Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

jak jeździć automatem
jak jeździć automatem

Porady

Jak jeździć automatem? Obsługa automatycznej skrzyni biegów w praktyce

Jeżeli jeszcze nie miałeś styczności z pojazdem z automatyczną skrzynią biegów, możesz się zastanawiać, jak jeździć automatem. Czy jest to trudne? Skomplikowane? Czy dasz sobie z tym radę? Kierowanie takim autem jest bardzo wygodne, ale może na początku sprawiać problemy. Więcej na ten temat przeczytasz w tym artykule!

Czy jazda z automatyczną skrzynią biegów jest trudna?

Planując zakup samochodu, możesz trafić na oferty pojazdów z automatyczną skrzynią biegów. Dlaczego jest ich tak wiele? Z prostego powodu. Takie mechanizmy zaprojektowano, aby móc podróżować wygodniej. Pojawia się jednak zasadnicze pytanie – jak jeździć automatem prawidłowo? Nawet takie proste z pozoru zagadnienia powinny być odpowiednio przeanalizowane. 

Już przy wsiadaniu zauważysz sporą różnicę w stosunku do aut z manualną skrzynią biegów. Czasami nierozważni kierowcy doprowadzają do wypadków, nie mogąc się przyzwyczaić do automatów. Generalnie obsługa automatycznej skrzyni biegów jest prostsza, a sama jazda automatem nie jest już w Polsce żadną egzotyką. Zawdzięczamy to również temu, że coraz częściej cena automatów nie jest wyższa w porównaniu do samochodów z manualną skrzynią biegów.

Jazda automatem coraz bardziej popularna!

Do rozpowszechnienia takich rozwiązań motoryzacyjnych przyczyniły się nie tylko ceny, ale także otwarcie się polskich kierowców na mechanizmy popularne w krajach zachodnich. Automatyczne skrzynie biegów możesz spotkać nie tylko w luksusowych terenówkach albo w limuzynach. Takie przekładnie znajdziesz także w zwykłych miejskich pojazdach z małolitrażowymi silnikami. 

Zdaniem wielu kierowców to, jak się jeździ automatem, będzie uzależnione od rodzaju skrzyni automatycznej. Do pewnego stopnia będą one różniły się charakterystyką funkcjonowania.

Rodzaje skrzyń automatycznych

Zanim dowiesz się, jak ruszać automatem oraz jak zmieniać biego w automacie, powinieneś wiedzieć, jakie są rodzaje „automatów”. Obecnie można wyróżnić następujące automatyczne skrzynie biegów:

  • klasyczne, a więc te, które posiadają hydrokinetyczny przetwornik momentu obrotowego;
  • dwusprzęgłowe;
  • bezstopniowe;
  • zautomatyzowane;
  • przekładnie planetarne, które są najbardziej rozpowszechnione w pojazdach hybrydowych produkowanych przez koncern Toyota.
Zobacz też:
Planowanie głowicy – co powinieneś wiedzieć?

Styl jazdy a wybór odpowiedniej skrzyni automatycznej

Wybór rodzaju skrzyni, będzie zależeć wyłącznie od twoich preferencji i stylu jazdy. 

Sama obsługa automatycznej skrzyni biegów jest banalnie prosta, ale jeżeli oczekujesz niezwykle sprawnej zmiany przełożeń, to warto postawić na skrzynię dwusprzęgłową. Te najbardziej popularne to DSG koncernu Volkswagena albo Powershift występujące w Fordach.

Jeśli preferujesz spokojną jazdę, wybierz bezstopniową przekładnię CVT. Jeśli zaś chcesz cieszyć się jak najdłuższą bezawaryjnością, wystarczy ci zwykły automat, który co prawda zdaniem wielu osób będzie zbyt mocno przeciągać biegi, ale za to jest w stanie wytrzymać największe dystanse.

Możliwe, że należysz do grupy kierowców, którzy poruszają się typowym autem miejskim. Wówczas z reguły wystarczy skrzynia zautomatyzowana, a więc manualna, w której siłowniki sterujące działaniem sprzęgła, wybierają biegi za ciebie.

O czym pamiętać podczas jazdy automatem?

