Auta sportowe — czym się charakteryzują?

Jednym z pierwszych skojarzeń, jakie przychodzi nam do głowy w temacie aut sportowych, są na pewno ich niebagatelne ceny, często bijące rekordy w kategorii najdroższych aut na całym świecie. Jednak nie to decyduje o tym, czy dany pojazd to auto sportowe.

Kluczowe znaczenie mają tutaj warunki techniczne. Najważniejszym elementem jest serce samochodu, czyli silnik, jego moc, moment obrotowy czy liczba cylindrów. Odpowiednie dopasowanie tych czynników do masy danego auta, zapewnia świetne osiągi w zakresie prędkości maksymalnej i przyspieszenia.

Istotny wpływ na wyniki samochodów sportowych ma także kształt nadwozia i stylistyka auta. Konstrukcja powinna minimalizować opór powietrza w trakcie jazdy. Dlatego auta sportowe często są niższe, mniejsze, a ich nadwozie ma opływowe kształty. W tej grupie znajdziemy często charakterystyczne kabriolety.

Z racji osiąganych, dużych prędkości ważne jest, aby auto miało specjalny układ hamulcowy, który zapewni bezpieczeństwo w trakcie hamowania nawet przy dużych prędkościach.

Niektóre sportowe auta mają dodatkowo zamontowane spoilery, które zwiększają nacisk opony na nawierzchnię, ale też mogą być pomocne przy hamowaniu czy pokonywaniu zakrętów.

samochód sportowy

Legendarne sportowe samochody

W każdej dziedzinie życia możemy wskazać rzeczy czy osoby wybitnie znane, charakterystyczne, które zapadały nam w pamięć na długie lata — nie inaczej jest z samochodami sportowymi. Istnieją modele, nieprzerwanie budzące podziw, zarówno dorosłych mężczyzn, jak i nastolatków. Powody, dzięki którym dany samochód stał się kultowy, są różne. Często była to zasługa jego przełomowych osiągów czy nowoczesnego wyglądu. Czasem popularność danemu modelowi przynosiło pojawienie się w znanym filmie czy popularnej grze komputerowej dla nastolatków. Koszt zakupu takich samochodu zazwyczaj to duży wydatek, na który pozwolić sobie mogą jedynie nieliczni. Nie porzucaj   jednak marzeń, aby sprawdzić się za kierownicą takich pojazdów, można skorzystać z oferty wypożyczalni samochodów sportowych. Jest to doskonały sposób na wypróbowanie większości legendarnych pojazdów wymienionych w artykule, jak również tych, które nie znalazły się na liście. Poniżej wspomnimy wybrane przez nas kultowe samochody sportowe.

Audi Quattro

Samochód ten miał swój debiut w 1980 podczas targów w Genewie. Model został stworzony do wygrywania rajdów, w których od początku zajmował pierwsze pozycje.

Jak wskazuje nazwa modelu, zastosowano w nim stały napęd na cztery koła, co było nowatorskim, jak na tamte czasy, rozwiązaniem. Drugim ważnym atutem były turbo ładowane silniki z mocą od 220 do 306 KM. Legendarna sportowa wersja posiadała silnik o mocy ponad 600 KM. To wszystko, w połączeniu z ręcznie blokowanym centralnym i tylnym mechanizmem różnicowym gwarantowało Audi osiąganie fenomenalnych wyników na wielu rajdach.

Audi Quattro produkowane było do 1991 roku — wyprodukowano łącznie około 11 tys. sztuk.

Bugatti Veyron

Ten sportowy samochód zaczęto produkować w 2005 roku. Jeszcze przed premierą ogłoszono, że projektowany model będzie najdroższym i najszybszym samochodem seryjnym — prędkość maksymalna miała przekraczać 400 km/h. Jednak proces jego tworzenia nie należał do najłatwiejszych, a osiągnięcie zadeklarowanych wyników nie było łatwe, dodatkowo dwa prototypy uległy zniszczeniu w wyniku wypadków.

Pierwszą wyróżniającą cechą tego samochodu jest jego wygląd. Maska auta o krągłych, obłych kształtach, podkreślonymi smukłymi liniami została zbudowana z włókna węglowego. Dodatkowo charakteru dodają duże wloty powietrza oraz dwa, regulowane spoilery.

