Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

auto do driftu
auto do driftu

Samochody

Auto do driftu na start – podpowiedzi dla początkujących

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie driftować? Ile będzie to kosztowało? Sprawdź, jaki samochód do driftu kupić. Przeczytaj!

Drifting to inaczej umiejętność utrzymywania pojazdu w kontrolowanym poślizgu. Dla osób bez tylnonapędowych aut zamiennikiem tego jest jazda na ręcznym po zaśnieżonym parkingu. Jednak umówmy się – to żaden drift. Auto do driftu musi spełniać kilka podstawowych wymagań, które zapewnią ci właściwe prowadzenie i umożliwią jazdę bokiem. Jakie modele warto sprawdzić i czy samochody do driftu da się znaleźć w przystępnych cenach? Przeczytaj i dowiedz się więcej!

Drifty samochodowe – skąd się wzięły?

Historia tej efektownej dziedziny motorsportu ma swój początek na japońskich torach wyścigowych. Oczywiście, pewnie niejednemu kierowcy udało się kiedyś wyprowadzić auto z poślizgu, a nawet go w nim utrzymać. Jednak dopiero Kunimitsu Takahashi rozpoczął świadome wykorzystywanie tego sposobu jazdy podczas zawodów. Jednak wówczas auto do driftu nie było specjalnie konstruowane na potrzeby takich technik. Przechodziło jedynie wcześniejsze przygotowanie pod kątem kategorii wyścigów. Z czasem jednak zauważono, jak należy tuningować takie samochody, by efekt dał korzyści w drifcie.

Samochody do driftu – jakie muszą być?

Rzecz absolutnie podstawowa w samochodach do driftu to tylny napęd. Driftować można również samochodami, w których napędzane są wszystkie osie (np. Subaru Impreza STI), jednak od zawsze najwięcej możliwości dawały tylnonapędowe pojazdy. I nie chodzi przy tym o bardzo mocne jednostki napędowe pod maską. Kultowym autem w Japonii dla początkujących drifterów była Toyota AE86 z silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocą 130 KM. Jednak to masa własna sięgająca 970 kg sprawiała, że była to świetna baza do budowania driftowozu.

Auto do driftu – czym zacząć naukę?

Jakie inne modele wyróżniają się spośród widocznych na rynku tylnonapędówek? Ogranicza cię tylko i wyłącznie budżet, bo osoba z fantazją jest w stanie założyć tylny napęd do Hondy Civic i również nią driftować. Jednak na początku zwykle nie ma zbyt dużo pieniędzy na naukę jazdy bokiem. Poza tym, bez odpowiedniego opanowania techniki drogie auto do driftu mija się z celem, bo będzie zapewne niemiłosiernie obtłuczone z każdej strony. Dlatego poniżej zestawiliśmy kilka najciekawszych propozycji dla osób, które niskim kosztem chcą nauczyć się driftowania:

  • Ford Sierra 2.0;
  • Polonez Caro 1.6 GLI;
  • BMW E36/E46;
  • Opel Omega.

Auta do driftu – Ford Sierra 2.0, czyli opcja budżetowa

Szukasz tanich aut do driftu? To typowy gruz do nauki jazdy bokiem. Sierra w wersji 2-litrowej ma 120 KM i oczywiście tylny napęd. Chociaż na portalach aukcyjnych i w ogłoszeniach prasowych znajdziesz zadbane klasyki w cenie powyżej 10 tysięcy złotych, celuj w najtańsze egzemplarze. Zwykle potrzeba 2-2,5 tysiąca, by kupić to tanie auto do driftu. Nie spodziewaj się cudów, bo trafienie na nieprzegniły od spodu egzemplarz będzie nie lada niespodzianką.

Jakie auto do driftu tanio – Polonez Caro 1.6 GLI

Polonez z 80-konnym silnikiem może nie zapewni ci ekstremalnych doznań podczas nauki, ale za to będzie tani w zakupie. Na rynku nie znajdziesz zbyt wielu egzemplarzy do jazdy, więc jeśli trafi ci się względnie zdrowy model, to go bierz. Zwykle transakcja nie powinna opiewać na więcej niż 1,5-2 tysiące złotych, dlatego dla wielu to świetna opcja do jazdy bokiem na sam początek. Oczywiście, jest to dosyć „pontonowate” auto, dlatego warto byłoby wyrzucić z niego to, co niepotrzebne i obniżyć zawieszenie.

Auto do driftu na początek – BMW E36/E46

Jaki samochód do driftu na początek możesz jeszcze wybrać? Bardziej nowoczesne auto do driftu to BMW serii 3. Najłatwiej będzie znaleźć egzemplarze E36 i E46. Model E30 to koszt 5-7 tysięcy. Proponujemy więc dwie tańsze wersje. E36 to chyba najpopularniejszy samochód, który przerabiany jest do jazdy bokiem. Wersje silnikowe, które zapewniają przyzwoite osiągi podczas nauki, to jednostki 1.8 i 2.0. Unikaj raczej skomplikowanych vanosów, bo nie będą dobrze znosiły upalania. Wersja E36 z podanymi wyżej silnikami nie powinna kosztować więcej niż 2-3 tysiące.

