo jazdy a homologacja L5e

Wystarczy jednak, że motocykl trzykołowy ma dystans między kołami większy niż zakładane 46 cm, a wtedy pojemność silnika i moc nie mają już żadnego znaczenia. Sprzęt ten uzyskuje homologację L5e i w świetle obowiązującego prawa może nim jeździć posiadacz prawa jazdy kat. B. Oczywiście, jeśli ma uprawnienia od co najmniej 3 lat. Motocyklami trójkołowymi na kat. B może zatem poruszać się szerokie grono kierowców.

Motocykle trójkołowe – cena za niecodzienną przyjemność

Przed zakupem motocykla trzykołowego warto poważnie zastanowić się, czego tak naprawdę szukasz. Czy chodzi o miejski zwinny trójkołowiec, czy może potężną trajkę ze sporym silnikiem? Za wersję 50 ccm przyjdzie ci zapłacić kilka tysięcy złotych, ale znajdziesz również motocykle trójkołowe droższe od nowych aut osobowych.

Motor trzykołowy kat. B – dla kogo?

Takie maszyny miały w zamyśle służyć osobom, które z przyczyn zdrowotnych nie mogły poruszać się na jednośladach. Z czasem jednak motocykle trójkołowe na kat. B stały się powszechnie wykorzystywane przez zniecierpliwionych staniem w korkach motocyklistów i kierowców aut.

Kto będzie zadowolony z motocykla trójkołowego?

Sprzyjał temu coraz większy wybór dopracowanych i wytrzymałych trójkołowców w rozsądnych cenach. Po latach na rynku jest już mnóstwo maszyn miejskich i turystycznych, którymi można pokonywać mnóstwo kilometrów w bardzo komfortowych warunkach. Są też mocarne jednostki, od których może odstraszać jedynie cena.

Motocykle trójkołowe – marki obecne na rynku

Wszystko zaczęło się od Piaggio i modelu MP3 tego producenta (nie mylić z formatem audio). Co ciekawe, producent wypuszczał na rynek motory trzykołowe na kat. B, a także te, które wymagały posiadania tradycyjnych motocyklowych uprawnień.

Zobacz też:
Najlepsze motocykle klasyczne, czyli o jednośladach z duszą

Jednak rynek trójkołowców nie ogranicza się do tej jednej tylko marki. Godne uwagi motocykle trójkołowe na kat. B konstruują i dostarczają na rynek również:

●       Can-Am;

●       Harley-Davidson;

●       Honda;

●       Peugeot;

●       Suzuki;

●       Yamaha.

Jaki motocykl trójkołowy na kat. B kupić, czyli przegląd modeli trójkołowców

Wśród wymienionych powyżej producentów, znajdą się interesujące modele motocykli trójkołowych przeznaczone do jazdy miejskiej i turystycznej. Każdy zaprezentowany sprzęt będzie wymagał prawa jazdy na motocykl trójkołowy kategorii B. Nie musisz więc martwić się o ewentualny na kurs uprawniający do jazdy motocyklami. Zaczynamy od najmniejszych egzemplarzy.

Motocykl na 3 kołach – prawko na motor zbędne, czyli Yamaha Tricity 125

Ten model nie wymagał uprawnień motocyklowych już zanim przepis o trójkołowcach wszedł w życie. Tricity 125 jest świetnym wyborem dla osób, które wahają się jeździć jednośladem z powodu jego chwiejności. Dlaczego?

Tricity 125, czyli swoboda i wygoda w mieście

Prezentowany model bardzo stabilnie zachowuje się podczas postoju. Warto wspomnieć, że motocykle trójkołowe na kat. B z dwoma kołami z przodu zazwyczaj nie mają rozwiązania umożliwiającego blokadę zawieszenia. Umożliwia ono trzymanie stóp na podnóżkach nawet w oczekiwaniu na zmianę świateł.