Pod maską auta znajdował się rewolucyjny motor. Silnik W16 o pojemności 8 litrów, z poczwórnym turbo doładowaniem, wyposażony w cztery zawory na cylinder.

To wszystko sprawiło, że w 2005 roku Veyron ustanowił nowy rekord przyspieszenia od 0 do 100 km/h – w 2,5 sek. Pobity został również rekord prędkości, ponieważ był to pierwszy samochód seryjny, który przekroczył granicę 400 km/h — jego prędkość maksymalna wyniosła 407 km/h.

Lamborghini Diablo

Model ten trafił do sprzedaży na początku 1990. Miał on być następcą poprzednich, również popularnych, modeli Lamborghini Miura i Lamborghini Countach.

Oba modele projektowane były przez Marcello Gandiniego, jednak Diablo miał nieco łagodniejszy i mniej futurystyczny wygląd niż jego poprzednik. Charakterystycznymi cechami tego modelu były otwierane do góry drzwi oraz wysuwane światła. Dopiero w 1999, kiedy to Lamborghini zostało przejęte przez koncern Volkswagena, zostały one zmienione na klasyczne reflektory.

W Diablo zamontowano dwunastocylinrowy motor o pojemności 5,7 l, który generował moc 492 KM oraz 580 Nm momentu obrotowego. Pięciostopniowa skrzynia biegów przekierowywała całą moc silnika na tylną oś. Jest to auto z silnikiem umieszczonym za siedzeniami, na rurowanej kratownicy. Mimo że, był to samochód sportowy to początkowo jego podstawowa wersja, nie była wyposażona w kontrolę trakcji czy chociaż ABS. W nowszej wersji VT dodano napęd na cztery koła.

Ten sportowy coupe w roku rozpoczęcia jego sprzedaży pobił rekord, osiągając prędkość maksymalną na poziomie 328 km/h.

Lamborghini Diablo sprzedawane było do 2000 roku, do tego czasu wyprodukowane różne wersje, z kolejnymi zmianami technicznymi i wizualnymi. Przez ten czas sprzedanych zostało 2884 sztuk.

Porsche 911

To kolejny słynny model wśród samochodów sportowych. Jego debiut miał miejsce na targach we Frankfurcie w 1963 roku.

Za projekt tego modelu odpowiedzialny był Ferdinand Porsche. Jest to samochód sportowy o charakterystycznym i ponadczasowym wyglądzie z charakterystycznymi, okrągłymi reflektorami z przodu. Początkowo sportowe auta tej linii miały mieć symbol 901, jednak po sprzeciwie Peugeota (który wykupił prawa do nazw trzycyfrowych z 0 w środku) postanowiono zmienić nazwę na 911.

Najstarsza wersja wyposażona była w silnik B6 chłodzony powietrzem, o mocy 130 KM i pojemnością 1991 cm3 oraz manualną skrzynię biegów. W kolejnych generacjach wprowadzane zostały koleje ulepszenia i pojawiły się nowe kultowe wersje tego modelu.

Jednym z nich jest Porsche 911 Carrera RS, powstałe w 1973 roku. Był to pierwszy samochód ze spoilerami umieszczonymi nie tylko z tyłu, ale też z przodu. Przede wszystkim było to najszybsze, niemieckie auto sportowe dostępne w salonach. Do 100 km/h rozpędzał się w 5,8 sekundy. Obecne ceny tego modelu to koszt w granicach 2-3 ml zł.

W 1990 roku powstała długo wyczekiwana wersja Turbo z silnikiem o mocy 320 KM, pojemnością ponad 3 l. Po raz pierwszy wprowadzono tutaj napęd na wszystkie koła. Dzięki zmianom uzyskano wtedy maksymalną prędkość na poziomie 270 km/h.

Przełomowym momentem był rok 1997, kiedy w produkcji pojazdów piątej generacji zastosowano po raz pierwszy silniki chłodzone cieczą. Zakończono tym samym pewien etap nawiązujący bezpośrednio do pierwotnego modelu Porsche 911.

