Komu chciałoby się wsiadać w 2- lub 3-drzwiowe auta, gdy na rynku jest mnóstwo przestronnych hatchbacków i kombi? Wbrew pozorom niektórzy kierowcy bardzo chętnie sięgają właśnie po takie modele. Samochody dwudrzwiowe niezmiennie kojarzą się ze sportem lub co najmniej ze sportowym zacięciem. Nasze zestawienie uwzględnia wiele takich aut. Zaczynamy!

Trzydrzwiowe i dwudrzwiowe samochody – skąd ta różnica?

Jeśli weźmiemy pod uwagę jedynie liczbę drzwi bocznych, to w tych rodzajach aut jest ich tyle samo. Różnica tkwi w sposobie otwierania bagażnika. Samochody dwudrzwiowe to takie, których konstrukcja klapy bagażnika nie umożliwia unoszenia szyby tylnej. Chodzi więc o nadwozia typu:

  • coupe;
  • fastback;
  • cabriolet;
  • convertible;
  • hardtop.

Modele 3-drzwiowe mają tyle samo drzwi bocznych, jednak podczas otwierania bagażnika szyba tylna zawsze unosi się do góry. To tyle teorii. Pora na zestawienie poszczególnych modeli.

Samochód dwudrzwiowy – jaki wybrać?

Ograniczeniem jest twoja fantazja i budżet. W ofercie samochodów dwudrzwiowych nie znajdziesz obszernych kompaktów, a raczej bardzo charakterystyczne sportowe bestie. Przejdźmy więc do konkretów.

Audi TT

Absolutna klasyka wśród samochodów z niższej półki cenowej o sportowym zacięciu. W wersji quattro to idealny model dla fanów szybkiej jazdy. W pierwszej wersji, która debiutowała w 1998 roku, topową jednostką była potężna V6-tka o mocy 250 KM i pojemności 3,2 litra. Po latach te samochody dwudrzwiowe nie straciły na zadziorności i co więcej, nadal charakteryzują się świetną bryłą. Moc również pozostaje na wybitnym poziomie, co pokazuje podstawowa wersja 2.0 TFSI 230 KM. Chyba, że chciałbyś okiełznać TT RS o mocy 400 KM. Warunkiem jest wyłożenie ponad 300 tysięcy złotych. Grubo ponad trzysta…

Ford Mustang

To absolutna klasyka amerykańskiej motoryzacji. Chociaż wygląd auta w wersji VI jest zupełnie inny niż w I, to ten samochód dwudrzwiowy nadal ma się świetnie pod kątem osiągów i dobrze się sprzedaje. Odmiana fastback daje do wyboru 3 propozycje silnikowe – 2.3 EcoBoost (290 KM), 5.0 o mocy 450 oraz 460 KM. Co ciekawe, najmocniejsze wersje można kupić za nieco ponad 200 tysięcy złotych, co w porównaniu z Audi TT jest niemal promocyjną ceną.

Nissan 370Z

Nadal idziemy w dół cenowo, ale na pewno nie pod względem emocji. Nissan 370Z to następca nie mniej popularnego 350Z. Japończycy mocno trzymają się potężnej V6-tki o mocy 328 lub 344 KM. Jak na tak lekkie auto (poniżej 1,5 tony), jest to rzeczywiście świetna propozycja nawet dla kierowcy o ograniczonym budżecie. Te samochody dwudrzwiowe mają niewielką przestrzeń w środku i są dość głośne, ale przyciągają niesamowitymi właściwościami jezdnymi. Silnik jest spory, ale jazda w trasie nie pochłania więcej niż 10 litrów benzyny na 100 km. Ile musisz zapłacić za takie auto? Ponad 100 tysięcy złotych.

Trzydrzwiowy samochód – jaki wybrać dla siebie?

W porównaniu z autami 2-drzwiowymi samochody trzydrzwiowe są jak zagrożony wyginięciem gatunek. Oczywiście, na rynku wtórnym można znaleźć takie modele, jednak w salonach to prawdziwy biały kruk. Wśród takich aut brylują egzemplarze z segmentów A i B, ale jeśli chodzi o emocje, dzieje się już dużo więcej. Zacznijmy jednak od początku.

Volkswagen Up!

Absolutnie miejskie auto, które doczekało się jednak sportowej wersji. To połączenie produkowanych niegdyś samochodów Lupo i Fox, które złożyły się na sukces modelu Up. W podstawowej jego wersji kierowca ma do dyspozycji silniki o pojemności litra w różnych wariantach mocy (z zakresu 60-90 KM). Jedynie wersja GTI wychodzi ponad 100 koni mechanicznych (15 KM powyżej tej granicy). Osoby szukające auta VW Up powinny szykować co najmniej 50 tysięcy złotych. To o wiele mniej niż ceny przedstawionych samochodów dwudrzwiowych.