Jaki samochód do driftu – Opel Omega

To auto z nieco większymi silnikami niż te przedstawione powyżej. Absolutnym minimum jest 2.0, a najlepiej szukaj wersji 2.5 lub 3.0. Pamiętaj, że Omega jest samochodem o dosyć sporej masie i na początek może być trudno zarzucać ją bokiem. Dlatego jeśli chodzi o początkową sztukę driftowania Omega może być dobra, ale nie najlepsza. Takie auto do driftu na sam początek nie powinno kosztować więcej niż 3 tysiące złotych.

Najlepsze auta do driftu – jakie musi być?

Poszukiwania dobrego auta do driftu nie ograniczają się jedynie do samego modelu i marki. Są osoby, które z powodzeniem startują w zawodach drifterskich autami na pozór zupełnie nienadającymi się do tej dyscypliny. Przykładem jest chociażby Daigo Saito upalający Lamborghini Murcielago. To jednak zupełna topka, jeśli chodzi o budżet i umiejętności. Dla początkującego driftera najważniejsze jest nie tyle kupno samochodu, ile przeprowadzenie w nim odpowiednich modyfikacji. Dobrze przygotowane auto do driftu pozwala rozwijać umiejętności i zdobywać najlepsze miejsca w zawodach.

Jak przygotować auto do driftu?

Jest kilka absolutnie podstawowych modyfikacji, które należy wykonać przed rozpoczęciem zabawy w lataniu bokiem. Na czym dokładnie polegają?

Szpera, czyli spawanie dyferencjału

Zwykle w autach przygotowywanych do driftu nie ma fabrycznej szpery. Co to jest? Chodzi o przenoszenie mocy na koła w takim samym stosunku, bez względu na ich poślizg. Bez tego jedno z kół będzie się kręciło, a drugie pozostanie w miejscu, co uniemożliwi jazdę bokiem, czyli drift. Musisz więc zdemontować dyferencjał i zespawać mniejszą zębatkę tak, by całość mogła obracać się jednakowo. Ważne, by auto do driftu miało solidnie zespawany dyferencjał, ponieważ słabo przeprowadzona modyfikacja nie sprawdzi się w czasie ostrej jazdy.

Obniżenie masy pojazdu

Tutaj sprawa jest bardzo prosta – musisz pozbyć się ze środka wszystkiego, co zbędne. Najlepiej zostawić dla siebie fotel i pozbyć się całej reszty z wnętrza. W ten sposób możesz solidnie odchudzić swój samochód, co przełoży się na lepsze osiągi. Nie ma co oczekiwać cudu po takim zabiegu, ale z pewnością jest on przydatny w aucie do driftu.

Usztywnienie zawieszenia

Niesamowicie ważna sprawa w kontekście nauki jazdy w kontrolowanym poślizgu. Zawieszenie samochodów do jazdy codziennej konstruowane jest tak, by zapewniać jak najwyższy stopień komfortu. A to powoduje, że podczas gwałtownego pokonywania zakrętów karoseria chwieje się na boki i auto przypomina rozbujaną łódź. Nie da się wtedy nad nim zapanować i precyzyjnie wykonywać poślizgów, bo każde wejście w zakręt jest zdecydowanie bardziej opóźnione.

Jakie zawieszenie powinien mieć samochód do driftu?

Dlatego auto do driftu musi mieć twardszy „zawias”. Optymalnym wariantem jest założenie gwintowanego zawieszenia, ale na początku dobre będą również krótsze i twarde sprężyny. W ten sposób obniżysz nieco samochód, a zarazem środek ciężkości. Łatwiej będzie ci szło zarzucanie tyłu.

Usztywnienie nadwozia

Tutaj jest kilka opcji, by cała konstrukcja była sztywniejsza i auto zachowywało się bardziej przewidywalnie. Najprostszy sposób to rozpórki kielichów amortyzatorów. Montuje się je w komorze silnika i w bagażniku. Kolejne miejsce montażu to podwozie, a dokładniej połączenie dwóch wahaczy przednich. Całkowite bezpieczeństwo i usztywnienie karoserii powinno dać zamontowanie klatki bezpieczeństwa albo przynajmniej zespawanie w środku kilku rurek ze sobą. To na początek wystarczy.

Zeswapowanie silnika

To najprostszy i najtańszy sposób na poprawienie osiągów auta. Jeśli masz do dyspozycji stare BMW E36 z jednostką 1.8, możesz rozejrzeć się za kompletnym silnikiem razem z osprzętem. Ciekawą propozycją będzie w tym wypadku m50b25, czyli 6-cylindrowy sprzęt o mocy 192 KM. Auto do driftu najlepiej jest modyfikować w obszarze tej samej rodziny modeli, by osprzęt, wiązki elektryczne i skrzynia pasowały w aucie służącym do jazdy bokiem.

Poznałeś już ciekawe samochody. Drift to jazda wymagająca odpowiedniego auta i cierpliwości. Czy warto próbować? Przykłady osób odnoszących sukcesy w tej dziedzinie sportu pokazują, że jest to interesujący kierunek. Miej jednak na uwadze, że konkurencja jest spora, a sama nauka wymaga od ciebie inwestowania. Bez dobrego źródła finansowania nie zajdziesz daleko i zostanie ci jedynie okazjonalne ślizganie się gdzieś na opuszczonych placach. Jednak nawet tam auto do driftu da ci sporo frajdy!

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...