Silniki w Astrze

Piąta odsłona podobnie jak poprzednie znalazła w naszym kraju sporą liczbę fanów. Do 2019 roku Astra K oferowała silniki benzynowe o pojemnościach od 1.0 do 1.6 i mocy od 100 koni mechanicznych (1.4 Twinport pozbawiony turbosprężarki) do nawet 200 KM w 1.6 Turbo w hatchbacku i Sportstourerze, a nawet 280 KM w 2.0 Turbo dostępnym jedynie w wersji GTC. Wszystkie silniki wysokoprężne miały pojemność 1.6, a ich moc mogła wynosić od 95 KM do 160 KM (w wariancie BiTurbo). Między 2017 i 2019 rokiem można było nawet dostać Astrę z silnikiem 1.4 110 KM wyposażoną w fabryczną instalację LPG.

Zobacz też: /oznaczenia-opon

Obcięcie gamy silnikowej przez PSA 

W 2019 roku kompaktowy Opel przeszedł lifting, który dotknął także gamy silnikowej. Był to efekt przejęcia marki Opel przez grupę PSA (właściciela Citroëna, Peugeota i DS). Opel Astra K po lifcie produkowany od 2019 roku oferuje jedynie cztery jednostki benzynowe (trzy 1.2 Turbo od 110 do 145 KM oraz 1.4 Turbo 145 KM), a także wysokoprężny 1.5 o mocy 105, albo 122 koni.

Opel Astra K — jakie wyposażenie oferuje?

Opel Astra oferuje cztery warianty wyposażenia:

  • Essentia — oferuje między innymi manualną klimatyzację, 15″ stalowe felgi z kołpakami, elektryczne szyby z przodu i wielokierunkową regulację fotela kierowcy i pasażera.
  • Enjoy — znaleźć można tu między innymi 16″ felgi strukturalne, system multimedialny R 4.0 IntelliLink, komputer pokładowy, elektryczne sterowanie wszystkimi czterema szybami oraz tempomat.
  • Dynamic — ta opcja wyposażenia to między innymi dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, 17″ alufelgi, przednie światła przeciwmgielne, tryb Sport, sportowe fotele z przodu, a także zaawansowane systemy takie jak automatyczne sterowanie światłami, rozpoznawanie znaków drogowych czy ostrzeżenie przed kolizją.
  • Elite — najbogatszy wariant wyposażenia oprócz elementów zawartych w Enjoy oferuje dodatkowo między innymi 17″ alufelgi, automatyczną dwustrefową klimatyzację, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, bezkluczykowy system otwierania, elektryczny hamulec postojowy, nawiewy w drugim rzędzie siedzeń oraz oświetlenie wewnętrzne drzwi przednich.

Dlaczego warto kupić Opla Astrę?

Ogromna popularność Astry nie może być dziełem przypadku. Co sprawia, że ten model jest tak kuszący? Zacznijmy od tego, że są to po prostu dobre samochody. Chociaż wyposażenie w podstawowej wersji do najbogatszych nie należy, to sama jakość wykonania można uznać za bardzo wysoką (choć oczywiście nie jest to segment premium), silniki są trwałe i raczej mało awaryjne, jeśli są dobrze eksploatowane, ale co najważniejsze, jest to samochód ekonomiczny.

Astra zawsze wyróżniała się atrakcyjną ceną (co tyczy się praktycznie wszystkich generacji tego modelu), a także przystępnymi kosztami eksploatacji. Ceny części zamiennych są rozsądne, silniki nie palą dużo, a w podstawowej wersji postawiono nawet na standardowy rozmiar felg — opony 195/65 R15 to w zasadzie norma dla aut miejskich oraz kompaktów, przez co ceny zarówno w klasie ekonomicznej, jak i premium (ceny w okolicach 150-300 zł za oponę) są zdecydowanie niższe niż w przypadku „ekskluzywnych” obręczy 17″. 

Opel Astra — najczęstsze usterki i wady modelu

Wśród wad piątej generacji kompaktowego Opla można na pewno wymienić podstawowe jednostki benzynowe, które generują 90, lub 105 koni z trzech cylindrów. Chociaż do jazdy miejskiej jest to dość rozsądny wybór, w trasie osiągi tych silników po prostu nie wystarczają. Rozsądną i najczęściej wybieraną przez klientów opcją jest 1.4 Turbo generujący 150 KM i rozpędzający się „do setki” w około 8,5 s (po lifcie 1.4 Turbo osiąga 145 KM, a „setkę” dobija w 9,6 s). 

Trzycylindrowy 1.5 diesel to bardzo młoda konstrukcja, jednak nie wystartowała zbyt dobrze. Niskie spalanie obarczone jest bowiem równie niską kulturą pracy, problemem jest również dość duża „turbodziura”. 

Typowych dla modelu usterek raczej zbyt wielu nie ma — przede wszystkim należałoby wskazać tu szybko zużywające się sprzęgło oraz koło dwumasowe. Szczególnie odczuwalne jest to przy autach z silnikiem wysokoprężnym — użytkownicy wskazują, że elementy te potrafią wytrzymać mniej niż 50 tysięcy kilometrów!

Opel Astra to kompakt, który naprawdę polubiliśmy Popularność Opla Astry nie powinna dziwić. Jest to dobrze wykonany samochód, z rozsądnym wyposażeniem, który przede wszystkim jest tani w zakupie i późniejszej eksploatacji. Bardzo dobrze radzi sobie pod tym względem na tle konkurencji. Największymi rywalami Astry w naszym kraju są Volkswagen Golf, Ford Focus i Honda Civic. Żaden z nich nie będzie tak tani w utrzymaniu, jak Astra. Oprócz tego Opel niespecjalnie odstaje od pozostałych producentów i Astra może przegrać jedynie pod jednym względem: brakiem usportowionej wersji takiej jak Golf R, Focus RS, albo Civic Type R.

Archiwum: październik 2021