Fiat 500

Te włoskie małe samochody trzydrzwiowe to bardzo znane modele. Ta wersja ma (jeszcze) silniki spalinowe i bardzo godnie zastąpiła swojego legendarnego poprzednika. W wersji 4 dysponuje silnikami benzynowymi o mocy między 69 a 105 KM. Jest tu również układ miękkiej hybrydy o mocy 70 KM. Moda na rynku nie wzięła się znikąd – Fiat 500 kosztuje niewiele ponad 50 tysięcy złotych. Oczywiście, mowa o wersjach spalinowych.

Kia Picanto II

Niestety, trzecia wersja popularnego mieszczucha jest oferowana jedynie w wersji 5d. A to oznacza, że wśród tych samochodów osobowych trzydrzwiowych najświeższa propozycja będzie z lat 2015-2016. Kia Picanto oferowana była jedynie w wariantach z silnikami benzynowymi o mocy w przedziale 67-85 KM. Najsłabsza wersja była fabrycznie parowana z instalacją gazową, co sprawiało, że spalała mniej, niż się wydaje. Na rynku wtórnym modele z końca produkcji tej wersji i w rozsądnym stanie kosztują ok. 25 tysięcy złotych. To również o wiele niższa cena niż w przypadku samochodów dwudrzwiowych, które opisaliśmy.

Honda Civic VIII

Tutaj odchodzimy od małych, wolnych i pozbawionych emocji aut. Pora na egzemplarz rodem z dawnej wysokoobrotowej motoryzacji. Civic VIII był ostatnim z wersją 3d. A w niej montowano bardzo interesujące jednostki napędowe. Poza umiarkowaną opcją 1.4 100 KM, do dyspozycji kierowcy oddawano silniki o mocy 140 i 201 KM. Szczególnie ta ostatnia jednostka, ze względu na wysokie obroty, zagościła w pamięci właścicieli. Obecnie ten Civic jest do kupienia w kwotach powyżej 20 tysięcy.

Volkswagen Scirocco III

Czas na auto, które powróciło na rynek w 2008 roku. Model Scirocco jest typowym przedstawicielem samochodów o sportowym charakterze. Chociaż długo przyszło czekać fanom na jego powrót (rozłąka trwała 16 lat), to jednak VW dał klientom to, czego oczekiwali. Scirocco w wersji III dysponuje jednostkami benzynowymi i Diesla o mocach z zakresu 125-280 KM. Jak na sportowe auto, nie będzie najtańszy, ale jego słabsze odmiany można kupić już za ok. 40 tysięcy złotych. Jeśli zamiast samochodu dwudrzwiowego wolisz trzydrzwiowy, który daje moc i ma charakter, możesz wybrać ten model.

Mini One

To absolutny klasyk, jeśli chodzi o auta 3-drzwiowe. Jego bardzo charakterystyczny wygląd nie budzi już żadnych kontrowersji i przyciąga coraz więcej kierowców. Wśród samochodów nowych jest to model o zdecydowanie najwyższej cenie. Za podstawową wersję przyjdzie ci zapłacić ponad 80 tysięcy. Szukasz czegoś mocniejszego i nie zamierzasz oszczędzać? Zwróć uwagę na wariant John Cooper Work o mocy 231 KM. Wśród propozycji znajdą się również egzemplarze elektryczne, których cena zbliża się do 140 tysięcy złotych.

Samochody dwudrzwiowe i trzydrzwiowe – coś się kończy…

Nie da się ukryć, że auta w wersjach 3d są już rzadkością na rynku. Nawet wśród dotychczasowych zagorzałych fanów tych typów nadwozia widać zwrot ku 5 drzwiom. Dzielnie trzymają się jedynie samochody dwudrzwiowe, które jednak stanowią zupełnie inną propozycję na rynku. Od dawna utożsamiane z prędkością, charakterem i emocjami, a do tego dzisiaj nadal pozostają takie same. Jeśli chcesz cieszyć się niewielkim autem, celuj albo w coś o sportowym zacięciu, albo w niewielkie miejskie egzemplarze. Kupuj, póki są, bo w nowych katalogach producentów jest ich już coraz mniej. A trend ten chyba prędko się nie zmieni.

Samochody dwudrzwiowe i trzydrzwiowe, które przedstawiliśmy w zestawieniu, to niewątpliwie bardzo ciekawe propozycje. Jeśli szukasz niewielkiego auta, możesz sprawdzić właśnie któryś z tych modeli. Udanych poszukiwań!

Archiwum: sierpień 2021