W czasie jazdy samochodem z automatyczna skrzynią biegów powinieneś przestrzegać kilku podstawowych zasad, które będą dotyczyły eksploatacji takiego mechanizmu. 

Przesiadając się z tradycyjnego pojazdu do automatu, początkowo możesz mieć spore kłopoty z tym, aby kontrolować lewą stopę, która przecież jest przyzwyczajona do wciskania sprzęgła. W przypadku automatu musi ona spoczywać na podkładce obok pedałów. W momencie, gdy opanujesz ten nawyk i przestaniesz odruchowo wciskać hamulec, będziesz mógł skoncentrować się na sprawdzeniu podstawowych oznaczeń, które znajdują się w okolicy lewarka. 

Oznaczenia biegów w automacie

Żeby wiedzieć, jak jeździć automatem tiptronic, warto zwrócić uwagę na następujące symbole:

  • P (parking) – przełożenie oznaczone w ten sposób blokuje koła. Używasz go, gdy chcesz zabezpieczyć samochód na postoju, zaciągając hamulec pomocniczy. Dźwigni w takim położeniu zawsze towarzyszy gaszenie lub wyłączanie silnika;
  • R (reverse) – bieg wsteczny. Wrzucasz go, zawsze trzymając pedał hamulca i tylko na postoju;
  • N (neutral) – to inaczej luz, choć w odróżnieniu od manualnych przekładni nie możesz go nadużywać. Jest wykorzystywany tylko do bezkolizyjnej zmiany przełożeń albo wtedy, gdy samochód jest holowany. Pamiętaj, że wrzucanie luzu w trakcie jazdy automatem skraca żywotność skrzyni. Wówczas spada ciśnienie oleju, a poza tym może to spowodować wyłączenie silnika i układu hamulcowego;
  • D (drive) – ten tryb wykorzystujesz, gdy jazda z automatyczną skrzynią biegów realizowana jest do przodu na wszystkich biegach;
  • 1, 2, 3, L, S itp. – ten wariant blokuje konkretne przełożenie i włącza specjalny tryb jazdy. Jest praktyczny przy hamowaniu silnikiem lub holowaniu przyczepy;
  • S (sport) – to ustawienie jest opcjonalne i wrzuca biegi przy wyższych obrotach, otrzymując niższe przełożenia przekładni;
  • W (winter) – to tryb dedykowany dla trudnych warunków jazdy, gdy na przykład nawierzchnia jest oblodzona. W tej opcji pojazd często rusza z drugiego biegu;
  • HOLD – w niektórych pojazdach będzie wyłączać blokadę przełożeń;
  • O.D off – w niektórych automatach jest to wyłączenie tzw. nadbiegu, a więc ostatniego przełożenia;
  • M i +/- – Ten symbol oznacza operowanie manualnym trybem zmiany biegów. „+” to przełożenie wyższe, a „-” niższe.
Zobacz też:
Jak sprawdzić punkty karne bez wychodzenia z domu?

Jak się jeździ automatem? Praktyka czyni mistrza!

Czy gdy już dowiesz się, jak działają biegi, automat będzie działał bezproblemowo? Niestety nic nie przychodzi od razu. Zanim ruszysz automatem, po uruchomieniu silnika musisz chwilę odczekać. Auto potrzebuje kilkudziesięciu sekund, aby olej się rozgrzał. Unikaj więc nagłych przyspieszeń, zanim nie będzie osiągnięta odpowiednia temperatura. Dopiero wtedy jazda automatem pod górę może być dynamiczna.

Poza tym nie możesz zmieniać przełożeń w czasie jazdy. Nie wolno ci tego zrobić nawet wtedy, gdy jest to jazda automatem w korku i na drodze jest rzeczywiście nerwowo. Innymi słowy, automatyczna przekładnia wymaga rozważnej eksploatacji.

Samochody z automatyczną skrzynią biegów to coraz popularniejszy wybór polskich kierowców. Atrakcyjna cena i łatwość użytkowania zjednuje sobie wielu zwolenników. Przyzwyczajenie się do prowadzenia automatu wymaga odrobiny czasu i oduczenia się starych nawyków.

Tomasz Wykowski

Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.