Kolejne generacje przynosiły nowe rozwiązania, większe osiągi oraz zmiany wyglądu nadwozia. W 2005 Porsche 911 VI zajęło 3 miejsce w konkursie na Światowy Samochód Roku. Spośród modeli siódmej generacji na wyróżnienie zasługuje wersja GT3 RS z motorem o mocy 500 KM i 7-biegową skrzynią. Model ten w 2012 zdobył tytuł Samochodu Roku wśród samochodów debiutujących.

Obecnie produkowane samochody to modele ósmej generacji (oznaczone symbolem 991), co sprawia, że Porsche 911 to jeden z trzech najstarszych modeli samochodów sportowych, które nadal są produkowane. Dla wielu fanów motoryzacji przejażdżka tym sportowym coupe to spełnienie marzeń.

Ferrari Testarossa

To kolejny sportowy samochód, który został zaprezentowany po raz pierwszy w 1984 roku w Paryżu. Testarossa w języku polskim oznacza „czerwoną głowę”. Jest to jeden z najpopularniejszych i najbardziej spektakularnych modeli Ferrari.

Model ten stworzono z zamiarem wykorzystania go nie tylko do jazdy po torze wyścigowym, ale też do poruszania się po drogach. Pod jego maską umieszczono 12-cylindrowy silnik z czterema wałkami rozrządu. Standardowa wersja miała moc 390 KM. Obsługiwany był za pomocą udoskonalonej, 5-biegowej skrzyni biegów obsługiwanej manualnie. Wszystko to sprawiło, że Testarossa był jednym z najszybszych samochodów sportowych produkowanych seryjnie.

„Czerwona głowa” jako samochód luksusowy cieszyła się dużą popularnością w USA. Samochód wykorzystano również w kilku znanych filmach, np. Wilk z Wall Street. O znaczeniu i klasie tego modelu może świadczyć fakt, że pomimo upływu ponad 30 lat od daty produkcji, obecna jego cena wynosi około 500 000 zł.

BMW M3

Przeglądając kultowe modele samochodów kultowych, należy wspomnieć o marce BMW. Skupimy się tu na znanym M3, który powstał w 1985 roku.

Pierwszy model posiadał silnik S14, 4-cylindrowy i manualną skrzynię biegów. BMW wyprodukowało łącznie sześć generacji tego modelu. Wyróżnić możemy tu wersję Sport Evolution o mocy 238 KM -była to edycja limitowana w ilości 600 sztuk produkowana do 1992.

W drugiej generacji samochody sportowe wyposażono w 6-cylindrowe motory o pojemności ponad 3 litrów. A nadwozie zyskało nowe aerodynamiczne elementy. Następna generacja pojawiła się w 1999 roku, tym razem koncern zaproponował dwie wersje nadwozia, coupe i cabrio. W kolejnej odsłonie wprowadzono znaczne zmiany w wyglądzie, zmieniły się zderzaki i obniżyło zawieszenie. Dodano także mocniejszy, 8-cylidrowy silnik o mocy 420 KM i pojemności 4 litrów. W piątej generacji M3 zamontowano w końcu motor z turbodoładowaniem o mocy 431 KM. Kierowcy mieli tutaj do wyboru dwa rodzaje skrzyni: 6-stopniową manualną lub 7-stopniową dwusprzegłową. M3 rozpędzało się do setki w niewiele ponad 4 sekundy, w zależności od rodzaju skrzyni.

Produkcja tych samochodów zakończyła się w 1992 roku.

Samochody sportowe mają swoich licznych fanów na całym świecie. Jedni zwracają szczególną uwagę na rozwiązania techniczne w nich stosowane, począwszy od tego jaka jest moc silników, budowa układu kierowiczego, hamulcowego, a na specjalnej konstrukcji nadwozia kończąc. Dla drugich najważniejsze są tu osiągi tych szybkich maszyn, związana z nimi, adrenalina, prędkość i kolejne bite rekordy. Są wśród nich też prawdziwi koneserzy i miłośnicy klasyczych, starszych pojazdów. Przedstawione tutaj kultowe samochody sportowe to tylko mała, wybrana przez nas część z bogatej historii. Na pewno każdy fan motoryzacji ma swoich ulubieńców. Chętnie dowiemy się, jakie są twoje typy w tej kategorii.

Archiwum: maj 2022