Poza tym, w konstrukcji tego motocykla trójkołowego zastosowano jednostkę 125 ccm o mocy 12,2 KM, co zapewnia swobodne przemieszczanie się w mieście. Na trasy raczej nie ma co się wypuszczać.

Większy motocykl 3-kołowy kat. B – Piaggio MP3 500

Występuje w wersji o pojemności 300 i 500 ccm. W mocniejszym wariancie przekłada się to na niespełna 39 KM, co wobec ponad 250 kg masy własnej z płynami eksploatacyjnymi jest wartością średnią. W zupełności jednak wystarcza do jazdy w zakorkowanych ulicach.

„Empetrójka” ma także blokadę zawieszenia, więc nie przewraca się, kiedy się zatrzymasz. Nie tak kusząca jest jednak cena, która wynosi ponad 40 tysięcy złotych. Całkiem sporo, jak na niezadaszony motocykl trzykołowy.

Peugeot Metropolis

Francuski „mieszczuch” jest świetną propozycją dla osób lubujących się w szybkim przemykaniu po ulicach. Ten trójkołowy motor to niemal kopia Piaggio MP3, która podobnie jak on, składa się w zakrętach niczym skuter. Do dyspozycji kierującego pozostawiono silnik o pojemności niespełna 400 ccm i mocy 37 KM. Ani mało, ani dużo.

Zobacz też:
Renowacja motocykla krok po kroku – zrób to sam!

Yamaha Niken – motocykl trójkołowy dla prawdziwych pasjonatów

Teraz czas na motocykle trójkołowe na kat. B, których amatorzy powinni się wystrzegać. Dlaczego? Przede wszystkim dysponują one potężną mocą, a prezentowane modele prowadzi się zupełnie jak motocykl.

Pierwsza na tej liście jest Yamaha Niken. W trójkołowcu z Japonii umieszczono silnik o pojemności 847 ccm, a moc zapewnia 115 żwawych i czasem trudnych do okiełznania koni mechanicznych. Szczęście w nieszczęściu, że trzeba na niego przeznaczyć ponad 60 tysięcy złotych, bo gdyby był tańszy, wielu amatorów mogłoby stracić na nim zdrowie.

Can-AM Spyder i Ryker

Pierwszy z modeli trójkołowców to totalna torpeda, a jego rewelacyjny silnik o mocy 106 KM zapewnia niesamowite wrażenia z jazdy. Nie nadaje się jednak do śmigania pomiędzy samochodami, bo zwyczajnie nie składa się w zakrętach. Nie mieści się też między dwoma pasami.

Idealny w ekstremalnych warunkach

Co bardzo istotne, jest to motocykl trójkołowy na kategorię B, który możesz zabrać na szutrowe drogi. Nie jest mu straszna jazda w kurzu i pyle, lecz na w miarę stabilnym podłożu. Jest tylko jeden haczyk – ponad 70 tysięcy złotych. Ot, taka skromna blokada.

Harley-Davidson Tri Glide

Niespełna dwulitrowy silnik V2 i konstrukcja z dwoma kołami na tylnej osi – co to oznacza? Raczej doznania bliższe prowadzeniu auta niż przejażdżkę pojazdem zbliżonym do motocykla. Spora moc (100 KM) i jeszcze większy moment obrotowy zapewniają w trasach rewelacyjne doznania.

Jak widzisz, prawo jazdy na motocykl trójkołowy jest ci niepotrzebne. Wystarczy, że posiadasz od 3 lat kat. B i śmiało możesz dosiadać jeden z powyższych modeli. Jeśli masz już uprawnienia na samochód osobowy, to dla motoru trzykołowego cena prawka wyniesie okrągłe zero. To bez wątpienia ogromna zaleta motocykli trójkołowych na kat. B!

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Naprawy

Akumulator często odmawia posłuszeństwa po mroźnej nocy. Warto jednak wiedzieć o tym, że problemy sygnalizuje dużo wcześniej. Zazwyczaj w postaci drobnych oznak. Jak je...