Sprawdź także

Eksploatacja

Niegdyś niezwykle drogie i kosztowne ogrzewanie postojowe jest dzisiaj dostępne dla zdecydowanej większości kierowców. Jego popularność polega na prostocie użytkowania, możliwości dostosowania do konkretnego...

Eksploatacja

Niegdyś oznaka luksusu, dzisiaj zwykła codzienność dla wielu posiadaczy aut. Przyciemnianie szyb – bo o nim mowa – stało się naturalnym sposobem poprawienia estetyki...

Eksploatacja

Koń mechaniczny jest niezastąpionym symbolem możliwości każdego silnika spalinowego. Działa na wyobraźnie w sposób przekraczający możliwości innych jednostek miar mocy, a porównywanie go do...

Eksploatacja

Wśród użytkowników pojazdów przyjęło się mówić, że element oczyszczający spaliny to właśnie katalizator. Jednak prawidłowe nazewnictwo to urządzenie katalizujące. W jego wnętrzu umieszczone są...

Eksploatacja

Liczba koni mechanicznych ma duże znaczenie. Szczególnie dla fanów motoryzacji. Tunerzy walczą o każdy kolejny koń, próbują przekraczać niedostępne dotąd granice, a fani emocjonują...

Eksploatacja

Wyprzedzanie nie jest manewrem trudnym do odróżnienia od innych. Jednak wymijanie i omijanie mogą niektórym kierowcom mylić się ze sobą. Dla utrwalenia wiedzy należy...

Eksploatacja

Nadmiar wilgoci w budynku czy pojeździe nietrudno zauważyć. Szyby okienne intensywnie parują od wewnątrz, a powietrze ma przykry zapach. To typowe sygnały zawilgoconego powietrza....

Eksploatacja

Układ napędowy z pierścieniami tłokowymi jest jednym z najbardziej zaawansowanych i skomplikowanych bloków funkcjonalnych samochodu. Koszt wymiany pierścieni tłokowych jest dosyć wysoki, dlatego koniecznie...

Porady

Usuwanie naklejki z szyby auta potrafi sprawić użytkownikowi samochodu sporo problemów. Klej pozostaje na szybie, a i samą folię naklejki ciężko jest zmyć. Z...

Eksploatacja

Nowoczesne lusterko fotochromatyczne możesz znaleźć w większości nowych samochodów osobowych poruszających się po drogach publicznych. Pomogą Ci one w bezpiecznym i komfortowym podróżowaniu w...

Zobacz także

Prawo

Kierowanie samochodem bez prawa jazdy może odnosić się do dwóch rodzajów sytuacji. Kierujący albo nie ma dokumentu przy sobie podczas prowadzenia samochodu, albo nie...

Wiedza

Deska rozdzielcza samochodu jest elementem pojazdu, na którym znajdują się zegary czy liczniki pozwalające na kontrolowanie prędkości jazdy i liczby obrotów silnika na minutę....

Bezpieczeństwo

Podróżowanie z dzieckiem samochodem to niewątpliwie stresowa sytuacja dla każdego rodzica. Bezpieczeństwo pociechy jest bowiem najważniejsze. Na drodze może wydarzyć się wszystko, począwszy od...

Porady

Zarejestrowanie pojazdu to obowiązek każdego nabywcy auta. Bez względu na to, czy samochód jest całkiem nowy – z salonu, sprowadzony z zagranicy czy odkupiony...

Wiedza

Standardem wyposażenia w pojazdach produkowanych przed laty było wspomaganie kierownicy. Z czasem pojawił się również ABS, czyli system, który uniemożliwia blokowanie się kół podczas...

Porady

Bez względu na to, czy sprzedaż samochodu związana jest z chęcią zakupienia nowego, czy kłopotami finansowymi, oznacza konieczność przygotowania solidnego planu działania. Z naszego...

Prawo

O szkodzie całkowitej można usłyszeć z ust pracownika pomocy drogowej, rzeczoznawcy i likwidatora z firmy ubezpieczeniowej czy serwisanta. Właściciel samochodu po poznaniu takiej diagnozy...

Porady

Podczas zakupu nowego samochodu z pewnością zwracasz uwagę nie tylko na jego możliwości, ale także wygląd i funkcjonalność. A na nie w dużej mierze...