Dokumenty

Zbliża się koniec Twojego ubezpieczenia komunikacyjnego? Pewnie w popłochu szukasz najlepszego rozwiązania. Niekiedy będzie to niższa opłata, innym razem poszerzenie zakresu ubezpieczenia. W każdym...

Wiadomości

Kolbuszowa – Mielec. Do śmiertelnego wypadku doszło we wtorek 25 stycznia po godz. 9.00 na drodze wojewódzkiej nr 875. Ze wstępnych ustaleń policjantów wynika,...

Wiadomości

Lamborghini powoli zaczyna podążać w kierunku elektryfikacji marki. 2022 rok ma być ostatnim, w którym włoski producent planuje oferować jedynie samochody wyposażone w silnik...

Wiadomości

Kraków. Autobus elektryczny Irizar IE Tram kursuje po ulicach miasta. Hiszpański pojazd wyjechał na linie 169, a niebawem obsłuży również linie 124 i 424....

Naprawy

Komfortowe prowadzenie samochodu jest bardzo ważne dla twojego bezpieczeństwa. Szarpanie przy ruszaniu może negatywnie wpłynąć na twoje skupienie podczas jazdy. Zobacz, co może być...

Naprawy

Warsztat samoobsługowy jest nowością na rynku. Pozwala on na odpłatne skorzystanie z dobrze wyposażonego miejsca, w którym samodzielnie naprawisz swój samochód. Co powinieneś o...

Samochody

Docieranie silnika nie jest we współczesnych modelach tak ważne, jak w starszych. Mimo to błędem jest sprawdzanie możliwości nowego samochodu już podczas pierwszej trasy....

Naprawy

Filtr gazu jest jednym z najważniejszych elementów instalacji LPG w pojeździe. Gaz wciąż jest popularnym paliwem. Zawdzięcza to głównie swojej niskiej cenie. Co powinieneś...

Naprawy

Jak czytać oznaczenia oleju silnikowego? Przyglądając się olejom silnikowym, zauważysz, że mają one na opakowaniach specjalne oznaczenia. Zrozumienie ich znaczenia jest niezbędne, by wybrać...

Zobacz także

Naprawy

Komfortowe prowadzenie samochodu jest bardzo ważne dla twojego bezpieczeństwa. Szarpanie przy ruszaniu może negatywnie wpłynąć na twoje skupienie podczas jazdy. Zobacz, co może być...

Samochody

Mało kto zwraca uwagę na słupki drogowe w trakcie jazdy samochodem. Tymczasem pełnią one znacznie więcej funkcji niż tylko ostrzeganie przed skrajem jezdni. Co...

Samochody

Docieranie silnika nie jest we współczesnych modelach tak ważne, jak w starszych. Mimo to błędem jest sprawdzanie możliwości nowego samochodu już podczas pierwszej trasy....

Samochody

Przestronny, komfortowy, bezpieczny – idealny dla licznej, wielopokoleniowej rodziny. Kiedyś samochód 7-osobowy pozostawał w sferze marzeń, dziś coraz więcej producentów oferuje realną, ciekawą alternatywę...

Wiadomości

Dacia 2021 rok niewątpliwie zaliczy do udanych. Producent ten sprzedał w sumie 537 095 egzemplarzy co jest rekordowym rezultatem w historii marki. To z...

Samochody

Zmiana samochodu stanowi dla każdego kierowcy duże wydarzenie. Zgłoszenie nabycia pojazdu to procedura, którą musi przejść każdy kupujący. Poniższy poradnik sprawi, że wszystkie formalności...

Naprawy

Warsztat samoobsługowy jest nowością na rynku. Pozwala on na odpłatne skorzystanie z dobrze wyposażonego miejsca, w którym samodzielnie naprawisz swój samochód. Co powinieneś o...

Samochody

Dobrze byłoby nie musieć myśleć o tym, jak wyjechać z zaspy. Jednak śnieżna zima „zaskakuje” kierowców tak samo, jak drogowców. Zapoznaj się z tym...